Horror stories omkring livet som udvikler - er det sandt?

AhornTræ
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 09 Jul 2017, 14:37

Horror stories omkring livet som udvikler - er det sandt?

Unread post by AhornTræ » 09 Jul 2017, 15:10

Jeg er lige blevet færdig med min gymnasielle uddannelse (STX) og har søgt ind på ITU, hvor jeg har valgt at tage en bachelor i software udvikling. Jeg har hørt nogle grimme ting (fra spiludviklere i USA) om hele spilindustrien og hvordan det er at arbejde på et spil.

For eksempel siger mange amerikanske udviklere, at "crunch time" (altså overarbejde - oftest tæt på deadline men måske før hvis ledelsen er dårlig) forekommer meget hyppigt og hvor de kommer med groteske krav om arbejdstimer uden at kompensere (80+ timer om ugen). Jeg ved ikke om dette eksklusivt sker i USA (det gør det nok ikke) eller om det også sker i andre lande som f.eks. Polen (CD Projekt Red), Sverige (DICE) osv.

Det kommer vel an på firmaet, men har jer - som spiludviklere (mere specifikt programmører) - oplevet dette? Er det hyppigt? Bliver man kompenseret?

Jeg har også hørt at man ikke får meget i løn i forhold til andre områder indenfor IT-produkter. Jeg tager ikke denne uddannelse udelukkende pga. penge, jeg har været vild med computere og spil siden jeg var lille, men jeg synes stadigt penge er vigtigt. Det er ikke fordi jeg regner med at tjene kassen som en nybagt akademiker, men jeg vil da gerne kunne leve lækkert med en passende løn.

Endvidere så er der en engelsk spiludvikler der har foreslået at jeg i stedet for en kandidat i spiludvikling tager en kandidat i noget mere generelt som f.eks. "avanceret" softwareudvikling eller datalogi så jeg kan skifte profession hvis spiludvikling ikke er for mig.

Glæder mig til at høre fra jer!

Med venlig hilsen,
Ahorntræ.

User avatar
shrt
Level 4 - Newbie
Posts: 46
Joined: 08 Mar 2008, 17:07
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Horror stories omkring livet som udvikler - er det sandt

Unread post by shrt » 10 Jul 2017, 11:40

Nu aner jeg ikke hvad en kandidat i spiludvikling rent faktisk indebærer af lærdom, men en mere generel linje vil helt sikkert stadig være dig nyttig indenfor spil (antager at vi primært snakker programmering her).

Anyway, jeg har også hørt alle de forfærdelige historier, og de har bestemt været med til at jeg selv valgte anden vej. Jeg elsker at udvikle spil, men jeg har valgt at holde det strict hobby; det er der mange fordele ved, synes jeg, men det gør selvfølgelig også at man nødvendigvis er mindre dedikeret og har mindre tid til at opnå alt det man gerne vil.

Jeg ved ikke om historierne holder stik her i Danmark, men jeg tror generelt det er en hård branche som kræver meget af én, og jeg tror det er vigtigt at overveje om man virkelig elsker spil så meget at det er risikoen værd.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3898
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Horror stories omkring livet som udvikler - er det sandt

Unread post by jonaz.dk » 10 Jul 2017, 17:42

En af mine tidligere kollegaer/venner fik serveret kokain/speed på fad da han arbejde i England for en del år siden. Så medarbejderne kunne holde tempoet. Håber ikke det stadig er praksis. ;)

Men man kan nok ikke gå gennem en hel karriere uden crunch før eller senere. Det kommer meget an på arbejdsgiveren.
Der er helt sikkert kommet mere fokus på arbejdsforholdende i spilbranchen gennem den seneste tid. Og godt for det!
Virksomheder med meget solid økonomi som ikke er hængt op på skarpe publisher deadlines har generelt set nok de bedste forhold.

Og hvor projektstyringen og ledelsen er gode til ikke at love mere end hvad der realistisk kan produceres.

AhornTræ
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 09 Jul 2017, 14:37

Re: Horror stories omkring livet som udvikler - er det sandt

Unread post by AhornTræ » 12 Jul 2017, 13:17

shrt wrote:Nu aner jeg ikke hvad en kandidat i spiludvikling rent faktisk indebærer af lærdom, men en mere generel linje vil helt sikkert stadig være dig nyttig indenfor spil (antager at vi primært snakker programmering her).

