The Silent Age Released

User avatar
Thomas Ryder
Level 7 - Spellcaster
Posts: 77
Joined: 31 Oct 2011, 17:25

The Silent Age Released

Unread post by Thomas Ryder » 17 Oct 2014, 14:01

The Silent Age Episode Two has finally been released! Go get the full game for your favourite iOS, Android or Amazon device!

Episode Two is included in the current available app. If you already have the game installed, simply update the app, and Episode will be unlockable as an in-app purchase.

Attention donors: We’re experiencing problems with the automatic unlock. If you experience problems unlocking, please forward us the email receipt you received from Apple or Google to info@houseonfire.dk, and we’ll send you an unlock code.

iOS: https://itunes.apple.com/dk/app/id580991034

Android: https://play.google.com/store/apps/deta ... tage&hl=en

Amazon: http://www.amazon.com/House-on-Fire-The ... B00KBUJAAU

http://www.thesilentage.com


User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3906
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: The Silent Age Released

Unread post by jonaz.dk » 17 Oct 2014, 17:20

Fedt og tillykke her fra! :)

Ved ikke om det bare er mig med Ep. 2 føltes ultra nemt og man glider igennem det. Nærmest uden puzzle modstand.
Syntes der var en lille smule mere i Ep 1. Selvom det naturligvis også var designet til at være en nemt og ikke-frustrerende spiloplevelse. Som er en del af styrken.
Modsat old-school adventures hvor ting ikke altid var super logisk som kunne resultere i hulens masse brute force klikken hvis man sad fast et sted.

Er det bevidst at det er nemmere eller kun noget jeg oplever specifikt?

User avatar
Thomas Ryder
Level 7 - Spellcaster
Posts: 77
Joined: 31 Oct 2011, 17:25

Re: The Silent Age Released

Unread post by Thomas Ryder » 19 Oct 2014, 09:07

Tak Jonas!

En af visionerne for The Silent Age var at lave et point-and-click adventure til casual gamers. Et spil der kunne spilles under en flyrejse, hvor man ikke har adgang til internet og dermed en walkthrough. Den beslutning har kostet os en god andel af de hardcore spillere, men til gengæld har vi fået hul igennem et relativt stort marked af casual gamers. Mange forældre spiller spillet med deres børn som en slags godnathistorie, og det er lige nøjagtigt casual nok til at børnene kan gætte med på gåderne. Så ja, det er et meget bevidst valg at holde spillet på et meget casual niveau.

I episode 1 havde vi en to-tre lidt mere hardcore puzzles, og hver gang kunne vi registrere at 10-20% af spillerne faldt fra. Det har vi gerne ville undgå i Episode 2, og derfor har vi gjort meget ud af at gøre gåderne logiske og at hjælpe spilleren på vej så meget som muligt. Det er klart at det sagtens kan føles som et drop i sværhedsgrad, og du er ikke den eneste der giver os den kommentar. Men vi har altså valgt at fokusere på dem vi ser som vores core audience - de travle casual gamers, der gerne vil gerne vil opleve en spændende historie i højt tempo uden hele tiden at skulle konsultere en walkthrough. Og de melder tilbage at de er superglade! Omend lidt sure over at skulle betale for Episode Two - når nu den første episode var gratis!

User avatar
EKnudsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 77
Joined: 04 Nov 2008, 19:29
Location: Copenhagen

Re: The Silent Age Released

Unread post by EKnudsen » 19 Oct 2014, 09:38

Fedt Thomas,

Vi sidder selv og overvejer den episodiske model til et spil, og bekymringen er naturligvis om der er for mange der står af ved "betalingsmuren", så det er spændende at se jer gøre det, håber på at høre mere om det på et tidspunkt.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3906
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: The Silent Age Released

Unread post by jonaz.dk » 19 Oct 2014, 12:04

Ja det giver super god mening hvis casual audience er jeres fokus.

haha... åh nej! skal man nu betale?! Det er virkeligt hårdt at folk skal tjene penge til at overleve og lave flere spil. ;)

Jeg er virkelig glad for free to try. Og så betale for resten hvis jeg syntes det er godt. Langt bedre end at paywallen er det første man møder i AppStoren.
Det fordrer også kvalitetsproduktioner over bullshit og marketing. :)

@Thomas tænkte på. Hvordan er designprocessen?
Nu er det jo et af de her spil hvis tingene inherently skal hænge sammen. Hvor meget kan i iterere på gameplay og flow?
Og hvor lang tid arbejder i med prototype mockups inden i committer til final art, implementation osv.
Alle jeres design valg har potentielt enorme konsekvenser for resten af spillet. Når både gameplay, tidsrejer og historie skal hænge sammen.
Det er tydeligt at chapter inddeligen er et valg der er taget for at have tingene nogenlunde under kontrol.

