gravity platformer - ideer ønskes :)

SimonDohn
Level 0 - Null
Posts: 8
Joined: 19 Nov 2010, 16:12

gravity platformer - ideer ønskes :)

Unread post by SimonDohn » 23 Sep 2015, 13:15

Halløjsa Spil-folk
Jeg er PT i gang med et nyt lille spilprojekt og har sådan nogenlunde fået de helt grundlæggende gameplay elementer på plads.
Nu sidder jeg så og skal og skal hitte på hvordan den egentlige spil progression skal være… og den har jeg sgi lidt svært ved at beslutte mig for – og her tænkte jeg så at I gode mennesker kunne komme ind i billedet :D
kort fortalt så er gameplay indtil videre at man hopper rundt mellem forskellige små planeter og samler point… en slags platformer med alternativ og skiftende tyngdekraft – er du inden for en planets atmosfære fyldes din ilt beholdning op. Er du udenfor falder den … og der går ikke længe inden du møder en kold iltfattig død :)

Så langt så godt – men hvad skal målet være? som jeg ser det kan jeg gå to veje:
1: lave det til en slags action puzzler med bane inddelinger hvor man i hver bane skal navigere fra A til B og undgå forskellige prædefinerede hazzards…
eller
2: gå endlessrunner vejen med proceduralt genererede galaxer hvor man bare skal give den max gas og besøge flest mulige planeter/samle flest mulige point pr session …
eller noget helt trejde selvfølgelig – alle ideer er velkomne
i ka prøve en meget lille demo her – virker både på desktop browser og mobil

http://www.papio.nu/games/Gravity

(tag lige forbehold for at intet er balanceret endnu og grafik er ren placeholder )
tab/klik for at hoppe
tab og klik noget mere for double jump
tab/klik + swipe for at dashe i swipe retningen
løb tør for O2 … game over (bare reload siden for at resette)

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: gravity platformer - ideer ønskes :)

Unread post by jonaz.dk » 23 Sep 2015, 14:11

Jooo det virker egentligt meget godt som en lille one-button mobil ting. Fin mechanic! :like: :)
Tip man skal lige fyre det op i mobilbrowseren. I landscapemode på desktopbrowser er det lige en tand zoomet for langt ind. Eller træk browservinduet over i noget mere portraitagtigt.

Som struktur. Personligt foretrækker jeg level based. Her tænker jeg ikke store lange baner. Men nogle små hapsere man lige kan hygge sig med nogle få minutter og få en fornemmelse af progression. Så vil smide en stemme på nr. 1. Kunne laves med en håndfuld gratis level packs. Hvorefter spillerne kan købe flere af varierende sværhedsgrad.

Nu er WebGL / Html5 stuff nok lige din ting og det ville med sandsynlighed ikke give mening for dig at skifte til noget andet. Men performancemæssigt til den slags actionspil er det på min device lige en tand langsomt. Gætter på under lidt under eller omkring de 25 fps. Man får ikke en lækker smooth fornemmelse.

Du burde overveje at fjerne swipe dash Syntes det virker sjovere at man skal tappe for at lave små hop/thrusts for at komme til en anden planet. Der er bare noget mere interessant og nervepirrende over det. Eller hold to thrust ville måske også virke godt.

På mobile har jeg et lille issue hvor man double jumper per tap. Det sker ikke på desktop.

SimonDohn
Level 0 - Null
Posts: 8
Joined: 19 Nov 2010, 16:12

Re: gravity platformer - ideer ønskes :)

Unread post by SimonDohn » 23 Sep 2015, 15:02

ahhh super feedback mange tak!

jeg er selv rigtig glad for swipe dash funktionen ... men tror måske det er tester mentaliteten der har taget over... det er noteret!

i forhold til performance så er der slet ik optimeret noget endnu... men jeg ku da godt blive lidt bekymret hvis du kun får 25 fps... må jeg spørge hvilket device & browser du kørte den på ?

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: gravity platformer - ideer ønskes :)

Unread post by jonaz.dk » 24 Sep 2015, 12:29

Kører på Galaxy Note 2. Som måske af nogle vil blive betegnet som en lidt ældre model. ;)
Men jeg tror ikke det er urealistisk at møde den slags performance er ude. Måske en tand lavere gennemsnitligt.
CPU Quad-core 1.6 GHz Cortex-A9
GPU Mali-400MP4

Kører normalt den medfølgende Samsung browser.. Den hedder bare Internet?!

Prøvede også lige i Chrome. Der var ingen problemer med double jump. Men den lavede stuttering hvor den lige fra tid til anden fryser 200-500ms eller noget i den retningen.

SimonDohn
Level 0 - Null
Posts: 8
Joined: 19 Nov 2010, 16:12

Re: gravity platformer - ideer ønskes :)

Unread post by SimonDohn » 24 Sep 2015, 13:42

hahaaa den infame samsung browser :D ja den har vi html5 spil folk meget sjov med :P - det stutter du nævner får jeg også selv... nogen gange også på desktop, så der er lidt at kigge på. Mange tak for info ihvertfald

Post Reply