Held og lykke med det. Desværre er mine egne erfaringer med Android market meget dårlige på et antal punkter, og jo, det kan selvfølgelig være mine spil der bare har ramt helt ved siden af
, men anyways, FWIW:
For det første så virker det som om der er en meget udbredt skepsis blandt Android brugere over for alt hvad der koster penge (Jeg har set mange kommentarer ala "Great game but not worth the price" for apps der koster $1 ... WTF?).
Jeg har testet in-app purchase som jeg endte med at måtte fjerne igen efter en række meget aggresive kommentarer og 1-star ratings (på trods af at jeg erstattede det med en købs pris der var lidt højere end summen af alle in-app purchases, så har det givet flere salg).
For det andet så er folk meget hurtige med 1-star ratings hvis det ikke virker på lige deres device og meget dårlige til at opdatere ratings efter man retter fejlen (og med mængden af Android devices er det stort set umuligt at teste på alle, specielt for hobby udviklere). Så hvis du får 1-star ratings, kommer du nok til at leve med dem, og de vejer tungt i søge sorteringen.
(Jeg kan anbefale først at uploade til Amazon, da de i modsætning til Google rent faktisk tester app'en på et antal devices - på den måde får man lidt gratis test på enheder man sikkert ikke selv har adgang til
)
For det tredje er der alt for mange betalinger der fejler af uforklarlige grunde - Google siger ikke noget, men det virker som backend issues. Det er dybt frustrerende når man i forvejen har svært ved at trække kunderne til truget, at man så skal se på "timeouts" og kunder der efter flere forsøg giver op.
Efter sammenlagt 5000 downloads over 2 apps har jeg ikke tjent nok til at dække de direkte omkostninger til at udvikle spillene (og der regner jeg IKKE min tid med, kun Android dev. adgang, og køb af f.eks. musik mv.). It's that bad.
Jeg har iøvrigt testet både banners og sign-up ads og det var i mit tilfælde decideret spild af tid (synes iøvrigt at de forskellige Ad SDK'er er noget elendigt bloat-ware, i flere tilfælde fyldte Ad SDK næsten lige så meget som spillet).
Jeg har nu kastet mig over iOS istedet på trods af at jeg virkelig foretrækker Java frem for Objective-C. Jeg skal nok komme med en erfarings sammenligning efter jul når min første iPad app forhåbentlig er live.
... Og hvis der er nogen der har andre erfaringer end ovenstående med Android, eller kan se hvor jeg har fuck'ed up, så må I meget gerne sige til
. Der er vist links til begge mine spil her på sitet, men ellers hedder de "Enclosure" og "Ninja Pigs". Hvis ellers Googles elendige App søge maskine kan finde dem