Alex - puzzle spil

blaavogn
Level 3 - Infant
Posts: 39
Joined: 26 Jul 2013, 00:20
Contact:

Alex - puzzle spil

Unread post by blaavogn » 17 Oct 2013, 22:59

Hej allesammen

Jeg har brugt en stor del af min efterårsferie på at lave et lille puzzle spil.
Det hedder Alex, og det findes på http://blaavogn.dk/alex_play.html

Hooket er, at det er 4d puzzles i en 2d verden.
Hvis der er nogen, som orker, vil jeg meget gerne høre kritik.

Image

Venlig hilsen
Holger

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Alex - puzzle spil

Unread post by Christen » 18 Oct 2013, 08:28

Det virker godt som en puzzler, stilen holder også igennem. Ikke et spil der fanger mig i længere tid, men på højde med gode web puzzel games (jeg er heller ikke den store puzzler). Sjovt at du har valgt unity og ikke flash. Meget cool at se 2d i Unity. Minder lidt om "onemorelevel".

blaavogn
Level 3 - Infant
Posts: 39
Joined: 26 Jul 2013, 00:20
Contact:

Re: Alex - puzzle spil

Unread post by blaavogn » 18 Oct 2013, 10:10

Tak for feedback.

Jeg har brugt Unity fordi, at det virker som om, at det er det som stort set alle danske spilfirmaer bruger(?). Så det vil jeg gerne blive skarp til.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3933
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Alex - puzzle spil

Unread post by jonaz.dk » 18 Oct 2013, 10:46

Interessant mechanic!
Nu er min lille svamp af en hjerne ikke skruet sammen til helt at forstå 4D i 2D. ;)

Så jeg kommer meget hurtigt ud i at sidde og hakke løs på tasterne i de lidt senere baner for at prøve alle muligheder af og man mister glæden ved at egentligt at løse en puzzle.

blaavogn
Level 3 - Infant
Posts: 39
Joined: 26 Jul 2013, 00:20
Contact:

Re: Alex - puzzle spil

Unread post by blaavogn » 18 Oct 2013, 11:09

@Jonaz: Det er netop det, som jeg synes er det største problem med spillet. Udfordringen ligger i høj grad i hvordan man bevæger sig og egentligt ikke så meget i det, som jeg vil kalde puzzles.
Reelt set er der vel kun 4-5 deciderede puzzles i spillet. Jeg overvejede helt at fjerne det ene view, så tror jeg det vil værre nemmere at finde rundt. Jeg tror, at den oprindelige ide om de to views har sat sig for fast for mig.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3933
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Alex - puzzle spil

Unread post by jonaz.dk » 18 Oct 2013, 11:47

Ja prøv at skru ned for dual view. Det forvirrer mere end det gavner syntes jeg.

Hvad syntes i der ude?

DonSonz
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 119
Joined: 25 Aug 2013, 11:39
Location: Denmark, Copenhagen

Re: Alex - puzzle spil

Unread post by DonSonz » 19 Oct 2013, 13:27

Hej Alex

Først og fremmest synes jeg at stilen er god. Fedt at se brug af Unity til 2D og til minimal grafik.

Jeg forstår godt du benytter Unity, da du hurtigt kan opnå gode resultater med dette værktøj. De har annonceret i en nyere version at de vil integrere 2D langt bedre, så det ikke er nødvendigt at benytte andre third party produkter. Det jeg har set indtil videre ser meget fornuftigt ud.

Selve spillet er for svært allerede i de inledende faser. Om dette skyldes jeg render rundt med en svamp på niveau med Jonaz ved jeg ikke :-)

Men tror også det skyldes dual view. Ikke noget den menneskelige hjerne er så god til.

Om den grafiske stil holder i længden tvivler jeg lidt på. Måske du kan arbejde på at grafikken bliver bedre og bedre som du kommer frem i spillet. Eventuelt kan du lade dine levels afpejle tidsperioder - så den du er i gang med nu er 80'erne.

du kan også arbejde med andre objecter som enten kan være til hjælp eller imod selve opgaveløsningen med at finde frem til udgangen.

Håber dette kan være til lidt inspiration, men ihvertfald fedt at se du er i gang og allerede nu har noget der ligner en funktionel prototype.

Har du en beskrivelse af gamedesign for det fremadrettede i spillet, eller arbejder du adhoc?

Hvor meget har du kodet/scriptet?

og i hvad (C# eller)?

/DonSonz

DonSonz
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 119
Joined: 25 Aug 2013, 11:39
Location: Denmark, Copenhagen

Re: Alex - puzzle spil

Unread post by DonSonz » 19 Oct 2013, 13:37

Hej Holger (... skulle der have stået)

Tror ikke Alex endnu har overtaget din personlighed :-)

/DonSonz

blaavogn
Level 3 - Infant
Posts: 39
Joined: 26 Jul 2013, 00:20
Contact:

Re: Alex - puzzle spil

Unread post by blaavogn » 19 Oct 2013, 19:47

Jeg betragter spillet som færdigt, så jeg kommer ikke til at lave mere på det, med mindre at der er åbenlyse fejl.

Jeg arbejder ikke super struktureret. Jeg har en ide om, hvor jeg gerne vil hen, og når jeg går i stå et sted, forsøger jeg at begynde et andet, mens jeg tænker på en løsning. Det er svært at sige, hvor lang tid jeg har kodet, ca 1 års tid seriøst, 8 år hvis folkeskole projekter i php tæller med :)

User avatar
fallspace
Level 4 - Newbie
Posts: 45
Joined: 12 Mar 2008, 16:29
Location: Copenhagen

Re: Alex - puzzle spil

Unread post by fallspace » 23 Oct 2013, 18:27

Det er rigtig nok temmelig svært, men det er i orden for det var oprigtigt interessant at prøve.

Fortsæt du bare med at lave spil.

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Alex - puzzle spil

Unread post by Code » 27 Oct 2013, 09:23

Woa, der skal tænkes her.. det skal du helt sikkert fortsætte med, meget anerledes på en god måde :)
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

DonSonz
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 119
Joined: 25 Aug 2013, 11:39
Location: Denmark, Copenhagen

Re: Alex - puzzle spil

Unread post by DonSonz » 27 Oct 2013, 10:45

ja der er helt klart muligheder i dette spil :-)
Relations er faktisk også ret fedt. Hvis ikke I har set det så besøg blåvogns hjemmeside.

Ærgeligt at spillene betragtes som færdige, men måske man skulle stjæle ideen ;)

User avatar
Zidora
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 12 Mar 2008, 17:10
Location: København, Danmark

Re: Alex - puzzle spil

Unread post by Zidora » 29 Oct 2013, 00:02

Sjov ide. Jeg havde nogle gode aha-momenter i flere af de første baner.

Tror også jeg synes det bliver lidt for svært at regne den ud senere, og at man derfor går glip af noget af tilfredsstillelsen ved at løse puzzlet. Sad fast i levellet "the corridor" og endte med at lægge spillet fra mig følgende. Men synes det fungerede godt som en lille puzzler og man fanger den grundlæggende ide hurtigt. Skal da have tjekket flere af dine spil ud :)

Post Reply