Mit første spil: Nu med spil!

User avatar
mark_webworks
Level 3 - Infant
Posts: 34
Joined: 21 Dec 2011, 18:47
Contact:

Mit første spil: Nu med spil!

Unread post by mark_webworks » 22 Dec 2011, 13:56

OK, re-take af preview på mit nye spil som omtalt her (http://www.spiludvikling.dk/viewtopic.php?f=10&t=1995). Der var lidt knas med loaderen fordi jeg havde slettet halvdelen af resourcerne fra serveren...

Spillet er stadig her: http://www.webworks.dk/enginetest

Jeg flotter mig også med et par screens:

Image

Image

Lige til de kommentarer der nåede at komme:
jonaz.dk wrote:fandt aldrig ud af hvordan man skød tilbage?? kunne kun trække pistolen.
Og:
oliverdb wrote:Jeg fik den loadet, men skyde kunne jeg ikke... sigtekornet fes rundt på skærmen
Og:
TheJesper wrote:Synes skyde-mekanikken er dog godt forvirrende. Det der med, at du skal trække sigtekornet hen på en person inden tiden udløber tog mig lang tid at regne ud og er mere frustrerende end sjovt og udfordrende.

Det ville f.eks. være langt mere logisk, hvis sigtekornet blot fuldte musen, når man havde pistolen fremme - men at han skyder hvert X sekund synes jeg nu stadig er til mere skade end gavn.
Der en faktisk en tutorial som spillet plejer at starte med (som forklarer mekanismerne). Den har jeg som eksperiment slået fra i øjeblikket (fordi det jo er så indlysende :roll: ), det går så ikke så godt så den ryger helt sikkert på igen. Der er ca. ingen der kan finde ud af det uden, hvilket nok burde fortælle mig et eller andet.

Jeg var selv pavestolt over min innovative skydemekanisme, men feedback er universelt pænt muggent. Jeg prøver at finde ud af om det er sådan noget med at man skal vænne sig til den og så er det OK, eller om det bare sucker... Jeg tager gerne mod forslag til en bedre mekanisme, som Jespers, men følgende skal overvejes:

1: Spillet targetter touchskærme, så sigtekornet kan ikke, eksempelvis, følge musen.

2: Point-to-shoot (klik/touch hvor man vil skyde) tror jeg ville være for nemt. Mekanismen skal helst tillade at man misser en del af sine skud. Eller hvad synes i? Jeg kan få fjender til at løbe lidt mere rundt, men tænker at det stadig bliver en tap tap tap-fest.

Jeg har overvejet en slags cirkel rundt om spilleren hvor man kan trække en pointer rundt og så skyder han i den retning. Men jeg ved ikke om det ville være mindre frustrerende end det nuværende? Alt ialt skal der findes en løsning som virker intuitiv, fungerer på touchskærm, og ikke gør spillet for let.

Er fortsat lydhør for feedback!
Last edited by mark_webworks on 22 Dec 2011, 14:09, edited 1 time in total.

User avatar
mark_webworks
Level 3 - Infant
Posts: 34
Joined: 21 Dec 2011, 18:47
Contact:

Re: Mit første spil: Nu med spil!

Unread post by mark_webworks » 22 Dec 2011, 14:00

Lige en detalje, hvis du hang i loaderen sidst skal du sandsynligvis cleare browser cachen (ctrl+shift+del) før den gider loade rigtigt. I min uendelige visdom havde jeg sat http cache-headers til "for evigt", for at spare på http requests i forbindelse med opstart.

JesperN
Level 10 - Dark arts student
Posts: 104
Joined: 07 Feb 2011, 11:28

Re: Mit første spil: Nu med spil!

Unread post by JesperN » 22 Dec 2011, 19:10

Tja, selvfølgelig er det noget nemmere med tryk-to-shoot, men husk nu at tap-tap-tap spil sagtens kan være ganske underholdende.

Synes ud fortsat du skal fortsatte med at udforske en alternativ skydemekanisme, men den nuværende fungerer ikke super godt - i hvert fald ikke med mus. Skal ikke kunne sige med touch, men tror det ikke.

Overvej måske nogle line drawing mekanismer? Eller i hvert fald noget der virker mere logisk relateret til, hvordan det er at skyde (eller hvordan folk tror det er at skyde) - at sigtekornet konstant genstilles er ikke logisk. Desuden virker det ikke som en mekanisme, som målgruppen ville nyde super meget - der handler det vel bare om at pløkke? :D

User avatar
mark_webworks
Level 3 - Infant
Posts: 34
Joined: 21 Dec 2011, 18:47
Contact:

Re: Mit første spil: Nu med spil!

Unread post by mark_webworks » 23 Dec 2011, 04:08

Jesper, 100% enig i dine betragtninger og det stemmer godt overens med andre kommentarer jeg har fået.

