Dadiu spil!

B-Freak
Level 1 - Speck of dust
Posts: 17
Joined: 19 Mar 2012, 00:00

Dadiu spil!

Unread post by B-Freak » 04 Dec 2015, 20:00

I dag er de 6 Dadiu spil fra i år blevet lagt op på Google play!

Der er nogle ret sjove spil i år blandt andet det jeg har været med til at lave kaldet Spoken!
Man kan finde alle Dadiu spil ved at klikke her: https://play.google.com/store/search?q=dadiu

Håber i synes de er lige så sjove at spille som de har været at lave :-)

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Dadiu spil!

Unread post by jonaz.dk » 05 Dec 2015, 14:59


Kristian Hedeholm
Level 9 - Conjurer
Posts: 93
Joined: 26 Sep 2011, 19:32

Re: Dadiu spil!

Unread post by Kristian Hedeholm » 05 Dec 2015, 16:52

Hmm Jeg kan ikke rigtig finde ud af, om det er mangel på erfaring fra game designerne, den meget korte udviklingstid, eller om det bare er DADIU der har bestemt det, men jeg synes virkelig de fleste spil fra dette års produktion har nogle ret dårlige tutorial designs. Det er den klassiske med at blive holdt i hånd hele vejen, og det følelse altså temmelig gammeldags ind i mellem.

Nogen fra dette års produktion, som kan komme med nogle flere indsider informationer? :)

Nåå jo, hvad sker der for, at jeg ikke kan spille Space Bears på min Nordic Game Jam Tablet?
Kristian Hedeholm
Game Programmer at Tripledesign
Twitter: @KristianHede
LinkedIn: Kristian Hedeholm

B-Freak
Level 1 - Speck of dust
Posts: 17
Joined: 19 Mar 2012, 00:00

Re: Dadiu spil!

Unread post by B-Freak » 05 Dec 2015, 17:25

Nu kan jeg kun tale for mit eget hold, men vi manglede helt klart erfaring da vi skulle lave vores tutorials. I starten havde vi en million linjer tekst, det blev så skåret ned, men stadigvæk er vores ikke så god som dem man ser i andre spil :-)

Kristian Hedeholm
Level 9 - Conjurer
Posts: 93
Joined: 26 Sep 2011, 19:32

Re: Dadiu spil!

Unread post by Kristian Hedeholm » 05 Dec 2015, 17:46

@B-Freak

Tak for det ærlige svar :)
Synes umiddelbart niveauet af tekst i Spoken er ganske fint. Personligt have jeg nok valgt at gøre det første rum mindre, mere aflangt og så valgt at placere nøglen foran spilleren, i stedet for bagved.

Når det kommer til at lære spilleren, spillets mekaniker uden brug af tutorial, så refererer jeg altid til denne video: https://www.youtube.com/watch?v=8FpigqfcvlM
Kristian Hedeholm
Game Programmer at Tripledesign
Twitter: @KristianHede
LinkedIn: Kristian Hedeholm

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Dadiu spil!

Unread post by jonaz.dk » 06 Dec 2015, 12:49

Fik lige kigget kort på dem.

Good job everyone! :D

Personlige favorit er klart Uprise. Det virker super godt. Og har en fornuftig framerate oven i købet.
Konceptet og kernen i Spoken er også rigtigt fint! Helt klart potentiale. Lidt fnidder med performance, controls, meget små objekter der er svære at se på en Phablet og AI issues. Men kernen er lagt til noget godt!
Lidt det samme med Clockwork Dream. Interessant puzzle game. :)

Jeg kan ikke få lov til at prøve Space Bears. Grundet devicen. :/

Kristian Hedeholm
Level 9 - Conjurer
Posts: 93
Joined: 26 Sep 2011, 19:32

Re: Dadiu spil!

Unread post by Kristian Hedeholm » 06 Dec 2015, 13:11

Helt enig i Jonaz's kommentar.

Dog synes jeg det var svært at gennemskue nogle gange hvad man skulle i Clockwork Dream. Tænker at hvis man fik givet det et boost på performance siden, så vil spillet virke mere responsive.
Jeg er forresten helt vild med den effekt, at man kan spole frem og tilbage i at se de forskellige objekter gå i stykker og blive samlet igen. Er der en programmør fra den produktion som kan fortælle hvordan det er implementeret?

Jeg kunne forresten også godt tænke mig at prøve Game Changer med Rotating World Ability, fordi jeg har på fornemmelsen at controls bliver ret dårlig i den situation. Men har endnu ikke prøvet at få den ability.
Kristian Hedeholm
Game Programmer at Tripledesign
Twitter: @KristianHede
LinkedIn: Kristian Hedeholm

User avatar
Thomas Ryder
Level 7 - Spellcaster
Posts: 77
Joined: 31 Oct 2011, 17:25

Re: Dadiu spil!

Unread post by Thomas Ryder » 06 Dec 2015, 18:22

Min Samsung Galaxy er desværre i sit livs efterår, men jeg fik da spillet Blobbers og Spoken, som var de eneste to spil der ikke sendte min tablet i kronisk loading spinner-coma.

Blobbers er et fint casual puzzle-spil. Grafik, game mechanics og lyd er løst 100% korrekt hvis opgaven har været at lave et klassisk appstore casual-spil. Jeg savner lidt at nogen havde prøvet at stikke lidt af fra grundformen, at der var en lidt skør game director der havde insisteret på at lave hele spillet i to farver eller at musikeren havde eksperimenteret lidt med soundtracket. Jeg savner at mærke at nogen vil noget mere med projektet end at løse en stiløvelse. Men det er sikkert ikke så enkelt når der er et hold på 25 mennesker der skal være enige. Men alt i alt et superfint casual spil.

Spoken er et dejligt historiedrevet puzzle adventure i klassisk Ico/Brothers-stil. 'Spoken' er et fedt navn, nemt at huske og passer perfekt til spillet. De abstrakte kommandoer er en fin game mechanic, som giver mulighed for sjove puzzles. Lydsiden kunne måske godt brushes lidt op. Jeg synes det lyder som om soundtracket på introskærmen ikke looper rigtigt, og så kunne fakkel-lyd-loopet måske også være lidt længere.

Det lykkedes mig at bringe spillet i unwinnable state i level fem, ved at få pigen til at hive i et håndtag og derefter kalde på hende mens jeg stod på en platform. Pigen løber ud på platformen, og gangbroen som hun har spawnet ved at trække i håndtaget forsvinder bag hende. Nu står vi begge på platformen, og det eneste håndtag vi kan få fat i, spawner en gangbro som ikke er forbundet til den platform vi står på. Det kan være det er et bevidst designvalg, men for mig ligner det en bug.

-

Jeg kiggede også på hvem der er krediteret i de enkelte DADIU-produktioner, og så at der er listed et sted mellem 15 og 25 mennesker pr. projekt. For mig lyder den størrelse team som en sikker opskrift på development hell når projekterne ikke er større. Jeg synes heller ikke at fordelingen af resourcer afspejler et realistisk team i en virkelig spilvirksomhed. Blobbers har for eksempel 6 business developers på deres credit liste, hvilket virker sært når nu spillet er udgivet gratis, og der så vidt jeg kan se ikke er foretaget nogen som helst marketing- eller PR-insats for spillet. Hvad Fanden har de lavet, de dér 6 business developers? Jeg kender jo ikke historien bag produktionerne, men jeg tænker umiddelbart at det kunne være sundt for DADIU at tage deres måde at sammensætte teams på op til revision. Just sayin'.

Thomas

Kristian Hedeholm
Level 9 - Conjurer
Posts: 93
Joined: 26 Sep 2011, 19:32

Re: Dadiu spil!

