hvilke uddannelse skal man have for at være game director?

simonlvschal
Level 1 - Speck of dust
Posts: 12
Joined: 11 Apr 2013, 12:26

hvilke uddannelse skal man have for at være game director?

Unread post by simonlvschal » 11 Apr 2013, 12:31

jeg alle sammen her på Spiludvikling.dk

jeg søger information om hvilke uddannelse man skal have for at være game Director.

jeg er 19år lige nu og går på web-integratorer uddannelse.

Alt information om hvordan man bliver kan være vildt dejligt, jeg interesseret i også at Level Design så.

Level Design
Game Director

det er de to primær jeg endelig gerne vil have fat i

Hvilke Uddannelse skal man have?
hvad er krav på dem? osv.

send eventuel mail på

simonlvschal@gmail.com

Tak på forhånd glæder mig til at høre fra jer

User avatar
buchardt
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 174
Joined: 09 Apr 2010, 11:25

Re: hvilke uddannelse skal man have for at være game directo

Unread post by buchardt » 11 Apr 2013, 12:50

Efter min mening kan man ikke uddanne sig direkte mod en instruktør position indenfor spil... Ikke endnu i hvert fald... Ej heller lvl designer i dk, men...

Det er dog ikke alle der er enige: http://dadiu.dk/uddannelsen/dadius-spil ... instruktor

- Peter

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: hvilke uddannelse skal man have for at være game directo

Unread post by ThomasLund » 11 Apr 2013, 12:54

I'm with Peter

Det skal ikke være en hemmelighed, at jeg mener i bør glemme ALT om at være directors, instructors, designers og alle de fine titler i (studerende) gerne vil have. Få en ordentlig uddannelse i basisfærdigheder såsom 3d grafiker eller programmør, arbejd X antal år i branchen - og så stig langsomt i graderne derefter når i faktisk har lavet rigtige spil og forstår kompleksiteten indefra.

Jeg kommer aldrig selv til at ansætte "indsæt fin titel her" folk som ikke har prøvet faktisk at lave flere rigtige spil først. Måske bare mig.

/T
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: hvilke uddannelse skal man have for at være game directo

Unread post by Code » 11 Apr 2013, 13:31

ThomasLund wrote:I'm with Peter

Det skal ikke være en hemmelighed, at jeg mener i bør glemme ALT om at være directors, instructors, designers og alle de fine titler i (studerende) gerne vil have. Få en ordentlig uddannelse i basisfærdigheder såsom 3d grafiker eller programmør, arbejd X antal år i branchen - og så stig langsomt i graderne derefter når i faktisk har lavet rigtige spil og forstår kompleksiteten indefra.

Jeg kommer aldrig selv til at ansætte "indsæt fin titel her" folk som ikke har prøvet faktisk at lave flere rigtige spil først. Måske bare mig.

/T
Efter at have været på DADIU kan jeg kun være enig i at man skal have spilerfaring før du får en "Game director" titel....
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

petervesti
Level 22 - Imp
Posts: 223
Joined: 07 Apr 2008, 18:53

Re: hvilke uddannelse skal man have for at være game directo

Unread post by petervesti » 11 Apr 2013, 15:31

Yea enig. Det er kun i politik, at den slags virker!

christa
Level 6 - Apprentice
Posts: 62
Joined: 08 Jan 2010, 11:52
Location: Copenhagen

Re: hvilke uddannelse skal man have for at være game directo

Unread post by christa » 11 Apr 2013, 16:49

Enig med alle de andre! Hvor mange bruger overhovedet en game director?

Lau Korsgaard
Level 22 - Imp
Posts: 227
Joined: 25 Mar 2008, 21:57

Re: hvilke uddannelse skal man have for at være game directo

Unread post by Lau Korsgaard » 11 Apr 2013, 17:11

Den her har været taget et par gange her inde

simonlvschal det er ikke helt tydeligt hvad du mener når du skriver game director, det er mest en position som findes i meget store spil firmaer og på filmskolen. Resten af os kalder os spildesignere eller måske lead spil designere.

Lige gyldigt hvad man kalder det så er der altid nogle i en spilproduktion som er dem der "finder på" regler, univers osv. og der er nogen som leder den process. Der er mange forskellige strategier til hvordan man uddanner sig til og får et arbejde som spil designer - nogen vil mene at det er sikrere at få et job på andre kompetencer først mens andre mener at det er værdifuldt at få en formel uddannelse i spildesign.

