Maze force update

barkholt
Level 0 - Null
Posts: 7
Joined: 08 Mar 2008, 21:14

Maze force update

Unread post by barkholt » 11 Mar 2008, 23:02

En lille update på det projekt der blev startet på det gamle spiludvikling.dk omkring udviklingen af et mindre spil. Trenox' oprindelige game design kan ses her.

Efter en masse hele og halve udviklingstimer sporadisk drysset ud over 3 måneder, er det lykkes mig at få noget klar jeg mener giver et indtryk af hvor spillet er på vej hen :) Hop ind på http://www.michael-barkholt.dk/mazeforce.html, og kryds fingre for at det fungerer. Spillet kræver sandsynligvis et opdateret JRE plugin - jeg har ikke testet med andet end 1.6.x. Alting er på alpha stadiet, så bliv ikke overrasket over underlig opførsel (har bla set et par permission errors under Windows + firefox 2). Rapporter endelig hvis du ser noget.

Spillets nuværende tilstand

Kernen i spillet er implementeret, og man kan spille det til ende. Det dump jeg har smidt online er hardcoded til 2 lokale spillere, Bob og Kate. Hurtigt gennemgang af regler/styring:
  • Man vinder ved at skyde modstanderens flag
  • Blå flytter først
  • Tryk en gang på en robot/trekant, eller dens navn i listen til venstre, for at se hvor den kan bevæge sig hen, og hvor mange movementpoints den vil have tilbage efter flytningen. Man kan ikke flytte igennem andre robotter.
  • Hvis der er mere end en korteste sti til et felt, vil der være pile på feltet der bestemmer fra hvilken side robotten går ind, og dermed hvordan den kommer til at vende. Hvert skridt koster 1 point.
  • Hvis man trykker igen må en markeret robot, er det muligt at dreje robotten uden at bevæge den. Koster 1 point.
  • Når man vælger at slutte sin tur er der kamp. Alle robotter skyder ligeud samtidigt, og dræber det de rammer - medmindre de står face-to-face. Se Trenox' design dokument for mere specifikke regler omkring kamp.
  • Man kan købe flere robotter og placere på sit HQ eller erobrede reinforcement fields (stjernerne). Man kan ikke have mere end 5 robotter. En robot koster 5 point.
  • I hver tur kan man købe et ekstra movementpoint til hver robot. Koster 1 point.
  • Hvert erobret reinforcement field giver 1 ekstra i indtægt pr tur
Hvad er der implementeret?
  • Alle spilregler fra Trenox' designdokument (håber jeg)
  • Alle de essentielle GUI elementer (sig til hvis du er uening)
  • Understøttelse af lokal multiplayer
  • En simpel theme baseret visualiserings engine
  • Et kommunikationslag der bare venter på at jeg får skrevet en webtunnel
Manglende kerneelementer
  • AI
  • Netværksspil
Næste version

Planlagte highlights i næste version:
  • AI. Bliver en simpel AI.
  • Netværksspil. Simpel lobby og spilsetup.
  • Refactoring af visuelle elementer:
    - Animationer. Spillet er både kedeligt og lidt forvirrende uden animationer. Især kampdelen vil have godt af lidt visuelt feedback.
    - GUI layout og theme.
    - Kode refactoring. Især view koden trænger til at få redt nogle totter ud.
Den næste version bliver nok også den jeg betragter som havende opfyldt min oprindelige 'kontrakt', og altså den Trenox får en kopi af med fulde rettigheder. Det betyder dog ikke at projektet bliver lagt dødt af den årsag, jeg vil gerne fortsætte med at udvikle det, så det kan blive et kick-ass strategispil ;)

Hvis der er nogen der har gode ideer til hvordan brugergrænsefladen kunne tage sig ud, så er jeg meget interesseret. Hvis der er nogen der kunne have lyst til at lave et theme, så kunne det også være fedt - selvom det er på et noget tidligt stadie :)

Links til de ressourcer der bliver loaded i alpha demoen:
http://www.michael-barkholt.dk/examples/level.xml: level layout
http://www.michael-barkholt.dk/examples/theme.zip: grafik tileset. Alting i 24bit PNG med 8 bit alpha.
http://www.michael-barkholt.dk/examples/game.xml: information om spillere. Skal indeholde diverse information om opsætningen af spillet.
http://www.michael-barkholt.dk/examples/network.xml: information om det netværks setup der skal bruges.

spa
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 146
Joined: 11 Mar 2008, 23:56
Location: Glostrup
Contact:

Re: Maze force update

Unread post by spa » 12 Mar 2008, 00:05

Hey det var da noget af en update :) - super nice arbejde der - og fedt at det er så spilbart som det er! Som du også selv skriver så er noget af det der mangler mest nok animationer i kamp. Hvis det bliver implementeret vil det nok være langt nemmere for spillere at forstå konceptet. Jeg tænkte om der måske skulle stå antal actionpoints som de har tilbage, på hver figur - så man har et godt overblik over situationen og ikke glemmer at bruge sine ryk?
Jeg håber jeg får tid til at lave noget forbedre GFX snarest muligt.

Men igen: super update =) - ser frem til næste iteration!
::Søren P Andersen
::Showcase

Post Reply