Proceduralmodellering af bygninger
Proceduralmodellering af bygninger
Hej
Jeg har i de sidste par måneder arbejdet hårdt på mit speciale, og nu er endeligt jeg ved at være i mål
Derfor ville jeg lige spamme jer med lidt resultatbilleder, i håb om at få lidt tilbagemelding. Nogle af jeg har måske set dem før.
Metoden tager som input, et kort over matrikler i en by (GIS-data), og producerer den en færdig model:
Her har jeg f.eks. modelleret GIS-data ud fra DTU's logo:
Modellerene beskrives via en grammar, meget lig l-sysystemer, og de er dermed parametriske både i facaden, men også i bygningernes struktur:
Endeligt har jeg arbejdet med udformning af tage, hvilket tidligere har været et geometrisk problem:
I det sidste billede er også træerne proceduralmodellerede.
Modeløren beskriver arketyper for almindelige bygninger, og metoden kan derefter producere uendeligt mange unikke modeller, der er beslægtet med den oprindelige bygning.
Hver bygning tager ca. 10-20 millisekunder at generere, så det er altså muligt at bygge meget store modeller på meget kort tid.
- Simon
Jeg har i de sidste par måneder arbejdet hårdt på mit speciale, og nu er endeligt jeg ved at være i mål
Derfor ville jeg lige spamme jer med lidt resultatbilleder, i håb om at få lidt tilbagemelding. Nogle af jeg har måske set dem før.
Metoden tager som input, et kort over matrikler i en by (GIS-data), og producerer den en færdig model:
Her har jeg f.eks. modelleret GIS-data ud fra DTU's logo:
Modellerene beskrives via en grammar, meget lig l-sysystemer, og de er dermed parametriske både i facaden, men også i bygningernes struktur:
Endeligt har jeg arbejdet med udformning af tage, hvilket tidligere har været et geometrisk problem:
I det sidste billede er også træerne proceduralmodellerede.
Modeløren beskriver arketyper for almindelige bygninger, og metoden kan derefter producere uendeligt mange unikke modeller, der er beslægtet med den oprindelige bygning.
Hver bygning tager ca. 10-20 millisekunder at generere, så det er altså muligt at bygge meget store modeller på meget kort tid.
- Simon
Re: Proceduralmodellering af bygninger
Det er sku' rimeligt pænt...
-tager du mod bestillinger?
-tager du mod bestillinger?
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning
Re: Proceduralmodellering af bygninger
Det ser rigtigt flot ud hvilket proggramerings sprog er det proggrameret i?
Re: Proceduralmodellering af bygninger
Ser umiddelbart rigtigt godt ud! Er det rendered in-app, eller har du fokuseret på generation?
Michael 'Zacker' Schmidt
Portfolio | LinkedIn | Twitter
Pirates of New Horizons | Exit Strategy Entertainment
Portfolio | LinkedIn | Twitter
Pirates of New Horizons | Exit Strategy Entertainment
Re: Proceduralmodellering af bygninger
Jeg har udviklet systemet i c# og .NET.
Renderingerne er fortaget i blender . Projektet har ikke haft fokus på rendering, kun den geometriske modellering.
Jeg har bygget en simpel renderer til min applikation, men det er selvfølgeligt klart pænere i off-line-rendering.
Selvom nogle måske vil hævde det modsatte, så betyder det visuelle indtryk alligevel en del, når projektet skal bedømmes
Renderingerne er fortaget i blender . Projektet har ikke haft fokus på rendering, kun den geometriske modellering.
Jeg har bygget en simpel renderer til min applikation, men det er selvfølgeligt klart pænere i off-line-rendering.
Selvom nogle måske vil hævde det modsatte, så betyder det visuelle indtryk alligevel en del, når projektet skal bedømmes
Re: Proceduralmodellering af bygninger
Det ser sgu ret nifty ud.
Har du kigget på http://www.procedural.com/cityengine/sh ... mpeii.html ?
Det du har fat i, ligner noget i retning af det de har gang i, og det ser da ud til at du er godt med i retning af det de proffe laver.
Iøvrigt: Hvis du har skrevet skidtet i C# / .NET burde du kunne portere til Unity hvis du fik lyst.
/Kroll
Har du kigget på http://www.procedural.com/cityengine/sh ... mpeii.html ?
Det du har fat i, ligner noget i retning af det de har gang i, og det ser da ud til at du er godt med i retning af det de proffe laver.
Iøvrigt: Hvis du har skrevet skidtet i C# / .NET burde du kunne portere til Unity hvis du fik lyst.
/Kroll
Re: Proceduralmodellering af bygninger
City Engine er et spinn-off fra det tekniske universitet i Zurich.
Bagmændende har udgivet en fantastisk artikel, som jeg også bygger videre på:
http://www.vision.ee.ethz.ch/~pmueller/ ... rBuildings
Jeg kan anbefale alle med den fjerneste interesse i proceduralmodellering at læse den.
Bagmændende har udgivet en fantastisk artikel, som jeg også bygger videre på:
http://www.vision.ee.ethz.ch/~pmueller/ ... rBuildings
Jeg kan anbefale alle med den fjerneste interesse i proceduralmodellering at læse den.
Re: Proceduralmodellering af bygninger
Det ser super cool ud! Hvis du har brug for nogle til at teste, stiller jeg mig gerne til rådighed
-
- Level 3 - Infant
- Posts: 31
- Joined: 11 Mar 2008, 20:49
- Location: Århus
- Contact: