Mega update til Pixie3D

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Mega update til Pixie3D

Unread post by ZeroHero » 20 Nov 2018, 18:38

Hej,

Jeg vil lige naevne at mit fritids projekt Pixie3D er blevet opdateret med en masse nye features som kan hentes frit og kvit fra www.pixie3d.com

Ud over en masse fejl er blevet rettet, saa er foelgende omraader blevet implementeret:

1) Forbedring af paths, det er lnu letterer at benytte paths
2) Mirror feature er blevet implementeret, hvilket goer kararakter modellering letterer at udoeve
3) Snap tool er blevet introduceret over hele softwaret, udover standard snap for rotering/skalering er der ogsaa en 'Snap to surface' vaerktoej som foreksempel vil placerer objekter oven paa hinanden, uden behov af yderligere flytning af objekterne. Samt at lave Paths der foelger en geometrisk overflade er blevet en ren fornoejelse.
4) Rendering, endelig er den foerste udgave af min renderer blevet officielt tilgaengelig. Rigtig mange har spurgt efter denne feature, saa betragt det som en tidlig julegave.
5) Kamera og lys-kilde objekter, det var jo naesten noedvendigt, nu da Rendereren er blevet udgivet.
6) Store forbedringer af Skin modifieren, det er nu meget letterer at bygge din skelet og skinne dine karakter. (Dette er faktisk fra sidste opdatering men jeg glemte at naevne det)

Pt, arbejder jeg paa at omskrive kernen af Pixie3D, for bland andet at onpnaa bedre performance, bedre brug af hukommelse, samt ENDELIG at faerdiggoere min UNDO/REDO features og forberede Pixie3D til andre platforme saa som Linux.

I er meget velkommen til at hente Pixie3D fra www.pixie3d.com og give ris eller ros.
Jeg tjekker dette forum jaevenligt.

Soren

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Mega update til Pixie3D

Unread post by ZeroHero » 23 Nov 2018, 17:36

Hvis der er nogle af jer som stoeder ind i problemer med at starte Pixie3D op, saa sig lige til. Jeg har set et par eksempler hvor nogle brugerer har oplevet at deres sikkerheds software har blokeret Pixie3D paa deres system.

Pixie3D
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 29 Jun 2016, 12:01

Re: Mega update til Pixie3D

Unread post by Pixie3D » 06 Dec 2018, 14:06

Hvis der er nogle af jer har ideer til at forbedre Pixie3D, saa hold jer endelig ikke tilbage. Jeg vil med glaede modtage oensker om nye features eller evt. aendringer som kan goere jeres brug af Pixie3D lettere.

Pt. er jeg ved at omskrive kernen af Pixie3D og samtidig laver jeg en Linux og XOS version, saa det vil et perfekt tidspunkt for dig at komme frem med dine foreslag nu.

Jeg kan blandt andet ogsaa loefte sloerret for at jeg leger lidt med ideen om at lave en indbygget visuel editor for modellering vaerktoej samt for geometriske primitive objekter. Det vil dermed kunne goere brugeren i stand til at sammensaette sine egne modellerings vaerktoejer eller aendre eksisterende vaetktoejer. Brugeren vil blandt andet kunne sammensaette sin egne versioner af eksempelvis extrusion, chamfer, bridge, boolean og andre modellering vaerktoejer. Eller maaske du vil gerne udvide arsenalet af geometriske primitive objekter, saa du ikke kun har de faa standard objekter saa som kasser, kugler, cylinder osv. til raadighed, maaske du vil ogsaa gerne tilfoeje capule, oil tank, tube, eller noget helt andet som du har set i andre software. Disse nye sammensaetninger vil kunne indsaettes i brugergraensefladen paa ligefod med eksisterende vaerktoejer, helt uden behov for programmerings egenskaber eller andet ekstern software. Disse nyskabte vaerktoejer vil naturligvis kunne gemmes og evt. deles med andre brugerer. Hvad siger I til det? Lyder det spaendede og som noget der kunne bruges?

Pixie3D
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 29 Jun 2016, 12:01

Re: Mega update til Pixie3D

Unread post by Pixie3D » 07 Jan 2019, 12:15

Jeg haaber at I har haft en rigtig god jul og at I er kommet godt ind i det nye aar.

Der er ikke rigtig nogle der har givet feedback paa mine tidligere indlaeg, jeg gaar ud fra at der ikke er saa mange der har erfaring med 3D modellering paa dette forum? Eller har folk bare generelt for travlt med andre ting?