Jeg er faktisk selv lidt i tvivl. Heldigvis skal jeg først nu starte på min bachelor, så jeg har 2 - måske 3 - gode år til at finde ud af det og måske skifte. Jeg hælder faktisk lidt mere mod enten datalogi eller en af de 'avancerede' softwareudviklingskurser der er. Det er ikke kun spil jeg er vild med, men elsker generelt programmering, så det er oplagt at vælge noget af det.

jonaz.dk wrote:En af mine tidligere kollegaer/venner fik serveret kokain/speed på fad da han arbejde i England for en del år siden. Så medarbejderne kunne holde tempoet. Håber ikke det stadig er praksis. ;)
Whaaaaaat haha, det lyder fucked! Dybt ulovligt, men en god historie at have hahaha.

Hvordan ser mulighederne ud for at arbejde med spil i Danmark egentlig? Nu taler jeg ikke om mobilspil, hvilket jeg bestemt ikke kan lide. Taler mere om spil på computeren eller konsollerne. Jeg kender ikke andre end IO Interactive og Playdead, som har lavet spil til PC og konsoller, som stadig er aktive. Tror du jeg kan blive nødt til at flytte til udlandet (Sverige, Polen eller Amerika)?

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Horror stories omkring livet som udvikler - er det sandt

Unread post by ZeroHero » 12 Jul 2017, 22:41

Jeg har dog aldrig arbejdet i den danske spil industri saa jeg ved ikke hvordan forholdende er der men her i England afhaenger overarbejde meget af hvilket firma du arbejder for. Pt. arbejder jeg for Rare (Microsoft) og det er det bedste sted jeg har arbejdet. Der er naesten ingen overarbejde og personale forhold samt loen er der intet at klage over. Men jeg har ogsaa arbejdet for mindre firmaer, hvor de ikke har budget til at give god loen og gode forholde. Dog er overarbejde ofte grundet en daarlig administration fra toppen af firmaet. Specielt naar ledelsen ikke har en god realitetssans eller blot kommunikere daarligt med resten af firmaet. Dette kan ske i baade store og smaa virsomheder men naar det foerst er sket kan det vaere svaert at faa rettet op paa. Der kraeves ofte en staerk ledelse at faa rettet op paa dette og hvis budgettet ikke er straekker vil det oftest gaa helt gad. Det er efterhaanden lang tid siden jeg har hoert nogle skraek historier, jeg tror at industrien er blevet moden. I 90'erne og 00'erne var der desvaerre en usund arbejdsholdning som jeg tror har bevist ikke holder ret laenge.

Jeg ved ikke hvad du mener med at leve laekkert men loenninger i spilbranchen har aldrig vaeret stor for den stoerste del af medarbejderne. Du kan selvfoelgelig vaere heldig at havde koebt del i det firma du arbejder for som pludselig tilkommer sig stor success, dette er dog langt fra normen. En af mine tidligere chefer var en af de faa heldige som lavede et spil gigant (Tomb Raider) i 90'erne og blev rigt beloennet men har tilgengaeld ikke haft lign. success siden og har efterhaanden mistet sin formue, saa jeg ved ikke hvor fedt det egenligt er at faa kaempe success - men det er en anden historie.

Generelt faar programmoeren en stoerrer loen end den mere kreative medarbejder, jeg er ikke helt sikker paa, hvorfor det er saaledes, men om ikke andet saa har det vaeret tradition i mange aar, men vaelg ikke programmoer paa grund af loennen. Uanset hvilken stilling du soeger er det vigtigt at dit CV er i top form. Ofte bliver din loen vurderet ud fra dette, saa hvis du ikke allerede har en god CV (samt portfolio) saa ved du hvad du skal fokuser paa nu.

Jeg har vaeret super glad for at arbejde i England, der er en masse spilfirmaer som laver spaendende titler.

User avatar
buchardt
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 174
Joined: 09 Apr 2010, 11:25

Re: Horror stories omkring livet som udvikler - er det sandt

Unread post by buchardt » 13 Jul 2017, 12:19

Jeg laeste denne for nogle uger siden... Hele pointen er at tage det med et gran salt, men der stadig noget interessant infomation at hente paa den omtalte hjemmeside: Glassdoor
http://kotaku.com/5940672/pissed-off-em ... me-company

Derudover kan jeg kun udtale mig om min tid hos Playdead og mit nuvaerende job i Brighton, England, hos Studio Gobo. Vi har aldrig rigtigt haft tvunget overtid. Men der var/er klart folk som til tider vaelger at arbejde extra.

