DK Game Companies | DK Game Productions | Translate | Contact | Latest threads |

| Main forum | Site Content | Jobs | Showcase | Offtopic | Calender |
| Themes: Mobile | Dark1 | Dark2 | (Login required for themes) |

Username:   Password:   Log me on automatically each visit  

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
Unread postPosted: 20 Oct 2017, 20:05 
Level 0 - Null

Davs folkens
Jeg er en moden fyr som har en stærk interesse for digitale spil og spiludvikling. Jeg har over en lang årrække været interesseret i at uddanne mig som grafiker.
Hvis alt g√•r vel, kan jeg se frem til (trods min alder) en lang √•rr√¶kke med uddannelse i det kreative felt. Derfor har jeg dette sp√łrgsm√•l p√• hjerne:
Hvor mange penge er et godt grundlag at skrabe sammen over en lang årrække, hvis man gerne vil skabe sit eget spiludviklingsfirma?
Er det mon bedst at slå sine penge sammen med en partner eller to?

De bedste hilsner fra
Oliven82

Profile  

Unread postPosted: 22 Oct 2017, 18:52 
Level 78 - Basher of noobs

2-4 partnere er rimeligt godt til startups.
Helst forskellige professioner, så man har kerne teamet dækket (e.g. grafiker/3D + programmering + game og level design + business/projektstyring/administration).

Ift. at skyde penge i noget, s√• start med at teste holdet ud uden √łkonomisk risiko.
F.eks. på gamejams eller fritids projekter.
Så når samarbejds potentialet er testet, kan man starte op.

Når man så starter op, skal man typisk minimum have 3-4 måneder for at lave noget som helst (f.eks. et stramt designet mobilspil).
og 3-4 personer * 4 mandem√•neder er s√• minimums bel√łbet man skal have skrabet sammen.
-men hvis alle er partnere, kan man jo g√łre det for mindre end end fuld l√łn (da man har medejerskab etc).

Eller sagt på en anden måde - hvis du kan teste et hold hvor de primære opgaver er dækket.
Og alle på holdet er partnere.
S√• kan du "klare dig med" et bel√łb der d√¶kker hvad du selv skal bruge for at overleve i 3-4 m√•neder.

Og da de penge ikke n√łdvendigvist beh√łver at blive skudt ind i firmaet f√łrst, s√• kan bel√łbet v√¶re "netto" (hvis du typisk skal bruge 10k efter skat p√• at overleve, s√• skal du med andre ord have gemt 4*10k, f√łr du starter op).

For at være på den sikre side, vil man dog normalt sige 1 år fra opstart til evt. revenue måske begynder at komme ind.
Så det er så 12*"something".

Men der er mange variable, som kan give mange forskellige udgaver, f.eks. ift. omkostnings niveauer, scope, supplerende finansiering (DFI/rig onkel) etc.

Profile  

Unread postPosted: 22 Oct 2017, 21:24 
Site Admin

Jeps gode indspark fra Vonknut.

Jeg vil dog lige kaste lidt generel pessimisme/realisme efter dig. I absolut bedste mening. :D

Som >udgangspunkt< er det FULDSTÆNDIGT VANVITTIGT! at ville starte en spilvirksomhed op. Konkurrencen er sindsyg hård på næsten alle gængse platforme.
Fra mobil til Steam skal du kæmpe med en overflod af månedlige releases. Konsollerne er noget mindre saturated. Men der er også strammere gatekeeping at bokse med.

I tilfældet af at du er et supertalent eller ultra heldig. Og har en god portion risikovillig kapital. Du med alt sandsynlighed vil miste. Og at du på INGEN måde kan se dig selv lave andet end spil. Så spring ud i det og giv den gas! :)
Hvis man ikke pr√łver. Sker der selvf√łlgelig ingenting. Men v√¶r 100% afklaret med at det meget sandsynligt bliver en fuser.

Ellers ville jeg tage ambitionen op til kraftig genovervejelse.

Profile  

Unread postPosted: 22 Oct 2017, 23:25 
Level 0 - Null

Tak for jeres input folkens.
Det er altid rart at få noget positivt "feedback" samt en risikovurdering af mine planer :)

Jeg regner med at fors√łrge mig selv og mine n√¶rmeste som mediegrafiker, multimediedesigner og spiludvikler. Det m√• da forh√•bentligt kunne lade sig g√łre :)

Desuden så mener jeg at STEAM ikke er vejen fremad. Spillende derinde drukner i ensartethed og ringe kvalitet.
Ordentlig markedsf√łring (TV-tid, klummeplads i expressen etc.) er en bedre m√•de at lancere sit spil. Desuden skal der l√¶gges en betydelig m√¶ngde kvalitative krafter, i det grafiske s√•vel som tekniske arbejde, s√• det kan skille sig ud og skabe afkast. Det er de overvejelser jeg har gjort mig.

Lige et par sp√łrgsm√•l til her p√• faldrebet:
Hvor lang tids ans√¶ttelse plejer en grafiker at have, p√• en st√łrre spilproduktion? Er fastans√¶ttelse og √łkonomisk stabilitet en almindelig ting i branchen?

Det er altid en forn√łjelse at snakke om spil. Super fedt "site" i har i √łvrgt.
De bedste hilsener fra
Oliven82

Profile  

Unread postPosted: 23 Oct 2017, 13:30 
Site Admin

:) tak tak

Fastans√¶ttelser og en rimelig grad af √łkonomisk stabilitet findes helt sikkert for en lille h√•ndfuld af virksomheder. Dem der har v√¶ret heldige/dygtige nok til at skabe et solidt fundament.
Jo mindre og jo mere √łkonomisk s√•rbare virksomhederne er. Jo mere bev√¶ger vi os over i tidsbegr√¶nsede ans√¶ttelser. Udpr√¶get brug af praktikanter osv. Det er helt naturlige √łkonomiske og menneskelige forhold der er g√¶ldende.

Der er selvf√łlgelig brede gradienter der overlapper. Og virksomheder i mellemkategorien kan man finde en blanding af kontrakt og fastans√¶ttelser. Men det er ikke forbi en fastans√¶ttelse n√łdvendigvis er s√• s√•re sikre. Sm√• 3 m√•neders opsigelse og det kan hurtigt v√¶re slut.
Har observeret meget kreative kontraktforhold i mellemkategorien også.

Der er ogs√• set eksempler p√• folk der g√•r halve og hele √•r opsagt med l√łn og fri til at lave hvad de vil. Men det er s√¶rtilf√¶lde. Fx. da PressPlay lukkede som var ejede af Microsoft. Fik de ansatte super fine vilk√•r har jeg indtryk af.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]