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3898
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Mega update til Pixie3D

Unread post by jonaz.dk » 07 Jan 2019, 13:10

Ja der er nok ikke super mange aktive 3D folk her inde. Sikker på der er nogle lurkere. :)

Et par lynhurtige kommentarer :)
Altid imponerende ildhu! Og dejlig light weight. Under 4MB.

Der bør helt klart være support for OBJ og optimalt også FBX. Import og export. hvis det er noget der skal bruges i andre sammenhænge. End som helt standalone 3D app.

Når man flytter fx. objekter eller verticies in viewporten flytter objektet sig meget længere end man flytter musen. Transform bør være relativ til screenspace. Som alle andre 3D apps.

Ville være rart med edge loop select ved double click på en edge.

Pixie3D
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 29 Jun 2016, 12:01

Re: Mega update til Pixie3D

Unread post by Pixie3D » 07 Jan 2019, 16:44

Mange tak for din feedback Jonas.

Obj formatet er skam supportet, via en plugin der hedder object.dll den er i zip filen, har du udpakket alle filerne fra zip-filen da du startede Pixie3D? Jeg ved nogle bruger har haft problemer med at bruge mine plugins fordi de deres anti-virus software blokerede dem. Jeg har endelig haft tid til at kigge paa FBX fomatet, hvilket er meget mere kompliceret end obj formatet. Jeg haaber paa at kunne understoette FBX formatet i naermeste fremtid.

Jeg vil helt sikkert kigge naermere paa tramsformation i sammenhaeng med musens position.

Jeg kan glaede dig med at ring-loop funktionen er allerede implementeret for Edges. Under menuen for Edges er der en afkydsningsboks der skal markeres for at aktivere funktionen, du kan derefter blot dobbeltklikke paa en Edge og du skulle virke. Ved naeremere tanke burde den maaske vaere understoettet som standard?

Hvad syntes du om mine ideer til fremtide features?
Jeg kan blandt andet ogsaa loefte sloerret for at jeg leger lidt med ideen om at lave en indbygget visuel editor for modellering vaerktoej samt for geometriske primitive objekter. Det vil dermed kunne goere brugeren i stand til at sammensaette sine egne modellerings vaerktoejer eller aendre eksisterende vaerktoejer. Brugeren vil blandt andet kunne sammensaette sin egne versioner af eksempelvis extrusion, chamfer, bridge, boolean og andre modellering vaerktoejer. Eller maaske du vil gerne udvide arsenalet af geometriske primitive objekter, saa du ikke kun har de faa standard objekter saa som kasser, kugler, cylinder osv. til raadighed, maaske du vil ogsaa gerne tilfoeje capule, oil tank, tube, eller noget helt andet som du har set i andre software. Disse nye sammensaetninger vil kunne indsaettes i brugergraensefladen paa ligefod med eksisterende vaerktoejer, helt uden behov for programmerings egenskaber eller andet ekstern software. Disse nyskabte vaerktoejer vil naturligvis kunne gemmes og evt. deles med andre brugerer. Hvad siger I til det? Lyder det spaendede og som noget der kunne bruges?

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3898
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Mega update til Pixie3D

Unread post by jonaz.dk » 08 Jan 2019, 15:49

Tror ikke der er noget antivirus der driller.
Jeps har unpacket det hele til en folder. Der står kun *.P3D som format når man åbner filbrowseren.
object.dll ligger i folderen.

Fremtidige features. Har lidt svært ved at forestille mig hvordan det helt virker i praksis. Muligt det er fedt! Lyder ret teknisk og er selvfølgeligt endnu en retning softwaren tager som breder scopet endnu mere ud.
Der er mange andre basic features som image formater osv der kan tages hul på. Selvom det er nok noget af det mere kedelige kode.

Flere primitives som du nævner er altid velkomment!

Pixie3D
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 29 Jun 2016, 12:01

Re: Mega update til Pixie3D

Unread post by Pixie3D » 08 Jan 2019, 16:50

Ah, jeg tror jeg ved hvorfor du kun ser *.P3D. Jeg gaar ud fra at du har trykket paa "Save" knappen i hovedmenuen, hvilket aabner fildialogen og dernaest aabnet listen af fil-formater? Andre har naevnt at jeg boer goere det mere aabenlyst, for hvis du kigger oeverst i fildialog vinduet burde du kunne se nogle faneblade (De boer nok vaere stoerre og mere tydelig), som standard er fanebladet sat til " Save Scene", hvilket indikere at hele scenen vil blive gemt, derfor er der kun *.P3D tilgaengelig (da det format er det eneste der kan gemme alle Pixie3D's indstillinger). Du vil derimod gerne eksporter objekter fra din scene, hvis du klikker paa enten fanebladet "Export" eller "Export Selected" (hvis du kun vil eksporter valgte objekter fra din scene). Du kan foreksempelvis ogsaa eksporter/importer andre enkle objekter fra andre *.P3D filer ved at klikke paa fanebladet "Save Selected". Se evt denne video:



