Tactical Soldier - Undead Rising

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 823
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Tactical Soldier - Undead Rising

Unread post by vonknut » 07 Nov 2011, 10:11

Så lige at i kom ud med en ny campaign, så har lige et par dumme spørgsmål:

Så vidt jeg kan forstå, så skal man købe det nye kapitel, selv hvis man allerede har købt spillet. Så folk der køber spillet for første gang nu, skal velsagtens og betale 2 gange? (dvs. 2. chapter er IAP for både førstegangs købere og allerede ejere)

Mange iphone spil giver ofte en udvidelse væk gratis, hvis folk allerede har købt spillet / tjener deres penge på IAP af consumeables => udvidelse self. gratis. At i vælger at lade det være episodisk med betaling for hver chapter er fair nok, men med et pricepoint på 5.99$ (læs: spil i den dyre ende) kan man måske argumentere for, at det er dyrt hvis man også skal betale for 2. chapter seperat.
-har i lyst til at dele jeres tanker om hvorfor i har valgt den tilgang?
-og evt. konsekvenser? (kan det svare sig...)

Har i fået nogen dårlige reaktioner på det?
-normalt når man betaler lidt mere for en titel, så forventer man ikke IAP i den...

Endeligt ville jeg høre om i havde lyst til at komme med en procentsats for "genaktiverings rate" ville det være fantastisk.
-dvs. hvor mange af dem der har downloaded, som så køber/downloader det nye chapter.


Derudover så held og lykke med salgs/download tal.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Tactical Soldier - Undead Rising

Unread post by ThomasLund » 07 Nov 2011, 16:41

Ja - vi har valgt en episodical approach.

I starten var målet at lave en større mængde mindre add-on campaigns af måske 2 timers længde. Problemet var at vi endte op i første omgang med en ny campaign som var større end det oprindelige spil.

Det er så grunden til at vi har valgt at prissætte C2 til samme pris som C1. Større mængde spil end C1, nye fjender+levels+enemies+boss'er

Ikke alle har været glade for det - vi har fået et par enkelte reviews som har brokket sig. Ellers har det været modtaget fint med 4/5 stjerner på samme måde som C1.

Kunne vi tjene mere på at sælge det billigere? Måske. Ville spillet have egnet sig til gratis første campaign og så flere (mindre) add-ons? Da vi fik ideen var det for sent at ændre campaign 1.

Men vi ser det lidt som en 2'er i en film serie. Bare fordi du var inde og se Star Wars 1, så er Star Wars 2 bio billetten altså ikke billigere.

Salget indtil videre er gået helt ok. Der har været 5% gensalg til version 1 kunder efter ca 2 uger.

Fremadrettet så tror jeg vi har lært lektien - campaign 3 bliver helt sikkert meget mindre i scope. Og dermed også billigere i salg.

Og vores næste spil (som er gået i produktion) bliver vores første forsøg med free2play/freemium. Så vi kan sammenligne (om muligt). Bliver interessant.

Andre lektier lært (lige før man skulle lave et postmortem):
- cartoon panels er cool, men super dyre at lave / lang tid i produktion. Næste spil har ingen ingame story panels
- næste spil får enkeltstående levels og ikke en kæde af levels
- undgå 3d modeller i menu (pga low poly på iPads ikke er fedt)
- svært at producere nyt indhold, lave et nyt spil samt lave konsulentarbejde samtidig.....

Mvh
Thomas
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 823
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Tactical Soldier - Undead Rising

Unread post by vonknut » 07 Nov 2011, 16:48

Mange tak for at gøre os andre klogere!
Og fair nok med jeres vurderinger, der er mange måder at gøre alting på og jeg tænkte nok at i havde en god grund :)

Rart at vide at folk giver jer gode ratings, på trods af pricepoint og salgsmodellen. Min personlige oplevelse er også, at folk ikke har så meget mod at betale, sålænge de får varen. Der har bare været nogen der har talt imod "IAP" af i app's der ikke klart tilkendegav at de brugte "fremium modellen". Vi har selv planlagt en free version med ekstra campagner via IAP, så er af samme antagelse som jer.
-bare rart at høre at det så også er en teori, der holder vand.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Tactical Soldier - Undead Rising

Unread post by ThomasLund » 08 Nov 2011, 11:47

Yeah - vores primære problem med en free version er/var, at da vi fik ideen havde vi allerede implementeret 4-5 timers gameplay som første campaign.

Vi kunne ikke bare kaste tutorial ud som free - så havde vi fået 1 stjerne reviews for "alt for lidt indhold til et gratis spil". Og vi kunne ikke hakke campaign 1 op i mindre bider heller. Og den starter som at du lige er ude af boot camp (historien). Så at smide noget ind i mellem tutorial og historiens start, det ville også være underligt konstrueret. Spillet er jo et zombie survival spil - og hvordan laver man lige en intro som ikke har zombies (da de jo først kommer i campaign 1). Suk

Så i sidste ende besluttede vi os for den her premium model med premium IAP. Hellere et kvalitetsspil og så sælge lidt mindre, end at få en masse 1* reviews.

Men der går ikke mange dage mellem hvor jeg bryder hovedet med hvordan man kunne lave en 1-2 timers intro campaign som kunne være gratis for at få spillet ud til flere folk på den rigtige måde.

Et par generelle problemer med IAP modellen:
- man får ikke meget synlighed når der kommer nye IAPs. Få sites gider skrive om det vs. det nyeste fede spil
- Apple promo codes virker ikke på IAP!!! Så byg jeres eget engangskodesystem, så man kan give reviewere en kode til at låse IAP op (den erfaring er vi så nu klogere på)

Held & lykke

/T
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

Post Reply