Jeg tror en stor del af frustrationen bunder i at sigtekornet "fiser rundt" som oliverdb skrev - man føler at man mangler kontrol og det er jo et stort no-no i usability termer. Samtidig er det som du siger ulogisk i forhold til at skyde med pistol i virkeligheden (hvor man ikke vilkårligt kommer til at sigte tilfældigt rundt, medmindre man har indtaget de helt forkerte stoffer ;-)).

Det fik mig til at tænke på et hurtigt fix som måske kunne gøre sagen bedre: Sigtekornet starter altid foran spilleren, og countdown starter ikke før spilleren begynder at sigte (trækker sigtekornet).

Jeg har lavet en hurtig implementation - du/i er meget velkomne til at afprøve det og fortælle om det gør en forskel, positiv eller negativ.

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Mit første spil: Nu med spil!

Unread post by Christen » 23 Dec 2011, 09:39

Stopper igen ved 50%

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Mit første spil: Nu med spil!

Unread post by Zee » 23 Dec 2011, 09:52

mark_webworks: Det virker som et spændende projekt, jeg kan dog ikke prøve det så meget som jeg gerne ville pga. et bar bugs, her er mit feedback fra det minut jeg har fået lov til at spille :)

* Tutorial teksten må gerne blive fremme imens man prøver... Læste ikke det med skydning ordentligt og kunne så ikke umiddelbart finde ud af det :)

* Mulighed for at skippe tutorial helt (til når man prøver for 2. gang).

* Når man har skudt tager man pistolen i lommen igen, det er irriterende (jeg nåede dog kun at skyde et skud, måske var det fordi jeg var i tutorial mode det skete).

* Efter tutorial gik spillet i stå ved loading af selve spillet, ved 100%. Da jeg herefter prøvede at starte det igen gik et i stå ved 99% på main loading skærmen (Chrome).

* Jeg får stadig slet ikke vist main loading skærmen i IE9.

* Jeg har som sagt kun prøvet tutorial en enkelt gang, og skudt et enkelt skud, men har alligevel et forslag til hvordan man måske kunne lave skydemekanismen anderledes. Lidt en videreudvikling af forslaget med tap-to-shoot, krydret med dit behov for at misse skud.
Hvis man nu bare skyder der hvor man trykker på skærmen og ved et enkelt tab så f.eks. har 60% accuracy, så kunne man lave din timer omvendt så hvis man holdt knappen/fingeren nede så skulle timeren stige, og hvis man holdt den nede indtil timeren var udløbet var der 99% accuracy (hvis man slap halvvejs var det så 80% accuracy). Det er jo langt mere realistisk, da det simulerer det at "tage sigte", samtidig betyder det at hvis fjenden flytter sig skal du flytte dit sigte (og mister fokus). Men der er stadig delen med at man kan misse med. Så jeg ved ikke helt om den automatisk skulle skyde når timeren var i top (fuld koncentration), eller om det altid bare skulle være når brugeren slap trykket.

User avatar
mark_webworks
Level 3 - Infant
Posts: 34
Joined: 21 Dec 2011, 18:47
Contact:

Re: Mit første spil: Nu med spil!

Unread post by mark_webworks » 23 Dec 2011, 15:25

Christen wrote:Stopper igen ved 50%
Det er browser-cachen - din browser husker at den ikke kunne loade de resourcer sidst, så den skipper dem. Du kan evt. cleare din cache med ctrl+shift+del, jeg ved godt det er lidt meget forlangt... Jeg skal lige have lagt noget versionering på resourcerne, det vil også fixe det og det er en smal sag, jeg siger lige til når det er gjort hvis du på det tidspunkt stadig har tålmodighed til at prøve.
Zee wrote:* Tutorial teksten må gerne blive fremme imens man prøver... Læste ikke det med skydning ordentligt og kunne så ikke umiddelbart finde ud af det :)

* Mulighed for at skippe tutorial helt (til når man prøver for 2. gang).

* Når man har skudt tager man pistolen i lommen igen, det er irriterende (jeg nåede dog kun at skyde et skud, måske var det fordi jeg var i tutorial mode det skete).
Fuldstændig enig i alle tre, det får jeg lavet.
Zee wrote:* Efter tutorial gik spillet i stå ved loading af selve spillet, ved 100%. Da jeg herefter prøvede at starte det igen gik et i stå ved 99% på main loading skærmen (Chrome).

* Jeg får stadig slet ikke vist main loading skærmen i IE9.
Jeg har set før at den stallede når den loader efter tutorialen, troede det var væk. Det skal jeg kigge lidt mere på.

De 99% på loading-skærmen viser at den er færdig med at loade og er igang med at initialisere spillet - det kan godt tage lidt tid (10-15 sekunder) men den skulle gerne komme - det måtte du da gerne bekræfte hvis du har mod på det? Men det skal selvfølgelig fikses så det går hurtigere.

