Datamatiker -> Datalog -> Hvad så?

stonecompass
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 13 Apr 2015, 23:22

Datamatiker -> Datalog -> Hvad så?

Unread post by stonecompass » 17 Nov 2015, 12:02

Hej!

Jeg færdiggør min datamatiker-uddannelse her til vinter og fortsætter herefter på datalogi, hvor jeg stræber efter en kandidat også. Jeg har set, at der på Københavns IT-Universitet er en kandidat i Games at hente, men da jeg ikke er meget for at flytte til København ville jeg høre, hvad jeres råd er, hvis jeg gerne vil ind i spilindustrien?

Jeg sidder næsten dagligt og koder mindre projekter i bla. Unity, C#, C++ og Java og har også planer om at fortsætte og udgive nogle mindre mobile games til at starte med.
Er en spilrelateret uddannelse/kandidat virkelig noget der kan gøre forskellen eller handler det mere om bare at sidde med det selv og se hvor man ender? Det virker for mig som om der er mange der tager Medialogi i Aalborg eller spildatamatiker i Grenå.
Det skal lige siges, at de områder i spiludvikling jeg interesserer mig mest for er spildesign og -programmering.

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Datamatiker -> Datalog -> Hvad så?

Unread post by Instawin » 17 Nov 2015, 14:03

Nok ikke et helt nemt spørgsmål et besvare.
min oplevelse er, at den danske spilbranche er mest udgjort af folk med et bredt og varierende udbudt af uddannelsesmæssig baggrund, og som primært har lært at lave spil ved "learning by doing".
Så i min optik er verdensbilledet, at det er sådan de fleste er kommet i gang, og det er også bred erfaring der kaldes på, når man kigger på de fleste jobopslag.

Omvendt, så tænker jeg (og det står for egen regning), at spilbranchen ikke ville have helt dårligt af heller at have folk, der har en teoretisk baggrund for at gøre det tillige med.

Men jeg er måske ikke den mest erfarne at spørge endnu. Så ovenstående er primært betragtninger fra min egen vandring i "universet" indtil nu.
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

stonecompass
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 13 Apr 2015, 23:22

Re: Datamatiker -> Datalog -> Hvad så?

Unread post by stonecompass » 17 Nov 2015, 14:11

Jeg beklager det lidt besværlige spørgsmål, men er glad for at du alligevel giver et svar. Det er nemlig også min opfattelse af den danske spilbranche; at mange lærer ved lave spil istedet for at tage uddannelsesvejen. Det er dog også svært lige at se hvor man skal begynde, når der skal skabes et netværk og der virker det nemlig oplagt at vælge de spilrelaterede uddannelser, hvor man jo med 100% sikkerhed kommer til at møde folk fra branchen og mange ligesindede mennesker. Stiller nok egentlig også spørgsmålet for at få en opfattelse af hvordan folk herinde er landet hvor de er, så jeg måske kan lære noget af det.

Kristian Hedeholm
Level 9 - Conjurer
Posts: 93
Joined: 26 Sep 2011, 19:32

Re: Datamatiker -> Datalog -> Hvad så?

Unread post by Kristian Hedeholm » 17 Nov 2015, 16:02

Det lyn hurtige svar på dit spørgmål:
Det handler ikke om hvilken uddannelse du har, men hvor god du er til at udvikle spil og at du har et godt netværk.
Eksempelvis: Du kan sagtens være den bedste programmør der findes, men hvis ingen ved hvem du er, er der ikke nogen der kan ansætte dig.

Det lidt mere uddybende svar:
De fleste jeg kender indenfor spilbranchen, har alle en eller anden form for uddannelse, men det der har gjort at de sidder og laver spil i dag, er at de bliver ved og ved med at lave spil i fritiden, til game jams osv. Jeg vil til enhver tid mene at det er en god ide at have en uddannelse, men hvis du tænker "nu starter jeg på mit drømme spilstudie, så kommer det hele af sig selv" - så er du gået helt forkert i byen.

Et eksempel her på, var at jeg selv studerede Datalogi på Århus universitet. Men det var på ingen måde uddannelsen i sig selv, der gjorde at jeg har siddet som programmør i 3-4 spilfirma. Det har primært været fordi jeg deltog i alle de spilevents jeg kunne komme i nærheden af, også selv om det var i København. Det har betydet, at jeg fik opbygget et større netværk, som jeg har kunne trække på de gange hvor jeg skulle finde arbejde.

