Dwarfs?! - Why do they always dig too deep

Vanulla_Ace
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 120
Joined: 19 Oct 2009, 18:48

Dwarfs?! - Why do they always dig too deep

Unread post by Vanulla_Ace » 01 Aug 2010, 13:12

Nåmen så må det være min tur endelig at poste herinde i showcase-afdelingen.

Image

Image Image Image

Jeg blev for noget tid siden hyret til at lave lydeffekter til dette her lille fine spil, som er planlagt til udgivelse på Steam til Oktober, og måske endda Xbox Indie Games og Windows Phone 7 series senere. Nu har vi en beta færdig, så jeg synes jeg ville give alle herinde muligheden for at tjekke det ud, og fange alle bugs'ne :)

Jeg skal lige huske at sige, at lydsiden ikke er færdig endnu, men jeg modtager stadig gerne al den feedback der måtte være. Både om lydsiden og alt andet der måtte springe i øjnene.

Beta'en kan hentes herfra http://www.po2games.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=2

Happy Gaming !

EDIT: Man kan også læse lidt mere om spillet på min blog her http://vanulla.wordpress.com/
*** Doing stuff for myself, for others, and for Interactive Denmark
My FB page about Danish Game Development (in Danish)
Mostly active on Twitter as @vanulla_ace

User avatar
Zidora
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 12 Mar 2008, 17:10
Location: København, Danmark

Re: Dwarfs?! - Why do they always dig too deep

Unread post by Zidora » 15 Aug 2010, 22:27

Så fik jeg endelig sat mig og spillet Dwarfs!
Det er superhyggeligt og virker ret gennemarbejdet og veltænkt allerede. Er vild med settingen og gravegameplayet.

Jeg har kun spillet igennem de helt grundlæggende tutorials indtil videre, så der er vist stadig en del til gode sammen med random-banerne. Jeg havde notepad åben imens jeg spillede og noterede alt ned, der lige faldt mig i øjnene, så jeg poster det lige her. Der er skudt lige fra hoften - det håber jeg er ok (og så af en eller anden grund på engelsk, sorry).

Dwarfs - feedback
- atmosphere and presentation is really nice. Music is good and creates the right cozy cave-feeling and doesn't get repetitive or annoying.

The tutorial in general is really good. It's nice to be taken through the commands and the presenting dwarf helps getting you into the humour and atmosphere. One issue was though that tutorial should give time for player to try out the commands it presents and not pop up new stuff right after the previous as it did at times in the first tutorial.

Gameplay
I like the whole idea and setting. It's very satisfying to dig and mine for minerals. The interface looks simple and appealing, as does the whole feel and presentation.
- walking the dwarfs somewhere seem a bit cumbersome. The arrow system is not very intuitive. Could it be more direct? I miss the feeling of having either a bit more control of the dwarfs/ or that it is more fun/less frustrating to interact with them. My feeling is that I would enjoy more controlling the dwarfs more indirectly by just marking where they should dig and then they find their way there themselves or I would like to microcontrol them by choosing one and then control it directly (fx with arrow keys). Right now they feel somewhere in between, since they walk on their own (which to me feels stressful and annoying) but still when you give them a path ( if you want it to be as efficient a path as possible, not going through ground) you have to do it step by step in a really detailed way. Could also be that interface-wise the arrows are not appealing or clear enough somehow. I think getting the basic dwarf actions to feel more fun / rewarding would take this game a huge step - I already like the gameplay a lot, but the feel of the basic, repeated giving-direction-action is not quite right for me at least. Could also be about the arrows themselves - maybe some experiments with coloring, sound effects etc would make them feel better?
- seems a bit hardcore that wall-building is a mouse/keyboard shortcut - why not a menu button in the interface with a wall on it? The dynamite was presented as a menu button - why not consistency?
- got stuck in the tutorial where you have to find the dangerous cave and trap it in rock ( you start with four dwarfs). I started out by encasing both black areas in rock ( without exploring which is the right cave first, which I guess is failure) and then the scenario just got stuck (until time ran out). I couldn't find a way to undo the rock to be able to dig into the caves.
- sound and music in general is nice and has the right feel to it. The digging sound is good and feels pleasant. Could it have a variation when mining out minerals? I miss a bit more (or more distinct/ clearer) gratification sounds for different events. Fx for the coin you earn when digging through a patch of ground and for bumping into minerals. I think wherever rewards can be put into this game (through sound and graphics) it would be good :)

User avatar
Zidora
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 12 Mar 2008, 17:10
Location: København, Danmark

Re: Dwarfs?! - Why do they always dig too deep

Unread post by Zidora » 17 Aug 2010, 22:27

Spammer lige tråden igen med nogle flere kommentarer. Sorry for wall of text, men er blevet ret fanget af spillet efter at have spillet det lidt mere og har noget mere feedback.
Hygger mig ret meget med at spille det og kan virkelig godt lide gameplayet. Det virker stadig meget velafbalanceret og velgennemtænkt og jeg synes det er fedt at det er holdt simpelt uden unødvendige features. Tror det er med til at gøre det godt. Har dog stadig lidt problemer med controls.