Unread post by Kristian Hedeholm » 06 Dec 2015, 19:43

@Thomas

Så vidt jeg har forstået, har der været en del krav til de forskellige spil.
Bl.a. at hvis det var et historie baseret spil, skal der være en hovedperson og et sidekick (som vi jo netop kan se ihvertfald i 3 af spillene) - hvilket jo har givet nogle udfordigner i design fasen.
Kristian Hedeholm
Game Programmer at Tripledesign
Twitter: @KristianHede
LinkedIn: Kristian Hedeholm

User avatar
Cookiemann
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 06 Dec 2015, 20:58
Location: Copenhagen

Re: Dadiu spil!

Unread post by Cookiemann » 06 Dec 2015, 21:10

Hej der

Jeg var QA & UX Manager på holdet bag Blobbers :). Graduation spillene var lavet på 6 uger og kravene var at det skulle være et spil på Tablet (Nexus 9's hardware) og monetization skulle være F2P. Samt andre requirements :) Det der er den største læring process på DADIU, ikke hvad vi får lavet som slut produkt, men processen i at lave spil, som intern og ekstern kommunikation, håndtering af kritik, forståelse for krav fra eksterne partnere osv.

Jeg har været utrolig glad for at have været på DADIU, da man får en god læring fra en masse kloge mennesker, men mest af alt, oplevelsen at arbejde med mennesker fra forskellige baggrunde, hvor nogen har en god viden inden for spil udviklen til andre der skal nærmest til at prøve det første gang. Dejligt at man har været i et miljø hvor man kan prøve det af inden man kommer ud på arbejdsmarkedet, og fået denne praktiske læren med sig, så man ikke står uforberedt, men står stærkere end mange andre :)

I forhold til de 6 business developers, så er det studerende der ikke har været med fra starten af, men er udefra kommende studerende der skal bruge deres business uddannelse til at vurdere / lave en business strategy til spillet. De har hver især stået for en lille del af en samlet business strategi, som de så kan anvende til opgave aflevering opgave på universitetet. Produktions holdet skal så bruge denne strategi til præsentation over for investorer når vi fremviser spillene :)
Mads H. Nielsen
QA & Community Manager at Ghost Ship Games
Mail: mads@ghostship.dk
LinkedIn: https://dk.linkedin.com/in/madshnielsen
Twitter: https://twitter.com/Cookiemann

User avatar
Thomas Ryder
Level 7 - Spellcaster
Posts: 77
Joined: 31 Oct 2011, 17:25

Re: Dadiu spil!

Unread post by Thomas Ryder » 06 Dec 2015, 21:51

Hej Cookiemann,

Tak for hurtigt og klart svar! Nu giver det hele pludselig ret god mening. Fedt at høre at du (I?) har den indstilling at det ikke nødvendigvis handler så meget om resultatet, men mere om hvad man kan lære i processen. Og jeg synes også jeg kan fornemme at det har været et ret fedt forløb. 6 uger? Really? Damn hvor har I fået lavet meget på den tid! Kæmpe respekt!

Thomas

B-Freak
Level 1 - Speck of dust
Posts: 17
Joined: 19 Mar 2012, 00:00

Re: Dadiu spil!

Unread post by B-Freak » 07 Dec 2015, 02:33

Hey igen,

Jeg var selv programmør på Spoken og er helt enig i det forløb og forståelse som Cookiemann beskriver!
Dadiu var primært en læringsproces hvor vi alle med hver vores baggrund skulle forsøge at bygge et spil, team og struktur op på 6 uger. Den store udfordring i Dadiu er lige så meget at få et team til at fungere som det er at lave et velfungerende spil.

Jeg kan godt set at det virker lidt overkill hvis man ikke kender processen og ser på credits :)

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Dadiu spil!

Unread post by Instawin » 07 Dec 2015, 15:23

Kristian Hedeholm wrote:@B-Freak

Når det kommer til at lære spilleren, spillets mekaniker uden brug af tutorial, så refererer jeg altid til denne video: https://www.youtube.com/watch?v=8FpigqfcvlM
Interessant video, der fortjener lidt nærstudie. Men man skal godt nok lige kunne klare at høre ordet f*ck en del ... Han er rimelig "passioneret", skal vi kalde det sådan? ;) :D
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

Kristian Hedeholm
Level 9 - Conjurer
Posts: 93
Joined: 26 Sep 2011, 19:32

Re: Dadiu spil!