Jeg har selv en bachelor i humanistisk informationsvidenskab og en kandidat fra IT universitetet i medieteknologi og spil (uden DADIU) og arbejder nu som spildesigner/director i et mindre spilfirma så jeg har taget "skole vejen" og har ikke fortrudt det. Jeg kender også mange andre folk som er uddannet rene spildesignere og som nu har jobs rundtomkring i den danske branche (kender dog også en del uddannede spildesignere for hvem det ikke lykkedes at få et job)

Min grundholding er at hvis man virkelig vil være spildesigner/kreativ chef så kan det være helt fint at tage en uddannelse fokuseret på det men du skal forberede sig på følgende:

1 du skal være den bedste til det du laver
2 du skal forberede dig på at du skal starte dit eget firma
3 90% af din arbejdsdag vil gå med noget andet end spildesign, f.eks. projektledelse
4 du skal lære dig nogle "secondary skills" i f.eks. programmering eller grafisk design
5 du skal begynde tidligt - du bygger din karriere mens du studerer, ikke efter

Hvis du er ok med det så handler det bare om at vælge. De forskellige skoler i Danmark som uddanner spildesignere har alle forskellige fokus:

Filmskolens "game director" linje har et meget narrativt og kunstnerisk fokus
IT Universitetet har et mere systematisk og akademisk fokus
Medialogi har fokus på nye interfaces og teknologi
osv.

Håber at det giver mening

simonlvschal
Level 1 - Speck of dust
Posts: 12
Joined: 11 Apr 2013, 12:26

Re: hvilke uddannelse skal man have for at være game directo

Unread post by simonlvschal » 11 Apr 2013, 21:33

det hele giver dog mening :D

er der nogle god måde at starte med at lave spil på?

nogle basic spil som 2d eller sådan platform games, etc

kan i eventuel give mig råd om sådan noget?

hvilke sporg burde jeg lære? etc

Tak på forhånd

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: hvilke uddannelse skal man have for at være game directo

Unread post by vonknut » 14 Apr 2013, 12:29

Hvis du er på webintegrator stien nu, hvilket er fint, så hedder den typiske rute:

ITU/MEDIALOGI + Fritids projekter i Unity/DADIU = teoretisk chance for job som level/spil designer efter studiet med risiko for arbejdsløshed og manglende erhvervserfaring.


Man kan ogå gå "erhvervs vejen", som typisk hedder:

2D/3D animation / 3D/2D grafik kurser + fritids projekter i Unity + erhvervs praktik / ulønnet intern = mulighed for at arbejde med relaterede ting mens man tjener penge og så langsomt komme ind i branchen.
-med risiko for at blive stuck i en dødsyg virksomhed, hvor man laver 3D animation som intern, for audiovisuelle produktioner (web, kommunikation, pr).
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: hvilke uddannelse skal man have for at være game directo

Unread post by Code » 14 Apr 2013, 12:39

vonknut wrote:Hvis du er på webintegrator stien nu, hvilket er fint, så hedder den typiske rute:

ITU/MEDIALOGI + Fritids projekter i Unity/DADIU = teoretisk chance for job som level/spil designer efter studiet med risiko for arbejdsløshed og manglende erhvervserfaring.


Man kan ogå gå "erhvervs vejen", som typisk hedder:

2D/3D animation / 3D/2D grafik kurser + fritids projekter i Unity + erhvervs praktik / ulønnet intern = mulighed for at arbejde med relaterede ting mens man tjener penge og så langsomt komme ind i branchen.
-med risiko for at blive stuck i en dødsyg virksomhed, hvor man laver 3D animation som intern, for audiovisuelle produktioner (web, kommunikation, pr).
Ergo, det tager lang tid og meget arbejde at få titlen "game director/designer" ;)
Det er i hvertfald ikke tosset at få lavet nogle unity projekter i fritiden :)
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

simonlvschal
Level 1 - Speck of dust
Posts: 12
Joined: 11 Apr 2013, 12:26

Re: hvilke uddannelse skal man have for at være game directo

Unread post by simonlvschal » 04 Jun 2013, 21:50

vonknut wrote:Hvis du er på webintegrator stien nu, hvilket er fint, så hedder den typiske rute:

ITU/MEDIALOGI + Fritids projekter i Unity/DADIU = teoretisk chance for job som level/spil designer efter studiet med risiko for arbejdsløshed og manglende erhvervserfaring.


Man kan ogå gå "erhvervs vejen", som typisk hedder:

2D/3D animation / 3D/2D grafik kurser + fritids projekter i Unity + erhvervs praktik / ulønnet intern = mulighed for at arbejde med relaterede ting mens man tjener penge og så langsomt komme ind i branchen.
-med risiko for at blive stuck i en dødsyg virksomhed, hvor man laver 3D animation som intern, for audiovisuelle produktioner (web, kommunikation, pr).

uhm Medialogi kræver jo sådan set en studenter eksamen og ITU kræver det samme eller hvad?

User avatar
timgarbos
Level 23 - Spider demon
Posts: 239
Joined: 27 Feb 2009, 03:07
Location: Copenhagen

Re: hvilke uddannelse skal man have for at være game directo

Unread post by timgarbos » 05 Jun 2013, 00:01

Ja. De relevante videregående uddannelser indenfor spildesign, programmering, og lign. kræver en gymnasiel uddannelse, men måske der er nogle 3D/tegne skoler har en anden vinkel?

Post Reply