Page 1 of 1
Pil på Perlejagt!
Posted: 20 Sep 2010, 01:09
by Vanulla_Ace
Well - Jeg har nu haft den ære at udgive min første kommercielle spilproduktion. På vanvittig presset tidsplan, og bestemt ikke noget hverken jeg eller grafikeren bliver rige af - overhovedet! Men det er nu alligevel en ret fed fornemmelse, at få betaling for at lave det man virkelig holder af.
Så - without further ado: Her er Pil på Perlejagt. Det er udviklet til De Grønne Pigespejdere, som en del af et fantasi/aktivitets-løb for 7-9 årige. Meningen er, at aktiviteten skal have en form for online tilstedeværelse, udover selve den fysiske aktivitet. Og det er altså det formål som spillet her skal opfylde.
Jeg kunne komme med 1000 undskyldninger om tidsplaner og økonomi, men jeg vil heller have folks uforbeholdne mening om spillet
Spillet kan hentes her
http://dl.dropbox.com/u/4359646/Perlejagt.exe
Og så vil jeg også gerne høre, om der er andre der har erfaringer med at køre spiludvikling i 2-3-mands grupper med relativt kort tidshorisont?. Vi prøvede at køre det som Scrum, men det kom aldrig rigtig op og flyve synes jeg, så jeg vil meget gerne høre, hvordan andre har gjort.
Re: Pil på Perlejagt!
Posted: 20 Sep 2010, 10:08
by Pelle K
Hey Vanulla
Tillykke med release. Det er den fedeste fornemmelse første gang man sender noget på markedet.
Ville ønske jeg kunne prøve det på min mac
Jeg arbejder sjældent med mere end 2-3 mand på vores opgaver, og det er sjældent vi anvender agile metoder
til vores projekter. Det er dog oftest betinget i, at man dårligt har tid til at samle teamet og lave sprints. På de mindre projekter
kan det også være svært at få et ordentligt udbytte fordi scope og design som regel er fastlagt. Scrum fungerer bedre, når
slutproduktet er en lidt mere tåget størrelse.
Når du laver projekter med små budgetter, så er det også træls, at skulle bruge en masse tid på at følge scrum. Det er generelt
lettere bare at aftale "on the fly". Jeg vil dog nævne, at vi har indkøbt en whiteboard tavle, og nok begynder på sprints snart,
da flere af vore projekter nu varer over 2 måneder. Det sværeste er dog, at få kunden med på den idé. De fleste vi arbejder sammen
med er traditionelle vandfaldstilhængere, og vil hellere have et fastlåst budget.
Re: Pil på Perlejagt!
Posted: 20 Sep 2010, 11:39
by vonknut
Fuldstændigt enig og man kan tilføje at:
SCRUM er nok udviklet af og med større "strukturer for øje" end 2-5 mand, der sidder og ping-ponger sammen i forvejen.
-så uden at være den store scrum-master, så antager jeg at det kan give udbytte i store virksomheder (IOI o.l.), mens det måske er overkill i mange andre sammenhænge.
Men er der nogle virksomheder derude, i 5-15 personers størrelsen, der har praktiske erfaringer med SCRUM e.l.?
Og ja, man kan glemme alt om at få kunder med på en SCRUM tilgang, hvis det betyder større budgetter.
-til gengæld elsker de den del af SCRUM, der handler om at kommer med nye features og rettelser, on-the-fly, så længe det ikke koster mere
Re: Pil på Perlejagt!
Posted: 20 Sep 2010, 13:09
by simonmoeller
Hos Kiloo møder vi udfordringer ved at tale sammen, primært
Re: Pil på Perlejagt!
Posted: 20 Sep 2010, 17:24
by Fusager
Scrum kan bruges i alle dele af produktionen, selv i pre-produktionen. Det vigtigste er at man får opbygget en ordentlig backlog med alle de opgaver der skal laves til hver del af projektet. Man skal allokere nok tid til at lave en ordentlig plan med tidsestimeringer af hver enkelt opgave, her kan poker-planning hjælpe til at komme tæt på realistisk estimat. Alle opgaver prioriteres derefter i hver genre, som derefter splittes ud i sprints.
Ved hver scrum team der bliver etableret må der ikke være meget mere end 8 personer på en sprint, hvis der er flere personer burde man kunne spitte op i 2 teams.
Hvis man få etableret en ordentlig plan før sprints går i gang er der større sandsynlighed for at lykkes til den planlagte tid og derved skulle budgetterne ikke blive større
Re: Pil på Perlejagt!
Posted: 21 Sep 2010, 10:08
by Daniel Andersen
Scrum har fordele og ulemper. Man skal ikke køre Scrum bare for at køre Scrum og fordi det er oppe i tiden.
En variation, som jeg synes virker rigtig godt, er Scrum-ban (
http://en.wikipedia.org/wiki/Scrum_%28d ... #Scrum-ban). Den virker lidt mindre rigid og man får et pænt flow i udviklingsprocessen.
Re: Pil på Perlejagt!
Posted: 21 Sep 2010, 11:31
by Anders Højsted
Fusager wrote:Scrum kan bruges i alle dele af produktionen, selv i pre-produktionen. Det vigtigste er at man får opbygget en ordentlig backlog med alle de opgaver der skal laves til hver del af projektet. Man skal allokere nok tid til at lave en ordentlig plan med tidsestimeringer af hver enkelt opgave, her kan
poker-planning hjælpe til at komme tæt på realistisk estimat. Alle opgaver prioriteres derefter i hver genre, som derefter splittes ud i sprints.
Ved hver scrum team der bliver etableret må der ikke være meget mere end 8 personer på en sprint, hvis der er flere personer burde man kunne spitte op i 2 teams.
Hvis man få etableret en ordentlig plan før sprints går i gang er der større sandsynlighed for at lykkes til den planlagte tid og derved skulle budgetterne ikke blive større
Hvad er poker-planning?
A.
Re: Pil på Perlejagt!
Posted: 21 Sep 2010, 14:42
by christa
Poker planning er en måde at estimere tasks på
http://www.crisp.se/planningpoker
Re: Pil på Perlejagt!
Posted: 22 Sep 2010, 23:08
by Vanulla_Ace
Ja, beklager det med Mac-kompabiliteten. Men sådan går det når budgettet ikke rækker til at hyre en koder udefra, så undertegnede selv må bokse i tangenterne
.
Men tak for den megen feedback omkring arbejdsmetoder. Især det der med SCRUM-poker er en ret smart idé, idet netop estimeringen af arbejdsopgavernes omfang har været et problem.
Re: Pil på Perlejagt!
Posted: 24 Sep 2010, 00:29
by Zidora
Hey, tillykke.
Et hardcore stealth-spil med edderkopper og i pigespejderregi er ret originalt
. Grundmekanikken med edderkoppernes field of vision er meget intuitiv og fungerer godt og det er klart hvornår man er opdaget og hvornår de mister en af syne. I det hele taget hyggede jeg mig rimelig meget med at luske rundt. Og grafikken og de små cutscenes er meget søde og quirky.
Lidt ærgeligt at spilkarakteren går i hak når man går ind i ting. Går ud fra at det er noget gamemakerhalløj.
Savner lidt at man ikke får en score af en slags til sidst. Måske alt efter hvor lang tid man har brugt?
Kunne også være fedt hvis man kunne starte en bane med tilfældigt placerede perler for at få lidt replayability.
Re: Pil på Perlejagt!
Posted: 25 Sep 2010, 15:17
by Fusager
@ Daniel Andersen, har du prøvet scrum-ban på et spil projekt ? Kan du fortælle om din erfaring med det?
På forhånd tak
Frederik