Unread post by Kristian Hedeholm » 07 Dec 2015, 23:08

@Instawin

Hehe true, havde ikke lige tænkt over at det kunne være problem. Personligt synes jeg kun det er fedt, da det gør video'en mere frisk i det.
Kristian Hedeholm
Game Programmer at Tripledesign
Twitter: @KristianHede
LinkedIn: Kristian Hedeholm

Ravn
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 08 Dec 2015, 19:05

Re: Dadiu spil!

Unread post by Ravn » 08 Dec 2015, 19:20

Kristian Hedeholm wrote:Nogen fra dette års produktion, som kan komme med nogle flere indsider informationer? :)
Hej, jeg var game designer på Game Changer! Jeg kan selvfølgelig også kun tale for mit eget holds vegne, men jeg giver dig ret, vores tutorial kunne sagtens være bedre! Noget af det mest ærgerlige ved en produktion som denne er, at den iterative proces er så godt som skjult for brugerne. Af insiderviden kan jeg dog i det mindste fortælle, at vores test course er kommet MILEVIDT siden den første udgave, især med henblik på visibility (hints var oprindeligt på de store billboards i baggrunden, som spillerne aldrig bemærkede) og flow (der plejede at være meget, meget mere unødvendig tekst og forklaringer). Efter vi pga. tidspres var nødt til at skifte fra et (efter min mening) opfindsomt embedded hintsystem til en hurtig og mere klassisk tutorialmodel, har vi virkeligt tilstræbt kun at have så meget information som højst nødvendigt, men som altid er det svært at afveje informationsmængde ovf. flydende gameplay.
Kristian Hedeholm wrote:Nåå jo, hvad sker der for, at jeg ikke kan spille Space Bears på min Nordic Game Jam Tablet?
I virkeligheden burde du ikke kunne spille nogen af spillene, da de er optimeret til en Nexus 9 og andre 4:3 android devices (DADIUs condition)! ...Det ærger mig faktisk lidt at vores spil også er tilgængelig på en del andre devices, da det skaber et dårligt indtryk for spillerne når et forkerte aspect ratio f.eks. viser uheldige ting i siderne af scenerne eller skjuler timeren og pauseknappen fuldstændigt...! :P

Ravn
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 08 Dec 2015, 19:05

Re: Dadiu spil!

Unread post by Ravn » 08 Dec 2015, 19:24

Kristian Hedeholm wrote:Jeg kunne forresten også godt tænke mig at prøve Game Changer med Rotating World Ability, fordi jeg har på fornemmelsen at controls bliver ret dårlig i den situation. Men har endnu ikke prøvet at få den ability.
Det tager lidt getting-used-to, men synes faktisk de virker fornuftige! Vi havde større problemer med at få controls til at fungere når Rotating Course blev smidt sammen med Upside Down...! Vores last minute løsning blev at gøre dem gensidigt udelukkende. Ikke så elegant, men i det mindste kan man komme ud af startområdet :P

Kristian Hedeholm
Level 9 - Conjurer
Posts: 93
Joined: 26 Sep 2011, 19:32

Re: Dadiu spil!

Unread post by Kristian Hedeholm » 08 Dec 2015, 20:25

@Ravn

Fedt med flere insider historier!
Jeg synes det er virkelig synd at I har været nød til droppe, hvad der ligner at kunne have været et interessant tutorial system pga. tidspres. Jeg er udemærket klar over at den slags også finder sted i spilproduktioner i den "virkelige" verden, men jeg vil alligevel mene det er mere synd for en DADIU produktion.

