Hjælp mig med at designe et spil!
Posted: 25 May 2011, 10:33
Jeg synes det er for sjældent der popper nye posts op herinde, så nu vil jeg selv forsøge at gøre noget ved det.
For nyligt fik jeg en ide. Forestil jer Tetris vendt på hovedet, blandet med lidt match-3 og en heftig dosis sprites (som i grafik, ikke sodavand). Mockup (med lidt for få fjender, tror jeg):
(disclaimer: jeg har ikke selv lavet de sprites der bliver brugt her, de er taget fra http://forums.tigsource.com/index.php?topic=8970.0 Jeg har udelukkende brugt dem for hurtigere og bedre at kunne illustrere konceptet)
Jeg forestiller mig at man spiller det på samme maade som man ville et hvilket som helst andet Tetris-lignende spil; man roterer sin brik, flytter sig horisontalt, og trykker "pil ned" når man vil fremskynde brikkens bevægelse.
Den åbenlyse forskel, i forhold til det traditionelle Tetris, er at her bevæger spillet sig mod toppen af skærmen, istedet for bunden (i forhold til konteksten virker op mere som at bevæge sig fremad - i mit hoved i hvert fald).
Større er den forskel at man ikke nødvendigvis behøves skabe rækker der fylder en hel skærmbredde, samt at ens "brik" kan ændre figur undervejs.
En vigtig ting jeg ikke kan beslutte mig for, er om spillet skal være tur-baseret - altså, hvor spilleren kan planlægge en taktik uden stress, eller om det skal være straight up Tetris hvor brikken konstant bevæger sig mod enden, og spilleren er tvunget til hurtigt at træffe et valg.
Jeg hælder mest til sidstnævnte, da jeg tror det er et kritisk element der gør Tetris til Tetris. Det ville sgu hurtigt blive kedeligt hvis man ikke var under pres. Men på den anden side, så er det anderledes nok fra Tetris til at det måske er for svært at spille under samme regler.
Andre ting jeg overvejer:
Hvad synes i? Er der overhovedet hold i konceptet? Kender i nogen spil der minder om det?
Al input er velkomment
TL;DR: Tetris på hovedet hvor man vinder ved at nå enden, men for at komme dertil skal man kæmpe sig igennem horder af fjender ved at matche 3. Whatcha think?
For nyligt fik jeg en ide. Forestil jer Tetris vendt på hovedet, blandet med lidt match-3 og en heftig dosis sprites (som i grafik, ikke sodavand). Mockup (med lidt for få fjender, tror jeg):
(disclaimer: jeg har ikke selv lavet de sprites der bliver brugt her, de er taget fra http://forums.tigsource.com/index.php?topic=8970.0 Jeg har udelukkende brugt dem for hurtigere og bedre at kunne illustrere konceptet)
Jeg forestiller mig at man spiller det på samme maade som man ville et hvilket som helst andet Tetris-lignende spil; man roterer sin brik, flytter sig horisontalt, og trykker "pil ned" når man vil fremskynde brikkens bevægelse.
Den åbenlyse forskel, i forhold til det traditionelle Tetris, er at her bevæger spillet sig mod toppen af skærmen, istedet for bunden (i forhold til konteksten virker op mere som at bevæge sig fremad - i mit hoved i hvert fald).
Større er den forskel at man ikke nødvendigvis behøves skabe rækker der fylder en hel skærmbredde, samt at ens "brik" kan ændre figur undervejs.
En vigtig ting jeg ikke kan beslutte mig for, er om spillet skal være tur-baseret - altså, hvor spilleren kan planlægge en taktik uden stress, eller om det skal være straight up Tetris hvor brikken konstant bevæger sig mod enden, og spilleren er tvunget til hurtigt at træffe et valg.
Jeg hælder mest til sidstnævnte, da jeg tror det er et kritisk element der gør Tetris til Tetris. Det ville sgu hurtigt blive kedeligt hvis man ikke var under pres. Men på den anden side, så er det anderledes nok fra Tetris til at det måske er for svært at spille under samme regler.
Andre ting jeg overvejer:
- Nyt squad kunne sendes ind hvis alle units dør. Ikke med den tanke at hver squad repræsenterer et "liv", men mere som at det "bare er den næste brik". Det ville gøre spillet mere venligt, og det vil føles mere casual end som en puzzle.
- Man skal måske endda kunne ditche sit squad, hvis nu man kun har en unit tilbage.
- Hvis spillet ikke er tur-baseret, så vil spilleren kunne stå stille op mod vægge. Hvis det er et problem, så kunne units automatisk breake igennem efter noget tid (alternativt kunne det måske udnyttes ved at lade units heale over tid?)
Hvad synes i? Er der overhovedet hold i konceptet? Kender i nogen spil der minder om det?
Al input er velkomment
TL;DR: Tetris på hovedet hvor man vinder ved at nå enden, men for at komme dertil skal man kæmpe sig igennem horder af fjender ved at matche 3. Whatcha think?