Page 1 of 1
3D i webbrowser
Posted: 11 Mar 2008, 21:40
by Mort
Ja et rigtigt spil er det ikke blevet til endnu, men det er proof-of-concept:
Jeg har lavet en 3D engine som kan køre i en web browser.
For at prøve det skal du have selve 3D enginen installeret (Den finder du her
http://www.infinitum3d.com/Install.aspx) og så derefter prøve en af demoerne:
http://www.infinitum3d.com/Demoes/Maze.htm
http://www.infinitum3d.com/Demoes/TransparentMaze.htm
http://www.infinitum3d.com/Demoes/Rordal.htm
http://www.infinitum3d.com/Demoes/Grid.htm
Du kan finde flere demoer på
http://www.infinitum3d.com men de nævnte er mine favoritter.
Demoerne er skrevet i VB script og Javascript og idéen med enginen har været at hvem som helst skulle kunne lave et simpelt 3D spil til en web browser.
Det skal lige bemærkes at 3D enginen er en ActiveX control, hvilket vil sige at du enten skal have Internet Explorer eller Firefox med Firefox IE Tab add-on installeret for at kunne prøve den. Jeg ved godt at Firefox brugerne er skuffede over det, men det er ikke lykkedes mig at finde god information på hvordan man skriver en scriptable Firefox add-on :(
Re: 3D i webbrowser
Posted: 11 Mar 2008, 21:57
by Matzon
Ikke for at regne på din parade, men ActiveX ? - det nærmest skræmmer folk.
Det er muligt at lave 3d, vha.
Java/OpenGL - en noget mere fremtidssikker løsning, IMO. Et eksempel kan ses her:
http://lwjgl.org/applet
Hvis du har et behov for scripting i et alternativt sprog kan du benytte dig af den indbyggede
Java scripting engine i Java 6
Re: 3D i webbrowser
Posted: 11 Mar 2008, 22:35
by Mort
ActiveX skræmmer folk fordi de ikke ved hvad det er. Skræmmekampagner har lært dem at ActiveX er noget med at websider automatisk kan installere virus og programmer på ens computer. Plugins derimod er helt sikre, hvilket kan undre mig lidt da begge dele er kode som køres på brugens maskine.
ActiveX er sådanset bare en standard for at lade komponenter arbejde sammen, lige meget hvilket sprog de er skrevet i. Skriver du en ActiveX komponent kan du putte den ind i Word, Excel, Power Point, Internet explorer, VB, C++, C#, Delphi, you name it. Skriver du en Firefox add-in kan du putte den ind i... Firefox (Tadaa!).
Java har jeg ikke meget til overs for. Jeg vil ikke have det installeret på min maskine, primært fordi mine egne oplevelser af det fylder meget, er langsomt og gerne altid vil være loadet ind i computerens hukommelse selvom jeg ikke bruger det. Derudover har det med at poppe op fra tid til anden for at informere om nye opdateringer eller for at skrive fejlmeddelelser som jeg ikke kan bruge til noget. At andre er glade for det synes jeg er helt fint, så længe jeg har muligheden for at vælge det fra.
Derudover kan jeg da nævne at Shockwave, Flash og Windows Media Player alle er ActiveX kontroller.
Re: 3D i webbrowser
Posted: 11 Mar 2008, 22:46
by Matzon
heh, så grunden til du ikke vil bruge Java er jo lidt ligesom folk ikke vil bruge ActiveX - fordomme.
Det er desværre bare ikke særligt let at ændre på sådanne...
Du løber i øvrigt ind i problemer med at folk skal installere dit program, hvilket kan være en barriere - ligeledes at det kun virker under Windows.
Re: 3D i webbrowser
Posted: 11 Mar 2008, 22:50
by Mort
Jeg synes nu ikke fordomme har noget at gøre med min mangel på glæde over Java, det er tværtimod mine egne erfaringer der gør at jeg har det forhold til det.
Jeg kan godt lide idéen med at Java kan køres i alle operativ systemer, jeg bryder mig bare ikke om den implementation af Java som Sun har lavet til Windows.