Jeg tænker, at hvis jeg en dag modtog en jobansøgning fra en game designer på et DADIU projekt, og spillets tutorial design klart kunne være bedre - så vil jeg som arbejdersgiver være mere skeptisk over for denne ansøger. Denne ansøger har jo lige præcis ikke fået bevist at han/hun skiller sig ud fra mængden, men er blot endnu en i rækken. Eller det måske bare mig der er ekstra skeptisk?
Ravn wrote: I virkeligheden burde du ikke kunne spille nogen af spillene, da de er optimeret til en Nexus 9 og andre 4:3 android devices (DADIUs condition)! ...Det ærger mig faktisk lidt at vores spil også er tilgængelig på en del andre devices, da det skaber et dårligt indtryk for spillerne når et forkerte aspect ratio f.eks. viser uheldige ting i siderne af scenerne eller skjuler timeren og pauseknappen fuldstændigt...! :P
Hmm på den ene side giver det jo fint nok mening, at lave den form for condition (lige præcis af de årsager du nævner) - men på den anden side bliver det så ikke ret svært for de enklte studerende at tilføje spillet til deres portfolio. Igen i arbejdersgiver situationen, vil jeg jo gerne have mulighed for at prøve en ansøgers spil af - spil er jo trods alt interactive. Er det så ikke lidt at skyde sig selv i foden, at kræve at jeg skal have lige præcis det target device som uddannelsen har tilgængelig? Burde DADIU ikke hellere sige, at spillet bør køre på de fleste Android Devices, men eftersom der jo er begrænset med resourcer får de givet en Nexus 9 til rådighed.

Jeg ved at det nye GUI-system i Unity fint kan sættes til at scalere efter devices opløsning. Dette giver selvføgelig ikke præcis 100% samme resultat i alle tilfælde , men burde være godt nok til at forhindre knapper i lige pludselig at forsvinde.
Kristian Hedeholm
Game Programmer at Tripledesign
Twitter: @KristianHede
LinkedIn: Kristian Hedeholm

Ravn
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 08 Dec 2015, 19:05

Re: Dadiu spil!

Unread post by Ravn » 09 Dec 2015, 15:30

Kristian Hedeholm wrote:Eller det måske bare mig der er ekstra skeptisk?
No idea! Jeg ved ikke hvordan den slags fungerer.
Kristian Hedeholm wrote:Er det så ikke lidt at skyde sig selv i foden, at kræve at jeg skal have lige præcis det target device som uddannelsen har tilgængelig? Burde DADIU ikke hellere sige, at spillet bør køre på de fleste Android Devices, men eftersom der jo er begrænset med resourcer får de givet en Nexus 9 til rådighed.
Så vidt jeg har kunnet researche mig frem til, er 4:3-formatet noget som Android kun lige for nyligt er gået over til at bruge (de var i 16:9 tidligere), så forhåbentligt bliver det ikke nær så stort et problem fremover. Jeg tror vist også at DADIU har arrangeret en valgfri Apple-workshop til december, hvor vi kan finde ud af hvad der skal til for at få det på app store også (det lader til at være noget mere besværligt).

Selv ville jeg hellere have at en arbejdsgiver spillede en version af spillet der var repræsentativ for vores koncept end at lade dem spille et dårligt optimeret spil, men måske er jeg for perfektionistisk på det område.
Kristian Hedeholm wrote:Jeg ved at det nye GUI-system i Unity fint kan sættes til at scalere efter devices opløsning. Dette giver selvføgelig ikke præcis 100% samme resultat i alle tilfælde , men burde være godt nok til at forhindre knapper i lige pludselig at forsvinde.
Pas, jeg har ikke selv arbejdet med deres nye GUI-system.

loxfear
Level 1 - Speck of dust
Posts: 10
Joined: 12 Oct 2011, 18:29
Location: Copenhagen

Re: Dadiu spil!

