Pokemon 3D: The Red and Blue Origins

DrZarqawi
Level 1 - Speck of dust
Posts: 10
Joined: 18 Mar 2013, 16:15

Pokemon 3D: The Red and Blue Origins

Unread post by DrZarqawi » 18 Mar 2013, 16:33

Hej Folkens :)
Jeg er ny her på sitet og hvis ikke jeg har skrevet i det rigtige forum er i velkomne til at flytte eller slette min post.

Jeg udvikler i min fritid et pokemon spil baseret på de originale Rød og Blå pokemon spil til GameBoy.
Dog har jeg ikke planer om at lave en 1:1 Kopi af spillene med bedre grafik,
Settingen bliver mere voksen, både grafisk og sprogligt. (Heribland en masse ironisk humor)
Spillet bliver mere avanceret end de originale, dog uden at gå alt for langt fra det originale gameplay.
Det kommer til at indeholde en helt ny historie, hvor man som spiller, for første gang i et pokemon spil, selv har en inflydelse på hvordan historien udvikler sig.

Jeg har oprettet en indieDB side til mit spil, hvor der ligger screenshots, nyheder og spilbare Alpha versioner.

Da jeg arbejder ene mand på spillet i min fritid, håber jeg lidt at ved at oprette denne post at der er andre derude som tænker: "det lyder som en god ide, det vil jeg gerne hjælpe med!"
Jeg kan ikke tilbyde løn, jeg selv arbejder med det på 100% hobby niveau.
Men bliver mit hold til udvikling stort nok, vil jeg oprette en Kick Starter entry til spillet sådan at vi vil kunne tjene på det.

//DrZarqawi

sbn
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 30 Mar 2012, 15:30

Re: Pokemon 3D: The Red and Blue Origins

Unread post by sbn » 18 Mar 2013, 17:26

Du skal ikke regne med at tjene på noget, der står Pokémon på. Nintendo vil være der og lukke projektet inden den første dollar er pledget.

Det er generelt lidt mere velset med fan-kreerede spil, som er gratis - folkene, der ejer Star Wars-varemærkerne tolererer f.eks. ret meget. Men med Nintendo ville jeg ikke satse på det - de kan, med loven i hånd, få dit projekt taget ned lige når de vil. Du kan skrive og spørge om lov, men du får sandsynligvis ikke noget svar. Og hvis du mod forventning skulle få en tilladelse, bliver det en, som de kan trække tilbage når det passer dem.

Mit råd: Få din egen idé, og kald projektet noget andet.

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Pokemon 3D: The Red and Blue Origins

Unread post by Code » 18 Mar 2013, 17:32

sbn wrote:Du skal ikke regne med at tjene på noget, der står Pokémon på. Nintendo vil være der og lukke projektet inden den første dollar er pledget.

Det er generelt lidt mere velset med fan-kreerede spil, som er gratis - folkene, der ejer Star Wars-varemærkerne tolererer f.eks. ret meget. Men med Nintendo ville jeg ikke satse på det - de kan, med loven i hånd, få dit projekt taget ned lige når de vil. Du kan skrive og spørge om lov, men du får sandsynligvis ikke noget svar. Og hvis du mod forventning skulle få en tilladelse, bliver det en, som de kan trække tilbage når det passer dem.

Mit råd: Få din egen idé, og kald projektet noget andet.
This. Der er ingen måde du kommer til at tjene på en kopi af pokemon... medmindre du laver dine egne monstrer og kalder dem noget andet. Og hvis det så alligevel minder for meget om det skal du stadig passe på.
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

sbn
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 30 Mar 2012, 15:30

Re: Pokemon 3D: The Red and Blue Origins

Unread post by sbn » 18 Mar 2013, 18:01

... Og nu kan jeg se, at jeg kom til at lyde lidt negativ dér. Det må der rettes op på:

Først og fremmest fedt, at du er i gang med et spilprojekt! Det lyder godt nok lidt ambitiøst, men jeg kan se på indieDB at du klør på.

Jeg vil dog stadig mene, at du skal omdøbe det og sørge for at fjerne dig så meget som muligt gameplay- og setting-mæssigt fra Pokémon. Det kan man godt gøre samtidig med at ånden bliver bevaret, og du kan få lov til at lave noget du synes er fedt.

Til gengæld kan det måske blive et problem, at du har screenshots og builds derude med Pokémon-navnet på. Uanset om du omdøber det, kan den slags bruges mod dig i et civilt søgsmål. Trist men sandt.

Men igen: Klø endelig på! Jeg er sikker på, at du kan få mindst lige så gode idéer på egen hånd.

