WIP: 2 forskellige: snart færdige

nrjgreb
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 10 Dec 2013, 04:12
Contact:

WIP: 2 forskellige: snart færdige

Unread post by nrjgreb » 06 Jan 2014, 05:37

Har holdt en pause med 3D i 4 år og tænkte at det var en god ide at smide et par billeder fra fritidsprojekter op som jeg har arbejdet med siden sommer for at komme i gang igen.
Det vil hovedsagelig være environmental/interiors.

Anvender XSI FND 6.02, corel paintshop pro, photoshop og fireworks, men er gået i gang med Lightwave 9.6.
Attachments
interiors
interiors
Interiors
Interiors

Jesper Kondrup
Level 27 - Drooling zombie
Posts: 274
Joined: 09 Nov 2009, 13:37
Location: Cph
Contact:

Re: WIP: 2 forskellige: snart færdige

Unread post by Jesper Kondrup » 06 Jan 2014, 09:00

Du skulle næsten også lave en post på Cgforum.dk, det er der alle Interior/Exterior banditterne holder til :)

Synes det er en hæderlig start efter 4 års pause.
Nu er det godt nok noget tid siden jeg selv lavede prerenderet grafik, men her kommer lige det der springer i øjnene:
- Kameravinkel kunne der godt arbejdes lidt med, synes ikke rigtig at noget er i fokus på de 2 skud (evt google "interior" for at få lidt inspiration til vinkel).
- Texture resolution virker ret lav på nogle af modellerne -prøv evt. cgtextures.com.
- Lyssætning er meget vigtig i den her type billeder, synes ik helt den spiller endnu. Prøv at find en tutorial omkring interior lyssætning til den render XSI bruger, ved ik om det er Mental ray eller noget andet.

Håber det kan bruges.

nrjgreb
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 10 Dec 2013, 04:12
Contact:

Re: WIP: 2 forskellige: snart færdige

Unread post by nrjgreb » 06 Jan 2014, 22:23

Tak for dit svar Jesper.
Det er 5 år siden, da jeg tænker på det.
Havde ekstermt hårde arbejdsforhold m op til 90 timer om ugen, og før jeg nåede at få et andet arbejde gik jeg ned, jeg var den tredje indenfor et år.

Det er Mental ray i XSI, jeg har prøvet med glow effect, uden success for at få belysningen til at give lidt mere.
Men måske løsningen kan være at få sat nogen dedikerede spots på med excluding/including properties i light properties.
Kan godt være at du har ret i at jeg skal skifte nogen teksturer ud.

Tanken er at jeg på et tidspunkt skal få objekterne og bygningen over i UDK, også få lavet nogen packages, samtidig med at jeg får styr på environments og animationsdelen.
Tak for tippet med cgforum.dk

Jeg har nogen ældre licenser, det kan måske også gøre at det ikke ser helt up to date (rhino 4, xsi fnd 6.02, corel draw 6 og lightwave 9.6).
Tanken er at jeg skal holde det så enkelt som muligt, også kan jeg forhåbentlig få det til at være acceptabelt.

Jeg kan se at du anvender unity, har du nogen erfaring af det i forhold til UDK?
Hvilket progran har du brugt til billederne (interiors/exteriors) efter blæksprutten på din hjemmeside, kan se at du har noget Lego, er det Maya du har brugt til det hele??

Tak.

mvh

Jesper Kondrup
Level 27 - Drooling zombie
Posts: 274
Joined: 09 Nov 2009, 13:37
Location: Cph
Contact:

Re: WIP: 2 forskellige: snart færdige

Unread post by Jesper Kondrup » 06 Jan 2014, 23:57

Hvis det er Mental Ray lige som i max, kan den virkelig meget -den kan du komme langt med og der er meget info online.

Tror jeg ville vente med glow effecter og lignende til der er mere styr på basic lyssætning.
En rimelig standard lyssætning i Mental Ray når vi snakker interiør renderinger, er at have en sol(directional light) udenfor der kaster lys ind og bouncer rundt i rummet. Det er tit ikke nok lys man får ind i rummet kun ved ét directional light, så man kan sætte også "Light planes" i vinduerne (lys der kastet fra rectangles. Hvis du søger "Mental ray interior lighting tutorial" på tuben, kommer der mange godter frem.

Hvis du vil have modellerne i UDK, behøver du ikke at sætte alt muligt op i max -det skal Udk nok klare når du laver lyssætningen derinde.
Har kun meget basic erfaring med UDK... importere modeller, textures, lave simple shaders og sætte simpelt lys.

Unity har jeg arbejdet med de sidste 3-4år, det er mere simpelt og hurtigt at gå til end UDK, men der er nok fordele og ulemper ved begge programmer.
Jeg brugte 3dsmax og vray.

nrjgreb
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 10 Dec 2013, 04:12
Contact:

Re: WIP: 2 forskellige: snart færdige

Unread post by nrjgreb » 07 Jan 2014, 03:30

Hej Jesper,

Tak for svaret.
Det er som sagt en lidt ældre version af XSI (før autodesk), der er nogen shaders der ikke er understøttede.
Jeg har sat directional lights, jeg har spots der kaster photoner, jeg har ambient occlusion.
Jeg må gå igennem indstillingerne for ambient occlusion.
Finder en tutorial hvor jeg kan se hvis der er forskelle i indstillinger opsætning.

Tak.
Attachments
screenshots af et projekt
screenshots af et projekt

Post Reply