Hjælp mig med at designe et spil!

User avatar
shrt
Level 4 - Newbie
Posts: 46
Joined: 08 Mar 2008, 17:07
Location: Copenhagen
Contact:

Hjælp mig med at designe et spil!

Unread post by shrt » 25 May 2011, 10:33

Jeg synes det er for sjældent der popper nye posts op herinde, så nu vil jeg selv forsøge at gøre noget ved det.

For nyligt fik jeg en ide. Forestil jer Tetris vendt på hovedet, blandet med lidt match-3 og en heftig dosis sprites (som i grafik, ikke sodavand). Mockup (med lidt for få fjender, tror jeg):

Image

(disclaimer: jeg har ikke selv lavet de sprites der bliver brugt her, de er taget fra http://forums.tigsource.com/index.php?topic=8970.0 Jeg har udelukkende brugt dem for hurtigere og bedre at kunne illustrere konceptet)

Image

Jeg forestiller mig at man spiller det på samme maade som man ville et hvilket som helst andet Tetris-lignende spil; man roterer sin brik, flytter sig horisontalt, og trykker "pil ned" når man vil fremskynde brikkens bevægelse.

Den åbenlyse forskel, i forhold til det traditionelle Tetris, er at her bevæger spillet sig mod toppen af skærmen, istedet for bunden (i forhold til konteksten virker op mere som at bevæge sig fremad - i mit hoved i hvert fald).
Større er den forskel at man ikke nødvendigvis behøves skabe rækker der fylder en hel skærmbredde, samt at ens "brik" kan ændre figur undervejs.

En vigtig ting jeg ikke kan beslutte mig for, er om spillet skal være tur-baseret - altså, hvor spilleren kan planlægge en taktik uden stress, eller om det skal være straight up Tetris hvor brikken konstant bevæger sig mod enden, og spilleren er tvunget til hurtigt at træffe et valg.
Jeg hælder mest til sidstnævnte, da jeg tror det er et kritisk element der gør Tetris til Tetris. Det ville sgu hurtigt blive kedeligt hvis man ikke var under pres. Men på den anden side, så er det anderledes nok fra Tetris til at det måske er for svært at spille under samme regler.

Andre ting jeg overvejer:
  • Nyt squad kunne sendes ind hvis alle units dør. Ikke med den tanke at hver squad repræsenterer et "liv", men mere som at det "bare er den næste brik". Det ville gøre spillet mere venligt, og det vil føles mere casual end som en puzzle.
    • Man skal måske endda kunne ditche sit squad, hvis nu man kun har en unit tilbage.
  • Hvis spillet ikke er tur-baseret, så vil spilleren kunne stå stille op mod vægge. Hvis det er et problem, så kunne units automatisk breake igennem efter noget tid (alternativt kunne det måske udnyttes ved at lade units heale over tid?)
Udover det, så er der helt sikkert issues jeg endnu ikke har opdaget, og ting jeg ikke har en forklaring på endnu (hvordan kommer man forbi den der boss ved slutningen?). Det skal også nævnes at jeg ikke har implementeret noget som helst, så det er muligt at det slet ikke er sjovt at spille!

Hvad synes i? Er der overhovedet hold i konceptet? Kender i nogen spil der minder om det?

Al input er velkomment :)

TL;DR: Tetris på hovedet hvor man vinder ved at nå enden, men for at komme dertil skal man kæmpe sig igennem horder af fjender ved at matche 3. Whatcha think?
Jacob Hauberg Hansen (github)

Software Developer at Novasa

User avatar
Chrono
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 144
Joined: 08 Mar 2008, 21:06
Location: Aalborg
Contact:

Re: Hjælp mig med at designe et spil!

Unread post by Chrono » 25 May 2011, 13:49

Det lyder helt sikkert som et koncept der er værd at udforske! Umiddelbart tænker jeg at det vil være alt for let at lave matches / dræbe fjender - men det vil sikkert nok kunne løses med forskellige fjender og units med hver deres styrker og svagheder. F.eks. grønne units der kan dræbe grønne fjender, røde units der kan dræbe røde units - for at holde det i matching-genren.

I al fald, du bliver nødt til at gå i gang med kode! Det får du mest ud af - man kan sjældent planlægge sig frem til noget holdbart i den genre. Jeg har designet en del match-3 spil, og er altid blevet overrasket af ting jeg ikke havde forudset inden programmeringen begyndte. Jo mere du planlægger og lægger dig fast på, jo sværere bliver det at ændre på senere.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!

User avatar
Pelle K
Level 6 - Apprentice
Posts: 65
Joined: 17 Mar 2008, 23:00
Location: Aarhus N
Contact:

Re: Hjælp mig med at designe et spil!

Unread post by Pelle K » 25 May 2011, 13:56

Hej

Sjov idé.

Jeg synes det er en idé der er værd at arbejde videre med. Umiddelbart ville jeg nok sætte mig ned,
og lave spilet som en papir-mock-up. Så kan du afprøve reglerne i en turbaseret form, for at få en
fornemmelse for om der er nogle dele der fungerer bedre i tanken end i virkeligheden.

