Tåbeligt spørgsmål

HansPedersen
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 25 Apr 2009, 20:06

Tåbeligt spørgsmål

Unread post by HansPedersen » 03 May 2016, 21:16

Jeg ved godt mange vil se ned på mig med dette indlæg, men det ligger trods alt i off topic, så kan jeg vel ikke være helt gal i byen. Men nej jeg har ikke millioner til at få opfyldt mit ønske ;)

Jeg har et ønske til et "spil", men jeg ved på forhånd at sandsynligheden for at tjene penge på det er nok lille. Det er til et nichemarked. Det drejer sig om simpel simulering af at styre togtrafikken. Der findes mange engelske versioner osv (eksempelvis her: http://www.pcrail.co.uk/index.php?pts=series&series=2). Og der var også gamle udgaver af enkelte danske versioner. Men jeg tænker mest på at simulere det danske der hedder DCTC Fjernstyring. Og som er det mest udbredte, indtil det nye samlede signalsystem kommer som er under opbygning. DCTC er baseret på computerbetjening og burde derfor være enkelt at simulere.

Jeg tænker der skal laves en editor som det vigtigste, hvor alle funktioner, elementer osv. og så kan man frit lave strækninger og stationer, enten fantasi eller efter virkeligheden, helt efter eget ønske. Så har man først grundtingene på plads, i form af editor, og selvfølgelig en mindre strækning, så kan man som bruger selv lave et hav af andre. Optimalt på sigt, selvfølgelig hvis man kunne spille online og styre strækninger op til hinanden så togenes forsinkelser spredte sig til andre spillere osv. Men det er nok mere kompliceret. Nå, men jeg arbejder selv som trafikleder hos Banedanmark i dag, og synes det kunne være sjovt med en simulator, for her kunne man få lov til at teste ting af i trafikafviklingen, uden det har konsekvenser (jeg tænker her selvfølgelig i forhold til rettidigheden, ikke sikkerheden, den er selvfølgelig altid i top!). Derudover kunne man også bedre simulere køreplaner, med flere tog, og kan det lade sig gøre osv, hvis man lige lavede et ekstra spor osv osv. Ja, mange sjove tanker jeg har til den slags. Men det grundlæggende er selvfølgelig selve simulatoren. Det er ren 2D jo, meget meget simpel grafik, nogle streger og tal og bogstaver, og så selvfølgelig nogle funktioner.

Jeg har absolut INTET kendskab til programmering. Men er det noget der lyder nemt at lave? Der vil selvfølgelig skulle være en masse "bagved" i form af køreplaner, radioforbindelse til lokofører (med standardmeldinger frem og tilbage) og en tilfældighedsfaktor til forsinkelser osv. Det drejer sig kort om at programmet skal simulere afstande (som hver "streg" har indkodet hvor lang er, og så togtyper og hvor hurtigt de kører, accelerer og bremser, og så bevæge sig, når de får signal osv. Der kan selvfølgelig laves rigtig mange ting til. Der kan være pointsystem for at køre det godt, og klare forskellige scenarier osv. osv.

Men grundlæggende er det selve simulatoren, og vigtigst editoren så man altid selv kan lave de strækninger man ønsker. Der vil være en række forskellige signaltekniske ting, afhængig af om det er stationer eller "fri bane" osv. Men grundlæggende er det i editoren et spørgsmål om at hver "objekt" har en boks med forskellige muligheder man så skal vælge, hvilke der kan bruges osv. Jeg kan selvfølgelig komme med lange forklaringer osv. i detaljer. Det nemmeste ville selvfølgelig uden tvivl være at jeg selv kunne programmere, men det kan jeg ikke :( Og tvivler på jeg kan lære det godt nok til at kunne.

Men tilbage til det økonomiske. Jeg tvivler på det er noget der kan sælges i mange eksemplarer. Og man kan jo se på de engelske versioner at de fleste er gratis til download, derfor er økonomien begrænset. Men på den anden side tænker jeg, at det er vel ikke så vanskeligt at programmere? Det er selvfølgelig svært at vide, når ikke i kender systemet. Men ja, jeg er bare lidt nysgerrig :) Eller er det umuligt at sige ud for de givne oplysninger?

Med nysgerrig hilsen
Hans Pedersen

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Tåbeligt spørgsmål

Unread post by Instawin » 03 May 2016, 21:56

Hej Hans,

Det er jo altid i orden at spørge. Jeg har altid lært, at der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar ;)

Nåh, men hvor skal man starte ...