Unread post by loxfear » 14 Dec 2015, 22:07

Kristian Hedeholm wrote: Jeg tænker, at hvis jeg en dag modtog en jobansøgning fra en game designer på et DADIU projekt, og spillets tutorial design klart kunne være bedre - så vil jeg som arbejdersgiver være mere skeptisk over for denne ansøger. Denne ansøger har jo lige præcis ikke fået bevist at han/hun skiller sig ud fra mængden, men er blot endnu en i rækken. Eller det måske bare mig der er ekstra skeptisk?
Tror bare ikke du ved hvordan productionen er, da det er en lille 6 ugers produktion
Hvor spillet som sådan starter ud som ingen idé og derfra skal udvikles hele vejen til dette :)

Jeg var artdirector på Gamechanger og det har skam ikke helt været en nem process da de fleste folk aldrig havde lavet et spil før dette og derfor 17 mand i produktionen som også har svært ved at kommunikere :).

Men det har været en rigtig fed proces at være med i. Det kan stærkt anbefales

Kristian Hedeholm
Level 9 - Conjurer
Posts: 93
Joined: 26 Sep 2011, 19:32

Re: Dadiu spil!

Unread post by Kristian Hedeholm » 15 Dec 2015, 02:34

@loxfear

Jeg er udemærket godt klar over, at 6 uger til at udvikle et spil IKKE er særlig lang tid.
Omvendt, så er der jo også nogle Nordic Game Jam produktioner som er ret så imponerende - men okay det er højstsandsynligt heller ikke uerfarne folk der står bag disse.

Men den kommentar du quote'er fra mig, er mere henvendt til DADIU som uddannelse, end på de studerende.
Nu aner jeg ikke hvad DADIU's vision er, men hvis vi antager at det i bund og grund handler om at hjælpe alle de studerende til at stå bedre på jobmarkedet indenfor spilbranchen, blandt andet i form af at du kan skrive en "rigtig" spilproduktion på dit CV, så vil jeg mene at deres 17 mands store produktion form måske er en smule gammeldags.

Ingen tvivl om at det gav mening for 10 år siden da DADIU startede, men der havde vi også kun IO-Interactive som den store frontløbere. De "Mindre" udviklere, som Press Play og Playdead er først kommet til senere.

Problemet er, at i en ansættelse situation så har jeg kun slutproduktet at gå udfra. Lad os antage at det var en game designer som sendte en ansøgning til mig i mit firma. Efter at have spillet hans/hendes DADIU spil igennem sidder jeg tilbage med en følelse af, at game designet godt kunne have være en del bedre. Hvad tror du der sker med sådan en ansøgning? 99 ud af 100 gange lander sådanne ansøgninger nok i skraldespanden - da ansøgeren lige præcis ikke formår at overbevise mig som arbejdsgiver om, at den pågældende ansøger er bedre end alle de andre kandidator.
Kristian Hedeholm
Game Programmer at Tripledesign
Twitter: @KristianHede
LinkedIn: Kristian Hedeholm

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Dadiu spil!

Unread post by jonaz.dk » 15 Dec 2015, 10:33

Som potentiel arbejdsgiver kunne man også give dem credit for, IKKE at bruge ekstremt kostbar tid på at implementere en meget gennemarbejdet tutorial. Og fokusere på core gameplay i stedet.

Fed tutorial.. spillet var lort, er der ikke så mange point i heller. ;)

loxfear
Level 1 - Speck of dust
Posts: 10
Joined: 12 Oct 2011, 18:29
Location: Copenhagen

Re: Dadiu spil!

Unread post by loxfear » 15 Dec 2015, 21:15

jonaz.dk wrote:Som potentiel arbejdsgiver kunne man også give dem credit for, IKKE at bruge ekstremt kostbar tid på at implementere en meget gennemarbejdet tutorial. Og fokusere på core gameplay i stedet.

Fed tutorial.. spillet var lort, er der ikke så mange point i heller. ;)
indeed ;P det vil jeg nu også sige og så er det også ret imponerende at kunne arbejde sammen
i så store grupper og at have det på cv'et da det, nu til dags er helt umuligt at finde, da de fleste teams er så små.

haters gonna hate.
selvom jeg godt ved at tutorials MEGET vigtige, med en batchelor som gamedesigner,
er det da også noget vi alle har lært, da det heller ikke er hver dag man får lavet dem.
jeg regner heller ikke med at folk under uddannelse er 100% perfekte til at lave tutorials
som sprit nyt uddannede, men vis man har prøvet og fejlet under en production,
så har man lært en masse til fremtiden.

ps der er massere af større produktioner der stadig fejler hårdt i deres ;)

" Så du var Gamedesigner hos Blizzard siger du? hmm jeres Auction-house i diablo suttede, så du får ikke et job her!"