Og har i nogle særlige værktøjer til at prototype?

User avatar
Thomas Ryder
Level 7 - Spellcaster
Posts: 77
Joined: 31 Oct 2011, 17:25

Re: The Silent Age Released

Unread post by Thomas Ryder » 19 Oct 2014, 13:49

Vi troede egentlig vi gjorde spillerne en tjeneste ved at lade dem spille halvdelen af spillet gratis, hvorefter de selv kunne bestemme om de ville betale for resten. Men en pæn portion af dem opfatter det desværre sådan at det at de er fans af spillet i sig selv er en slags betaling, og at vores krav om rigtige penge er en slags forræderi mod dem. Desværre kvitterer en del af dem ved at give os et-stjerners reviews på de forskellige app-stores, gerne fulgt op af et hysterisk review, tilsyneladende skrevet i affekt.

Designprocessen? Vi startede med at ridse historien op. Vi fandt ud af at vores oprindelige slutning på The Silent Age var for svag så vi valgte at starte helt forfra i Episode Two. Time travel plots er særligt tricky, og det tog faktisk et par måneder at få Episode Two til at hænge nogenlunde sammen. Herefter skitserede vi de forskellige levels og indsatte forskellige plot points der var vigtige for historien. Da level layoutet var nogenlunde ridset op, designede vi de forskellige puzzles. Herefter tegnede jeg de omkring 60 baggrunde i et langt stræk, mens animatoren lavede animationer. Endelig tilsatte vi musik og lyd, og herefter havde vi en lang QA/testing-fase. Alt det gik der sådan cirka halvandet år med, hvor vi også brugte lidt tid på at holde ferie og på at passe børn og kærester. Og på at finde penge til at overleve for.

Det var stort set umuligt at teste spillet undervejs. Det gav ikke rigtig nogen mening at teste puzzles uden lyd og med mockup-grafik, fordi stemningen - der er altafgørende for spillerens oplevelse - udebliver hvis man ikke har dem med. Omvendt gav det heller ikke mening at brygge den rette stemning af lyd og billede, uden at bygge det op omkring et puzzle. Det var først da vi havde implementeret både puzzles, lyd, billede, musik og tekst at vi kunne fornemme om det fungerede eller ej. Og af og til fungerede det ganske enkelt ikke, og så var det tilbage til tegnebordet. Hele spillet er lavet i Unity, og vi har ikke brugt andre tools til ptototyping.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3906
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: The Silent Age Released

Unread post by jonaz.dk » 19 Oct 2014, 16:50

Når lige jeg ser på jeres rating.. 4½ stjerne (I DK). Så er det sgu ikke så ringe endda. ;)
Så kan det vidst kategoriseres som en petitesse. Ved lidt nærmere kig på AppAnnie.. joo der er mærkbar nedgang fra Ep 1 til 2 på US AppStore.

Om end måske Chronology og andre oplever det i mindre grad hvis unclockbart content shipper med første release? Det er kundepsykologisk nok nemmere at håndtere for folk. Så har de så deres egen problemer at slås med. Critial App crashes. ouch.

Klart.. det er et svært design at eksekvere og iterere når alt skal være på plads før det giver mening. Lyder som noget forfærdeligt Waterfall agtigt stads at arbejde med.
Men tror stadig det ville være gavnligt med noget hurtigt temp lyd og art. Så der kan testes tidligere.
Eller er der måske også en snært af.. ahhh det skal liiige være helt perfekt og lækkert inden nogen må se det? ;)

Regardless, resultatet er skisme fint. Spillede lige det hele igennem engang til. :)

What's up next? For tidligt?

krolldk
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 13 Oct 2008, 11:57

Re: The Silent Age Released

Unread post by krolldk » 20 Oct 2014, 15:56

uhh.... shiny .... downloading.....