Ja, det er rigtigt at enginen kun vil virke i Windows, men da den bruger DirectX så hænger jeg alligevel på Windows
.
Folk skal også installere andre plug-ins såsom Shockwave og Flash, så på det punkt er min komponent ikke anderledes end andres.
Re: 3D i webbrowser
Posted: 12 Mar 2008, 11:40
by beyond
Tænk, hvis alle brugte de samme tools og platforme, og tænkte ens og havde ens forudsætninger og smag... så var alle tilfredse og sikke nogle spil, vi kunne lave.
Jeg synes, det er et glimrende initiativ - der er masser af potentiale, tag fx produktpræsentation for blot at tage et knapt så spil-agtigt koncept.
Re: 3D i webbrowser
Posted: 13 Mar 2008, 12:32
by rasmuskaae
Matzon wrote:Ikke for at regne på din parade, men ActiveX ? - det nærmest skræmmer folk.
Det er muligt at lave 3d, vha.
Java/OpenGL - en noget mere fremtidssikker løsning, IMO. Et eksempel kan ses her:
http://lwjgl.org/applet
Hvis du har et behov for scripting i et alternativt sprog kan du benytte dig af den indbyggede
Java scripting engine i Java 6
Uhh, nice. Det havde jeg ikke set. Lækkert med GL i sin browser, det skal da prøves!
Re: 3D i webbrowser
Posted: 14 Mar 2008, 01:57
by kellberg
Hvis I er intereseret i 3D grafik i browsere så tag et kig på
http://unity3d.com/gallery/live-demos/tropical-paradise
Mort du kan evt kigge lidt på hvordan de installerer deres plugin da det virker rigtigt godt.
Re: 3D i webbrowser
Posted: 14 Mar 2008, 20:46
by Mort
Unity enginen er rigtig flot, den kan jeg ikke hamle op med.
Så vidt jeg kan se er den ikke scriptable, hvilket gør den lidt anderledes end min egen engine (Adobe har vist også en 3D player, men den er heller ikke scriptable).
Når du skriver om at kigge på hvordan de installerer deres engine, mener du så i forhold til at få plugin'en til at virke i Firefox eller tænker du på installeren ?
Re: 3D i webbrowser
Posted: 16 Mar 2008, 23:38
by davidhelgason
Unity er da i allerhøjeste grad scriptable
http://unity3d.com/unity/features/scripting
Eller mener du om man kan scripte Unity fra den omkringliggende HTML side? Det kan man godt bygge i Unity med brug af eval(), men det er ikke den bedste idé under alle omstændigheder: det er også sådan TurnTool og virker og resultater er ultra-langsomme scripts som virker subtilt forskelligt (eller slet ikke) afhængigt af hvilken browser det kører under. Jeg har aldrig hørt nogen sige noget pænt om den tilgang (som også andre produkter har brugt, men jeg ikke huske hvilke).
Hygge,
d.
Re: 3D i webbrowser
Posted: 18 Mar 2008, 00:21
by Mort
Det jeg mener med at den ikke er scriptable er at man ikke fra javascript, VBScript eller hvilket script sprog man nu foretrækker at bruge kan opbygge sig en scene og manipulere den fra websiden af.
Det at kunne manipulere med indholdet i en scene fra et scripting sprog af er specielt interessant hvis man benytter sig af AJAX, hvormed man dynamisk kan ændre indholdet af scenen efter behov.
Om man har lyst til at bruge det til at lave en multiplayer verden, en interaktiv scene, en dynamisk loadbar scene eller noget helt andet er naturligvis op til ens fantasi, men man er ikke begrænset af en på forhånd fastsat definition af hvad der er i scenen.
