Forskel på datalog og civilingeniør indenfor software

Sarquah
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 23 Mar 2008, 00:03

Forskel på datalog og civilingeniør indenfor software

Unread post by Sarquah » 23 Mar 2008, 00:07

Hej.
Jeg er bare nysgerrig for at vide hvilken forskel der er på en datalog og en softwareingeniør i uddannelsen.
Hvad lærer man på den ene uddannelse som man ikke lærer på den anden

jan
Level 1 - Speck of dust
Posts: 11
Joined: 17 Mar 2008, 17:09

Re: Forskel på datalog og civilingeniør indenfor software

Unread post by jan » 23 Mar 2008, 02:26

Nu kender jeg kun til AAU:
Mit indtryk er umiddelbart at der ikke er de helt store forskelle i pensum. Dog lader software-ingeniør til at være lidt mere praktisk orienteret, mens datalogi fokuserer mere på de mere "klassiske" datalogiske aspekter. Reelt set ligger den største forskel nok i at man på datalogi har mulighed for at tage et sidefag.

cluq
Level 2 - Grain of sand
Posts: 24
Joined: 11 Mar 2008, 15:50

Re: Forskel på datalog og civilingeniør indenfor software

Unread post by cluq » 23 Mar 2008, 11:32

Og det sidefag kunne jo nærliggende være som spilprogrammør hos http://www.dadiu.dk ;)

Datalogi ved Aalborg Universitet er meget gruppeorienteret, hvilket er en god ting. Dog lægger de meget vægt på det teoretiske, hvilket både er en fordel og en ulempe.

Sarquah
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 23 Mar 2008, 00:03

Re: Forskel på datalog og civilingeniør indenfor software

Unread post by Sarquah » 23 Mar 2008, 21:22

Cool tak for det

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Forskel på datalog og civilingeniør indenfor software

Unread post by Zee » 24 Mar 2008, 00:15

For at bakke det Jan siger op kan jeg også lige nævne at jeg er enig i at datalogi er lidt mere teoretisk end ingeniør-uddannelsen. Jeg er selv IT diplomingeniør (fra DTU) og er rigtig glad for den uddannelse, men der var ikke mange muligheder indenfor spil på DTU så jeg valgte at tage en cand. IT på ITU's spil-linje.
Nu ved jeg ikke hvor du har planer om at læse, men det skal måske lige nævnes at gennemsnitstiden for gennemførsel af datalogi uddannelsen i Kbh (DIKU) er på 9 år (såvidt jeg husker), og hvis man tager alle 5 års uddannelse på f.eks. DTU er det vist nærmere 6 år.
Du kan evt. gå ind på de respektive uddannelsessteder og kigge på fagene der er i studieplanen, det kan være fagene på den ene uddannelse virker mere interessante for dig end på den anden.

cluq
Level 2 - Grain of sand
Posts: 24
Joined: 11 Mar 2008, 15:50

Re: Forskel på datalog og civilingeniør indenfor software

Unread post by cluq » 24 Mar 2008, 09:07

9 år?! Hold da helt op, det var da vildt lang tid. Jeg brugte selv 6 år på AAUs 5 årige datalogiuddannelse, men jeg kender rigtig mange der tog den på de nominerede 5 år. Jeg vil gætte på at AAUs gennemsnit ligger på omkring 5½ år. Til gengæld var det så kun cirka halvdelen af dem der startede der rent faktisk gennemførte ;)

User avatar
Scarzzurs
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 09 Mar 2008, 11:34
Contact:

Re: Forskel på datalog og civilingeniør indenfor software

Unread post by Scarzzurs » 24 Mar 2008, 13:01

Hmmm, jeg går selv på Datalogi på KU. Jeg har tabt et halvt års tid og jeg er kun på det andet år. Så det med den gennemsnitlige studietid skal nu nok passe. Har dog hørt nogen rygter om at de vil begynder at smide flere ud der ikke tager nok kurser. Hvad det smarte er i det kan jeg ikke lige sige. Men den gennemsnitlige tid på studiet falder kraftigt, ligesom antallet der kommer igennem...

Men anyways, tror at den lange tid på studiet til dels skyldes slack, meget hård undervisning og at folk har studiejob ved siden af der tager for meget tid. Når det er sagt synes jeg at langt det meste undervisning er meget relevant, indholdsrigt omend end smule teoretisk. Har kun haft et kursus jeg ikke synes jeg fik noget ud af indtil videre...
En ting jeg lagde mærkelig til at man gjorde et stort nummer ud af allerede fra starter var ikke at have kurser i programmingssprog, men i programmeringssprogstyper.

Men det er svært at sige hvad forskellen på to studier er, når man kun har prøvet det ene :-)

- Scarzzurs
Medejer i Whalegun ApS og arbejder for tiden på Utopia 9.
Du kan følge spillet på Facebook og Steam Greenlight

Ejnar Håkonsen
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 29 Mar 2008, 13:51

Re: Forskel på datalog og civilingeniør indenfor software

Unread post by Ejnar Håkonsen » 30 Mar 2008, 13:41

Det bør også lige pointeres at der praktisk talt aldrig har eksisteret arbejdsløshed blandt dataloger, og at de er ret efterspurgte imens de er under uddannelse. Den lange studietid på DIKU er i høj grad et udtryk for at mange får nogle glimrende studiejobs tidligt i forløbet, sætter studiet på stand-by og evt. dropper det helt på sigt.

Med det sagt, så er det svært at gennemføre på nomineret tid. På første år, som jeg har indtryk af er det mest krævende på bachelor-delen, tyder det på at vi bliver ca. 10-15% som klarer os på nomineret tid. Dette skyldes dog i høj grad et problem med et enkelt fag, som der bliver taget hånd om fra næsten årgang. Faget er glimrende i sig selv, men på nuværende tidspunkt bliver man ikke undervist i den matematik man skal bruge i det, forud for faget. D.v.s. at man har to udfordrende fag, og samtidig skal lære den matematik som det ene af fagene bygger på.

DIKU er ikke uden problemer, men jeg synes bestemt at det er anbefalelsesværdigt. Jeg oplever gode fag, og et fantastisk studiemiljø. Vi lider dog kraftigt under meget begrænsede budgetter.

Post Reply