Mest underholdende læringsspil der findes? (test af idé)

User avatar
Aske
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 26 Apr 2012, 20:10
Contact:

Mest underholdende læringsspil der findes? (test af idé)

Unread post by Aske » 26 Apr 2012, 20:44

For mig at se findes der ikke nogen digitale læringsspil der er specielt underholdende, hvilket jeg mener er en stor fejl. En af de ting spil kan er at underholde os, og hvis vi har læringsspil der er tilstrækkeligt underholdende vil vi spille dem og deraf lære.

Hvad kender I til underholdende læringsspil? Jeg er ved at undersøge markedet, jeg ønsker at finde frem til de absolut mest underholdende læringsspil så jeg ved hvad vi er oppe i mod.


Hvis I vil se mit bud på hvordan vi i NameGames vil opnå de mest underholdende læringsspil til dags dato så tjek vores (næsten færdige) video ud: http://www.NameGames.org/introduction/

Håber I har nogle gode bud :)

JesperN
Level 10 - Dark arts student
Posts: 104
Joined: 07 Feb 2011, 11:28

Re: Mest underholdende læringsspil der findes? (test af idé)

Unread post by JesperN » 26 Apr 2012, 22:38

Most learning games I find boring because the learning is somewhat poorly hidden behind shallow game concepts.

While I really like and support your intention and drive, I think the video does a poor job of describing the how (maybe it's the intention?). For me, it's like saying 1 + 2 + ? = $ and learning and peace in the world.

What I hear is: you have a game. We have a learning game framework. You can set up this learning framework for your existing game easily. Learning + game = learning game.

To me it sounds like loosely attaching learning mechanics on top of game mechanics. In my idea, this is not very good. Maybe better than just plain learning, but... in my opinion, the best learning in games happens when the learning is embedded in the game mechanics. For example, in Zelda you need to navigate quite a lot using the map. This is a core mechanic, which also happens to be fun and which can also fundamentally improve your path-finding and 3D visualization skills. Likewise, World of Warcraft can improve your social and leadership skills if played the right way (fx leading a guild).

I would really like to see an example of your idea/product. Maybe it's just the skeptic in my, but I'm really not convinced by the video - it sounds too fluffy and too general for it to work properly. I need hard examples.

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Mest underholdende læringsspil der findes? (test af idé)

Unread post by Scurvy Lobster » 27 Apr 2012, 08:57

Det bedste læringsspil jeg har fået noget ud af er Civilization 1, som gav mig bedre karakterer i historie pga. den baggrundsviden selve spillet gav samt den indbyggede wiki.

Ellers bider jeg lidt mærke i, at vi på det gymnasium, hvor jeg arbejder ikke anvender deciderede læringsspil i undervisningen, men i stedet en række "normale" spil som The Sims, Hitman og Passage. Eleverne spiller disse med henblik på analyse i et af fagene (typisk noget med historiefortælling eller spilmekanik).

Jeg håber at kunne se din video senere.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Mest underholdende læringsspil der findes? (test af idé)

Unread post by vonknut » 27 Apr 2012, 09:43

Jeg tror at vi kan finde rigtigt mange gode eksempler, på rigtigt gode læringsspil.
-der er selvfølgeligt flere dårlige læringsspil, men sådan er det jo med alle brancher.
Så man skal passe på med argumentet "der er ingen konkurrence - mit produkt er unikt".

Derudover så er jeg også enig i Jespers pointe med, at du beskriver processen som spil + ([insert my magic here]*viden)=resultat.
Og når "dine magic skills" ikke ligefrem stråler ud af din video eller din linkedin profil, så er dit vinder-spil til Roskilde festivallen ikke rigtigt nok til at overbevise....'

Så måske var det en ide at komme med et godt eksempel på HVORDAN du kan "do your magic" i et eksisterende spil?
-du kunne f.eks. tage et dansk spil, for ligesom at holde det relevant...


