M
DK Game Companies | DK Game Productions | Translate | Contact | Latest threads |

| Main forum | Site Content | Jobs | Showcase | Offtopic | Calender |

Username:   Password:   Log me on automatically each visit  


All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
Unread postPosted: 03 Aug 2017, 10:07 
Offline
Level 0 - Null

Joined: 12 Mar 2017, 18:09
Posts: 6
Hej seje spiludviklerer,

Vi er igang med at indgÄ aftaler med stemmeskuespillere til vores projekt. I den forbindelse er jeg nu flere gange stÞt pÄ skuespillere, som spÞrge om rettigheder i forhold til platforme, publikum og tid. Er det normalt i spilbranchen et skrive en kontrakt med sine stemmeskuespillere, hvor der er begrÊnset rettigheder til matrialet (f.eks. 3 Ärs rettigheder til matrialet)?

For mig virker det som noget der er taget med fra andre brancher i radio og reklame, hvor det er normalt. Men for et spil virker det helt sort.

Jeg kunne godt tÊnke mig at hÞre andres erfaringer med dette og evt. lÞsning. Er der mon nogen der ligger inde med et eksemplar pÄ en kontrakt?


Top
 Profile  
 
Unread postPosted: 08 Aug 2017, 16:59 
Offline
Level 3 - Infant

Joined: 18 Aug 2014, 16:27
Posts: 36
1!! Lav altid en kontrakt med folk som leverer ydelser (art/assets, udvikling, stemmer, musik, mocap etc) til dine spil, og sÞrg for at der i den kontrakt indgÄr vilkÄr om aftalen. Ikke bare "i har aftalt at du fÄr xyz kroner for arbejdet"

2. Minimer aldrig dine aftaler til en bestemt platform. Lav et punkt i kontrakten som specificere at arbejdets art ikke er begrÊnset til en bestemt platform, og at rettighederne til produktet dÊkker alle platforme. Se lydsiden som et asset som indgÄr pÄ lige fod med andre assets som er produceret til titlen. dvs. ubegrÊnset brug under titlen eller projektet (et projekt kan vÊre flere titler)

3. Accepter aldrig royalty aftaler pÄ voiceover, originalt musik eller mocap, og vÊr 110% sikker pÄ at det bliver beskrevet i din kontrakt med dem. (Du laver forhÄbentligt heller ikke royalty aftaler pÄ 3D/2D game assets). Betal artisterne en gang for alle, ellers skal du til at lave en hulens masse administration gennem produktets levetid.

Lav generelt aldrig begrÊnsede aftaler (med mindre du snakker med AAA skuespillere), for det kan komme til at betyde, at hvis du om 3 Är finder pÄ at udgive en video pÄ YouTube reelt ikke kan bruge stemmen til det, uden at du skal genforhandle aftalen, og kan ogsÄ betyde at du evt, skal igennem genforhandlinger ved udgivelse pÄ andre platforme end det der oprindeligt er tÊnkt, og kan ende med at koste dig et betydeligt belÞb.

Det er ok at man nÊvner i kontrakten af deres arbejde kun bliver brugt under et bestemt produkt navn, eller evt. projekt navn hvis du ikke vil oplyse titlen og omfanget at det du arbejder pÄ til kunstneren.

Der findes en del standard aftaler pÄ skuespillerforbundets hjemmeside som Äbenbart er aftalt med producent foreningen, men de er ret ubrugelige nÄr det kommer til spil branchen da den ikke fÞlger internationale normer, og den professionelle film & skuespiller branche i DK er generelt ikke forberedt pÄ at levere ydelser til spilbranchen sÄ....

Du kan se deres vejledende aftaler her http://skuespillerforbundet.dk/fileadmi ... t_2017.pdf

Du kan lÊse alle aftaler der er indgÄet her: http://skuespillerforbundet.dk/raadgivn ... ontrakter/


Husk at din kontrakt med dem skal indeholde fĂžlgende punkter:

Jobbeskrivelse: Beskrivelse af opgaven.

LÞn: Hvor meget fÄr de, og hvor mange timer dÊkker det.

Arbejdstid: Fra / Til.

Rettigheder: Hvem har hvilke rettigheder til arbejdets art.

AnsÊttelsesvilkÄr: Super vigtigt at der bliver skrevet i kontrakten at det er en tidsbegrÊnset opgave som ophÞrer efter at den pÄgÊldende opgave er afsluttet, og at det ikke er en fast ansÊttelse - AltsÄ med mindre det er.

Det er rigtig god ide at fÄ en advokat til at lave en generel kontrakt for dig.


Top
 Profile  
 
Unread postPosted: 12 Aug 2017, 22:35 
Offline
Level 77 - Naked Cowboy

Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Posts: 778
Location: CPH
Jeps, deres egne standard kontrakter er lavet ift. Broadcast eller spillefilm.
Og de er hÄblÞse ift. platforme, tidsbegrÊnsning etc.

Men de finder sig normalt i spil branche kontrakter, sÄ lÊnge de fÄr tariffen (1200'ish for den fÞrste time, 500 per time derefter).
Men da man ofte bruger internationale sprog, sÄ kan man lige sÄ godt bruge internationale actors til voice over.

SĂ„ find nogle online, med acceptable priser. Med deres egne home recording setups.
Lad dem lave det fra deres location, mens du instruerer dem live, via skype e.l.
Mens de speaker.

Det er derved hurtigt, let og billigt at fÄ det i stand.
Man kan lave voice acting allerede pÄ demo stadiet og lÞbende, det er hurtigt at lave pickups i slut fasen.

Kan virke glimrende, i mange setupper.
Specielt til spil med smÄ til moderate budgetter.

Hvis man sÄ har en main character, der er meget vital, kan man evt. bruge en lokal skuespiller til det.
For at sikre kvaliteten af instruktionen, vÊre sikker pÄ at de ikke pludseligt "forsvinder of the radar" e.l.
Og sÄ lade resten vÊre "online folk".


Top
 Profile  
 
Unread postPosted: Today, 11:42 
Offline
Level 0 - Null

Joined: 23 Feb 2011, 16:56
Posts: 8
Man kan lave et generelt buyout af rettighederne. Der er forskellige rettesnore for danske hhv. engelske stemmer (som er dyrere, fordi eksponeringen er stÞrre). Selvom Skuespillerforbundets kontrakter er noget bedagede, angiver de udmÊrket, hvilken type rettigheder der skal vÊre pÄ plads. Originalindspilninger er generelt dyrere end dubbing til andre sprog, sÄ hvis I fx overvejer at lave flere sprog til spillet, kan det godt betale sig at shoppe lidt rundt i de billigere sprog til fÞrste indspilning og sÄ dubbe derfra
Hvis der er tale om at lave lave flere optagelser over tid, mÄske med forskellige skuespillere, ville jeg anbefale at bruge et studie for at vÊre sikker pÄ, at lydkvaliteten er den samme hver gang - hjemmestudier kan godt vÊre et ldit tilfÊdligt sammenbiks af udstyr og isolering :)
Hvis det kan vÊre en hjÊlp, sender jeg gerne den skabelon, vi plejer at bruge til indtaling af stemmer - den er sÄ grundlÊggende, som det kan blive. Skrv evt. pÄ renee@character.dk, hvis det er


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: Yahoo [Bot] and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group