Hvordan sikrer jeg copyright/rettigheder til mit spil?

User avatar
Neraxa
Level 1 - Speck of dust
Posts: 11
Joined: 08 Mar 2021, 18:13

Hvordan sikrer jeg copyright/rettigheder til mit spil?

Unread post by Neraxa » 08 Mar 2021, 20:34

Hejsa!

Jeg har arbejdet på en 2d dungeon crawler i godt 3 år nu, og den står til at skulle udgives som gratis demo på itch.io om cirka 2 måneder.
Men er lidt usikker på det, for jeg ved ikke hvordan copyright eller rettigheder fungerer. Har søgt på det et stykke tid nu, men det er overaskende svært at finde noget om det specifikt til spiludvikling. Så jeg tog kontakt til Playdead og hørte dem hvordan man gør, og de anbefalede mig at spørge inde på jeres side.

Såeh, hvordan fungerer copyright? Får man det automatisk, eller skal man søge om det?
Kender også til trade-marks, men det koster vidst relativt meget at få det. Burde jeg trade-marke mit spil? hvis altså man kan det.
Stort set alle spil jeg selv spiller har et sted teksten:

copyright: DATO, all rights reserved

Hvordan fungerer det? Er totalt på bar bund her ^^'

Vil nemlig gerne sikre mig at når det bliver udgivet at der ikke kommer nogle og hævder at det er dem der har skabt det og 'stjæler' mit spil osv.

Håber i vil tage jer tid til at svare, det virker som et vildt nice forum det her :D

Mvh
Peter

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3899
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Hvordan sikrer jeg copyright/rettigheder til mit spil?

Unread post by jonaz.dk » 09 Mar 2021, 01:13

Hej Peter!
Velkommen til!
Nu er jeg ikke den store copyright juridisk ekspert. So correct me if wrong. :)
Men sådan lige fra hoften er det ikke den store bekymring.

Den korte udgave. Du har automatisk copyright på et værk.
Det er for så vidt underordnet at skrive copyright for at det træder i kraft. Det er mere en signalværdi.
Men ellers bare skriv fx.
'Peters Spil' - © Copyright 2021 - By Peter 'Efternavn' (Eller firma)

Du behøver med alt sandsynlighed ikke at tænke på trademarking af dit projekt. Det bliver kun relevant hvis du får et reelt kæmpe hit. Hvor tradmarking af titelen på spillet er vigtigt for brandingen. Men for et lille indie projekt er det WAAAAY overkill i 99,99% af tilfælde.

Din største bekymring udover at have et fantastisk spil der bliver set ude i den store verden. Der er en massiv overproduktion af spil generelt. Så at stå ud fra mængden er virkelig en udfordring.

I sjælde tilfælde hapser folk med dårlig stil en god spilide som en meget åbenlyst klon. Men det er ikke normalen.
Naturligvis låner alle hist og her. Og tænker din egen dungeon crawler låner designelementer fra en masse andre spil du har spillet gennem tiden. All good!

Som udgangspunkt skal du nok ikke forvente at dit spil bliver en stor sællert der ændrer dit liv til at være fuldtids indieudvikler.
Nu har jeg naturligvis ikke set og spillet det. Og tænker at det er dit første spil??
Men det ville være det umiddelbare mest sandsynlige scenearie. Med mindre du virkelig har noget der er mindblowing og sælger sig selv. Det hører dog til sjældenhederne.

Se det som en hyggelig lille hobbyting du har haft det fedt med at udvikle. Som du måske kan tjene nogle småpenge på. Og nyd at der er nogen der overhovedet gider at spille det. :)
Bare det at blive færdig og udgive et projekt er en kæmpe sejr.
Og klø på og lær mere med de næste projekter.

Post meget gerne link når du er klar! :D

Held og lykke med projektet!

User avatar
Christoffer
Level 4 - Newbie
Posts: 43
Joined: 14 Feb 2017, 18:32
Location: Aarhus
Contact:

Re: Hvordan sikrer jeg copyright/rettigheder til mit spil?

Unread post by Christoffer » 09 Mar 2021, 10:52

Hej Nexara,

Tillykke med at du er tæt på at være færdig med dit spil. Jeg har tidligere læst lidt op på copyright med spil og fandt en artikel. Jeg skriver lige lidt af hovedpunkterne fra den her:

Jeg kan godt forstå du vil have copyright på dit spil og sørge for at andre ikke stjæler det og udvikler det selv. Når du udgiver et spil er du copyright owner på det færdige spil. Du behøver ikke skulle gøre noget, det sker automatisk når du er udgiveren af spillet (dog kan du stadig registrere spillet eller dele af spillet).

Når du så udgiver spillet er du dækket af nogle ting:
  • Din specifikke art (dog kan denne være svær at definere medmindre du har en meget meget speciel art style)
  • Dine karakterer og deres historier (fx Nintendo karakter)
  • Musik (hvis original)
  • Dele af din kode (dog er denne svær)
  • Din specifikke historie (ikke generelle ting som fx en helt der redder en prinsesse)
  • Dit færdige spil
Her er lidt af hvad du ikke kan dække:
  • Elementer der er nødvendige for at realisere en idé. Fx: drager, slotter, troldmænd og potions kan ikke beskyttes, da de er generelle til fx at udføre et eventyr.
  • Men hvis du laver en specifik drage med 2 hoveder, blå og rød krop, 10 hænder og et navn "Joe Dart The Dragon" og den dukker op i et andet spil, så kan du måske have en sag.
  • Dine game mechanics går ikke under copyright. Der var en kendt sag med Fortnite vs PUBG omkring "Battle Royale"-mechanic.
Det samme med at et dobbeltjump i et spil heller ikke kan copyrightes. Måske du har lavet noget sejt i din 2D dungeon crawler, men idéen kan ikke copyrigthes.

Det her er fra copyright.gov:
Copyright does not protect the idea for a game, its name or title, or the method or methods for playing it. Nor does copyright protect any idea, system, method, device, or trademark material involved in developing, merchandising, or playing a game.
Once a game has been made public, nothing in the copyright law prevents others from developing another game based on similar principles. Copyright protects only the particular manner of an author’s expression in literary, artistic, or musical form
Håber det giver mening :) Og at du får en god launch!
Lidt links:
https://www.gamedesigning.org/gaming/copyright/
https://www.copyright.gov/fls/fl108.pdf

Mvh Christoffer
Game Designer @ Set Snail

twitter: @redguychris
website: www.setsnail.com
facebook: SetSnail

User avatar
Neraxa
Level 1 - Speck of dust
Posts: 11
Joined: 08 Mar 2021, 18:13

Re: Hvordan sikrer jeg copyright/rettigheder til mit spil?

Unread post by Neraxa » 09 Mar 2021, 12:06

Tusind tak for jeres svar! Det hjalp virkelig meget!

Som jeg forstår det, så skal jeg ikke bekymre mig om copyright da det sker automatisk, og trademark er ikke nødvendigt medmindre det bliver en kæmpe succes ala stardew valley. (Har dog sat mine forventninger godt og grundigt ned så jeg ikke ender med at skuffe mig selv, så det regner jeg ikke med det bliver haha)

Jeg regner heller ikke med at jeg skal søge patent på mit spil da det ikke ligefrem er en ny opfindelse, høh :P

Igen, tusind tak for jeres grundige svar! Nu vil jeg udvikle videre uden bekymringer ;) :D

Post Reply