På udebane (eksport fra Unity til diverse platforms).

David
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 25 Nov 2013, 15:16

På udebane (eksport fra Unity til diverse platforms).

Unread post by David » 06 Feb 2018, 13:32

Håber at der er nogen der kan hjælpe mig med at blive klogere.

Jeg har lavet en "FPS walk around" i Unity og vil gerne vide mere om eksport til forskellige formater, her under WebGL, Android og IOS.

Pt. har jeg lavet eksport til WebGl, som virker efter hensigten.
Det virker dog som om at nogle browser har større udfordringer end andre.
Hvad er jeres erfaringer her?

Når det kommer til Android og IOS er jeg lidt mere på bar bund.
Det er dog lykkes mig at lave en eksport til Android, hvor jeg kan kigge rundt,
men ikke gå (det skal nok lykkes at løse det).
Hvad er jeres erfaringer med udfordringer i forhold til eksport til mobile platforme?

Eksporten til Android fungere vel som et spil/en app i sig selv.
Jeg kunne godt tænke mig at bygge eksporten op på en sådanne måde,
at jeg har en "grund app" hvor fra jeg så kan hente forskellige miljøer fra nettet og gå rundt i dem.
Altså:
Jeg besøger en hjemmeside via min mobil og trykker på et link,
som åbner et miljø i en mobil app (hvis appén ikke allerede ligger på mobilen skal linket foreslå at downloade appén).

Min baggrund er 3D generalist med en lille smule kode/script erfaring,
og måske er jeg lidt på dybt vand, hvilket jeg prøver at finde ud af med min post her :)

MVH
- David

Jargos
Level 0 - Null
Posts: 5
Joined: 18 Feb 2018, 19:26

Re: På udebane (eksport fra Unity til diverse platforms).

Unread post by Jargos » 18 Feb 2018, 19:37

Hvad du leder efter er "assetbundles": https://docs.unity3d.com/Manual/AssetBundlesIntro.html

Dette i sig selv er et stort emne, men læs op på det i Unity's manual og/eller google nogle guides. Det korte af det lange er at du kan bygge assets (i unity) ind i "pakker".
De pakker kan så uploades til server eller du kan have dem liggende lokalt, det er irrelevant, pointen er at din Unity app kan downloade og læse disse pakker ind mens spillet kører.
Hvis den pakke så indeholder et 3d-asset, ja så er det bare at instantiate det.

Vær dog opmærksom på at disse assetbundles skal bygges som platform-specific bundles, eller det skulle de ihvertfald da jeg brugte dem, kan være det har ændret sig. Så hvis din app kører multiplatform (f.eks PC og Android), så bliver det pludseligt et større projekt da din server nu også skal kunne sende den rigtige assetbundle til din platform.

PS: angående controls til Android, så tag et kig på Unity's standard assets: https://assetstore.unity.com/packages/e ... sets-32351
Så vidt jeg husker kan du finde en "Mobile Input" prefab her som giver dig UI controls til mobile.

Held og lykke. Husk google er din ven.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: På udebane (eksport fra Unity til diverse platforms).

Unread post by vonknut » 21 Feb 2018, 20:57

Tror måske du blander nogle ting sammen.

Du kan lave web-gl der kører på mobil.
Dvs. trykke på et link "where-ever", derefter køre et unity web-gl spil, med en given bane, direkte i browseren.
-men der er performance sløj, specielt med 3D grafik.

Du kan lave apps der henter en bane ned.
Men du kan ikke bare "clicke på et link, der downloader en bane og åbner den i en app.
På IOS/android kan du i stedet lave et link der åbner en app. Den app kan så requeste en bane fra en server, udfra nogle parametre i den url.
Men det kræver en custom downloader, der downloader banen fra en server, pakker den ud i spillet og så launcher den.
-så det er ikke helt trivielt.

Hvis du stadig arbejder på at få en fps controller til at køre på mobil, så skal du nok reskalere dine ambitioner - eller have en længere tidshorisont og være læringsparat...

AndersPødenphant
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 15 Jan 2015, 12:58

Re: På udebane (eksport fra Unity til diverse platforms).

Unread post by AndersPødenphant » 23 Feb 2018, 14:14

Hej David. Jeg antager du arbejder på PC? i så fald er det kompliceret at lave builds til IOS.

Jeg udvikler selv på PC og bruger Unity Cloud build til at lave builds til IOS. Cloud Build-tjenesen er dog ikke gratis længere, så det koster lidt, og derudover skal du også registreres som Apple udvikler for at få det til at virke. Med andre ord, hvis du har en Mac er det letteste at overføre dit Unity projekt til den og lave IOS-builds derfra.

David
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 25 Nov 2013, 15:16

Re: På udebane (eksport fra Unity til diverse platforms).

Unread post by David » 25 Feb 2018, 09:28

Hej Jargos, Vonknut og AndersPødenphant

Mange tak for jeres svar, det har givet mig en god fornemmelse for eksport udfordringerne til mobile platforme.

Vonknut: Jeg har forsøgt at åbne mit web-gl build med min android mobil, men den melder at web-gl ikke er understøttet.
Er der noget jeg overser? Hvis det kan lade sig gøre at bygge web-gl i Unity, som virker på mobil,
vil det være klart at fortrække (her vil det heller ikke være nødvendit for mig at kunne hive ekstra baner/pakker ned).

Mvh
- David

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: På udebane (eksport fra Unity til diverse platforms).

Unread post by vonknut » 25 Feb 2018, 15:33

Du skal bare sige "ok" til det på android.

Mobilerne kan godt køre webgl, det er bare unity der kommer med en warning.
-fordi unity web-gl har så dårlig performance på mobile, at det i praksis ikke virker.

Vi snakket om 10% performance, versus samme build som app (e.g. 30fps som app, 3 fps som webgl build).


Der er andre frameworks og engines, der godt kan køre webgl på mobile, med o.k. performance.
Check f.eks. PlayCanvas, som i praksis kan gøre det du tænker på (link åbner scene), men hvor editoren rent feature mæssigt er bagud ift. unity.
-den er dog let at komme igang med og teste på (online game editor, hvor du kan teste "live", men du sidder og piller i editoren).

David
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 25 Nov 2013, 15:16

Re: På udebane (eksport fra Unity til diverse platforms).

Unread post by David » 01 Mar 2018, 10:04

Tak for dit svar Vonknut :)

PlayCanvas ser interessant ud, og jeg kigger også på andre alternativer.
Mon ikke Unity´s wb-gl kommer efter det en dag, så vil fortsætte med at holde øje :)

Mvh
- David

Post Reply