Drained - A new early access game

User avatar
AcesGames
Level 1 - Speck of dust
Posts: 14
Joined: 15 Aug 2019, 15:20

Drained - A new early access game

Unread post by AcesGames » 15 Oct 2020, 18:27

Hello there!

I have created a game called Drained. This is an early access game with future updates.
The game features a survival first-person zombie shooter and resembles games like Resident Evil & Left4Dead. Its Free to play. Hope you enjoy.

Any feedback or suggestions are more than welcome.

https://acesgames.itch.io/drained

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3899
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Drained - A new early access game

Unread post by jonaz.dk » 16 Oct 2020, 17:41

Good job! :)

A little feedback
I played it till completion. So that's pretty good!

I think overall the gameplay works pretty well for a small indie game.

- The guns goes through the walls. In Unity you can set up another camera to render only the weapon that gets overlayed in the normal camera view. So it will never go though the wall visually.
- Add a light cookie to the flashlight so it doesn't look so uniform.
- It would be nice with a sewer map. Just a simple paper map you can view for reference. It got pretty tedious and confusing to navigate the level at some point.
- It would also help the player to navigate the level if you made some sort of visual distinction between areas and pipes.
- Shooting zombies REALLY needs some blood splatter effects.
- A bit more wetness feeling and bottom water in the sewer pipes would be nice.
- A little split on the parallax mapping. It can really look bad and glitchy when you are too close to a wall. Normal maps might just be fine and doesn't glitch at a close view distances.
- Death was underwhelming. It could really need a boost for a shock effect.
- I had an issue where a zombie was crawling below my feet and I was unable to shoot it with the shotgun.
- The intro story needs a little run-through to improve the overall writing quality. Why not give the colleague a bit of a more personal touch. Like having him a named close friend. Otherwise it feel pretty uninvolving.
- There are also a lot of texture visible texture seams on the sewer pipe walls.
- You might want to consider using the flashlight more actively in the gameplay. Right now it just seems to be always on and play no specific role. And idea could be for the player be almost invisible to the zombies if it was off. And they would only detect you when extremely close. Naturally you should be able to see a little bit. So in turn when you run out of ammo you still have a stealth option.
In this case ammo should also be more scarce. More stealth mechanics could be implemented and the level updated to reflect this.
- The zombie could need to be able to jump off their path and into the water. In Unity I think you might have to look at some navmesh links.

There is a lot more to look at. But this is it for now from me. :)

Good job and keep us posted! :)

User avatar
AcesGames
Level 1 - Speck of dust
Posts: 14
Joined: 15 Aug 2019, 15:20

Re: Drained - A new early access game

Unread post by AcesGames » 16 Oct 2020, 23:14

Hej Jonas
Tak fordi du tog dig tid til at spille mit spil og for feedback
Jeg tager den lige på dansk.
Angående det med at våbenet kan gå igennem væggen, er jeg klar over, og har rodet lidt med det. Løsningen med et ekstra camera har jeg også benyttet. Problemet ligger i, at når jeg bruger det, så duplikerer den våben modellen, når jeg sprinter i spillet. Så jeg konkluderet problemet ligger i Depth indstillingen.
Jeg havde faktisk også tænkt mig at lave et map over kloakken, men det kan godt være, jeg tilføjer mere til kloakken. Derfor har jeg ikke lavet det endnu.
Selvfølgelig har jeg også tænkt på at lave blod effekter. Jeg skal have kigget nærmere på, hvordan jeg vil lave det.
I dag, har jeg rodet lidt med selve vandet. Jeg bruger bare Unity’s pro water effekt. Jeg har dog nogle sygelige framedrops. Det er som om, den renderer vandet udenfor kameraet. Så det er lidt med vilje, jeg ikke har addet mere vand pt.
Parallax mapping, er ikke noget jeg kendte til….Det må jeg kigge nærmere på. Tak for tippet.
Historien i spillet, er sådan set bare noget, jeg lige fandt på kort tid. Der vil helt sikkert blive tilføjet eller ændret på den.
Som du siger, så kan der ses seams i teksturen. Jeg har været lidt doven der 😊
God ide med hensyn til at inkludere lygten til en del af gameplayet. Men tit og ofte ser jeg spil, hvor det handler om at finde batterier etc…Det var ikke lige det jeg ønskede. But who knows.
Ja, zombies skal selvfølgelig kunne kravle op og ned fra kanter…Jeg er enig.

Og du må forresten gerne adde mig til game dev listen (Solo hobby dev).
Det var vist det hele. Tak igen!

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3899
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Drained - A new early access game

Unread post by jonaz.dk » 17 Oct 2020, 13:01

Hey! :)
Sidder ikke lige med Unity åbent. Men tænker hvis du flytter hænder/våben over i sit eget Weapon layer og sætter slår det layer fra i Culling Mask på dit main camera. Så renderer våbenet ikke på main camera og du kan smide dit weapon camera ind oven på main camera som target. Burde fikse duplikeringen.

Helt enig i at finde endnu flere ressources i form af batterier til lygten ville være et dårligt valg.

Tror at limited ammo og stealth i næsten tusmørke ville virke ret fedt. Hvis lydsiden osv er med.
Tænker zombierne kunne have lidt svagt glødende øjne så de kan ses i mørket. Og man kan gemme sig bag ved flere små obstacles eller flere små indhug i gangene mens man nervepirrende holder sig helt stille og mens en zombie vrælter savlende forbi.

Man kunne evt. indføre et lasersigte zombierne følger efter for at distrahere dem i mørket.