Hvis der forresten skulle sidde nogle der ude som kigger med, der drømme om at arbejde med spil, og som overvejer at læse Datalogi på Århus Universitet, så vil jeg klart fraråde jer det!

Nu nævner du, at du også interessere dig for game design, og om det kan betale sig at tage på en spildesign uddannelse. Personligt vil jeg mene, at man godt kan lære spildesign af sig selv - men det vigtigeste i den forbindelse er at være kritisk med sit arbejde og hele tiden tænke over, hvordan man kan forbedre sig og det man laver.

Håber det hjalp bare en smule, ellers skal du bare stille flere spørgsmål :)
Kristian Hedeholm
Game Programmer at Tripledesign
Twitter: @KristianHede
LinkedIn: Kristian Hedeholm

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Datamatiker -> Datalog -> Hvad så?

Unread post by vonknut » 18 Nov 2015, 01:37

Når det er sagt, så er datalogi aldrig en dårlig start :)

Vi kan tydeligt mærke forskel på folk der har "learned by doing" med og uden en datalogisk baggrund.
Når vi snakker om mere hardcore game programming.
Omvendt er der mange fra f.eks. datamatiker/ITU/medialogi, som virker fint ift. gameplay scripting og lettere game programming / game programming inden for nogle rammer, sat op af en lead med f.eks. datalogisk baggrund.

Så det kommer an på dit sigte.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Datamatiker -> Datalog -> Hvad så?

Unread post by Instawin » 18 Nov 2015, 13:15

At skabe spil f.eks. game design oplever jeg også som krævende, at man kender lidt til psykologiske faktorer, motivationsdrivere, og hvordan mennesket reagerer på oplevelser, feedback osv.
Derfor vil jeg mene, at teori er rigtig godt at have med i rygsækken.

Du kan eventuelt kigge lidt på "The Game Assembly", i Sverige (http://www.thegameassembly.com/ . Det er decideret 2-årige fuldtidsuddannelser, der sigter efter, programmering, level design, technical artist og art!?

Men det er helt klart, at have arbejdet med det selv er bestemt en fordel.

Og så er jeg helt klart enig i, at NETVÆRK er alpha og omega.
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

stonecompass
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 13 Apr 2015, 23:22

Re: Datamatiker -> Datalog -> Hvad så?

Unread post by stonecompass » 18 Nov 2015, 14:54

Kristian Hedeholm wrote:Det lyn hurtige svar på dit spørgmål:
Det handler ikke om hvilken uddannelse du har, men hvor god du er til at udvikle spil og at du har et godt netværk.
Eksempelvis: Du kan sagtens være den bedste programmør der findes, men hvis ingen ved hvem du er, er der ikke nogen der kan ansætte dig.

Det lidt mere uddybende svar:
De fleste jeg kender indenfor spilbranchen, har alle en eller anden form for uddannelse, men det der har gjort at de sidder og laver spil i dag, er at de bliver ved og ved med at lave spil i fritiden, til game jams osv. Jeg vil til enhver tid mene at det er en god ide at have en uddannelse, men hvis du tænker "nu starter jeg på mit drømme spilstudie, så kommer det hele af sig selv" - så er du gået helt forkert i byen.

Et eksempel her på, var at jeg selv studerede Datalogi på Århus universitet. Men det var på ingen måde uddannelsen i sig selv, der gjorde at jeg har siddet som programmør i 3-4 spilfirma. Det har primært været fordi jeg deltog i alle de spilevents jeg kunne komme i nærheden af, også selv om det var i København. Det har betydet, at jeg fik opbygget et større netværk, som jeg har kunne trække på de gange hvor jeg skulle finde arbejde.

Hvis der forresten skulle sidde nogle der ude som kigger med, der drømme om at arbejde med spil, og som overvejer at læse Datalogi på Århus Universitet, så vil jeg klart fraråde jer det!

Nu nævner du, at du også interessere dig for game design, og om det kan betale sig at tage på en spildesign uddannelse. Personligt vil jeg mene, at man godt kan lære spildesign af sig selv - men det vigtigeste i den forbindelse er at være kritisk med sit arbejde og hele tiden tænke over, hvordan man kan forbedre sig og det man laver.

Håber det hjalp bare en smule, ellers skal du bare stille flere spørgsmål :)
Fedt med så uddybende et svar!