Angaaende min ide til min nye feature, jeg vil give dig ret i at det lyder meget teknisk, og det bliver nok ogsaa lidt teknisk. Men forestil dig at kunne lave din egen primitive muligvis en bestemt objekt saa som en stol, bord, eller noget helt andet som du ofte bruger og gerne vil kunne skabe ligesaa hurtig som at lave en kasse og vil kunne rediger hoejde, bredde, dybde og maaske resolution paa samme maade. Det kunne ogsaa vaere fedt, hvis samme system kunne tillade dig at lave dine egne modifiers, saa du behover ikke at kunne programmere for at lave dine egne special designet vaerktoejer men blot bruge denne visuelle editor.

Pt. understoetter Pixie3D foelgende billedeformater: bmp, jpg, gif, png, tiff og tga, samt video formatet avi. Jeg tror det daekker behov for de fleste bruger. Tga formatet er dog det mest interesssante, da den blliver indlaest via et plugin. Jeg regner med at give kilde-koden gratis ud, saa andre udvikler kan skrive et plugin til at understoette deres eget billedeformat.

En lille sidebemaerking, jeg ved ikke om du har lagt maerke til replicator objektet i "create" menuen (under primitive knapperne/ venstre-lodret menu). Jeg tror ikke jeg har snakket om dette feature endnu. Det er et objekt/funktion der vil kopier (eller snarre replikerer) et x antal af andre objekter. Man kan bruge den i mange sammenhaeng, for eksempelvis er det en hurtig maade at lave en graes mark paa. Den kan ogsaa bruges til at placerer trappetrin til et rundetaarn. Maaske kan vil du lave en skov af traeer? Jeg burde lave en video der viser denne features fulde potentiale, da den kan bruges i saa mange sammenhaeng og samtid spare en masse tid.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3898
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Mega update til Pixie3D

Unread post by jonaz.dk » 09 Jan 2019, 13:00

Ahhh haha så er det bare mig der er blind. ;)

Kan se nu hvor både image formater og import/export gemmer sig. Lidt uortodokst men fint fint.

Jeps har kort prøvet replicatoren super fin feature!

Fik et crash på obj import fra en max export.

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Mega update til Pixie3D

Unread post by ZeroHero » 11 Jan 2019, 12:10

Hej Jonas,

Hvis du sender mig din .obj fil, kan jeg kan proeve at finde ud af hvad der skyldes crashet.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3898
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Mega update til Pixie3D

Unread post by jonaz.dk » 11 Jan 2019, 16:31

Jeps done! Har før oplevet i forskellige projekter at Guru ware exporteren ikke er heeelt kombatibel med en (måske?) mere ren .obj fortolker.

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Mega update til Pixie3D

Unread post by ZeroHero » 14 Jan 2019, 11:50

Hej Jonas,

Jeg hare kigget lidt paa din obj fil, og jeg kan se at alle face index'ene er af negative vaerdier, det er i oejeblikket ikke kompatibelt med min implementation, af en eller anden grund troede jeg ikke at det kunne lade sig goere, men efter en naermere gennemlaesning af den oficielle dokumentation kan jeg se at negative vaerdier bestemt er tilladt, saa det vil jeg se om jeg kan faa det rettet saa snart jeg faar lidt tid.

Pixie3D
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 29 Jun 2016, 12:01

Re: Mega update til Pixie3D

Unread post by Pixie3D » 20 Jan 2019, 20:28

Hej Jonaz,

saa fik jeg lidt tid til at klare problemet. Jeg kan nu indlaese din obj fil uden problemer. Mange tak for at goere opmaerksom paa det problemet. Du kan enten manuelt hente den nye version fra www.Pixie3D.com eller du kan lade Pixie3D klare det selv ved at klikke paa "Check for updates" knappen i About Dialogen.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3898
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Mega update til Pixie3D

Unread post by jonaz.dk » 20 Jan 2019, 21:51

Super sweet! Kigger på det senere. :)

Post Reply