Re: 3D i webbrowser
Posted: 31 Mar 2008, 02:39
by davidhelgason
Jeg forstår, og min pointe var netop at dette er en dårlig idé til andet end meget simple projekter. Man kan opridse nogle åbenlyse grunde:
* Hastighed 1: browser scripts (JavaScript, VBScript) kører gevaldig langsomt
* Hastighed 2: overheadet i at kalde funktioner i ActiveX fra hjemmesiden er gevaldigt, så hvis man skal til at opbygge komplekse verdener og/eller interaktioner så er man på den (eller rette, slutbrugeren som sidder og venter på sin langsomme CPU)
* Stabilitet: browser scripts virker forskelligt afhængigt af hvilken browser man bruger
Og der er ingen grund til at tro at det er mere fleksibelt at styre en engine udefra, end indefra: AJAX er bare en asynkron måde at hente data fra en webserver. Og AJAX er til sidst alligevel ikke hurtigt nok til at lave multiplayer verdener realtime, så man ender med en teknologi som er nem at lave demoer med, men som ikke kan skalere til rigtige ting.
Ikke for at raine på nogen parade, det er en flot proof-of-concept og alting. Der skal bare mere til at lave professionel software.
d.
Re: 3D i webbrowser
Posted: 07 Apr 2008, 21:48
by fehaar
Jeg tror, ligesom David, også man får mere ud af at lave "AJAX" eller anden datahentning direkte indefra sit Unity plugin end at gøre det fra web siden. Men det er selvfølgelig et spørgsmål om hvordan ens løsning er om det er fedt eller ej. Har set nogle eksempler med Silverlight hvor det giver fin mening at det er lavet sådan og ikke i pluginnet.
Re: 3D i webbrowser
Posted: 24 Nov 2008, 00:30
by smukfyre85
Jeg ville ikke have det installeret på min maskine, især fordi min egen erfaring er det meget vigtigt, er langsom og som altid vil blive indlæst i computerens hukommelse, selv om jeg ikke bruge det.
Re: 3D i webbrowser
Posted: 24 Nov 2008, 14:34
by davidhelgason
Plugins bliver bestemt ikke indlæst undtagen år de bliver brugt, så uanset om det er Unity Web Player eller et andet plugin behøver du ikke være bekymret omkring resourceforbrug.
d.
Re: 3D i webbrowser
Posted: 25 Nov 2008, 14:45
by TomBombadil
Virker ikke på min mac :(
Re: 3D i webbrowser
Posted: 25 Nov 2008, 22:30
by davidhelgason
Det var da ikke så godt
Vi har virket på alle Macs siden G3, og alle nyere Mac OSer. Hvad kører du for OS version?
d.
Re: 3D i webbrowser
Posted: 26 Nov 2008, 18:32
by j_jerrik
Det bliver spændende at se hvad JavaFx duer til i denne sammenhæng, da det skulle fungere som et præsentationslag for java2d, java3d og Swing.
http://www.sun.com/software/javafx/
http://en.wikipedia.org/wiki/JavaFX
Re: 3D i webbrowser
Posted: 26 Nov 2008, 21:51
by Gorm
Godt at se, at Sun stadig holder liv i den gamle dreng, selvom jeg må indrømme at jeg har meget svært ved at komme mig over (mine efterhånden meget gamle) dårlige oplevelser med Java. Jeg har hørt at meget har ændret sig, selvom det jeg mest husker er irriterende opsætninger med Classpath, forskellig opførsel i forskellige browsere og forskellige jvms, en meget verbos syntax uden virkelig ordentlig understøttelse af generics, samt mærkelige begrænsninger på hukommelsesforbruget på applets... Desværre, virker .Net og herunder især C# på mig, ret meget som Java 'done right'.
Men igen, det er utrolig mange år siden jeg sidst har hørt om java, og hvis der er nogen som er inde detaljerne ville jeg elske at høre om de seneste landvindinger. Jeg tror den sidste jvm jeg rodede med var 1.4 eller noget i den stil...
Re: 3D i webbrowser
Posted: 29 Nov 2008, 18:28
by TomBombadil
David det er disse jeg ikke kan få til at starte på min mac.
hehehe....
Re: 3D i webbrowser
Posted: 30 Nov 2008, 19:41
by davidhelgason
Ah, sorry. Jeg troede det var Unity der gav dig problemer, og sådan noget tager vi jo alvorligt
d.
Re: 3D i webbrowser
Posted: 30 Nov 2008, 21:45
by TomBombadil
Never
:lol: