Terrified of Unknown Game Concept

User avatar
Kevin Petersen
Level 3 - Infant
Posts: 39
Joined: 29 Jul 2012, 22:01

Terrified of Unknown Game Concept

Unread post by Kevin Petersen » 04 Sep 2012, 09:58

På 2 dage, har mig og min kammerat på et Game jam, konstrueret dette koncept, som bygger meget på "slender" konceptet.

Spillet hedder Terrified of Unknown, og selve vores Game concept kan læses her:
- Game Concept

Idéen med at lægge det her ud på Showcase, var at få noget konstruktiv kritik og feedback af spillet og konceptet, sådan som det er nu, og som det bliver i fremtiden.

Selvfølgelig blev der også konstrueret en lille demo af spillet, så man kan få en idé om det.
Det kan spilles på firmaets side Difficulty Studios - http://difficultystudios.com/games/tou.php

Nogle spørgsmål om spillet eller firmaet? Spørg endelig!

Til alle: Husk at i altid kan komme med idéer til Terrified of Unknown ved at sende os en mail på kevin@difficultystudios.com eller ved at post det i dette opslag.

EDIT:
Screenshot fra spillet.
Image
Last edited by Kevin Petersen on 13 Sep 2012, 09:24, edited 3 times in total.
Kevin Petersen
Game Designer & Programmer. Currently unemployed.
kevinjp@outlook.com
http://kevinjp.dk/

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3957
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Terrified of Unknown Game Concept

Unread post by jonaz.dk » 04 Sep 2012, 10:23

Elsker jeres topic titel. Terrified of Unknown Game Concept.. :)

Feedback.. tjoo.. det er jo gået ret hurtigt det hele kan man se.
Men måske i kunne arbejde lidt med at få noget til at jage spilleren lidt rundt. så man får følsen af at blive jaget og der er en konsekvens ved at blive fanget. (har ikke spillet Slenderman)
Og skifte beep tonen ud med noget mere scary. Samt den hvide figur. Og selvfølgelig er lydsiden super vigtig generelt.

User avatar
timgarbos
Level 23 - Spider demon
Posts: 239
Joined: 27 Feb 2009, 03:07
Location: Copenhagen

Re: Terrified of Unknown Game Concept

Unread post by timgarbos » 04 Sep 2012, 10:30

Hyggelig og scary lille prototype. Hvor var i til game jam?

Beep tonen virkede heller ikke saa godt paa mig og der skete lidt det man ville forvente. Det kunne vaere interessant hvis man kunne goere det uhyggeligt uden at gaa efter et hurtigt pludseligt gys.

VictorB
Level 2 - Grain of sand
Posts: 21
Joined: 28 Aug 2012, 09:45

Re: Terrified of Unknown Game Concept

Unread post by VictorB » 04 Sep 2012, 12:22

Jeg kunne godt lide bib lyden, minder mig om Aliens ved ikke hvorfor.
Jeg synes det ville være federe at det rent faktisk lignede en kontorbygning indvendigt, der giver det også mange muligheder for at gøre det dystert(F.E.A.R).
Måske opsætte billeder der følger en med deres øjne.
Mere snævre gange og mere labyrint agtigt. og måske i stedet for at der ligger en kæmpe nøgle midt i gangen, så læg den i et skuffedarie så man skal lede lidt og udforske for at komme videre.
kunne også være fedt, hvis man så skygger rundt omkring så man troede der var andre:) tænker også at det kunne være blæret hvis man engang imellem, hvis man stod for tæt på en væg blev hevet igennem den eller noget i den stil.
har mange idéer :)
og hvis ens åndedræt (nu hvor det spiller en faktor) stiger når man ser eller oplever noget uhyggeligt.
Mht. control så er sensitivity alt for høj efter min smag.

Udover det synes jeg det ser meget gyseligt ud, kunne hvert fald godt tænke mig at spille det, når det var færdigt.

User avatar
Kevin Petersen
Level 3 - Infant
Posts: 39
Joined: 29 Jul 2012, 22:01

Re: Terrified of Unknown Game Concept

Unread post by Kevin Petersen » 04 Sep 2012, 13:58

Men måske i kunne arbejde lidt med at få noget til at jage spilleren lidt rundt. så man får følsen af at blive jaget og der er en konsekvens ved at blive fanget. (har ikke spillet Slenderman)
Og skifte beep tonen ud med noget mere scary. Samt den hvide figur. Og selvfølgelig er lydsiden super vigtig generelt.
Tak for feedback'en Jonaz. Vi har da også tænkt på, at spilleren ikke bare skulle 'gå én vej', men også på en måde, reagere over for noget eller som du skriver 'jaget'. Det er helt klart noget vi vil overveje, og prøve af!
Hyggelig og scary lille prototype. Hvor var i til game jam?