Jeg har ikke set at IE9 ikke kan starte, den kommer ikke hvis man venter lidt vel? Ellers må jeg lige kigge på det.
Zee wrote:* Jeg har som sagt kun prøvet tutorial en enkelt gang, og skudt et enkelt skud, men har alligevel et forslag til hvordan man måske kunne lave skydemekanismen anderledes. Lidt en videreudvikling af forslaget med tap-to-shoot, krydret med dit behov for at misse skud.
Hvis man nu bare skyder der hvor man trykker på skærmen og ved et enkelt tab så f.eks. har 60% accuracy, så kunne man lave din timer omvendt så hvis man holdt knappen/fingeren nede så skulle timeren stige, og hvis man holdt den nede indtil timeren var udløbet var der 99% accuracy (hvis man slap halvvejs var det så 80% accuracy). Det er jo langt mere realistisk, da det simulerer det at "tage sigte", samtidig betyder det at hvis fjenden flytter sig skal du flytte dit sigte (og mister fokus). Men der er stadig delen med at man kan misse med. Så jeg ved ikke helt om den automatisk skulle skyde når timeren var i top (fuld koncentration), eller om det altid bare skulle være når brugeren slap trykket.
Fed idé. Hvad hvis sigtet kører rundt om der hvor man peger i mindre og mindre cirkler og til sidst peger helt præcist? Så kan man være dygtig og flytte sigtet mens det bevæger sig, eller vente til det har stabiliseret sig på målet?

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Mit første spil: Nu med spil!

Unread post by Zee » 23 Dec 2011, 15:57

Nu var jeg lidt mere tålmodig med IE9, og efter den i rimelig lang tid havde stået med den sorte boks i midten, og ingen loadbar/billede så kommer den med fejlen i det vedhæftede billede.

I Chrome er min stadig blokeret på 99%, også efter jeg har ladet den stå i 10 minutter. Prøver igen på min computer derhjemme senere og ser hvad den siger der.
Fed idé. Hvad hvis sigtet kører rundt om der hvor man peger i mindre og mindre cirkler og til sidst peger helt præcist? Så kan man være dygtig og flytte sigtet mens det bevæger sig, eller vente til det har stabiliseret sig på målet?
Ja det er en mulighed, min oprindelige idé involverede ikke skill på den måde du nævner der, men det kan være det giver det et ekstra twist.
Hvis man laver det uden mulighed for at brugeren selv kan være "heldig/skilled" (udover selvfølgelig mht. det sted han vælger at sigte på til at starte med), men altså bare med den der "focus/aim-counter" der tæller op, så kunne man også præsentere det som følger. Når man tager sigtet er det en stor cirkel, som symboliserer hele det område man kan ramme indenfor (som så selvfølgelig skal være større end en person, især nu når der kun er tale om hit/no-hit og ikke HS's og den slags), og jo længere tid man holder fokus (museknappen nede) jo mindre bliver cirklen, indtil den egentlig bare er et lille sigtekorn. Det kan du i hvert fald også tage med i dine overvejelser.
Attachments
Fejl i IE9.
Fejl i IE9.
IE9.jpg (96.87 KiB) Viewed 16692 times

User avatar
mark_webworks
Level 3 - Infant
Posts: 34
Joined: 21 Dec 2011, 18:47
Contact:

Re: Mit første spil: Nu med spil!

Unread post by mark_webworks » 24 Dec 2011, 00:32

Mange tak for din meget detaljerede feedback.
Zee wrote:Når man tager sigtet er det en stor cirkel, som symboliserer hele det område man kan ramme indenfor (som så selvfølgelig skal være større end en person, især nu når der kun er tale om hit/no-hit og ikke HS's og den slags), og jo længere tid man holder fokus (museknappen nede) jo mindre bliver cirklen, indtil den egentlig bare er et lille sigtekorn. Det kan du i hvert fald også tage med i dine overvejelser.
Ja, det var præcist sådan jeg tolkede dit forslag, et udfaldsrum som skrumper jo længere man holder.

Forskellen på det og min egen idé er, som du siger, om der skal være mulighed for at man kan være dygtig med at pege, eller om man blot skal vælge i hvor høj grad man forlader sig på stokastisme. Der er jeg lidt tilbøjelig til at foretrække en skills-baseret mekanisme, men det kræver jo nok noget eksperimentering og brugertests.

Problemerne med loading er jeg nødt til at bruge lidt mere tid på, de ser ud til at være svære at genskabe.

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Mit første spil: Nu med spil!

Unread post by Zee » 25 Dec 2011, 01:22

Nu prøvede jeg det hjemmefra, og der oplever jeg præcis samme fejl i IE9, med manglende load skærm og fejl når den så har loadet (dog går det meget hurtigere).

