Page 1 of 1

Undervisning i spil design og spil design i undervisningen

Posted: 27 Jun 2016, 14:02
by C.Scheel
Projektet hedder "Spil på tværs" og handler om hvordan man kan bruge
spil design på tværs af undervisningen i forskellige fag.
Ideen med dette er at benytte spil design som en indgang til faglig undervisning i de ældste klasser og i gymnasiet, samt at give et bud på en metode til at skabe spil, som en indgangsvinkel til undervisning og til at arbejde tværfagligt på en sjov måde.
Spil design handler om at udvikle ideen til et spil og indeholder mange komponenter, der kan tilgås fra forskellige faglige vinkler. For at holde fokus på spil designet har jeg valgt at projektet er baseret på analoge spil eller brætspil, da den digitale del har en tendens til at komme til at overskygge resten. I spil design bruges analoge papir udgaver til tider til de første tests i processen, derfor er der ikke nødvendig vis noget til hinder for at ideen kan videre bearbejdes digitalt, senere hen, hvis ideen egner sig til dette, men det er ressource krævende, medmindre man har den rette hjælp.


Ved processen afslutning skulle grupperne gerne have designet et spil, spiltestet det selv og har andre til at spil teste spillet. Inden man for alvor går i gang er det dog vigtigt at man gennemtænker om ens ide kan fungere som spil, da det ikke er alle ideer der er lige velegnede til til spil designs. Historier kan være for komplicerede, reglerne kan være for udspekulerede , opgaven kan være for kompleks og man kan komme til at gøre spillet alt for svært af spille eller vinde. Derfor er det også væsentligt at underviserne gør sig nogle overvejelser om hvad der kan fungere inden de lægger det ud som en projekt opgave. En måde at gennemtænke dette på kunne være at forsøge forestille sig nogle endelige spil ideer eller forsøge at finde spil der lever op til de krav man stiller i opgaven.

Selvom projektet ikke er fuld udbygget endnu så indeholder det en række ideeer og
du kan se mere her:
http://www.cscheelskunst.dk/Forside.html