P.s. og så er det aldrigt godt at definere sine egne arbejdsopgaver som "lidt af det hele", det lugter lidt af glad hobby-entuitast, der ikke har fundet sin hylde endnu og derfor spreder sit smør for tyndt.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Mest underholdende læringsspil der findes? (test af idé)

Unread post by Christen » 27 Apr 2012, 10:51

Nøj, hvor er i nogle gamle sure mænd. :D Jeg synes ikke han har spurgt om jeres mening om hans person eller produkt, så hvad med at holde det til emnet.

Hvis det er noget du brænder for så klø på. Det virker som du har hjertet det rigtige sted.

Du kan sikkert finde nogle gode eksempler på gode læringsspil spil på dette link (pakket ind i en joke ;) ).
http://tinyurl.com/cf2q9qc

User avatar
Aske
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 26 Apr 2012, 20:10
Contact:

Re: Mest underholdende læringsspil der findes? (test af idé)

Unread post by Aske » 27 Apr 2012, 10:59

Wow, thanks for such constructive responses!
I believe very much in my idea and love when it's being challenged, honest critical feedback isn't always easy to find.

@JepserN
I've recorded most of the explanations again, in a better way and when that's up it will hopefully explain the overall concept better but the "how" is not described in details to make the video short (a mistake maybe?).

The next step is to create hard examples, it's time! I only have a proof of concept which isn't that entertaining. I'm aware of the problem with learning mechanics which does not work well with game mechanics which is a big problem I seek to solve in the best possible way, by working with people who are way more experienced that I am. The learning is only going to be by memorization, it's trial and error. When you play the game a question will pop up at specific times or situations, if you answer correctly it will give you an advantage in the gameplay (e.g. better weapon) and disadvantage with wrong answer. In that way we want the learning mechanism to be a help for the player to achieve the original goal of the game, because the original goal is what interests the player and not the memorization it self.
When the questions are gonna appear, how often and how exactly they're gonna affect the original gameplay are the big questions which I don't know the answers to yet.

I think you give some good examples of games you can learn from, the only example of my concept right now is here: http://namegames.org/play/

@Scurvy Lobster
Det er interessant når man kan begynde at bruge "normale" spil i undervisningen, men er der læring nok i det? Det lyder umiddelbart som at eleverne får nok ud af det, men det kræver vel også en del styring?


@vonknut
Jeg har ikke kunnet finde deciderede læringsspil der kommer tæt på at være lige så underholdende som "normale" spil. Hvis du kender til konkrete eksempler vil jeg meget gerne høre fra dig, jeg vil netop gerne teste det "unikke" i min idé.

Nu har jeg prøvet at beskrive hvordan "my magic" fungerer ovenover her i post'en, men kan godt se at det helt klart skal fremgå tydeligere på hjemmesiden før jeg går ud og beder om spil jeg kan konvertere til læringsspil.

Haha og tak for den sidste sviner, jeg kan godt se hvad du mener, det virker sgu nok ikke særlig professionelt.
Det med at eksponere en professionel og seriøs attitude er helt klart en prioritet for mig, dette projekt afhænger i høj grad af at jeg kan engagere flere til at hjælpe med deres ekspertise og engagement. Det er nemmere at snakke en masse om hvor god idéen er, det er straks sværere at vise at den kan blive udført på en god måde.

P.t. har jeg fået tildelt nogle midler, det er hensigten at opstøve flere så jeg også kan betale for den hjælp jeg har brug for. Betaling eller ej så har jeg allerede tilkendegivelser fra en række eksperter som gerne vil hjælpe til på den ene eller anden måde, men hvor meget, hvordan og hvor ledes må tiden vise.

Når jeg er klar til at starte en konkret arbejdsgruppe op vil jeg også slå det op herinde :)

User avatar
Aske
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 26 Apr 2012, 20:10
Contact:

Re: Mest underholdende læringsspil der findes? (test af idé)

Unread post by Aske » 27 Apr 2012, 11:02

Hej Christen.
Tak for support, men heldigvis nyder jeg at blive testet. Og du har helt ret jeg brænder for det!

