Nordic Game Jam 2018 - lyddesignere/sound designers?

User avatar
Audio Bits
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 19 Mar 2018, 12:06

Nordic Game Jam 2018 - lyddesignere/sound designers?

Unread post by Audio Bits » 19 Mar 2018, 12:18

Hej

Er der nogen lyddesignere her som tager til Nord Game Jam 2018?

Det bliver min første game jam nogensinde. Jeg er lyddesigner, og forholdsvis ny til "game audio", so det ville være dødlækkert at høre lidt om andres erfaringer med at være lydperson til game jams, så jeg kan forberede mig så godt som muligt :)

Tak!
______

Any sound designer joining the Nordic Game Jam? 2018

NGC 2018 will be my first Game Jam ever. I’m a sound designer quite new to game audio, so I would love to hear some experiences about attending a Game Jam as an audio person, so I can prepare as good as possible :)

Thank you!

Kristian Hedeholm
Level 9 - Conjurer
Posts: 93
Joined: 26 Sep 2011, 19:32

Re: Nordic Game Jam 2018 - lyddesignere/sound designers?

Unread post by Kristian Hedeholm » 21 Mar 2018, 23:29

Hey Audio Bits. Jeg er ikke lyddesigner, men har efterhånden været til 20+ game jams, så tænker jeg burde have lidt erfarning på området ;)

Antaget at du allerede har erfaring med at optage og rediger lyde som lyddesigner, tror jeg ikke der er så mange store ting at forberede sig på.

Det kommer selvfølgelig an på hvilket spil du laver, men hvis du har brug for mange lydeffekter, kan du overveje at kigge på, hvordan man kan få filerne til at fylde så lidt som muligt. I princippet betyder det ikke så meget, hvor mange MB jeres game jam spil kommer til at fylde, men det spiller en stor rolle i et spil man gerne vil udgive kommecielt. Så hvis du ser Game jams som træning til at blive lyddesigner til spil er det noget du kan kigge næremere på.

Dette ved du sikkert allerede som lyddesigner, men hvis du skal lave lydeeffekter som kommer til at blive spillet meget ofte i løbet af spillet (fx. fodtrin) så søger for gud skyld at optage nogle forskellige varianter og bruge dem.

Noget af det første der kan få et game jam spil til at virke "dårligt" er hvis den samme ensformige lyd bliver spillet hele tiden.

Btw. hvis du har en god ide til et puzzle spil - gerne noget hvor omdrejnings punktet er lyd - så er jeg frisk på at team op.

User avatar
Audio Bits
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 19 Mar 2018, 12:06

Re: Nordic Game Jam 2018 - lyddesignere/sound designers?

Unread post by Audio Bits » 25 Mar 2018, 15:40

Tak for input Kristian! Jeg har en del erfaring med lyddesign, men har aldrig arbejdet med spil før. Har sendt en PM om en spilidé :)

Jeg er ved at lære at bruge Wwise (middleware der har en masse spændende hurtig værktøjer til lydimplementering), men er lidt i tvivl om man kan nå at få gang i Wwis til en Gamw Jam, eller det er bedre at holde sig til Unity’s simplere audio tools...

Post Reply