Spilfirma momspligt, køb af ydelser og salg af produkt

skarregaard
Level 0 - Null
Posts: 7
Joined: 12 Mar 2017, 18:09

Spilfirma momspligt, køb af ydelser og salg af produkt

Unread post by skarregaard » 18 Jun 2017, 13:39

Hej Alle Co-spiludviklere,

Vi er et lille nyt firma i branchen som er ved at prøve lykken :).

Jeg har nu søgt tykt og tyndt efter specifikke momsregler for spilvirksomheder i Danmark, men synes ikke det er muligt at finde noget ordentligt svar. Et sted står der at spil ikke er momspligtige, mens andre steder står der det ikke er. Jeg har også prøvet at læse skats dokumenter igennem, men jeg synes stadig ikke det giver mig et entydigt svar på alle mine spørgsmål. Jeg tænkte derfor at der sikkert var nogle seje mennesker herinde, som selvhar været igennem møllen og kunne være behjælplige.

Det drejer sig om følgende spørgsmål:

- Hvordan fungere det med moms ved salg af spil på diverse app stores? Som jeg har forstået det håndtere de forskellige stores moms hos brugeren, eller er det misforstået?

- Skal der betales moms af køb af konsulentydelser indenfor spil? Her tænker jeg både tekniske konsulenter såvel, som skuespillere.

- Skal spilfirmaer ikke betale moms på lige kår med alle andre firmaer i Danmark? Så vidt jeg ved er der ikke nogen special aftale, som vi ser i andre lande?

- Andre gode råd/tilføjelser?

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Spilfirma momspligt, køb af ydelser og salg af produkt

Unread post by Niels Jørgensen » 20 Jun 2017, 10:43

Jeg er ikke moms ekspert, og bor ikke længere i Danmark men i Sverige, men det er ganske ens moms regler og flg. har fungeret for mig i 5 år uden at jeg har fået besøg af momsmændene :)

Så FWIW (Free advice osv. :) ):

* AppStore har altid håndteret moms - Det er Apple der sælger til slutkunden og dem der har moms cirkuset, du får en moms-fri (fordi det er Apple i EU) opgørelse en gang om måneden. Det betyder *ikke* at der ikke er moms på spil, men blot at B2B kan gøres moms frit indenfor EU så længe begge firmaer er moms registrerede (hvis ikke du har et validt moms nummer så skal du betale moms af fortjenesten, hvilket er ret meningsløst). Google Play var engang en direkte handel mellem dig og slutkunden så det var op til dig at håndtere moms i hvert enkelt land (total hjernedødt oplæg, iøvrigt) - jeg mener de har lavet om på det, men jeg har aldrig tjent en krone på GooglePlay så jeg ved det faktisk ikke.

* Ja, du skal betale moms af konsulent ydelser (men igen, eftersom du selv bør være moms registreret så får du moms'en igen, så det er bare administrativt ping-pong til ære for paphattene i Skat). Er konsulenten hjemmehørende i et andet EU land så slipper man for det administrative cirkus med moms ud og ind (og spørg mig ikke hvorfor det ikke kan være sådan inden for samme land, men ... politikere... )

* Et spil er et produkt så der er 25% moms på som på alle andre produkter når du sælger til slutkunder.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Spilfirma momspligt, køb af ydelser og salg af produkt

Unread post by vonknut » 20 Jun 2017, 13:12

Lidt i still med Apple, så klarer Steam også selv Moms. - dvs. lægger den respektive moms sats på basis prisen.
Det er derfor at spillene har en højere pris på den danske store, end de udenlandske.

Kan dog ikke huske om Steam selv betaler momsen til skattefar, eller giver dig revenues inkl. moms og så lader dig selv afregne med dem.

Men det er nok til at finde ud af.

skarregaard
Level 0 - Null
Posts: 7
Joined: 12 Mar 2017, 18:09

Re: Spilfirma momspligt, køb af ydelser og salg af produkt

Unread post by skarregaard » 08 Jul 2017, 13:56

Hej Niels Jørgensen og vonknut,

jeg undskylder for min stilhed. Jeg vil egentlig bare gerne takke for jeres svar. Det giver lidt mere afklaring. Fedt at I tog jer tid til at svare på mit spørgsmål.

Jesper Nielsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 71
Joined: 31 Oct 2013, 11:31

Re: Spilfirma momspligt, køb af ydelser og salg af produkt

Unread post by Jesper Nielsen » 01 Aug 2017, 10:32

Normalt er der en nedre grænse på 50.000 kroner pr år for omsætningen, før man skal registrere sig som momspligtig.
Men hvis du sælger elektroniske ydelser - som f.eks. spil - indenfor EU er du ansvarlig for at betale momssatserne i landene købene sker fra allerede fra første krone (One Stop Moms).
Hvis du bruger f.eks. Steam er det noget nemmere regnskabsmæssigt - så er det ren B2B mellem dig og Valve, mens Valve har ansvaret for momsafregning i forhold til slutbrugerne.

skarregaard
Level 0 - Null
Posts: 7
Joined: 12 Mar 2017, 18:09

Re: Spilfirma momspligt, køb af ydelser og salg af produkt

Unread post by skarregaard » 02 Aug 2017, 13:25

Tak Jesper,

er det samme hos Apple og Android Store, som hos Steam?

Jesper Nielsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 71
Joined: 31 Oct 2013, 11:31

Re: Spilfirma momspligt, køb af ydelser og salg af produkt

Unread post by Jesper Nielsen » 02 Aug 2017, 13:48

Ja det er det samme. Ser ud til at det har været anderledes hos Google Play indtil 2015 som nævnt ovenfor men her er et par link:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2090169

http://www.amino.dk/forums/t/276806.aspx

skarregaard
Level 0 - Null
Posts: 7
Joined: 12 Mar 2017, 18:09

Re: Spilfirma momspligt, køb af ydelser og salg af produkt

Unread post by skarregaard » 02 Aug 2017, 21:38

Sejt, tak for hjælpen :)

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Spilfirma momspligt, køb af ydelser og salg af produkt

Unread post by ThomasLund » 08 Aug 2017, 13:11

Og endnu en afklaring. Valve ligger i USA, men DK og USA har en skatteaftale på 0% af royalties på digitale produkter. Det gør man lige skal igennem noget papircirkus med W8BEN formularen, som godt kan være lidt kringlet. Men så er du helt fri for at tænke på moms, told etc derefter. Det samme gælder Humble store og de fleste andre US baserede distributører.

Post Reply