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Mest underholdende læringsspil der findes? (test af idé)

Unread post by vonknut » 27 Apr 2012, 11:38

Aske wrote:Haha og tak for den sidste sviner, jeg kan godt se hvad du mener, det virker sgu nok ikke særlig professionelt.
Det med at eksponere en professionel og seriøs attitude er helt klart en prioritet for mig, dette projekt afhænger i høj grad af at jeg kan engagere flere til at hjælpe med deres ekspertise og engagement. Det er nemmere at snakke en masse om hvor god idéen er, det er straks sværere at vise at den kan blive udført på en god måde.
-godt du tager det på den måde, det var heller ikke ment som en sviner, mere et godt råd fra en der selv har været der for nogle år siden.
Man kan sagtens være rigtigt godt udrustet efter at have gået op uni, uden at det kan ses på c.v.'et. Men hvis man lyder for meget som en der har gået på tegn og gæt og ved alt om alt efter en 2 års overbygning (design og innovation på DTU), så bliver man modtaget derefter...

Hvis man skal se på gode læringsspil, så synes jeg personligt:

Wordfeud
Oregon settlers til IOS - minigames der for en gangs skyld er fint integreret ind i det overordnede spil.
Academic Builders - flash-spil (specielt multiplayer spillet "multiplication grand prix" er fint http://www.arcademicskillbuilders.com/).
3. world farmer og McDonald Spoof game (http://www.youtube.com/watch?v=_HhAza8Ujtc http://www.3rdworldfarmer.com
http://www.mcvideogame.com/ http://www.youtube.com/watch?v=GgBx9M-bBc4=)

-bare lige for at nævne et par stykker (har en krig af dem, da vi laver en del speaks om emnet).

Men jeg tror personlig ikke, at det er "nok" at smide nogle multiple choice spørgsmål ind oven på urelateret gameplay.
Men omvent, Gears of War lavede minigame med at reloade ens gun, så man kunne i teorien godt gøre det samme med noget "speed læsning og spørgsmål svar" i stedet for et lade minigame. -tror måske bar at spillere vil blive "pisset" over det, når det er så "intrusive"....
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

JesperN
Level 10 - Dark arts student
Posts: 104
Joined: 07 Feb 2011, 11:28

Re: Mest underholdende læringsspil der findes? (test af idé)

Unread post by JesperN » 27 Apr 2012, 12:36

Nogle gode eksempler vonknut kommer med der... som netop har læringselementet dybt indbygget i spilmekanismen. I det der er det sjove.

Wordfeud er jo et fantastisk eksempel. Du lægger slet ikke mærke til at du lærer, fordi det er så indbygget i det der er det sjove. Det er ligesom leg på legepladsen. Du bygger sandslotte og forbedrer dine egenskaber i de kreative - uden du ved det.

Det perspektiv du fremlægger har jeg derfor stadig svært ved at "købe" - lidt som vonknut siger det. For mig at se bliver spillet en gulerod til at lære. Det er måske en improvement over bare det at skulle lære og memorize... men på ingen måde ligeså stærkt som hvis læringselementet er indbygget i spilmekanikken.

Men derfor kan det godt være tilstrækkeligt, og ikke mindst en forbedring over traditionel læring. Men jeg ved bare, at læringsspil har så meget større potentiale, at jeg altid vil brokke hvis læringen ikke er indbygget i spilmekanikken :)

Men fed måde du tager kritikken på! Jeg ville desuden rigtig gerne have linket til en video, der var en forklaring af et online memorization tool, der forklarer rigtig godt hvordan vi bedst memorizer... men kan ikke huske hvad det hedder :)

EDIT: Found it! http://www.youtube.com/v/i6uX75Jdm9Q

User avatar
Henrik LSP
Level 10 - Dark arts student
Posts: 105
Joined: 19 Apr 2011, 20:53

Re: Mest underholdende læringsspil der findes? (test af idé)

Unread post by Henrik LSP » 28 Apr 2012, 12:44

Jeg vil da gerne give mit eget bud på et underholdende læringsspil: www.animathfarm.dk
Det er et matematikspil, som jeg selv har udviklet. Matematikken er integreret som en kernemekanik i spillet.
Markedet for læringsspil er i øvrigt hårdt. Alle siger, at vi bør have flere af dem, men der er ikke ret mange, der vil betale for dem. Almindelige gamers vil hellere bruge deres penge på rene underholdningsspil, og skolernes penge sidder godt fast. Men udviklingen går den rigtige vej, og læringsspil er langsomt på vej frem.