Beep tonen virkede heller ikke saa godt paa mig og der skete lidt det man ville forvente. Det kunne vaere interessant hvis man kunne goere det uhyggeligt uden at gaa efter et hurtigt pludseligt gys.
Tak for feedback'en timgarbos. Game jammet blev holdt i København, af Unge spiludviklere.

Ja, det med lyden har vi også diskuteret en del, og da dette som sagt kun er en prototype, bliver de fleste elementer i spillet nok forbedret eller udskiftet.
Jeg synes det ville være federe at det rent faktisk lignede en kontorbygning indvendigt, der giver det også mange muligheder for at gøre det dystert(F.E.A.R).
Måske opsætte billeder der følger en med deres øjne.
Mere snævre gange og mere labyrint agtigt. og måske i stedet for at der ligger en kæmpe nøgle midt i gangen, så læg den i et skuffedarie så man skal lede lidt og udforske for at komme videre.
Tak for feedback'en Victor. Selvfølgelig er dette ikke det færdige produkt, tværtimod langt fra! Da dette bare er en prototype, gik vi mere op i selve konceptet, og ikke så meget i indretningen.

Vi har også tænkt på, at lave bygningen meget mere detajleret, så man for den dystre følelse af at være på en arbejdsplads om natten.
Kevin Petersen
Game Designer & Programmer. Currently unemployed.
kevinjp@outlook.com
http://kevinjp.dk/

User avatar
Henrik LSP
Level 10 - Dark arts student
Posts: 105
Joined: 19 Apr 2011, 20:53

Re: Terrified of Unknown Game Concept

Unread post by Henrik LSP » 12 Sep 2012, 20:36

Øv, jeg troede at "Terrified of Unknown Game Concept" var spillets titel - måske en realistisk horror skildring af følelsen "Åh nej, hvilket håbløst projekt har jeg nu sagt ja til at være med i" :shock:

Det er i øvrigt en ret godt lavet prototype. Den begrænsede lyskilde virker godt. Måske hvis den langsomt blev svagere for til sidst at dø ud, ville den være endnu mere bekymrende.
Den hvide mand gav dog mere en fornemmelse af "Huh? Hvad nu?" end "Aaaargh!" - mest fordi man tilsyneladende ikke kan gøre så meget alligevel. Man har hverken mulighed eller incitament til at løbe væk.

User avatar
Kevin Petersen
Level 3 - Infant
Posts: 39
Joined: 29 Jul 2012, 22:01

Re: Terrified of Unknown Game Concept

Unread post by Kevin Petersen » 13 Sep 2012, 09:22

Henrik LSP wrote: Det er i øvrigt en ret godt lavet prototype. Den begrænsede lyskilde virker godt. Måske hvis den langsomt blev svagere for til sidst at dø ud, ville den være endnu mere bekymrende.
Den hvide mand gav dog mere en fornemmelse af "Huh? Hvad nu?" end "Aaaargh!" - mest fordi man tilsyneladende ikke kan gøre så meget alligevel. Man har hverken mulighed eller incitament til at løbe væk.
Ja vi har også snakket om, at lyset skal blive svagere og svagere, men vi vil heller ikke have det så realistisk. Vi har mange planer med Flashlight'en da det er vores Main Feature.

Den hvide mand var nu bare med til at give lidt stemning i Prototypen, vi har lagt planer for, hvilke forhindringer der skal komme i vejen.

Til alle: Husk at i altid kan komme med idéer til Terrified of Unknown ved at sende os en mail på kevin@difficultystudios.com eller ved at post det i dette opslag.
Kevin Petersen
Game Designer & Programmer. Currently unemployed.
kevinjp@outlook.com
http://kevinjp.dk/

Møkz
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 11 Sep 2012, 20:24

Re: Terrified of Unknown Game Concept

Unread post by Møkz » 24 Sep 2012, 16:33

Beep tonen virkede heller ikke saa godt paa mig og der skete lidt det man ville forvente. Det kunne vaere interessant hvis man kunne goere det uhyggeligt uden at gaa efter et hurtigt pludseligt gys.
Har på Universitetet studeret gyserspils påvirkning af spilleren, og hvad det er, der gør gyserspillene uhyggelige.

Jeg vil give dig ret i, at det som kan gøre spillet uhyggeligt, uden at bruge "chok effekter" (som ofte opfattes som et ret billigt scare-trick både i film og spil) er en del bedre, og
rigtigt fedt hvis man kan få det til at fungere.

