Jeg fangede ikke helt hvad formålet var i spillet, udfra at spille det alene (måtte lige tilbage og læse posten igen).
Umiddelbart var min første indskydelse at forsøge at slå alle spillerne ihjel.
-det var sjovt
Men hvor jeg så undrede mig over at man kunne "sætte mange goblins og fælder på banen, uden konsekvenser" (men samtidigt var der et maks, som ikke var klart hvad det bestod i).
-det var så heller ikke helt sjovt nok at styre goblins, da de ikke kunne andet end attacke - og det at vælge target var så en fattig trøst, men det tog lang tid at resolve kampen (og jeg fik et frys + out of memory, da jeg havde downet 3 og de sagde "maybe we should retreat while we can").
Men jeg forstår nu intentionen om at skulle balancere spillernes "interesse" i seancen.
Det må hverken være for svært eller for let.
Men jeg kan ikke se spillernes interresse noget sted?
-dvs. ens "score"(player happiness) som man skal manage for at få, fremgår ikke rigtigt noget sted (deres ansigtsudtryk skifter jo alt efter de de bliver ramt eller misset).
Og når det at give spillerne modstand/medgang så heller ikke "koster dig noget" som GM, så handler det måske bare om at vælge mellem a og b på skift?
Dvs. først modgang, derefter medgang?
Hvilket ikke er så interressant.
Jeg kan i hvert fald ikke gennemskue cost / cost-benefit / tradeofs / pros-and-cons.
Så hvis det handler om pen and paper og player happiness, så burde spillet i min optik handle om at genskabe epic, evil og silly moments.
-som jo er det som rollespil handler om, i min optik.
Dvs. at man skal styre npc'er, for at give den følelse hos spillerne.
F.eks. ved at monstre havde abilities, såsom "suicide strike" hvor de tog en spiller ned til 1 hp, men mistede livet.
Eller "epic fumble", hvor hele teamet er nede, kun en cleric tilbage med 1 hp, hvorefter en goblin kan lave en fumble, der sender den selv + dens 10 andre venner, rullende ned af bjergsiden.
Her kan man så også operere med faktisk ressourcer, f.eks. "terningslag".
Du har et vist antal 1'ere og 20'ere, samt andre jokere (wandering monstre, skytsengel etc) som du kan bruge på passende tidspunkter, for at "forme forløbet og medgang/modgang".
Men in the end - vil et sådan gameplay give den følelelse, når feedbacken er fra - en AI - og ikke fra spillere?
-dunno....
Men som coop, kunne det måske være meget griner (men igen, hvorfor så spillet det på computer og ikke irl...).