I Chrome oplever jeg INGEN fejl hjemmefra, så det var sikkert relateret til den langsomme 3G forbindelse og evt. corporate firewall jeg sad på i går. Så jeg forstår godt hvis du har svært ved at genskabe Chrome fejlen.

Andet feedback:
* Nogle gange er der problemer med at gå skråt, altså når man bruger tastaturet, det er som om den engang imelllem jammer, så selvom man f.eks. holder A+S nede, så går han til venstre og ikke skråt ned. Når der sker er det som om at den ene tast man holder nede bare er "gået tabt", så hvis man slipper den anden knap, så står han bare stille. Håber du forstår :)

* Nu har jeg fået skudt en del mere, og kan nu i højere grad bekræfte behovet for at skifte til en shooting-mechanic som den vi har skrevet om. Den nuværende kan også føre til at man prøver at skyde, men rammer forbi sigtekornet og dermed kommer til at gå istedet.

* Rigtig fedt at man kan skyde bilruder :)

* Gode karakteranimationer

* Pas på med copyright infringement mht. musik (jeg ved ikke noget specielt om det, men gætter på du ikke har rettigheder til at bruge noget fra det nummer).

* Nu ved jeg godt det er en kort demo, men hvis det var starten på spillet så er den første fjende for svær, ift. at man lige skal lære at skyde.

* Hvis man er ved at skyde (men ikke har sluppet knappen), og bliver ramt af et skud, så kommer ens eget skud efter ens "hit by shot" animation. Enten skulle ens pistol gå af når man blev ramt, ellers skal skuddet slet ikke komme (fordi man bliver for distraheret af at blive ramt).

Jeg troede slet ikke man kunne lave noget så fancy i HTML5, synes det du har lavet indtil videre er teknisk imponerende og spillet kunne godt blive sjovt med lidt finpudsning og så selvfølgelig en deeeeeeel længere :D

User avatar
mark_webworks
Level 3 - Infant
Posts: 34
Joined: 21 Dec 2011, 18:47
Contact:

Re: Mit første spil: Nu med spil!

Unread post by mark_webworks » 27 Dec 2011, 00:38

Tak igen for kanon feedback.

De issues du nævner står på min liste så de bliver forhåbentlig fikset på et tidspunkt. Jeg skal lege lidt mere med skydning for at finde ud af hvad der virker bedst, og selvfølgelig køre nogle brugertests med de forskellige mekanismer - de forbedringer der er foreslået indtil nu har allerede givet en meget målbar respons (bounces og retention er langt bedre nu).

Spillet bliver længere, bare rolig, jeg har alle assets klar, mangler blot level building. Lyden skal som du nævner erstattes af noget jeg har lov til at bruge :). Derefter er planen at launche i app store / app market, det bliver spændende om man kan få sådan en html5 app til at spille i den sammenhæng. I så fald er den hellige gral med en enkelt kodebase til mange platforme jo nærmest indenfor rækkevidde!

oliverdb
Level 9 - Conjurer
Posts: 91
Joined: 11 Mar 2008, 18:46

Re: Mit første spil: Nu med spil!

Unread post by oliverdb » 27 Dec 2011, 12:16

Hej mark

Ja spændende, du vil i så fald være det første html5 spil jeg har set det virker på en ipad. Typiske problemer er performance og input kode. Apple har også været så venlige at slå html5 lyd fra på en ipad, det betyder at man ikke kan afspille lyden automatisk, kun via bruger input. Androids browsere er også uhomogene og jeg kunne ikke få et simpelt slide til at køre ordentligt *suk*

Jeg har et deja-vu til gode gamle java dage hvor man også talte same code-base og hvad fik vi swing, applets og j2me som var skod implementeret på diverse devices.

Anyway give it a try, der sker noget derude og de html5 engines der er, bliver købt op at de store "zynga og disney".

User avatar
mark_webworks
Level 3 - Infant
Posts: 34
Joined: 21 Dec 2011, 18:47
Contact:

Re: Mit første spil: Nu med spil!

Unread post by mark_webworks » 27 Dec 2011, 13:16

Enig, det er en historie man har hørt før, uden at nødvendigvis har ført til developer nirvana. Jeg tror at hvis man kan holde sig indenfor de mere eller mindre snævre parametre som platformen betinger (og med lidt hacking ;-)), så kan man få det til at fungere, hvis man designer med de begrænsninger klart for øje.

oliverdb
Level 9 - Conjurer
Posts: 91
Joined: 11 Mar 2008, 18:46

Re: Mit første spil: Nu med spil!

Unread post by oliverdb » 27 Dec 2011, 23:18

Mark, ja men bliver det laveste fællesnævner (swt) eller designer man pr platform. Selv tror jeg på den sidste da en mobile experience ikke Nødvendigvis er en pc experience.

Post Reply