kommende bombespil til android

mikkelet
Level 0 - Null
Posts: 8
Joined: 24 Jan 2011, 21:18
Location: Grenaa
Contact:

kommende bombespil til android

Unread post by mikkelet » 25 Jan 2011, 14:45

Goddag,

Jeg har arbejdet på et spil, som jeg planlægger skal udgives til Android. Spillet handler om, at man skal placere bomber for at få en højere score (men dette vil dog ikke være den eneste spil-mode). En spændende funktion er dog, at man selv kan bestemme hvilke bomber, som man vil medbringe. Indtil videre er der kun 3 forskellige bomber, men flere vil selvfølgelig blive tillagt.
bomber:
- Normal bombe (som tillægger kraft til nærværende objekter ved detonation)
- Bombe med timer (som først sprænger efter lidt tid ved detonation)
- Implosionsbombe (som tillægger kraft MOD bomben i stedet for væk fra)
- I må meget gerne komme med forslag!

Spillet skal være et hurtigt afslapningsspil med en masse forskellige baner og interessante funktioner.

Her er en kort gameplay-video:


Håber I vil dele jeres tanker og meninger, samt forslag og ideer! :)

~ Mikkel Thygesen

ps. Grafikken er ikke endeligt. Der er stadig meget, som skal gøres.
"Good manners are rarely wasted." - Echo Bazaar.
http://mikkelt.dk

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: kommende bombespil til android

Unread post by Scurvy Lobster » 25 Jan 2011, 15:01

Ser interessant ud!

Din endelige trailer burde nok bruge mindre tid i menuerne, og mere tid på at vise gameplay.

Held og lykke med resten af projektet!
Uddannelseschef, HTX Ringsted

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: kommende bombespil til android

Unread post by vonknut » 25 Jan 2011, 21:27

Jeg ved ikke om du har prøvet nogle af de andre spil til android, der handler om det samme?
-havde et på min, inden jeg opdaterede styresystemet (kan ikke lige huske hvad det hed).

Der hvor jeg kan se at dit adskiller sig, er at du kører 3D grafik i stedet for det, som var i 2D.
men med mindre du bruger det til noget i praksis / duller det op grafisk og gameplay mæssigt, så vil det nok være svært at skille sig ud.

Måske skulle du tænke i "avatar tanker", for at få noget personlighed ind?
-angry birds blev bl.a. et hit, grundet "karaktererne" (og så også grundet mængden af bane, den fine fysik, den gode lydside samt den generelle høje production value).

Måske skulle der ansigter på klodserne?
-kendte politikere, diktatorer eller eller pandaer?
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

mikkelet
Level 0 - Null
Posts: 8
Joined: 24 Jan 2011, 21:18
Location: Grenaa
Contact:

Re: kommende bombespil til android

Unread post by mikkelet » 25 Jan 2011, 23:23

vonknut wrote:Jeg ved ikke om du har prøvet nogle af de andre spil til android, der handler om det samme?
-havde et på min, inden jeg opdaterede styresystemet (kan ikke lige huske hvad det hed).

Der hvor jeg kan se at dit adskiller sig, er at du kører 3D grafik i stedet for det, som var i 2D.
men med mindre du bruger det til noget i praksis / duller det op grafisk og gameplay mæssigt, så vil det nok være svært at skille sig ud.

Måske skulle du tænke i "avatar tanker", for at få noget personlighed ind?
-angry birds blev bl.a. et hit, grundet "karaktererne" (og så også grundet mængden af bane, den fine fysik, den gode lydside samt den generelle høje production value).

Måske skulle der ansigter på klodserne?
-kendte politikere, diktatorer eller eller pandaer?
Jeg må desværre indrømme, at jeg ikke har puttet mange kræfter i at undersøge, hvor mange af disse slags spil der findes - men min sunde fornuft fortæller mig, at der uden tvivl er et par stykker.

Spillets specielle 3D-istedet-for-2D var både intentiontionelt og uintentionelt, men efter en del afprøvning & tilbagemelding fandt jeg ud af, at det overraskende nok fungerer ganske det. Rent gameplay-mæssigt dog, så sidder jeg med nogle få ideer til diverse modes, som, med lidt arbejde, godt kunne fungere. :)

Tilsidst vil jeg dog sige, at den grafiske del af spillet kun lige er begyndt; sorte bomber og grå kasser er ikke ligefrem "indbydende". Men jeg vil dog afslå ideen om kendte politikere, pandaer osv., da jeg ikke mener, at den slags hører hjemme i casual-spil - det er bare alt for stødende.