Arcade mode:
god balance mellem tilpas enkelt og tilpas dybt gameplay. Gamedesignet virker velafbalanceret og det er sjovt :). Det er fedt med tilfældigt genererede baner og spillet har en god "lige-en-enkelt-omgang-til"-faktor. Gravningen er en supertilfredsstillende coremechanic og som også sagt sidst er præsentationen hyggelig og lækker. En mindre irritationsdetalje ifht lyd var at der er et bestemt punkt hvor man scroller på afstand, hvor lyden hopper helt fra (den lokationsbestemte lyd) - kunne være elegant med lidt mere fade. Lydeffekterne selv er gode og er med til at underbygge hele det hyggelige huleunivers.
Har stadig det grundlæggende problem med selve controls'ene af dværgene, som gerne måtte fungere bedre/ mere glat (imo). Der er et eller andet med pilesystemet, som giver mange frustrerende kampe med musen og som efterlader en masse "pilestumper" rundt omkring på banen, som bare er spildte ressourcer og ikke kan sælges igen for en lille dækning af tabet.

Ang. at dværgene bevæger sig rundt hele tiden: forstår godt ideen bag at gøre dværgene "autonome" fordi det skaber noget ekstra pres og krav om overvågning og realtime-adfærd fra spillerens side og jeg synes egentlig at det på ét niveau fungerer ret godt - giver noget spænding og lemming-effekt, men på andre måder er det desværre også frustrerende. Fx er det irriterende at jeg i det mindste ikke synes at kunne forudse dværgenes bane så jeg kan regne med at hvis jeg sender ham i dén eller dén retning, så vil han fortsætte dér og dér og dreje af dér. Eller det ville være fedt hvis dværgene ikke ville udhule alt for meget omkring selve basen (da man ofte er ude i landskabet og manage andre dværge når nye dværge spawner). Og prisen på navigationspilene synes lidt for høj ifht den belønning man får ud af det (i arcade mode var det ofte næsten ligeså dyrt at sende en dværg hen til en bunke ressourcer, som det jeg fik ud af at mine dem). Sammenholdt med at man ikke kan styre tilvæksten af dværge ( de dukkede op automatisk for mig) føles det lidt for straffende at have 4-5 dværge løbende rundt og grave utaktiske gange omkring éns base fordi man ikke har råd til navigationspile. Især når de gange de graver skaber dødsfælder for vand og lava. Min fornemmelse er at interaktionen med dværgene kunne bruge en iteration, men at det derudover er et fedt spil, som jeg godt kunne spille meget. Det ville bare kræve et lidt mindre frustrationsnivea ifht balancen mellem kontrol og ikke-kontrol over mine egne units.

User avatar
Zidora
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 12 Mar 2008, 17:10
Location: København, Danmark

Re: Dwarfs?! - Why do they always dig too deep

Unread post by Zidora » 17 Aug 2010, 22:37

En enkelt ting til - det virker lidt mærkeligt at dværgene graver i de mure man selv sætter op og gør det ekstra svært at holde kontrol når man først har mødt vand/ lava og har det tæt på sin base.

Pelding
Level 13 - Portal opener
Posts: 137
Joined: 23 May 2008, 09:55

Re: Dwarfs?! - Why do they always dig too deep

Unread post by Pelding » 17 Aug 2010, 23:19

En enkelt ting til - det virker lidt mærkeligt at dværgene graver i de mure man selv sætter op og gør det ekstra svært at holde kontrol når man først har mødt vand/ lava og har det tæt på sin base.
Jeg tror bare det er spillets grundpræmis (lidt ala TRY/FAIL spillet?) "Dwarfs?! - Why do they always dig too deep" - Forfatteren lader heller ikke til selv at kende svaret, dværge bliver åbenbart bare insane når de får en skovl i hånden? /shrug

...men rigtigt godt spil ellers, kan klart anbefales at prøve!

Vanulla_Ace
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 120
Joined: 19 Oct 2009, 18:48

Re: Dwarfs?! - Why do they always dig too deep

Unread post by Vanulla_Ace » 18 Aug 2010, 01:52

@Zidora: Tak for rigtig god feedback. Fedt at du gider (Men det lyder heldigvis også, som om du faktisk synes det er et godt spil) :)

@Pelding: Oh - the possibilities:

Image
*** Doing stuff for myself, for others, and for Interactive Denmark
My FB page about Danish Game Development (in Danish)
Mostly active on Twitter as @vanulla_ace

Post Reply