Dead Ascend (Håndtegnet point'n'click-like 2D adventure)

Larpon
Level 3 - Infant
Posts: 39
Joined: 06 Jun 2016, 21:55

Dead Ascend (Håndtegnet point'n'click-like 2D adventure)

Unread post by Larpon » 06 Mar 2017, 15:01

Så ruller Dead Ascend stille og roligt på gaden.

Alt efter hvor hård en banan man er til adventure-genren så har spillet en estimeret gennemføringstid på ca. 2 timer +/-

Image


Det der gør spillet lidt specielt er dels at grafikken er scannet og farvelagt fra blyant håndtegninger men også at det er lagt ud som open source.
Spillet er en genoplivning af et uudgivet spil der aldrig nåede at se dagens lys - oprindeligt planlagt og bygget ~90% færdigt i starten af "nullerne".

Gratis (reklamebaserede), færdigbyggede udgaver til Android og iOS findes i de respektive stores:

Android
https://play.google.com/store/apps/deta ... dascend.ad

iOS
https://itunes.apple.com/us/app/dead-as ... ?ls=1&mt=8

Hvis man kender til udvikling med Qt kan man også bygge spillet selv direkte fra GitHub.

Source code
https://github.com/Larpon/DeadAscend/

Det kan bygges og skulle gerne køre på Linux, MacOS, Windows, Android & iOS (burde også kunne bygges til Blackberry og Windows Phone - men er ikke testet på de platforme)

Hjemmeside
Spillets hjemmeside med lidt flere screenshots
http://blackgrain.dk/games/deadascend/

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3898
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Dead Ascend (Håndtegnet point'n'click-like 2D adventure)

Unread post by jonaz.dk » 26 Mar 2017, 21:25

Nå men fik endelig langt om længe kigget på det over weekenden.

Well done! Spilmæssigt virker det rigtigt fint i kategorien. Spillede det halvt med lillemanden på 7 år. Som til tider var en kaosfaktor. Og til tider god til lige at spotte nogle ting jeg havde overset. Han er også glad for at løse opgaver og puzzles.
Vi nappede det på en ca. 30 minutter eller lidt under tror jeg. Noget i den retning. Tog ikke tid.
Puzzles og hints virker rigtigt fint. Nogle puzzles var måske liiiidt ude af kontekst. Men pyt. Det har et glimrende flow. Hvor man ikke sidder hovedbankende fast. Favorit er klart hamster puzzle. Den var meget spas. ;)

Lillemanden syntes den sidste action sekvens var the shit. Lige som undertegnede syntes han også det var en lidt for kort oplevelse. Han ville genre ind til en by osv. ;)

Naturligvis kunne det godt tåle et stort make over på den visuelle side. Arbejde langt mere med mood og historie. Men for the price of free og hvad jeg antager er hobby niveau er det super fint gået. :)

Larpon
Level 3 - Infant
Posts: 39
Joined: 06 Jun 2016, 21:55

Re: Dead Ascend (Håndtegnet point'n'click-like 2D adventure)

Unread post by Larpon » 26 Mar 2017, 22:10

Sweet - dejligt at høre I har haft det sjovt med det. Tak for feedback!

Længden og det visuelle bæger måske også præg af at det er små 10 år siden jeg lavede det (har ligget og samlet digitalt støv på min harddisk lige siden) - den tager jeg klart på mine skuldre :)

Yeah tænker at 0 kroner for den længde + source kode er ok :)

Tak for det - jeg er allerede i gang med næste projekt i samme genre - der er lidt mere ambitiøst mht. længde og indhold - mere om det snart.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3898
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Dead Ascend (Håndtegnet point'n'click-like 2D adventure)

Unread post by jonaz.dk » 27 Mar 2017, 11:40

haha wow.. 10 års projekt! Og så på køl meget af tiden.

Held og lykke med næste projekt! Håber det bliver lidt en lidt kortere devcycle. :)
Kan du fortælle lidt om det nye eller er det top hemmeligt?

Larpon
Level 3 - Infant
Posts: 39
Joined: 06 Jun 2016, 21:55

Re: Dead Ascend (Håndtegnet point'n'click-like 2D adventure)

Unread post by Larpon » 27 Mar 2017, 15:52

Haha yeah - det er alle assets der har ligget i 10år (grafik og lyd) - og så gav jeg mig tid til at skrive en ny engine for nogle måneder siden.

Super eksklusivt for dette forum kan jeg godt afsløre lidt af det :)
Jeg udgiver snart en video der lidt bedre viser hvad jeg har i tankerne.

Spillet er et forholdsvis klassisk 2D point'n'click adventure - denne gang med en animeret hovedperson (i modsætning til Dead Ascend).
Så spiltypen er ikke ny på nogen måde - MEN - det jeg vil overraske med er at man tidligt i spillets historie får et device
der gør det muligt at styre alle sceners/spillets døgncyklus (dag til nat og vice versa).

Til det formål har jeg lavet en engine der, med lidt sort magi, kan generere dynamiske 2D skygger.

Mange af spillets puzzles vil være baseret på denne core mechanic - og forhåbentlig give en ekstra dimension til alle/mange puzzles - der altså ikke kun skal løses som i klassiske adventurespil men også skal/kan løses med tiden som faktor (... og ting som scenens belysning, udformning, NPC adfærd vil /kan afhænge af tiden etc.). (Måske som Braid ville tage sig ud i adventureform? :) )

Et simpelt eksempel på et puzzle kunne være:

Find en blomst op du skal bruge i en opskrift
Til at starte med er der ingen blomster at finde.

Mulig løsning
  • Indstil tid til nat. (Et sært træ i scenen bærer kun frugt om natten)
  • Tag træets frugt
  • Plant det i et bed på scenen
  • (evt. held vand på alt efter puzzle sværhedsgrad etc.)
  • Indstil tid til dag. (den plantede frugt spirer og blomstrer)
  • Tag blomst
  • Brug blomst i opskrift
Så det er baseret på at visse objekter og storylines kun er tilgængelige visse tidspunkter i døgncyklussen.

Ved ikke om det giver mening - en video vil sige mere end tusind ord her - og den video er på vej :)

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3898
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Dead Ascend (Håndtegnet point'n'click-like 2D adventure)

Unread post by jonaz.dk » 27 Mar 2017, 21:45

Lyder super fint! :)
Ser frem til det!

Hehe.. har du spillet The Silent Age og/eller Chronology?

Larpon
Level 3 - Infant
Posts: 39
Joined: 06 Jun 2016, 21:55

Re: Dead Ascend (Håndtegnet point'n'click-like 2D adventure)

Unread post by Larpon » 27 Mar 2017, 22:04

Fedt :)

Silent Age har jeg spillet - super fedt
Chronology kender jeg ikke

Post Reply