DrZarqawi
Level 1 - Speck of dust
Posts: 10
Joined: 18 Mar 2013, 16:15

Re: Pokemon 3D: The Red and Blue Origins

Unread post by DrZarqawi » 18 Mar 2013, 18:07

Må indrømme at tanken havde strejfet mig.
Men jeg er ikke interesseret i at skifte pokemonnerne ud eller smide andre ting jeg låner fra Originalen ud, og jeg vil meget gerne selv spille det spil.
Samtidig var tanken også lidt at pokemon franchisen er så gammel at copyrighten alligevel ikke gælder.
Desuden, hvis skaberne af Pokemon 3D (http://pokemon3d.net/) kan hvorfor kan jeg så ikke?

Jeg har mange spil ideer som alle bare venter på at blive lavet, nogle bedre end andre er jeg sikker på. Men pokemon spillet virkede mest lige til at gå til, da det er første gang jeg bruger Unity3D, og jeg føler at min ide vil kunne give os der spillede det originale som børn et ordenligt nostalgi kick og samtidig følelsen af at opleve pokemon universet på en ny og mere tids svarende måde.

//DrZarqawi

sbn
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 30 Mar 2012, 15:30

Re: Pokemon 3D: The Red and Blue Origins

Unread post by sbn » 18 Mar 2013, 19:24

Nå, dér lærte jeg noget, nemlig at Nintendo ikke - altid - er så opsatte på at lukke fan-projekter:
http://www.escapistmagazine.com/forums/ ... n-Projects

MEN vær klar over at det er en risiko, og at det kan føre til rigtig meget spildt arbejde, og at du under ingen omstændigheder kan tjene på projektet. Se evt. her:
http://www.wired.co.uk/news/archive/201 ... l?page=all

Copyright gælder 70 år fra skaberens død, og trade marks kan opretholdes så længe de er i brug (så længe Nintendo selv sælger Pokémon-spil). Det spil og ord kommer altså ikke til at være til frit brug i vores levetid, sandsynligvis. Om det er rimeligt er så en anden diskussion. Jeg mener nej, og takker pænt Mickey Mouse for at have gjort det system alt, alt for omfattende.

DrZarqawi
Level 1 - Speck of dust
Posts: 10
Joined: 18 Mar 2013, 16:15

Re: Pokemon 3D: The Red and Blue Origins

Unread post by DrZarqawi » 18 Mar 2013, 20:36

Jeg kan godt se problemet, og jeg er selvfølgelig ikke interesseret i at arbejde videre på spillet for at når det endeligt bliver udgivet, at det bliver lukket ned og jeg bliver sagsøgt.
Og da mit spil, som beskrevet i dit første link, "diminishes the dignity and/or value" af det orginale spil, er jeg ret sikker på. Så kan jeg jo være næsten 100% sikker på at Nintendo vil lukke det.

Jeg skriver en mail til nintendo i håb om at de syns at min ide virker ligeså fed som jeg selv syns, men set realistisk på det kan jeg næsten ligeså godt vælge at droppe spillet.

**Jeg ved godt at det ikke er det rigtige sted at spørge om dette:
Men hvis jeg så er interreseret i at starte en frivillig dansk spil udviklings gruppe, hvor henne på nettet ville så være et godt sted at starte.
Da jeg startede med at lave spil kunne man sagtens ene mand sidde og lave et helt spil fra bunden, men idag er alting (inklusive forventninger) steget til et niveau der hedder: "har du ikke mange penge, tid og arbejdskraft er det simpelthen ikke muligt" igen med få undtagelser.

ps.: jeg vil være den næste Notch :D

//DrZarqawi

Edit: Jeg nåede ikke at sende en Mail til Nintendo, i formularen jeg skulle udfylde for at sende pågældende mail stod der: "We get thousands of requests for IP licenses and we do not have enough staff to review them all, so our general policy on the topic is to decline all."

yep så er det afgjort mit pokemon spil er hermed dødt.

sbn
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 30 Mar 2012, 15:30

Re: Pokemon 3D: The Red and Blue Origins

Unread post by sbn » 18 Mar 2013, 21:04

Øv. Beklager at have hjulpet med at aflive dit projekt, men håber at have sparet dig for nogle skuffelser alt i alt. Det lyder dog som om at din entusiasme ikke er helt kvalt, hvilket er skidegodt! Der er jo ikke nogen der forhindrer dig i at gå i gang med dit eget RPG med monsterindsamling og sådan.

Jeg kan dog kun anbefale dig at starte en lille smule mindre. Forventninger til et hobby-spil sætter du altså selv, og det er nemmere at blive færdig med noget lidt mindre komplekst. Når du så har et par succesfulde projekter bag dig, er det lettere at finde samarbejdspartnere.

Tag og hold øje med, hvad der findes af Game Jams. Exile er det næste, jeg kan komme i tanker om, men der er altid online-jams såsom Ludum Dare. Ellers prøv at snakke med Unge Spiludviklere eller din lokale spil-uddannelse, som der er nogle af rundt om i landet. Eller - skriv en velovervejet post herinde, måske i "jobs"?

Post Reply