Hexadome 2

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Hexadome 2

Unread post by Niels Jørgensen » 31 Dec 2015, 15:53

For 15 år siden lavede jeg et browser baseret strategi spil sammen med en god ven, spillet hed Hexadome og var en rimelig success som døde alt for tidligt pga. juridisk tov trækkeri med GameLoft som havde købt retten til at hoste spillet i 3 år.

Siden da har jeg forsøgt at re-boote projektet et utal af gange i i forskellige udformninger. Første forsøg hed Holonox og var et teknologisk ambitiøst projekt med en 2.5D software rendering engine skrevet i Java. Det døde efter et års tid (formentlig) af samme årsag. Det var en fin engine, men tiden var løbet fra Java applets.

Herefter forsøgte jeg mig med et lidt andet spil design (turn based tactics) og en OpenGL engine - her var ambitionerne nok for store på content siden - jeg magtede ikke at skrive både kode og lave baner/modeller osv. Så igen havde jeg noget fin kode, men intet spil.

De seneste par år har jeg taget tilløb til at lave noget i Unity flere gange, men er aldrig rigtigt kommet fra start, indtil nu.

De seneste 3-4 uger har jeg fundet gamle kode stumper, PSD filer og andet brugbart frem, smidt mindst lige så meget ud, og er nu ved at være der hvor man kan begynde at spil teste. Belært af tidligere erfaringer har jeg designet spillet på en måde som jeg tror på jeg kan nå i mål med, det betyder også at der er taget beslutninger som ofrer lidt på gameplay konto'en til fordel for enkelthed. Om det så holder i længden må tiden vise :)

Anyways, Hexadome 2 er som 1'eren et persistent multiplayer strategi spil hvor man flytter sine tropper rundt på et kort i jagt på ressourcer og territorie. Min plan er at have både "blitz" spil der kører over en time eller to, og langtids spil der kører over måneder. Om en uges tid eller to vil jeg få brug for en håndfuld testere der har lyst til at spille et "blitz" spil en halv time en gang imellem.

Jeg forestiller mig de første sessions bliver meget korte pga. bugs, crashes o.a. sjov, så hvis du har lyst til at blive frustreret over at spille et nyt ubalanceret spil fyldt med fejl så må du meget gerne sende en PM :D.

Her er et screenshot:
Attachments
HexadomeReboot_2.jpg

spa
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 146
Joined: 11 Mar 2008, 23:56
Location: Glostrup
Contact:

Re: Hexadome 2

Unread post by spa » 31 Dec 2015, 16:43

Jeg må sige at jeg med den titel forventede et hex-based grid :)

Ser godt ud so far, held og lykke!
::Søren P Andersen
::Showcase

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Hexadome 2

Unread post by Zee » 02 Jan 2016, 14:44

Det kan være det på de senere levels bliver hex-baserede ;)

Fint med lidt baggrundshistorie :)
Har ikke selv tid til (on location) test, men det ser alligevel ret interessant ud. Så klø på og held og lykke!
Og hold os gerne opdateret herinde.

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Hexadome 2

Unread post by Niels Jørgensen » 03 Jan 2016, 21:17

Hehe, I er ikke de første der har kommenteret på det, men nej, der er ingen hex grids nogen steder :)... Hex kommer af logo'et som igen er en telefon-krussedulle jeg lavede ved et tilfælde (jeg har stadig den originale lap papir et eller andet sted ;) )...

Testen er forresten ikke on-site - det er jo et on-line spil, så testen bliver også on-line...

/Niels

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Hexadome 2

Unread post by Niels Jørgensen » 04 Jan 2016, 20:05

Her er lidt updates: Color coded buildings, movement indicators, movement dialog.
Attachments
HexadomeReboot_6.jpg
HexadomeReboot_5.jpg

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Hexadome 2

Unread post by Instawin » 05 Jan 2016, 12:41

Det ser spændende ud!
Du har da alligevel gået og puslet med en række forskellige projekter?!
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Hexadome 2

Unread post by Niels Jørgensen » 05 Jan 2016, 12:48

Haha, you have no idea :)

Det er nok også derfor jeg har den holdning at "gode ideer" ikke er to potter pis værd - jeg har tilpas mange halvfærdige implementeringer af "gode ideer" liggende til at jeg om nogen burde vide hvor det er skoen trykker ;).