Jeg er selv i gang med et lignende gyserspil i Unity, som jeg måske smider op her inden længe, hvor jeg arbejder lidt på at bruge meget få chok effekter, men i stedet
går efter at invoke en følelse af at noget er efter en, uden at vise sig selv frem. Det er det vi kalder "Feeling of terror". Terror effekter står i kontrast til Horror effekter,
da Horror effekter er noget som vi kan opfatte "fysisk" (f.eks. i form af chok), og hvor Terror er noget vi kan opfatte "psykisk" (f.eks. hvis man i lang tid ikke har stødt på noget som helst uyggeligt, men befinder sig i et uhyggeligt miljø. Derved vil man efterhånden begynde at regne med at noget uhyggeligt snart sker, hvilket i sig selv kan virke skræmmende).
Hvis du vil vide mere om disse teorier, foreslår jeg at læse nogle af Bernard Perron's artikler.
Her er en af dem som PDF:
http://www.cosignconference.org/downloa ... n_2004.pdf

Ellers er der vel bare at sige at i bare skal klø på. :)
Man lærer ikke at lave spil ved at side på sin flade, og det kommer til at tage lang tid -- men når det lykkes, så er det bare AWESOME!
Held og lykke med projektet.

MVH
Anders.
Kind regards / Mvh.
Anders Møker
MSc. Medialogy / Cand. Scient Medialogi

User avatar
Kevin Petersen
Level 3 - Infant
Posts: 39
Joined: 29 Jul 2012, 22:01

Re: Terrified of Unknown Game Concept

Unread post by Kevin Petersen » 25 Sep 2012, 08:18

Hey Møkz,

Tak for feedbacken!

Ang. de hurtige chok og pludselige gys, så som jeg har forklaret én gang (Tror jeg nok), så var dette bare et hurtigt Game Concept, som jeg fik stablet på benene på 48 timer. Fik derfor ikke så meget tid til at gøre det store ud af gyser delen. Gik mere efter hvordan selve Game Conceptet skulle være, men samtidig ikke helt.

Bottomline, så har jeg fundet på alle de mechanics og features, som der skal bruges, og de er allerede i gang med at blive udviklet.

En Alpha vil snart poppe op her på Spiludvikling.dk.
Kevin Petersen
Game Designer & Programmer. Currently unemployed.
kevinjp@outlook.com
http://kevinjp.dk/

Møkz
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 11 Sep 2012, 20:24

Re: Terrified of Unknown Game Concept

Unread post by Møkz » 26 Sep 2012, 23:33

Hej igen Kevin.

Jeg vil lige sige, at jeg på ingen måde er ekspert Gyser genren, men jeg interesserer mig meget inden for den!

Lige nu har jeg gang i et semester projekt, som går ud på noget alá immersion i gyserspil hvis man f.eks. selv skal bevæge sig i et fysisk "space" (vi arbejder med Kinect).
Selve setuppet bliver, at splleren skal spille et gyserspil som vi selv udvikler. Men spillet bliver vist med en projekter, så splleren ser spillet i faktisk størrelse, lige foran sig.
Han skal så selv bevæge sig rundt i miljøet, og kan f.eks. læne sig til siden i virkeligheden, hvorved hans "in-game character" så vil læne sig til siden, for f.eks. at se omkring hjørner.

Anyway, det jeg egentlig ville sige er, at selvom du måske ikke har lyst til at læse, men mere at gøre, så vil jeg anbefale dig at læse den artikel som jeg linkede. Der er altså nogle
guldkorn at hente, og Bernard Perron har lavet mange studies i hvordan gys påvirker os rent mentalt og fysisk :)

Synes bare du skal vide at jeg, personligt, synes det er vigtigt også at have noget study bag sit spilprojekt - selvom det i sidste ende handler om at lave et godt projekt!

Igen, held og lykke med det!
Kind regards / Mvh.
Anders Møker
MSc. Medialogy / Cand. Scient Medialogi

User avatar
Kevin Petersen
Level 3 - Infant
Posts: 39
Joined: 29 Jul 2012, 22:01

Re: Terrified of Unknown Game Concept

Unread post by Kevin Petersen » 27 Sep 2012, 13:29

Hej igen Møkz,

Just to be clear. Den kommentar du skrev her til sidst altså: 'at selvom du måske ikke har lyst til at læse, men mere at gøre'.
Jeg har aldrig sagt på nogen måde at jeg ikke har lyst til at læse, men mere at gøre. Jeg er en stor læser, og efter du linkede til de artikler, så blev de da også læst med det samme.

Det var bare det, hehe ;)

Ja jeg så også dit projekt Contaminated på Showcase, og det var fandme scary i tell you! Der er da helt sikkert nogle tricks som jeg kan lære af der!
Kevin Petersen
Game Designer & Programmer. Currently unemployed.
kevinjp@outlook.com
http://kevinjp.dk/

Møkz
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 11 Sep 2012, 20:24

Re: Terrified of Unknown Game Concept

Unread post by Møkz » 27 Sep 2012, 13:45

Tak, det er jeg da glad for at høre. :)

Anyway, det var skam heller ikk for at sige du ikke var en læser, men artiklerne er imo så gode at de ikke må misses. ;)
Kind regards / Mvh.
Anders Møker
MSc. Medialogy / Cand. Scient Medialogi

Post Reply