Hvis du vil tjene boksen og have luksus liv saa skal du nok gaa efter en ikke-kreativ branche... Men naar det er sagt saa er der massere af meget talentfulde (og knap saa talentfulde) folk i spilbranchen som tjener rigtig gode penge(det kan du ogsaa slaa op paa glassdoor btw)

/ P

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Horror stories omkring livet som udvikler - er det sandt

Unread post by Zee » 16 Jul 2017, 16:24

Jeg læste en alm. software bachelor (ingeniør på DTU) og game programmer kandidat-overbygning på ITU.
Du kan både få arbejde i den alm. software-branche med en spil-kandidat og i spilbranchen med en software-kandidat, men det er selvfølgelig en fordel med et helt klart match imellem uddannelse og ønsket arbejde.

Ang. forskellen på arbejdet i de to brancher, så er der ingen tvivl om at lønnen er bedre i den alm. software-branche, det er jobsikkerheden også og ofte også personalevilkårene. Der er selvfølgelig væsentlige forskelle inden for de enkelte firmaer. Indenfor almindelig softwareudvikling kan der selvfølgelig også være overarbejde op til deadlines og en del steder er det også uden kompensation (det man kalder "jobløn"). Men hvis man arbejder sådan et sted bør det så også være en del af ens generelle løn, som så bør være højere end hvis man arbejdede et sted hvor der aldrig var overarbejde.

Og ja programmører får bedre løn end grafikere, det gælder også i den alm. software-branche. Det skyldes jo at der er stor mange på softwareudviklere i hele verden. Jeg arbejder i den almindelige software-branche og vi har næsten 100 programmører pr. grafiker ansat. Og firmaets største problem er at der ikke uddannes nok softwareudviklere i Danmark, til at følge med kundernes efterspørgsel. Det bliver kun værre (og det gælder alle lande) i de næste 10 år. Det vil sige bedre for den enkelte softwareudvikler, da man er meget eftertragtet :)

Så som lønslave, mener jeg der er klare fordel i den alm. software-branche. Men hvis man vil starte noget op selv, så synes jeg mulighederne er meget bedre i spilbranchen. Dog er det selvfølgelig ikke realistisk at man lige efter studiet går ud og laver sit eget AAA PC/konsol-spil. Det er jo især mobil/tablet det er den "lette" indgangsvinkel til markedet som selvstændig spiludvikler.

Det andet spilbranchen kan, er selvfølgelig at man kan arbejde med noget man har interesseret sig for (og brugt måske tusindvis af timer på) fra man var barn - spil. Man hører jo sjældent om nogen der igennem deres ungdom gik og drømte om at lave store kommunale sagsstyringssystemer, så der kan spilbranchen mere virke som et drømmejob :)
Men det er jo så også en drøm man betaler for i form af større kamp om jobbene, større usikkerhed omkring ens job når man så har det, mindre løn og i mange tilfælde dårligere generelle arbejdsvilkår.
Det med usikkerhed, hænger sammen med at det jo ligesom med film, altid er usikkert om ens spil bliver en (økonomisk) succes. Og ens firma kæmper imod alle andre firmaer i verden der laver samme type spil. Hvis man f.eks. arbejder for en stor it-konsulentvirksomhed, så drives forretningen af at stort set alle firmaer i verden har brug for it systemer, og løbende har brug for at få dem fornyet og gentænkt. Og eftersom der generelt er mangel på softwareudviklere, så er der masser af kunder. Og da man bliver betalt for at lave systemet, ikke for om det bliver et hit, så er der ikke den samme usikkerhed. Som spilprogrammør får man selvfølgelig ikke løn efter om spillet man arbejdet bliver et hit, det er mere ment som at risikoen for at firmaet efterfølgende går fallit er forholdsvis stor når et AAA-spil fejler.

Lige meget hvad, så er det gode at du tænker i programmeringsretningen, så kan det aldrig gå helt galt lige meget hvad du vælger ;)

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Horror stories omkring livet som udvikler - er det sandt

Unread post by vonknut » 17 Jul 2017, 22:40

Vores firma (PortaPlay) og mange af dem vi hænger ud med, udøver heller ikke specielt meget crunch.
Tror vi havde ialt max 10 dages crunch-light (4-5 timers overabejde per dag) i løbet af 2 års udvikling, på den sidste større produktion.

Men ved ikke hvordan det kører på IO, Moviestar Planet, Sybo og andre af de mellemstore til store.

Post Reply