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Hexadome 2

Unread post by Instawin » 05 Jan 2016, 14:44

He he ... jeg venter med spænding på en opdatering af dit HoMaM ... Det tænker jeg ville være noget for min søn ;)
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Hexadome 2

Unread post by Niels Jørgensen » 05 Jan 2016, 14:50

Desværre har det fået nul traction på iOS på trods af at jeg allerede har en anden app i samme genre som sælger. Jeg har endda lavet et app bundle med HoMaM og Regnerotten som er samme pris som Regnerotten, men alligevel køber folk Regnerotten alene istedet for mit bundle hvor de får HoMaM gratis med. Jeg fatter hat.

Android har historisk (for mig, personligt) været mindst 10 (nærmere 20) gange dårligere end iOS, så jeg tror ikke det er besværet værd.

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Hexadome 2

Unread post by Instawin » 06 Jan 2016, 11:14

Er dine titler kun iPad-titler? Kan ikke finde dem på min iPhone?

Ved søgning på "Regnerotten", så er det et firma BeoNeo AB eller sådan noget der står bag - lyder derfor tysk?
Men det er måske dig?
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Hexadome 2

Unread post by Niels Jørgensen » 06 Jan 2016, 13:12

Primært iPad. Og ja, BoaNeo AB er mig :) (AB er aktie bolag - svensk)

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Hexadome 2

Unread post by Niels Jørgensen » 07 Jan 2016, 19:33

Lidt progress: Message system med battle reports, intel osv. Jeg har ændret lidt i kamp reglerne siden Hexadome fordi hver lokation på kortet nu holder en lidt mere kompleks samling af enheder istedet for en specifik unit type. Det betyder at det ikke bare er størrelse og level af en hær afgør hvem der vinder, men også den interne distribution af unit types

(I Hexadome 1 var dette delvist afledt af hvordan man grupperede sine units på kortet, men det gav en alvorlig gang micromanagement).

Jeg skulle måske have startet med at fortælle lidt om grund ideen i spillet :)... Dybest set har man et antal lokationer på et kort der hver kan indeholde to typer ressourcer og op til 4 forskellige typer af tropper. Man skaber nye sites ved at flytte udvalgte enheder fra et eksisterende site til en tom plads på kortet (drag and drop). Et nyt site er en "pin" indtil man vælger at "bygge" den om til en mere permanent struktur. De forskellige strukturer har forskellige muligheder for at samle ressourcer og lave nye typer af tropper.

Hvis man flytter til en lokation hvor der allerede er en fjende, så bliver det til et angreb, som man enten vinder (og overtager de ressourcer der måtte være på det pågældende sted), eller taber, i hvilket tilfælde tropperne er tabt.

Strategien består i at udnytte kortet da andre ikke kan passere optagede tiles eller tiles med vand og bjerge, samt at udnytte mulighederne for at spionere på fjenderne for at få mere information om deres sammensætning inden man angriber (eller flygter :) ).

Det er min plan at genindføre "powerups" fra Hexadome på et senere tidspunkt, og jeg mangler at få serveren til at tage højde for terræn, men ellers er jeg ved at være feature complete :)
HexadomeReboot_7.jpg

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Hexadome 2

Unread post by Zee » 08 Jan 2016, 14:41

Lyder spændende, lidt som Risk med ressourcer (og mere komplekse kampe) :)

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Hexadome 2

Unread post by Niels Jørgensen » 10 Jan 2016, 17:52

Ja, noget i den stil :)

Faktisk var Hexadome 1 oprindeligt tænkt som en slags on-line "Stratego", bare for mere end 2 spillere...

Men jeg er som planlagt nået i mål med min første milestone - jeg skal "bare lige" have serveren sat op til at køre på noget andet end min macbook, så kan jeg lukke den første håndfuld testere ind - der er plads til flere hvis nogen skulle have lyst :) (Send en PM, eller bare skriv her).

Jeg har faktisk også haft tid til at tegne ikoner til 2 af de 3 "biologiske" troppe typer: Grunts og Elites (Der er også en Heavy som jeg tror jeg tegner færdig i aften, med min iPad i den ene hånd og en god whiskey i den anden ;) ). De resterende typer er "mekaniske" så dem er det min plan at jeg vil bygge i Blender istedet. Evt. en kombo - de er noget i retning af 64x64px i spillet, så (almost) anything goes :)... Jeg fik lavet 3D modeller til alle bygninger i går, så selvom det nok ikke er sidste revision, så kan man da nu i det mindste se forskel på dem på kortet.

Full steam ahead!! :)
Attachments
HexadomeReboot_8.jpg
GruntAndElite2.jpg

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Hexadome 2

Unread post by Niels Jørgensen » 11 Jan 2016, 12:08

Oh christ...

