Page 1 of 1

Unity voxel engine

Posted: 24 Oct 2013, 22:36
by Pegepinden
Hej alle sammen!

For ca. 8 måneder siden begyndte undertegnede, sammen med min ven og med-programmør Lasse Astrup, at kode en voxel "engine/asset" i Unity til det spil som nu til dags går under navnet Gunjitsu.

Tænkte det ville være sjovt at showcase vores engine herinde da jeg ved at der er en stor del der bruger Unity til deres udvikling af spil. Den er stadig under udvikling men vi er kommet et godt stykke.

Så hvis nogle har interesse i at lave deres egen voxel engine i Unity, så kan i bare spørge løs og jeg vil prøve at svare så godt som muligt.

Vi er i skrivende stund også i gang med at skrive et par mini artikler der forklarer de problemer vi er stødt på i Unity og hvilken løsninger vi har fundet frem til.
Vil linke til dem så snart de bliver smidt op på vores nye hjemmeside, som er under opbygning.

Pt. kan den bruges til alle slags "cubic" voxel spil, såsom Minecraft kloner eller spil som Gunjitsu.

Vi har brugt lang tid på for eksempel vores render/collider mesh optimering, memory optimering osv.
I vores FPS eksempel længere nede bruger vores standalone build lige under 120 mb ram (voxel verdenen fylder under 100mb inklusiv meshes), og indeholder 256 32x32x32 chunks, altså ca 8.5 millioner voxels. Vi har testet baner med over 100 millioner voxels som kørte fint.
Udover det indeholder vores engine også simpel voxel Physics og fuld level editor i Unity som kan bruges til at skabe et skabe en voxel level og definere den ud fra diverse filtre osv.

Det har været vigtigt for os at lave vores voxel engine 100% i Unity uden at skulle i gang med alle mulige c++ plugin's osv, så den er nem at integrere og virker ud af boksen med Unitys physics system.

Her er et eksempel (prototype) som bruges til et akademisk PGC projekt: (http://www.youtube.com/watch?v=XkRftNWf ... e=youtu.be)



Og her er en video hvor jeg lige viser at man kan skyde verdenen i stykker i vores online side scrolling shooter gunjitsu: (http://www.youtube.com/watch?v=UpkFpFxr ... e=youtu.be)



:)

Re: Unity voxel engine

Posted: 25 Oct 2013, 15:17
by Lasseastrup
Det skal siges at Gunjitsu som ses i sidste video snart rammer Kickstarter så husk at følg med når det går løs! :)

Re: Unity voxel engine

Posted: 25 Oct 2013, 16:02
by DonSonz
Gunjitsu - ser sgu fedt ud synes jeg.

Vil følge med på Kickstarter når I kommer så langt - held og lykke med det.

Re: Unity voxel engine

Posted: 25 Oct 2013, 16:06
by Pegepinden
DonSonz wrote:Gunjitsu - ser sgu fedt ud synes jeg.

Vil følge med på Kickstarter når I kommer så langt - held og lykke med det.
Mange tak, vi har sgu også arbejdet hårdt på Gunjitsu over de sidste mange måneder.

Vi er faktisk ved at færdiggøre vores KS kampagne disse dage. :)

Re: Unity voxel engine

Posted: 25 Oct 2013, 16:09
by DonSonz
Det kunne være fedt at høre om Jeres erfaringer med KS når I kommer så langt.

Husk at poste herinde når I går I luften på KS.

Re: Unity voxel engine

Posted: 27 Oct 2013, 09:32
by Code
Er det noget i kommer til at sælge? :)

Re: Unity voxel engine

Posted: 27 Oct 2013, 15:59
by Pegepinden
Code wrote:Er det noget i kommer til at sælge? :)
Voxel Engine eller Gunjitsu? :D
Ja til begge to sådan set.

Vores voxel engine har vi snakket om at smide den på Unity's Asset Store når vi engang er færdig med Gunjitsu.
Går forholdsvist godt for min A* asset på Asset Store, så oplagt at smide den ind under mit navn der, og tjene lidt på det.

Vil også lige nævne at vi har optimeret den endnu mere i går så den nu bruger en del mindre memory :geek:

Re: Unity voxel engine

Posted: 27 Oct 2013, 16:20
by DonSonz
Hej Pegepinden

Hvordan er Jeres A* sammenlignet med A* Pathfinding Project Pro som jo koster det 5 dobbelte?

Jeg kan se I får ret god kritik for Simple A* - godt gået!

Re: Unity voxel engine

Posted: 27 Oct 2013, 17:13
by Pegepinden
DonSonz wrote:Hej Pegepinden

Hvordan er Jeres A* sammenlignet med A* Pathfinding Project Pro som jo koster det 5 dobbelte?

Jeg kan se I får ret god kritik for Simple A* - godt gået!
Simply A* er mit solo projekt ;)

De er meget forskelligt bygget op i forhold til at generate maps. Men kan ikke sige alt for meget da jeg ikke har prøvet Aron's system, kun læst om det.

Har valgt at bygge mit system op så det er utroligt alsidigt og derved kan bruges til mange former for projekter. Fx virker det sammen med 2D spil lavet i fx 2DToolkit osv hvilket ikke er tilfældet for de fleste andre.

Skal siges at jeg arbejder på et helt nyt pathfinding system som kommer til at hedde Simply A* PRO. Det kommer til at blive rigtig godt men også lidt dyrere (40-50$).

