Elastikins - vores Indie9000 Unity-spil
Posted: 01 Nov 2010, 17:32
Hej
Her i weekenden blev der afholdt Indie9000 i Aalborg. Det er et mindre, men meget hyggeligt, game jam, hvor man i løbet af 48 timer skal udvikle et spil.
Temaet denne gang var "græskar", jævnfør Halloween. Vi var en gruppe på seks (heriblandt Neogy og Tarious fra Spiludvikling.dk), som besluttede os for at lave et 2D-platformspil i Unity. Efter en længerevarende brainstorming fandt vi frem til, at vi gerne ville lave et co-op baseret spil. Denne idé udviklede sig videre til Elastikins, hvor to spillere styrer hver deres græskar. Twistet er, at græskarene hænger sammen i en elastisk snor, hvilket betyder, at man skal samarbejde for at hoppe fra platform til platform.
Man styrer med piletasterne og WASD. Ved at trykke på ned-tasten, kan man forøge sin vægt, hvilket kan udnyttes strategisk for at hjælpe hinanden på vej.
Alt grafik, lyd, kode etc. er lavet i weekenden. Vi blev selv ret glade for spillet, fordi elastik-gameplayet ikke er noget, vi rigtig har set før. LittleBigPlanet har noget lignende, men ikke helt på samme måde. Spillet blev nomineret til priserne Bedste Teknik og Bedste Spil. Havde vi haft mere tid, ville vi gerne have lavet lidt flere levels og poleret det hele lidt mere, samt gjort mere ud af første bane, fordi den ikke helt kommunikerer det, den skal, godt nok. "Puzzlen" med porten kunne gøres mere intuitiv.
Elastikins kan prøves her (Unity web player)
Alle former for feedback/kritik modtages gerne
Her i weekenden blev der afholdt Indie9000 i Aalborg. Det er et mindre, men meget hyggeligt, game jam, hvor man i løbet af 48 timer skal udvikle et spil.
Temaet denne gang var "græskar", jævnfør Halloween. Vi var en gruppe på seks (heriblandt Neogy og Tarious fra Spiludvikling.dk), som besluttede os for at lave et 2D-platformspil i Unity. Efter en længerevarende brainstorming fandt vi frem til, at vi gerne ville lave et co-op baseret spil. Denne idé udviklede sig videre til Elastikins, hvor to spillere styrer hver deres græskar. Twistet er, at græskarene hænger sammen i en elastisk snor, hvilket betyder, at man skal samarbejde for at hoppe fra platform til platform.
Man styrer med piletasterne og WASD. Ved at trykke på ned-tasten, kan man forøge sin vægt, hvilket kan udnyttes strategisk for at hjælpe hinanden på vej.
Alt grafik, lyd, kode etc. er lavet i weekenden. Vi blev selv ret glade for spillet, fordi elastik-gameplayet ikke er noget, vi rigtig har set før. LittleBigPlanet har noget lignende, men ikke helt på samme måde. Spillet blev nomineret til priserne Bedste Teknik og Bedste Spil. Havde vi haft mere tid, ville vi gerne have lavet lidt flere levels og poleret det hele lidt mere, samt gjort mere ud af første bane, fordi den ikke helt kommunikerer det, den skal, godt nok. "Puzzlen" med porten kunne gøres mere intuitiv.
Elastikins kan prøves her (Unity web player)
Alle former for feedback/kritik modtages gerne