Kristian Hedeholm
Level 9 - Conjurer
Posts: 93
Joined: 26 Sep 2011, 19:32

Re: Dadiu spil!

Unread post by Kristian Hedeholm » 16 Dec 2015, 20:27

@Jonaz

Det har du selvfølgelig helt ret i.

Begrundelsen for min tidligere kommentare handle om, at det lige præcis er design af tutorials som jeg finder rigtig interessant.
For i min bog handler godt game design om, ikke kun at du kan finde på nogle interessante mekaniker og balancere dem i mellem hinanden, men i lige så høj grad hvordan du introducere spilleren til dem og lære at bruge dem.
loxfear wrote:indeed ;P det vil jeg nu også sige og så er det også ret imponerende at kunne arbejde sammen
i så store grupper og at have det på cv'et da det, nu til dags er helt umuligt at finde, da de fleste teams er så små.
Jeg kan udemærket se din pointe, men det er der jeg tænker om det så ikke er bedre at lære at arbejde i mindre teams, da der er større chance for at det er lige præcis det man kommer til at gøre, når man kommer ud på den anden side?
loxfear wrote:selvom jeg godt ved at tutorials MEGET vigtige, med en batchelor som gamedesigner,
er det da også noget vi alle har lært, da det heller ikke er hver dag man får lavet dem.
Tutorials er Ikke nødvendigvis MEGET vigtige, det kommer i høj grad an på hvordan du introducere spilleren til spillet.
Portal er jo det klassiske eksempel, hvor du ikke har en decideret Tutorial, men i stedet gradvist bliver introduceret til flere og flere af spillet mekaniker og lære at tænke med portaler - helt uden at nogen skal forklare dig hvordan.

Jævnføre min beskrivelse ovenfor, så ser jeg dette som godt game design - og det er der, jeg havde håbet at flere af DADIU produkterne havde kunne fremvise sådan et design.
Kristian Hedeholm
Game Programmer at Tripledesign
Twitter: @KristianHede
LinkedIn: Kristian Hedeholm

User avatar
Cookiemann
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 06 Dec 2015, 20:58
Location: Copenhagen

Re: Dadiu spil!

Unread post by Cookiemann » 16 Dec 2015, 21:20

Til jeres diskussion om læring af mechanics, så er det gammel dags pædagogik man anvender i spil, som i fx. Portal :)
Kig eventuel i bogen - An Architectural Approach To Level Design - Gamasutra uddrag: http://www.gamasutra.com/blogs/Christop ... Design.php

Samt også bogen på Google Books: https://books.google.dk/books?id=CSbcBQ ... &q&f=false

I forhold til DADIU, så skal det ikke ses som være, hvor man laver super perfekte spil, men laver Spil der fungere og man lærer af sine fejl i denne process. Måske indser man efter forløbet at man skulle have gjort det anderledes :) - Det ved jeg allerede nu fra QA & UX side, og der er en del ting jeg gjorde forkert, og som jeg ikke skal gentage igen :). Hvis man derimod vælger at være en ignorant bagefter og ikke ville lærer af sine fejl, så er det jo det valg man har tagt :P

Og her er skemaet fra DADIU 2015, måske det kan give lidt forklaring, hvordan forløbet har været i år :)
Attachments
DADIU 2015.png
DADIU 2015.png (7.85 KiB) Viewed 38078 times
Mads H. Nielsen
QA & Community Manager at Ghost Ship Games
Mail: mads@ghostship.dk
LinkedIn: https://dk.linkedin.com/in/madshnielsen
Twitter: https://twitter.com/Cookiemann

Post Reply