Mit mål er i første omgang også kun at finde ud af hvad der skal prioriteres højest, hvis jeg gerne vil ordentligt ind i branchen en dag, da jeg indtil det sker kommer til at sidde mest med ikke-spilrelaterede opgaver og jobs. Jeg vil helt sikkert begynde at opsøge flere spilevents, for det virker, som du siger, som noget af det vigtigste, også med hensyn til netværk. Det jeg er bange for er, at alt det arbejde der ryger ind i datalogistudiet måske kommer til at fylde for meget og at et udviklerjob samtidig med en masse spiludvikling i fritiden ville betale sig bedre. Jeg regner dog på nuværende tidspunkt stadig med at tage videre på Datalogi, men nu må vi se.

Men hvad får dig til at sige, at folk ikke skal tage datalogi, hvis de vil arbejde med spil, nu hvor du selv har den uddannelse? :-)

stonecompass
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 13 Apr 2015, 23:22

Re: Datamatiker -> Datalog -> Hvad så?

Unread post by stonecompass » 18 Nov 2015, 14:59

vonknut wrote:Når det er sagt, så er datalogi aldrig en dårlig start :)

Vi kan tydeligt mærke forskel på folk der har "learned by doing" med og uden en datalogisk baggrund.
Når vi snakker om mere hardcore game programming.
Omvendt er der mange fra f.eks. datamatiker/ITU/medialogi, som virker fint ift. gameplay scripting og lettere game programming / game programming inden for nogle rammer, sat op af en lead med f.eks. datalogisk baggrund.

Så det kommer an på dit sigte.
Jeg interesserer mig også for de mere "hardcore" ting i det, som f.eks at bygge tools og engines fra bunden, men gameplay scripting interesserer mig sådan set lige så meget. Det er her hvor jeg tænker, at det måske er "overkill" at begynde på datalogi også.

Kristian Hedeholm
Level 9 - Conjurer
Posts: 93
Joined: 26 Sep 2011, 19:32

Re: Datamatiker -> Datalog -> Hvad så?

Unread post by Kristian Hedeholm » 18 Nov 2015, 15:37

stonecompass wrote: Men hvad får dig til at sige, at folk ikke skal tage datalogi, hvis de vil arbejde med spil, nu hvor du selv har den uddannelse? :-)
Tror du misforstod mit indlæg. Hvis man vil arbejde med spilprogrammering er datalogi noget af det bedste man kan vælge. Hvis ikke det bedste faktisk.

Min pointe var, at du ikke skal vælge at studere datalogi på Århus Universitet - fordi de ingen interesse har for spiludvikling.
Kristian Hedeholm
Game Programmer at Tripledesign
Twitter: @KristianHede
LinkedIn: Kristian Hedeholm

stonecompass
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 13 Apr 2015, 23:22

Re: Datamatiker -> Datalog -> Hvad så?

Unread post by stonecompass » 18 Nov 2015, 15:47

Kristian Hedeholm wrote:
stonecompass wrote: Men hvad får dig til at sige, at folk ikke skal tage datalogi, hvis de vil arbejde med spil, nu hvor du selv har den uddannelse? :-)
Tror du misforstod mit indlæg. Hvis man vil arbejde med spilprogrammering er datalogi noget af det bedste man kan vælge. Hvis ikke det bedste faktisk.

Min pointe var, at du ikke skal vælge at studere datalogi på Århus Universitet - fordi de ingen interesse har for spiludvikling.
Ah ja, det må du undskylde. Der var jeg lige lidt for hurtigt. Det giver bedre mening :-)

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Datamatiker -> Datalog -> Hvad så?

Unread post by Instawin » 18 Nov 2015, 17:14

ITU har også nogle fag, der relaterer sig til spiludvikling, både programmering (som f.eks. engines) og teoretisk.
Sidst jeg tjekkede i hvert fald :)
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

stonecompass
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 13 Apr 2015, 23:22

Re: Datamatiker -> Datalog -> Hvad så?

Unread post by stonecompass » 18 Nov 2015, 22:03

Instawin wrote:ITU har også nogle fag, der relaterer sig til spiludvikling, både programmering (som f.eks. engines) og teoretisk.
Sidst jeg tjekkede i hvert fald :)
Har godt set, at de har rigtig meget at byde på, men lige nu er det ikke en mulighed for mig at flytte til København grundet en kæreste i uddannelse i Aarhus og at jeg lige akkurat er flyttet, selvom det selvfølgelig ikke burde holde en helt tilbage.

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Datamatiker -> Datalog -> Hvad så?

Unread post by Instawin » 20 Nov 2015, 13:17

Uh sorry :shock: Min fejl.

fik ikke lige taget notits af din geografiske placering :oops:
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

Post Reply