User avatar
Morten Brunbjerg
Level 4 - Newbie
Posts: 40
Joined: 04 Aug 2011, 13:12
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: The Silent Age Released

Unread post by Morten Brunbjerg » 20 Oct 2014, 16:04

Elskede 1.

Købt 2.

Elsker 2.

Godt gået! Dejligt at opleve noget fed og gennemarbejdet historie!

-
Morten Brunbjerg
- Writer
http://mortenbrunbjerg.dk

User avatar
Thomas Ryder
Level 7 - Spellcaster
Posts: 77
Joined: 31 Oct 2011, 17:25

Re: The Silent Age Released

Unread post by Thomas Ryder » 22 Oct 2014, 11:32

@Jonas What's up next? Lige nu forsøger jeg at komme mig over vores release. Det var en hård omgang - som det jo er når man releaser noget i den kaliber. Så lige nu bager jeg brød, spiller Machineers og går lange ture i skoven. Og så skal jeg vist prøve det dersens Jagged Alliance. Og om ikke så længe skal jeg kigge på noget med nogle dyr på en færge.

@Morten Tak! Og jeg skal lade din historiekommentar sive videre til vores superdygtige forfatter Anders.

User avatar
DennisJensen
Level 9 - Conjurer
Posts: 95
Joined: 19 Mar 2013, 16:31

Re: The Silent Age Released

Unread post by DennisJensen » 22 Oct 2014, 12:33

Tillykke med at få det udgivet, og det ser ud som om det er en succes også.

Jeg var fan fra episode 1, fedt spil. Jeg er vild med stilen, og historien er også ret god.

Jeg synes dog en del af de puzzles der var, var lidt for nemme. Jeg blev ikke udfordret vildt meget igennem spillet. Og nogle gange endte jeg i den situation hvor jeg havde løst en puzzle i mit hoved, men kunne ikke få det til at ske i spillet. Blandt andet den med æblet, og det var ret fustrerende, så det blev flue knepperi med pixel klikning end til jeg fandt ud af det. Det er nok mit største kritik punkt.

Jeg synes det var en god pris, og jeg var underholdt i 2-3 timer, hvor jeg fandt det svært at løsrive mig.
Dennis Jensen - Co-Founder, Technical Director at 2nd Studio
2nd Studio - Game Art Outsourcing & Indie games
Dennis@2ndstudio.com

User avatar
DennisJensen
Level 9 - Conjurer
Posts: 95
Joined: 19 Mar 2013, 16:31

Re: The Silent Age Released

Unread post by DennisJensen » 22 Oct 2014, 12:44

Det kan være mange forsvandt i episode 1, ved de svære puzzles, netop fordi spillet var gratis, og de måske var lokket til af looket fremfor gameplayet. Der er nok os større afvigelse på spil der er gratis, fordi man downloader så meget forskelligt og bare prøver det. Jeg gætter selvfølgelig bare.
Dennis Jensen - Co-Founder, Technical Director at 2nd Studio
2nd Studio - Game Art Outsourcing & Indie games
Dennis@2ndstudio.com

User avatar
EKnudsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 77
Joined: 04 Nov 2008, 19:29
Location: Copenhagen

Re: The Silent Age Released

Unread post by EKnudsen » 02 Nov 2014, 17:56

Episode 2 købt og betalt - ser frem til at spille den, nummer 1 var en fornøjelse.

Har i nogle data for conversion rate fra episode 1 til 2 her cirka 2 uger efter release?

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3906
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: The Silent Age Released

Unread post by jonaz.dk » 02 Nov 2014, 18:25

Hvad jeg kan se her fra ser det ganske fornuftigt ud.
Det ligner en forretning set ude fra. :)

User avatar
EKnudsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 77
Joined: 04 Nov 2008, 19:29
Location: Copenhagen

Re: The Silent Age Released

Unread post by EKnudsen » 02 Nov 2014, 18:39

I så tilfælde er et tillykke vel på sin plads :)

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3906
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: The Silent Age Released

Unread post by jonaz.dk » 02 Nov 2014, 20:33

Jeg ved ikke om det er en positiv forretning overordnet!
Det kan kun holdet svare på. :)

Men det ligner et spil der godt kunne gå hen og have en fin longtail. Adventure kategorien er ikke super overrendt.

Post Reply