User avatar
Aske
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 26 Apr 2012, 20:10
Contact:

Re: Mest underholdende læringsspil der findes? (test af idé)

Unread post by Aske » 01 May 2012, 20:11

Mange tak for alt feedback.

Havde også tænkt at en multiplayer funktion ville være meget givende, men havde ikke prøvet en i læringsspil før academicbuilders, det var fedt, det fungerer sgu meget godt.

Så vidt jeg kan se er dette: http://gearsofwar.wikia.com/wiki/Active_Reload eksemplet fra gears of war, men er ikke helt sikker på hvordan du ville bruge det med "speed læsning og spørgsmål svar"?

Det vil helt klart være en risiko at det implementerede læringselement vil blive et irritationsmoment for spilleren, men jeg antager at konteksten og derved forudsætningen for spilleren er en afgørende faktor. Hvis man vælger læringsudgaven af FIFA i stedet for det normale FIFA er det også fordi man vil lære noget og derved accepterer man at det ikke er nær så underholdende som originalen, men derfor er det stadig afgørende at flow-oplevelsen bliver bevaret så vidt muligt.

Jeg er enig at der kan være en stor styrke i læringsspil hvor læringselementet dybt integreret i spilmekanismen, men for mig at se udelukker det stadig muligheden for læringsspil på samme kvalitetsniveau som de helt store "normale spil" som fx FIFA og COD. Jeg vil tro det er fordi der ikke er nok penge i det, men jeg tror samtidig at jeg her har fundet muligheden for at skabe læringsspil som har den samme "spilmæssige"/underholdningsværdi som fx FIFA og COD.

Min søgen efter læringsspil der har opnået dette vil fortsætte, på trods af de mange gode bud mener jeg stadig ikke at dette mål er nået af andre og jeg ser derved det hul i markedet jeg vil udfylde.

Prove me wrong! :P

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Mest underholdende læringsspil der findes? (test af idé)

Unread post by vonknut » 02 May 2012, 10:24

Aske wrote:Så vidt jeg kan se er dette: http://gearsofwar.wikia.com/wiki/Active_Reload eksemplet fra gears of war, men er ikke helt sikker på hvordan du ville bruge det med "speed læsning og spørgsmål svar"?
Well, du snakker om at smide små "lærings elementer" ind "oven på eksisterende spil", som påvirker spillet.
-jeg antager at du derfor tænker på en slags variation over / erstatning for en quick-time event / et minigame / en mikro-game-mechanic
-såsom en quiz e.l. (multiple choice spørgsmål i stil med din prototype).

I gears of war, integrerer de en "mikro-game-mechanic" / "ikke intrusive quicktime event" i det generelle gameplay, på en rimeligt smooth måde. Den gør ikke noget for alvor, men hvis man "chooses to care" og bruger den, kan det give et boost i spillet (dam buf x sek., så hvidt jeg husker).

Man kunne med fordel sammenligne sig med den model og putte sådanne non-intrusive minigames ind "oven på det eksisterende gameplay", hvor effekten af succes / fail er simpel at implementere (stat-buf er let, påvirkning af grafik / lyd / anim / adfærd er mere krævende).
Så din pitch kunne være "Vi putter lærings quicktime events ind i givne spil, ligesom gears of war, men med en quiz-udfordring i stedet for en timing-udfordring" -quizzen skal selvfølgeligt stadig være på tid, for at bevare flow + øge udfordring + undgå google-snyd.