Jeg fik købt en virtuel server hos GoDaddy (ved ikke om det er den bedste løsning, men 3K/år virker rimeligt?), og fik efter lidt nossen rundt med SSH og cPanel tweak'et min server kode til at køre på CentOS (Selvom jeg har en Mac er jeg stadig ikke helt tryg ved Unix). Jeg fik endda en connection åben og fik registreret en Hexadome bruger og logget ind inden jeg fandt den første showstopper:

Det sidste jeg implementerede inden jeg uploadede var server-side terrain check og det så ud til at virke i mine tests. Det gjorde det så ikke på serveren. Efter en lang frustrerende nat gik det endelig op for mig her til morgen at C# bruger "Bankers Rounding" som default, og det har Unity arvet i deres implementation af Mathf.Round (og RoundToInt). Java bruger konventionel "Away from zero" rounding, så i de tilfælde hvor et koordinat rammer på præcis en halv tile, så gav det forskellige resultater i genereringen af terrain mellem klient og server.

Det er bare en af de der ting der gør at man en gang imellem får lyst til at lave noget andet end at skrive kode. Rense toiletter. Samle flasker. Anything...

Men ok, problem fixed, patch coming up :) ... Forhåbentlig finder jeg ikke flere seriøse bugs og kan åbne for spillet senere idag.

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Hexadome 2

Unread post by Instawin » 13 Jan 2016, 10:50

He he ... jeps, man render mod rigeligt med udfordringer.

Bliver ved med at have et ekko i hovedet af noget, som jeg fik fortalt en gang: "Uanset hvor meget du elsker computer spil, så vil der komme tidspunkter, hvor du decideret hader at lave dem" ;)
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Hexadome 2

Unread post by Niels Jørgensen » 14 Jan 2016, 00:32

Jo, og når det er client/server med mange tusinde brugere som mål, kommer der også udfordringer af en karakter som ikke bare kræver bug fixes med deciderede re-designs af store dele af koden.

Da jeg vel fik ovennævnte server til at køre kunne den håndtere max 1 bruger ad gangen. Ikke meget multiplayer over det :)... Desværre fandt jeg ikke helt ud af hvad problemet er - i min fejlsøgning fandt jeg andre fejl som krævede omstrukturering og da jeg var klar med det var problemet væk. Jeg er ret sikker på det bare har fundet et godt gennemsted og venter på at hoppe op og bide mig i næsen igen.

Jeg fik farvelagt "Heavy" bio unit her til formiddag. Bio er "infantry" klassen i Hexadome og har tre typer - de to fætre på billedet herover: "Grunt" og "Elite", og så den tredje "Heavy" - alle er gen-manipulerede uheld af større eller mindre grad (ok, det er bare en undskyldning for at tilpasse resultatet til mine kunstneriske evner ;) ).

Der er iøvrigt 3 andre klasser: Support, Vehicle, Aerial... Support adskiller sig ved ikke at kunne flytte selv (samme som i Hexadome 1 - bortset fra at de i Hexadome 1 var stuck, mens de her kan flyttes af andre enheder), Vehicle adskiller sig ved at kunne transportere f.eks. infantry og derved forøge en hærs samlede hastighed og rækkevidde. Aerial er de eneste der kan krydse steder med vand.

I får lige Heavy'en i selskab med de to andre, og i fuld figur (Og ja, jeg blev lidt doven da det kom til fødder/hænder og kanonen men, som sagt, det ender som et meget lille ikon i spillet, så... :) )
Attachments
Heavy.jpg
GruntAndEliteAndHeavy.jpg

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Hexadome 2

Unread post by Niels Jørgensen » 18 Jan 2016, 15:35

Shoot, det var en hård weekend.

I fredags manglede jeg bare en enkelt feature (Spying) inden alle base features var checket af på min liste, så jeg var helt sikker på at game-test ville blive i weekenden.

Det var indtil jeg indså at den måde jeg håndterede background jobs på på serveren var helt uholdbar - jeg har nok haft lidt for mange bolde i luften på een gang. Anyways, re-design, om-kodning, og nu er jeg tilbage igen (Tror jeg). Har lige lagt en ny server op, og nye klienter i dropbox. Jeg har lidt svært ved at tiltrække mig opmærksomhed (as always :) ), så de af jer der er nysgerrige men ikke nok til at sende en PM kan hente en klient her:

https://www.dropbox.com/sh/ikcgaqaydv5w ... t_YWa?dl=0

Der er en Windows og en Mac version - Windows versionen har jeg ikke testet (Har kun en gammel XP som ikke er tilsluttet). Mac'en er en enkelt fil, Windows er en fil og en data folder.