Re: Unity voxel engine

Posted: 27 Oct 2013, 21:01
by vonknut
Må man være nosy og spørge om hvor mange units/omsætning "går ret godt" dækker over?
-er bare nysgerrig...

Re: Unity voxel engine

Posted: 27 Oct 2013, 22:13
by Pegepinden
vonknut wrote:Må man være nosy og spørge om hvor mange units/omsætning "går ret godt" dækker over?
-er bare nysgerrig...
Går "godt" skal ses i betragtning af at det er et fint supplement til SUen hehe. Og jeg konstant ligger i mellem 1-3, i top solgte i AI kategorien.

Men jeg sælger for omkring 700-800 dollars pr. måned, og så tager de 30%.
Så jeg er ikke så langt fra de 10% som Unity siger tjener 1000+ dollars om mdr.

Så som firma skal man ikke satse på Asset Store vil jeg sige. Som enkel person kan man godt hvis man tror man kan lave det nye NGUI eller PlayerMaker, eller har brug for lidt lommepenge.

Men regner med at jeg med min nye Asset kommer over 1000 dollar grænsen.

Små skridt mod selvstændighed haha ;)

Re: Unity voxel engine

Posted: 28 Oct 2013, 19:03
by sniller
Hey jeg ville bare høre om din voxel engine kommer ud på unity assets store , kommer den til at koste penge.


____________________
William Kattrup

Re: Unity voxel engine

Posted: 28 Oct 2013, 20:05
by Code
sniller wrote:Hey jeg ville bare høre om din voxel engine kommer ud på unity assets store , kommer den til at koste penge.


____________________
William Kattrup
Som han påpegede før så ja :)

Re: Unity voxel engine

Posted: 28 Oct 2013, 21:47
by Pegepinden
sniller wrote:Hey jeg ville bare høre om din voxel engine kommer ud på unity assets store , kommer den til at koste penge.
Ja og bliver nok ikke i den billige ende ;)

Re: Unity voxel engine

Posted: 28 Oct 2013, 22:46
by vonknut
Det lyder da rigtigt pænt med sådan en slat om måneden som supplement.
-ved godt at der altid er lidt support og email korrespondance, men stadigt, det er næsten free money...

Glæder mig til at se din voxel fætter på asset store, vi er allerede fan af playmaker så det kan være det bliver den næste favorit på kontoret :)

Re: Unity voxel engine

Posted: 28 Oct 2013, 23:54
by Pegepinden
vonknut wrote:Det lyder da rigtigt pænt med sådan en slat om måneden som supplement.
-ved godt at der altid er lidt support og email korrespondance, men stadigt, det er næsten free money...

Glæder mig til at se din voxel fætter på asset store, vi er allerede fan af playmaker så det kan være det bliver den næste favorit på kontoret :)
Ja bruger ca 1 time om måneden på support så det lige til at overleve hehe.

Er faktisk i snak med ham fra PlayMaker om at integrer mit pathfinding system med PlayMaker, han sendte mig i hvert fald PlayMaker og spurgte om jeg havde lyst til det hehe.

men vil helst vente til mit nye system er done, før jeg gør det.

Re: Unity voxel engine

Posted: 11 Dec 2013, 00:28
by vonknut
Har du egenlig nogen ide om hvornår du evt. smider den på asset store?
-altså voxel enginen?

Vi går lige og tænker på at prototype nogle nye concepter her i den kommende tid og det kunne være fedt at vide, om det var en vej at gå (dog ikke minecraft eller gunjitsu-style spil vi tænker at lave...).

EDIT:
og har du nogen ide om performance på mobiler/pads, med et normalt single-player setup?

Re: Unity voxel engine

Posted: 11 Dec 2013, 01:22
by Pegepinden
Vi har utroligt travlt med Gunjitsu for tiden så bliver desværre nok ikke lige foreløbigt.

Har ikke testet den på mobil, men den er forholdvis godt optimeret efterhånden så burde kunne køre fint. Kunne være sjovt at teste :D

Re: Unity voxel engine

Posted: 25 Dec 2013, 08:06
by kspr
Ser sjovt ud - hvordan klarer den sig med texturerede materialer? Fungerer det rekursivt, så man også kan ødelægge en ødelagt cube? :-) Held og lykke med det, det skal I da klart smide på asset store!

Re: Unity voxel engine

Posted: 29 Dec 2013, 21:15
by Pegepinden
Pt. er den sat til at omdanne hver texture pixel til en voxel, da det er det vi har brug for i Gunjitsu. Hvordan vi vælger at håndtere det i fremtiden ved jeg ikke endnu :)
Men vi arbejder ikke meget videre på den før Gunjitsu er udgivet, så lang tid til den ser dagens lys i anden form.

Re: Unity voxel engine

Posted: 07 Jan 2014, 00:26
by Pegepinden
Min partner in crime har lige lavet vores nye voxel physics system, kan ses lidt i denne korte video:


Re: Unity voxel engine

Posted: 07 Jan 2014, 22:05
by vonknut
Pegepinden wrote:Pt. er den sat til at omdanne hver texture pixel til en voxel, da det er det vi har brug for i Gunjitsu. Hvordan vi vælger at håndtere det i fremtiden ved jeg ikke endnu :)
Det lyder som en meget god måde i mine øjne.
Men det er drille-agtigt at lokke med det, når i ikke vil sælge det, det er som [indsæt en grov parallel med kvindekønnet og forplantningsorganer her] :)