P.s. men vi snakker om seamless-integration af læring og gameplay:

:)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Mest underholdende læringsspil der findes? (test af idé)

Unread post by ZeroHero » 02 May 2012, 11:28

Jeg vil da ogsaa gerne lige give mit input.
"Hvis man vælger læringsudgaven af FIFA i stedet for det normale FIFA er det også fordi man vil lære noget og derved accepterer man at det ikke er nær så underholdende som originalen"
Dette er grunden til at jeg ikke tror paa at ideen (som den er fremstillet pt.) vil blive en success. Hvis folk paa forhaand ved at underholdningsvaerdien er forringet, hvorfor skulle de ikke hellere ville koebe den orginale produkt som byder paa meget mere underholdning? Jeg tvivler ogsaa paa at der er mange successfulde udviklere der vil laegge navn til et produkt som har mindre underholdnings- og mindre salgs potentiale end deres orginale titler.

Hvis du virklig vil lave underholdene laeringsspil tror jeg det er vigtigt at du udvilker dine spil fra bunden og vaelger en genre som af natur giver en underholdene og laererig oplevelse. Det at baserer et spil paa spoergsmaal betyder ikke at spillet bliver underholdene at spille. Personligt vil jeg hadde at blive bombaderet med spoergsmaal i et spil, specielt hvis det ikke er spillets natur at give spoergsmaal. Som det allerede er naevnt saa findes der mange historisk baseret spil som allerede giver menget relevant viden. Det syntes jeg er meget bedre, fordi du faar nyttig information paa en naturlig og sjov maade.

Konklusion: Hvis underholdnings vaerdien skal kompromiseres af laeringsmekanismen saa tror jeg ikke paa der er ret mange der har lyst til at spille spillet. Men jeg tror paa at spil der allerede har laererige funktionaliteter som en naturlig del af gameplayet kan blive meget bedre og mere populaerer og muligvis bruges direkte i en del af en undervisning.

Det var bare min uforbeholdene mening!

User avatar
Aske
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 26 Apr 2012, 20:10
Contact:

Re: Mest underholdende læringsspil der findes? (test af idé)

Unread post by Aske » 04 May 2012, 21:40

@vonknut
Ok, nu giver Gears of War -eksemplet god mening. Jeg er enig at det er en god måde at gøre det på, men jeg tror stadig der vil være en fordel i at gå skridtet videre og påvirke spillerens abilities negativt hvis de ikke svarer på spørgsmål eller svarer forkert. Ikke så meget at spillet er umuligt at spille, men nok til at man vil anstrenge sig for at svare rigtigt og opnå fordel i spillet.
Mht. "google snyd" så ser jeg intet problem i det, dette handler om repetition og hvis spilleren slår svaret op for at taste ind vil spilleren formentlig stadig lære det.

Mener også der skal være en form for tidspres, men tænker det er bedre hvis man undgår det tikkende ur og i stedet bare udfordrer spilleren i spillet over tid, fx ens spillere i FIFA bliver hurtigere trætte i løbet af kampen, men de kan få energi-boost hvis man svarer rigtigt på et spørgsmål.

Fedt eksempel med typing-game, meget komisk, men jeg ville rent faktisk finde det underholdende at spille.

Konklusion: Hvis underholdnings vaerdien skal kompromiseres af laeringsmekanismen saa tror jeg ikke paa der er ret mange der har lyst til at spille spillet.
Mit primære mål er at skabe underholdende memoreringsspil og derfor er det en relevant bekymring/kritik. Dog tror jeg at hvis vi gør det til et "tilskyndet" tilvalg i gameplayet tror jeg ikke det generer, især hvis man spiller multiplayer vil man villig til at tage alle midler i brug.

Mht. diskussionen omkring at udvikle spil fra bunden og integrere læring som en naturlig del så er det ikke realistisk for mit projekt. Det skal være udenadslæring hvor man som bruger selv kan oprette spørgsmål til, der er hverken tid eller penge til at udvikle noget af samme kvalitet som FIFA. Derfor er konceptet at implementere Q&A i eksisterende spil.

Hvis "NameGames udgaverne" af eksisterende spil bliver accepteret som et nyttigt læringsredskab vil producenterne kunne nå deres målgruppe i skoletiden også, det tror de vil se som god reklame, så længe forudsætningerne ligger klart for forbrugerne. Endnu en måde at distribuere demoer af ens spil på?



p.s. Introduktionsvideon er nu opdateret: http://www.NameGames.org/introduction

Post Reply