Laeser folk stadig dokumentationer til software/spil?

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Laeser folk stadig dokumentationer til software/spil?

Unread post by ZeroHero » 20 Jul 2016, 11:08

Jeg har et software som jeg gerne vil udgive og jeg har overvejet at skippe et skriftligt dokumentaion af softwaret fordi jeg aldrig selv ville laese dokumentation og fordi det tager en krig at skrive en detaljeret dokumentation. Samtidig skal det vedligeholdes naar der bliver implementeret nye funktioner samt aendringer af eksisterende funktionaliteter. I stedet har jeg taenkt at en raekke video tutorials skal erstatte den skriftlige dokumentation.

Laeser I dokumentation inden I begynder at laere et nyt software eller vil I hellere foelge videoer?

Hvad er folks holdninger til dette emne?

User avatar
shrt
Level 4 - Newbie
Posts: 46
Joined: 08 Mar 2008, 17:07
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Laeser folk stadig dokumentationer til software/spil?

Unread post by shrt » 20 Jul 2016, 11:45

Det kommer an på hvilket software der er tale om.

Hvis det er software som kommer med et GUI, så ville jeg aldrig læse manualen/dokumentationen. Jeg ville forvente at jeg intuitivt kan benytte det til at løse den opgave det nu end er bygget til. Hvis jeg skulle støde på problemer, så ville jeg først og fremmest google mig frem til diskussioner/løsninger andre måtte have erfaret, og kun i sidste ende ty til dokumentationen.

Hvis det er software af mere teknisk natur (måske et script, eller andet kommando-linje baseret værktøj), så ville jeg forvente at der var en form for dokumentation, og det ville være det første jeg kiggede på. Ikke nødvendigvis en 100-siders manual, men i det mindste en kort introduktion af hvordan det benyttes til dets primære formål.

Men ligegyldigt hvad, så synes jeg altid at video er et stort plus. Det ville jeg altid foretrække! Men tror du ikke at der vil være ligeså mange (hvis ikke flere) vedligeholdelses omkostninger ved video dokumentation?
Jacob Hauberg Hansen (github)

Software Developer at Novasa

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Laeser folk stadig dokumentationer til software/spil?

Unread post by ZeroHero » 20 Jul 2016, 13:09

Det er rigtigt at det ogsaa tager tid at lave videoer men for mig tager det mindre tid end at skulle skrive detaljeret omkring en funktionalitet. Men en eller anden form for quick guide i skriftlig form er nok en god ide at havde. Der skal dog siges at mit software kommer med GUI.

uluulu
Level 3 - Infant
Posts: 37
Joined: 18 Aug 2014, 16:27

Re: Laeser folk stadig dokumentationer til software/spil?

Unread post by uluulu » 20 Jul 2016, 23:40

Hvis du ikke har dokumentationen, så ville jeg ikke bruge penge på softwaren. Men hvis du har den vil jeg sikkert ikke bruge den.

Alt efter hvad det er, så er dokumentation en rigtig god ide og hvis Ikke bare for dine kunder så ligeså meget for dig. Om ikke andet så giver det altså lidt seriøsitet over det du laver hvis du har dokumentationen i orden.

Er det ikke lidt typisk? Udviklere hader at dokumenterer selv, men hader kode som ikke er dokumenteret. Men jeg vil nu fx bruge tid på at gennemgå dokumentationen til Navision, men ikke bruge 5 minutter på Calc eller Excell's dokumentation før jeg kastede mig over det, så det er jo et spørgsmål om hvor besværlig din applikation er, og hvor financielt vigtig den er for en virksomhed/Kunde.

Post Reply