2D spil engine hvem hvad hvor

lassefar
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 08 Dec 2008, 23:29

2D spil engine hvem hvad hvor

Unread post by lassefar » 08 Dec 2008, 23:39

Jeg skal vil gerne igang med et good old CD-ROM spil. Det er 2D spil a la hvad man kender fra de sidste nye spil med Kaj og Andrea samt Bamse. I gamle dage ville jeg programmere det i Director, men gør man det stadig???
Jeg tænkte om der ikke var nogle som sad med med 2D spil engine ligesom der er 3D engines, nu er spørgsmålet bare hvem, hvad, hvor?

er der nogen der kender noget derude? det håber jeg

på forhånd tak

>> Lassefar

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: 2D spil engine hvem hvad hvor

Unread post by Scurvy Lobster » 09 Dec 2008, 09:11

Game Maker er en oplagt mulighed, som kan hentes hos http://www.yoyogames.com/

Det har en træk-og-slip tilgang til spildesign, men man kan grave dybere med GML programmeringssproget, hvis man ønsker det. Der er udgivet kommercielle casual spil med Game Maker, så det kan sagtens strække sig til de flestes behov. Og så koster en fuld licens kun 20$ !

Hvis du vil hurtigt i gang, så er denne bog (af skaberen af Game Maker) en glimrende indfaldsvinkel: http://www.pensum.dk/pris/q-Overmars/bo ... 590596159/

Håber det kan bruges!

edit: CD-ROM spil er i øvrigt udkonkurreret af online downloadspil i dag. Markedet er totalt transformeret i løbet af de sidste 5 år, sådan at alle mindre 2D produktioner sælges enten gennem eget site, eller gennem en større spilportal (eks. Big Fish Games eller Reflexive). Det er billigere for distributøren, og nemmere for kunden.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

lassefar
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 08 Dec 2008, 23:29

Re: 2D spil engine hvem hvad hvor

Unread post by lassefar » 09 Dec 2008, 09:46

takker... det vil jeg kigge lidt på
åh jo jeg er bekendt med CD versus nettet... men når det er små børns spil er der stadig en vis konservatisme (hvis der er noget der hedder det?)
>> Lassefar

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3964
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: 2D spil engine hvem hvad hvor

Unread post by jonaz.dk » 09 Dec 2008, 10:01

@Lassefar
Director lever skam stadig. Dog en noget mere anonym tilværelse end i slutningen af 90erne.
http://www.adobe.com/products/director/

Men er der nogen specifik grund til at i ikke kaster jer over Flash?
Så vidt jeg er orienteret kan Flash sagtens producere selvkørende .exe filer. Plus i nemt kan finde folk der rent faktisk behersker action script osv.

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: 2D spil engine hvem hvad hvor

Unread post by Scurvy Lobster » 09 Dec 2008, 10:15

lassefar wrote:takker... det vil jeg kigge lidt på
åh jo jeg er bekendt med CD versus nettet... men når det er små børns spil er der stadig en vis konservatisme (hvis der er noget der hedder det?)
>> Lassefar
Det er rigtigt der nok er en del konservatisme i den genre endnu, men jeg vil dog være bekymret for den meget lille mængde spil supermarkederne har i dag. Det eneste jeg synes man ser er en smule Pixeline spil her og der, hvilket vil sige, at andre kæmper mod dette meget etablerede brand. Selv i EB / Gamestop butikker er børnesektionen domineret af Pixeline, og jeg tror ganske enkelt de er svære at erobre hyldeplads fra.

jonaz.dks forslag med Director og Flash er selvfølgelig også holdbare løsninger i øvrigt - licenspriserne er en del højere, men de kan alt det nødvendige. Personligt har jeg dog aldrig været begejstret for deres tidslinie-tankegang, men det er næppe et problem når først man kommer i gang.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

lassefar
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 08 Dec 2008, 23:29

Re: 2D spil engine hvem hvad hvor

Unread post by lassefar » 09 Dec 2008, 10:29

Jeg er bestemt ikke afvisende overfor Flash, det ville være dejligt... men jeg tænkte at der måske var større mulighed for at finde nogen som havde lavet en engine i director.
Er der nogen som har kendskab til Flash spil på CD-rom? og hvem der laver det?

>> Lassefar

PS: åh ja Pixeline... det er ret vildt at de dominere så meget.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3964
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: 2D spil engine hvem hvad hvor

Unread post by jonaz.dk » 09 Dec 2008, 12:01

@Lassefar
Titoonic comes to mind. Ved de har udgivet div. Pyrus ting lavet i Flash på CD rom. Og har derudover et hav af småspil liggende på lager.

Ellers er jeg sikker på der er en masse andre virksomheder af den type som også ligger inde med det ene og andet.
http://spiludvikling.dk/viewtopic.php?f=2&t=8

User avatar
Pelle K
Level 6 - Apprentice
Posts: 65
Joined: 17 Mar 2008, 23:00
Location: Aarhus N
Contact:

Re: 2D spil engine hvem hvad hvor

Unread post by Pelle K » 09 Dec 2008, 14:45

Hvilken form for funktionalitet taler vi om der skal være?

Jeg sidder med en flash engine som porter Box2D fysikmotoren, og kan æde xmlbaserede layouts. Den er under stadig udvikling, men da spillet den er udviklet til
skal på gaden inden Jul, vil den være rimeligt klar inden da :)

Den kræver dog lige at man ikke åbner flash for første gang, men Arkitekturen er sådan rimeligt genanvendelig.

lassefar
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 08 Dec 2008, 23:29

Re: 2D spil engine hvem hvad hvor

Unread post by lassefar » 09 Dec 2008, 22:36

det der skal laves er en 'klassisk' CD rom, men små simple spil, der skal være noget video, masser af speak, sang og musik og så 2D grafik

>> Lassefar

Post Reply