Spillet er på ingen måder balanceret eller tweaket men base features er som sagt ved at være på plads. Vær opmærksom på at jeg river serveren efter behov, uden foregående advarsel, og ofte med en efterfølgende drop af alt data, så bliv ikke for tæt knyttede til jeres tropper :P ... Der er givetvis også loads of bugs o.a. godt at slås med endnu.

Kommentarer på mail til nj -at- boaneo.com eller PM eller bare skriv her i tråden - godt som dårligt, jeg kan tåle det. Håber jeg :)...

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Hexadome 2

Unread post by Zee » 21 Jan 2016, 14:26

Jeg vil lige nævne at jeg er i gang med at teste (meget sporadisk når der er et lille hul i kalenderen hist og her) :)

Du får en større omgang feedback på mail (i dag eller i morgen), men helt kort kan jeg sige at jeg absolut ikke havde nogle problemer med at starte/køre spillet på Windows, så ingen problemer der :)

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Hexadome 2

Unread post by Niels Jørgensen » 21 Jan 2016, 16:43

Tak, det lyder godt - det er fint med sporadisk test, det er jo lidt sådan det er tænkt at spillet skal spilles. Sporadisk - når man har 5-10 minutter tilovers :)...

Jeg har en omgang bug fixes som nok ryger op senere idag - F.eks. er "Attack" rimelig broken, og den beregning af troop stats der vises i UI passer ikke med de faktiske værdier. Derudover har jeg udvidet event systemet så man får beskeder når forskellige ting skal gøres. Jeg kommer til at droppe data når jeg opdaterer.

Balancering er stadig ikke påbegyndt, men jeg vil godt lige sikre mig at basic features virker inden jeg begynder at sætte realistiske tider på production og movement.

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Hexadome 2

Unread post by Niels Jørgensen » 22 Jan 2016, 18:26

Jeg fandt et par kedelige fejl så det tog lidt længere tid end beregnet, men nu skulle der være en opdateret version ude. Der er et eller andet funky med messages der ikke rigtigt forsvinder client-side når man sletter dem. Næste update bliver en UI cleanup og client-side bug fixes, tror serveren er ved at være rimelig tæt på nu.

Link'et er det samme: https://www.dropbox.com/sh/ikcgaqaydv5w ... t_YWa?dl=0

:)

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Hexadome 2

Unread post by Niels Jørgensen » 24 Jan 2016, 23:03

Så er der en ny klient i dropbox - har rettet en del client-side fejl og rodet lidt med diverse UI detaljer og tilføjet lidt lyd (musik + button press).

Jeg har også fået tæsk af den første Power User fra Hexadome 1 tiden, så det er snart på tide at droppe databasen igen tror jeg ;)
Attachments
HexadomeReboot_13.jpg
HexadomeReboot_12.jpg

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Hexadome 2

Unread post by Niels Jørgensen » 26 Jan 2016, 17:18

Ny version i dropbox - fikset en del med path rendering, og transport generelt. Man kan nu sætte en transport til "repeat" for at slippe for al for meget micro management med ressourcer :)

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Hexadome 2

Unread post by Niels Jørgensen » 05 Feb 2016, 15:58

Så er server V0.004 uploadet og Client V0.004 lagt i dropbox. De beskedne versions numre indikerer bare at det er et nyt build - ændringerne er massive og har taget mere end en uge på fuld gas at få implementeret, så jeg håber det var det værd :).

Den primære ændring er at selve angrebet nu har fået sit eget minispil så det er en interaktiv process istedet for bare: "Flot angreb, her er resultatet"... Et angreb er nu nærmere en belejring man hvorfra man kan angribe specifikke enheder fra forskellige sider under hensyntagen til enhedernes angrebs mønstre og terræn omkring det angrebne site.

Og screenshots er i omvendt rækkefølge - Jonaz for H., dit forum viser billeder i omvendt rækkefølge af hvad man uploader i ;).
Attachments
Og så er der skud udveksling. :)
Og så er der skud udveksling. :)
Efter at have sat en enhed i spil kan man angribe de af fjendens enheder der er inden for din angrebs zone (denne har forskellige form afh. af enheden)
Efter at have sat en enhed i spil kan man angribe de af fjendens enheder der er inden for din angrebs zone (denne har forskellige form afh. af enheden)
Når ens tropper er fremme ved fjenden kan det sjove begynde
Når ens tropper er fremme ved fjenden kan det sjove begynde

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Hexadome 2

Unread post by jonaz.dk » 05 Feb 2016, 17:37

@Niels
Helt sikkert et issue jeg havde fixet. Hvis jeg var programmør på phpBB. :)

Og godt at se der er gang i projektet!

Post Reply