Page 1 of 1

AttackWave for android

Posted: 09 Dec 2011, 19:35
by j_jerrik
Hej alle,
Har brugt de sidste 9 måneder på at lave et android spil i min sparsomme fritid.
Det er en twin stick shooter, med heftig inspiration fra Geometry Wars.
Det udkommer om en uges tid på android market.
Det er gratis (med reklamer). Kører ca 50 FPS på en galaxy S (Hvilket desværre ikke fremgår af videoen, da den er framegrabbet).
Musikken i videoen er fra spillet, men overdubbet bagefter på videoen.



/Jacob

Re: AttackWave for android

Posted: 10 Dec 2011, 00:33
by vonknut
Eftersom at android market har er ufatteligt dårligere udvalg end appstore, så burde der i teorien være gode muligheder for kvalitetsspil.
-så held og lykke med det.

Og hvis du får lyst til at smide nogle salgstal tilbage til os data hungrende mobilsspils firmaer, så vil vi være dybt taknemmelige.

Re: AttackWave for android

Posted: 13 Dec 2011, 20:40
by j_jerrik
Regner med at kaste nogle månedlige download tal her eller på twitter,
tror dog ikke det bliver til de store summer, da det til at begynde med vil være gratis med reklamer.
Om en måneds tid er planen dog at implementere in-app purchase for en pro version uden reklamer og med ekstra indhold til 1$ eller 2.

Re: AttackWave for android

Posted: 22 Dec 2011, 18:52
by j_jerrik
Så er AttackWave på android market:
https://market.android.com/details?id=d ... attackwave

og før nogle spørger, så er det mig, der som den eneste endnu har været inde og give en (ekstremt subjektiv ;) ) brugeranmeldelse.

Kom endelig med noget feedback.
Bruger Flurry til at opsamle statistik, det kan jeg varmt anbefale.

/Jacob

Re: AttackWave for android

Posted: 23 Dec 2011, 10:30
by Niels Jørgensen
Held og lykke med det. Desværre er mine egne erfaringer med Android market meget dårlige på et antal punkter, og jo, det kan selvfølgelig være mine spil der bare har ramt helt ved siden af :), men anyways, FWIW:

For det første så virker det som om der er en meget udbredt skepsis blandt Android brugere over for alt hvad der koster penge (Jeg har set mange kommentarer ala "Great game but not worth the price" for apps der koster $1 ... WTF?).

Jeg har testet in-app purchase som jeg endte med at måtte fjerne igen efter en række meget aggresive kommentarer og 1-star ratings (på trods af at jeg erstattede det med en købs pris der var lidt højere end summen af alle in-app purchases, så har det givet flere salg).

For det andet så er folk meget hurtige med 1-star ratings hvis det ikke virker på lige deres device og meget dårlige til at opdatere ratings efter man retter fejlen (og med mængden af Android devices er det stort set umuligt at teste på alle, specielt for hobby udviklere). Så hvis du får 1-star ratings, kommer du nok til at leve med dem, og de vejer tungt i søge sorteringen.

(Jeg kan anbefale først at uploade til Amazon, da de i modsætning til Google rent faktisk tester app'en på et antal devices - på den måde får man lidt gratis test på enheder man sikkert ikke selv har adgang til :) )

For det tredje er der alt for mange betalinger der fejler af uforklarlige grunde - Google siger ikke noget, men det virker som backend issues. Det er dybt frustrerende når man i forvejen har svært ved at trække kunderne til truget, at man så skal se på "timeouts" og kunder der efter flere forsøg giver op.

Efter sammenlagt 5000 downloads over 2 apps har jeg ikke tjent nok til at dække de direkte omkostninger til at udvikle spillene (og der regner jeg IKKE min tid med, kun Android dev. adgang, og køb af f.eks. musik mv.). It's that bad.

Jeg har iøvrigt testet både banners og sign-up ads og det var i mit tilfælde decideret spild af tid (synes iøvrigt at de forskellige Ad SDK'er er noget elendigt bloat-ware, i flere tilfælde fyldte Ad SDK næsten lige så meget som spillet).

Jeg har nu kastet mig over iOS istedet på trods af at jeg virkelig foretrækker Java frem for Objective-C. Jeg skal nok komme med en erfarings sammenligning efter jul når min første iPad app forhåbentlig er live.

... Og hvis der er nogen der har andre erfaringer end ovenstående med Android, eller kan se hvor jeg har fuck'ed up, så må I meget gerne sige til :). Der er vist links til begge mine spil her på sitet, men ellers hedder de "Enclosure" og "Ninja Pigs". Hvis ellers Googles elendige App søge maskine kan finde dem :)

Re: AttackWave for android

Posted: 23 Dec 2011, 15:35
by Niels Jørgensen
FWIW:

http://www.wired.com/gadgetlab/2011/12/ ... s-android/

Nu er statistik jo hvad statistik er (lies, damn lies osv.), og jeg havde faktisk troet at forskellen var endnu større, men det er nok et meget godt hint.

Re: AttackWave for android

Posted: 24 Dec 2011, 11:25
by oliverdb
Nils det er præcist vores erfaringer, for en udgiver er Android en elendig platform. Selv regnskab klager over goopgle checkout.

Re: AttackWave for android

Posted: 26 Dec 2011, 18:43
by j_jerrik
Tak for kommentarerne og jeres indsigt.
Har selv researched en del på diverse fora og developer blogs, og kan da også se at android nok ikke er den platform man skal satse på, hvis man vil tjene mange penge.
-Dog tror jeg freemium modellen, er undtagelsen, og er ikke i tvivl om at det er der markedet er på vej hen.