Angående vand så kunne du kigge på at smide Screen Space Reflections ind. De ret nice generelt. Men har dog deres begrænsninger. Og burde rendere rimeligt hurtigt.
Unity er et cirkus i øjeblikket med halvfærdige render pipelines og forskellige version af post processing stacks som ikke arbejder sammen. Men det burde kunne lade sig gøre med lidt research.

(Update): Nå ja.. har forresten addet dig til listen.. før du spurgte om det endda ;)

User avatar
AcesGames
Level 1 - Speck of dust
Posts: 14
Joined: 15 Aug 2019, 15:20

Re: Drained - A new early access game

Unread post by AcesGames » 17 Oct 2020, 21:17

Hej igen
Jeg tror jeg har fået fixet det med at våben går igennem væggen.
Cool ide, med at tilføje lidt ”Stealth” elementer til spillet. Det vil jeg gerne prøve af.
Jeg prøver at researche lidt omkring vand og screen space reflections.
Jeg har også rodet en del med HDRP, men jeg magter desværre bare ikke, at få det til at se godt ud. Så jeg tror jeg venter, til det er lidt mere integreret i Unity.
Fedt at du har addet mig allerede 😉. Du kan lige tilføje Aalborg som by, hvis det er.

User avatar
jk5000
Level 5 - Youngling
Posts: 55
Joined: 05 Jan 2017, 20:17

Re: Drained - A new early access game

Unread post by jk5000 » 18 Oct 2020, 21:57

Hejsa

Jeg har endeligt fået prøvet dit spil, og for mig er det sådan set et udmærket lille spil. Og jeg kan overordnet godt lide spillet retro udseende, og det følelse lidt som at spille Half-Life, eller et eller end andet gammelt zombie skydespil. Jeg har sådan set ikke noget problem med spillets udsende, også selvom det ikke altid har den mest polerede og flotte grafik, så passer det ligesom godt
til spillets retro stil. For mig mangle spillet hverken blod eller bedre vand shaders.

Spillet har dog nogle tekniske problemer, og jeg tror Jonas har nænt de fleste af dem. Jeg oplevede dog nogle, som jeg tror han ikke fik nævn:
- Jeg oplevede nogen gange, at jeg ikke var i stand til at samle ting op når jeg trykker på E knappen. Problemet kunne dog løses ved at alt+tab ud og ind af spillet.
- Umiddelbart syndes jeg at auto save systemet virkede lidt mærkeligt. Jeg stoppede faktisk med at spille spillet, fordi efter jeg havde være blevet dræbt nogle gange, så havde jeg ikke flere patroner og der var stadig masser af zombier.

Men mit største problem med spillet er sådan set ikke de tekniske problemer. Det jeg savner mest ved spillet er mest af alt noget kreativitet og nyskabelse. Historien kunne også være mere interessant, og helt ærlig når jeg spiller et action spil, så gider jeg faktisk ikke læse en masse tekst og jeg ville helt klart fortrække at spillets dialog var lavet med stemmeskuespil. Og for mig behøver stemmeskuespillet ikke engang være virkelig god. En dårlig Arnold efterligning ville virke udmærket. Jeg er i øvrigt også enig med Jonas I, at når man dør virker lidt fladt og kedelig.

Når alt det er sagt, så er det sådan set et fint lille spil med masser af potentiale. Og om ikke andet så elsker horror Youtuberne altid den her type spil.

User avatar
AcesGames
Level 1 - Speck of dust
Posts: 14
Joined: 15 Aug 2019, 15:20

Re: Drained - A new early access game

Unread post by AcesGames » 19 Oct 2020, 00:35

Hejsa
Mange tak fordi du gad at spille mit game og for feedback
Ja selve banen har et meget begrænset udseende. Der mangler en masse detaljer, når vi snakker leveldesign. Ligeledes mangler jeg at lave en del normal maps. Problemet er lidt at de fleste textures jeg ejer, ikke er i den bedste opløsning. Så ser jeg det lidt som spild af tid at lave normal maps udfra dem, da jeg gerne vil have bedre textures på sigt.
Som jeg også nævnede for Jonas, så har jeg problemer med at vandet dræner spillet for FPS. Jeg vil bruge noget tid på at prøve at finde en løsning.

Jeg har ikke oplevet at man ikke kan samle ting op. Jeg har set et hav af forskellige playthroughs allerede. Jeg tror dit problem måske har været at mouse cursoren har været fremme på skærmen. Så er det jo den man skal samle op med. Unity elsker at smide den på skærmen, når man trykker ESC, af en eller anden årsag.

Autosave systemet, som du nævner det, er sådan set bare checkpoints, hvor playeren bliver flyttet tilbage. Hvad playeren havde af våben, ammo og items er den samme. Disse checkpoints er selvfølgelig bare en midlertidig løsning, indtil jeg får lavet et ordentligt savesystem.

Jeg har også tilføjet flere patroner i banen. Playeren starter ligeledes med 45 bønner nu. Derudover har jeg sat firerate på begge våben, så man ikke bare kan spamme løs.

Planen med dette spil i første omgang, var sådan set bare, at jeg ville prøve mine evner af med at lave en basic shooter.
Det er primært årsagen til, at storyline virker lidt flad. Den kan altid forbedres eller ændres. Det er også grunden til, at der ikke er voice acting endnu. Havde jeg haft evnerne, så havde introen været en cinematic, men desværre rækker mine evner ikke så langt (endnu).

Ligeledes, har jeg bevidst været lidt sparsom med unikke game mechanics indtil videre. Jonas foreslog et stealth element i spillet, hvilket jeg synes lød som en fed ide. Ligeledes vil jeg gerne tilføje lidt Resident Evil style i form af puzzles og jumpscares.
Det der med character levelling og special abilities (Dying Light eks.) ønsker jeg ikke i spillet.
Det var vist det hele.
Tak igen!

Post Reply