~Mikkel Thygesen
"Good manners are rarely wasted." - Echo Bazaar.
http://mikkelt.dk

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: kommende bombespil til android

Unread post by vonknut » 25 Jan 2011, 23:57

Jeg ved godt at man ikke skal smide obama op sorte klodser som så skal bombes.
-så kommer cia efter dig :)

Men min pointe var, at man enten skal lave et eller andet med personlighed eller kant, for at skille sig ud + sammenbinde spillets forskellige elementer med en slag 360 graders koncept.
-hvorfor er det lige man springer noget i luften?
-hvordan passer menuerne og lydene til "historien bag"
-kan man få noget humor ind?
-etc

Et godt eksempel er Left4Dead, hvor man sagde at det var en zombie-splatter-Bfilm, hvorefter man så kunne lave cheesy one-liners, loading skærme var filmplakater, debriefing efter en bane var en credit liste etc.
-det fungerer rigtigt godt og binder det hele sammen.

På samme måde kan man rimeligt let lave en slags rammehistorie / koncept, som for tingene til at hænge sammen.
Angry birds har jo stort set ikke noget narrativt content, men i og med at menuerne, mellem-skærme, lydene, karaktererne og banerne formidler den samme, meget løse, ramme-fortælling, så fremstår det alligevel som et spil med "personlighed". Man føler måske ikke ligefrem noget for fuglene, men man bliver alligevel mere involveret end hvis det var ren pac-man.
-selvom der egentligt ikke er meget mere narrativt content, end der er i pac-man.

Smack a seal og angry vikings er også gode eksempler på dette.
http://www.spiludvikling.dk/viewtopic.php?f=10&t=1457
Med en meget sparsom rammefortælling (køer eller sæler er onde....), så formidler man nogle sjove hints, til at gameplayet dækker over en "større historie bag", selvom denne historie faktisk aldrig bliver fortalt (og derfor i praksis egentlig ikke er der).
-og det er nok til at brugerne selv "finder på resten" og tilskriver karakterene og banerne mere indhold, karakter og intention, end der er content der retfærdiggør.

Det er det man kalder et kognitivt "cheap-skate" trick, hvor man misbruger hjernens evne til at "fylde huller ud" til at spare på content posterne på budgettet :)

Just my 25-cent....
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

soeholm
Level 0 - Null
Posts: 1
Joined: 19 Dec 2010, 16:45

Re: kommende bombespil til android

Unread post by soeholm » 26 Jan 2011, 22:02

vonknut wrote:
På samme måde kan man rimeligt let lave en slags rammehistorie / koncept, som for tingene til at hænge sammen.
Angry birds har jo stort set ikke noget narrativt content, men i og med at menuerne, mellem-skærme, lydene, karaktererne og banerne formidler den samme, meget løse, ramme-fortælling, så fremstår det alligevel som et spil med "personlighed". Man føler måske ikke ligefrem noget for fuglene, men man bliver alligevel mere involveret end hvis det var ren pac-man.
-selvom der egentligt ikke er meget mere narrativt content, end der er i pac-man.

Smack a seal og angry vikings er også gode eksempler på dette.
http://www.spiludvikling.dk/viewtopic.php?f=10&t=1457
Med en meget sparsom rammefortælling (køer eller sæler er onde....), så formidler man nogle sjove hints, til at gameplayet dækker over en "større historie bag", selvom denne historie faktisk aldrig bliver fortalt (og derfor i praksis egentlig ikke er der).
-og det er nok til at brugerne selv "finder på resten" og tilskriver karakterene og banerne mere indhold, karakter og intention, end der er content der retfærdiggør.

Det er det man kalder et kognitivt "cheap-skate" trick, hvor man misbruger hjernens evne til at "fylde huller ud" til at spare på content posterne på budgettet :)
Jeg er delvis enig, dog mener jeg ikke at Angry Viking er et dårligt eksempel da det der virkelig appellerer til folk er øjne og i det hele taget ansigter, genkendelighed osv.
I Angry Viking er karakterene næsten så døde og følelsesløse som de kan være, de virker nærmest som ligegyldige ragdolls som hverken har personlighed eller udtryk.
De gør det dog godt m.h.t. Smack-a-seal, hvor de har en sej/sød hovedperson, som folk kan associere sig med. Der er rent faktisk også en storyline, selv om den måske er lidt tynd...

Men det kan dog være svært med Mikkels bombgame, da der ikke er nogen karakterer.
Dog kan et godt gameplay med god overskuelig grafik, eller en interessant grafisk stil, være mindst lige så godt.

Good luck Mikkel, det ser godt ud ;)

Post Reply