Thumbs up herfra!

fehaar
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 141
Joined: 13 Mar 2008, 23:59

Re: Hjælp mig med at designe et spil!

Unread post by fehaar » 25 May 2011, 14:26

Synes også konceptet virker ret godt. Tænker at det er oplagt at bage et RPG-element ind i det, når nu der er monstre osv. Kombinationen af Puzzle/Match-3 og RPG holder ret godt IMHO.

oliverdb
Level 9 - Conjurer
Posts: 91
Joined: 11 Mar 2008, 18:46

Re: Hjælp mig med at designe et spil!

Unread post by oliverdb » 25 May 2011, 14:37

Fed ide, balancen kommer til at ligge i banedesignet

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Hjælp mig med at designe et spil!

Unread post by vonknut » 25 May 2011, 17:47

Jeg er lige ved at tro, at man kan lave det i gamemaker, rimeligt let...
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
shrt
Level 4 - Newbie
Posts: 46
Joined: 08 Mar 2008, 17:07
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Hjælp mig med at designe et spil!

Unread post by shrt » 26 May 2011, 12:39

Tak for kommentarerne, folkens! Giver mig lyst til at arbejde videre på det :)

@Chrono, forskelligt-farvede units! Selvfølgelig! Jeg er dog lidt bekymret for at det hurtigt kan blive for kompliceret, da man kun kan rotere sit squad - ikke flytte rundt på dem individuelt. Men som du siger, mange ting kan overraske når man først går igang med at kode. Plus, level design er key, som oliverdb nævner. Jeg er faktisk også så småt begyndt på at implementere det i HTML5+Canvas+JavaScript, selvom det er helt ny teknologi for mit vedkommende.

@PelleK, jeg har faktisk forsøgt noget lignende før, der var det bare et kort spil - så det var en meget åbenlys fremgangsmåde der. Jeg tænker lidt at det måske kunne være en god ide at investere i nogen neutrale brætspils-figurer i stedet for at bruge papir (hvor kan man købe sådan noget henne?). Det største problem jeg havde var at holde styr på alle de vigtige tal - det er noget lettere når man koder det :)

@oliverdb, det er jeg helt enig i. Jeg håber lidt at man efterhånden vil opdage nogen mønstre der fungerer godt, som man kunne udnytte i en semi-random level generator - måske bare til at lave rough drafts, som man så kunne rette til i hånden.
Jacob Hauberg Hansen (github)

Software Developer at Novasa

oliverdb
Level 9 - Conjurer
Posts: 91
Joined: 11 Mar 2008, 18:46

Re: Hjælp mig med at designe et spil!

Unread post by oliverdb » 26 May 2011, 12:57

Yep, ville nok starte med en rough level-data model, kode en renderer og så kode en bane i hånden. Derefter kan man starte med at tilføje ting til data modellen og overveje hvad der skal til af fancy features.

User avatar
Zidora
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 12 Mar 2008, 17:10
Location: København, Danmark

Re: Hjælp mig med at designe et spil!

Unread post by Zidora » 26 May 2011, 13:00

Fedt. Jeg er selv en sucker for blandinger af rpg og puzzlespil, så det lyder lovende.

Jeg kunne forestille mig at det ville være godt at kunne slette units og evt "tilkalde" nye, så man ikke kommer til at sidde fast med dårlige kombinationer af units.

DS-spillet Clash of Heroes er for resten et superfedt match-3-rpg-kampspil, som du måske kan hente noget inspiration fra. Det er turbaseret og har farvekodede units, så man både skal matche på type og farve. - http://uk.gamespot.com/ds/rpg/mightandm ... tag=images

God vind med projektet :)

User avatar
Pelle K
Level 6 - Apprentice
Posts: 65
Joined: 17 Mar 2008, 23:00
Location: Aarhus N
Contact:

Re: Hjælp mig med at designe et spil!

Unread post by Pelle K » 26 May 2011, 14:51

Du kan evt bare gå i kirkens korshær, og købe en bunke gamle spil. Indholdet er ofte rimeligt neutralt. Og så er det bare med at komme igang med at modde :)

User avatar
Chrono
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 144
Joined: 08 Mar 2008, 21:06
Location: Aalborg
Contact:

Re: Hjælp mig med at designe et spil!

Unread post by Chrono » 26 May 2011, 15:13

Godt valg med HTML5. Det er fremtiden :-)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!

mrkylle
Level 0 - Null
Posts: 1
Joined: 27 May 2011, 02:23

Re: Hjælp mig med at designe et spil!

Unread post by mrkylle » 27 May 2011, 02:53

jeg er ved at lære at lave spill på den here er en link så du/i kan prøve det

jeg Programmer i C#

http://dl.dropbox.com/u/22848819/Demo/W ... layer.html

jeg opdater det af og til men når man er en man om det tar det tide :)

håber at du/i kan lige det :)

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: Hjælp mig med at designe et spil!

Unread post by Tabu » 29 May 2011, 15:04

shrt wrote:Jeg tænker lidt at det måske kunne være en god ide at investere i nogen neutrale brætspils-figurer i stedet for at bruge papir (hvor kan man købe sådan noget henne?).
http://www.spielmaterial.de/english3/

Post Reply