Hey Lars
Nu har jeg endelig gennemført jeres fine spil her til aften, så tænker at jeg derfor godt lige kan smide noget feedback i jeres retning.
Først og fremmest så synes jeg I har fat i et rigtig godt grund koncept. Nu har jeg ikke selv spillet Blek, men kunne forstille mig ud fra hvad jonaz.dk skriver, at man i nogle tilfælde skulle tegne helt præcis for at klare en bestemt puzzle. Det problem løser i rigtig godt med jeres 3 x 3 panel som man skal tegne sine patterns på.
Når det så er sagt, vil jeg mene at der også er en del ting som I kan forbedre på, antaget at I vil arbejde videre med spillet (hvilket jeg håber på)
Det første der sprang mig i øjnene, var at jeres world map/level selection godt kunne være en del bedre.
Jeg er helt vild med ideen om, at de forskellige levels ikke ligger på en lige linje, men på forskellige "branches." Det er en oplagt ide at lege videre med, som man sikkert også kan få nogle sjove gameplay koncepter ud af.
Dog savner jeg virkelig, at dit/jeres world map var bedre til at præsentere hvor mange levels der egentlig er i spillet. Første gang jeg åbende spillet, troede jeg virkelig ikke der var flere baner, end dem der er i første verden. Efter som mange er de første par levels er ret nemme, troede jeg bare at spillet ville være sådan hele vejen igennem og at der derfor ikke var ret meget at komme efter for en puzzle lover som mig. Det var først efter at jeg læste en anmedelse på Google Play Store, at jeg fandt ud af at spillet havde meget mere at byde på.
Eksempelvis foreklar I aldrig at man skal swipe for at skifte i mellem de forskellige verdener. Det synes jeg godt I kunne implementere, så spillet også blivere lidt mere tilgængeligt for helt almindelige mennesker.
Alternativt, så prøv at kigge på et andet dansk puzzle spil ved navn Puttball. (se tråden omkring spillet her:
viewtopic.php?f=10&t=3952&p=18250)
I Puttball, når du står på world map skærmen, er du ikke et second i tvivl om at der er flere verdener i spillet. I kunne med fordel lave noget ligende. Et andet lille trick i også kunne benytte jer af, er at ændre baggrund i spillet for de forskellige verdener. Det behøver ikke at være særligt meget det ændre sig (i Puttball er det eksempelvis kun farverne) men det er med til at give en følelse af prograssion for spilleren.
En anden ting jeg virkelig også savner, er en måde at identificere de forskellige levels på. Det kunne for eksempel være med et level nummer eller et navn, hvis I kan komme på nogle sjove/gode navne. Årsagen er, at det er ret svært for mig lige nu at dele løsninger til et bestemt level, med andre mennesker som jeg har introduceret til spillet. Eksempelvis hvis en ven sidder fast, og gerne vil have noget hjælp til at komme videre, så er det ret besværligt lige nu at forklare hvilket level han har problemer med.
En anden ting jeg bemærkede mens jeg spillede jeres spil igennem, var at det virker som om en del af de puzzles som er i verden fire, ikke er blevet særlig godt testet igennem. Jeg nægter at tro på, at følgende løsning er den korrekte løsning til dette puzzle:
Som spiller giver det mig en følelse af, at puzzle designet er sjusket - hvilket godt kan dræbe min motivation til at komme tilbage og forsætte i spillet.
En oplagt måde at komme dette problem til livs på, er at lave et lille program, som løber alle de tænkelige combinationer af patterns på et 3 x 3 panel igennem, for at se om der er flere forskellige løsninger at løse et puzzle på.
Til sidst vil jeg også tilføje et problem, som jeg håber I vil tage hånd om senere hen med dette spil. Problemet er, at det nogle gange følelse mere effektivt at brute force sig igennem forskellige løsninger til et level, end at man ret faktisk sætter sig ned og tænker det igennem. I de første tre verderner synes jeg det gik meget fint med rent faktisk at tænke sig frem til hvad man skulle gøre. I stedet var der en del forskellige levels i verden fire, hvor jeg mere tænkte "Lad mig prøve at se hvad der sker med denne mulige kombination - det kan være jeg er heldig."
For mig er det ikke et godt tegn, hvis jeg som spiller begynder at tænke sådan, når der er tale om et puzzle spil. Min umiddelbare forklaring på problemet er, at nogle af de forskellige levels, godt kan være mentalt svære at overskue.
Håber I kan bruge feedbacken