Jo, lad os starte med det at tjene penge. Jeg skal forsøge at holde mit personlige syn på den danske spilindustri for mig selv, selvom det er noget, der ligger mig meget på hjertet. Men lad mig bare sige, at langt de fleste i dag ligger og sysler med deres egne ting. Og mange arbejde hårdt og mange timer hver uge. Så at finde én, der "lige kan lave sådan noget". Det bliver nok ikke nemt.
Når det så er sagt, så er det nogle utroligt flinke folk, der er i branchen. Og med 735 fuldtidsbeskæftiget, og måske lige så mange, der ikke er officielt fuldtidsbeskæftiget (men sikkert er i praksis) så bør der jo da være en enkelt tog afficiado eller to et sted ;)

Det med millionerne er vist stadig kun de færreste forundt her i DK, men det kan da godt være, at det er muligt at tjene penge på sådan et spil - hvem ved? For nylig var jeg til et seminar, hvor en foredragsholder viste, at ét af de top 10 bedste indie spil på Steam (en digital udgivelsesplatform) var et spil der hed noget i stil med "American Trucker 2". Hvor man, ja, man kørte lastbil fra A-Z. Havde solgt 2 mio. eksemplarer :)

Et ordentligt svar til dit spørgsmål ville jo nok blive bedst leveret, hvis man sad ansigt til ansigt.

Men jeg ser et væld af ting i din "simple" forespørgsel, der kan ende med at tage virkelig lang tid at udvikle. Du vil gerne have - lyder det til på mig - at vi simulerer virkeligheden. Hvor hurtigt kører et tog, hvor lang tid tager det for det at komme op i fart, ned i fart, hvad med vind, vejr og øvrige forhold. Hvad med vægten af antallet af passagerer, hvad med brændstof, særlige spidsbelastninger i togtrafikken, terræn og meget andet.
Det er bare nogle af de spørgsmål, der dukker op i mit hoved.
At simulere virkelighed er nok ét af det sværeste ting at give sig i kast med, for der er så mange variabler, der skal regnes med ind i spillets "motor", for at kunne begynde at lave de simuleringer, som du gerne vil have.
Og det næste man SKAL spørge sig selv om er, "Hvordan laver vi det sjovt?".

Og det er sikkert kun lige overfladen. Der er sikkert en række tekniske detaljer, der også skal være på plads, for at en "kender" vil synes om det. Og som det så ofte går, når man så begynder at kratte i overfladen, så hober der sig et væld af forskellige spørgsmål op, som der skal tages stilling til.

Nåh, jeg ved ikke lige, om denne besked kom til at lyde lidt negativ? Det var ikke meningen ... mere ment som: Det er formegentlig ikke nogen lille forespørgsel du kommer med - Tro mig, jeg har stået i situationen utallige gange selv ... "Kan vi ikke BARE lige"... og så bliver mine programmører helt grønne i hovedet ... ha ha

Håber det her gav en smule indsigt ...

Fra en daglig, glad og tilfreds S-togsrejsende :)
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 4158
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Tåbeligt spørgsmål

Unread post by jonaz.dk » 03 May 2016, 22:07

Hej Hans!
Jeg tror ikke der er nogen der ser ned på dig. :) Du lyder ikke som en fantast der vil lave GTA 7 på hobbyniveau. ;)
Syntes du er meget fin ydmyg tilgang til opgaven og har en grundlæggende forståelse for et overkommeligt projekt med små midler! Godt! :)
Det er naturligvis et niche projekt. Men hvis der ikke er de store krav om realiseringen og det visuelle er vi meget tættere på noget overkommeligt.
Kommercielt skal der nok ikke være de store forventinger som udgangspunkt. Men lyder det meget som et nørdeprojekt skabt med hjertet. Det er måske det vigtigste!
Og potentielt en stepping stone som prototype til udvikling af næste version. Proof of concept. Man skal bare prøv. Det er det eneste man kan gøre og se hvad der sker.

Hvis det ikke lykkedes dig at finde en programmør/partner på projektet. Så er det utroligt nemt at gå igang med at lære. FX. Gamemaker. Unity etc.
Det lyder ikke som rocket science kode vi er ude i, afhængigt at hvor detaljeret simulationen skal være.
Der er et hav af tutorial muligeder på youtube osv. Det eneste det kræver er tiden og viljen.

Ellers smid lidt penge på højkant til nogle programmørtimer. Der findes også en del freelancer sites hvor du kan hyre folk ind.
Quora post om emnet. Det er naturligvis det fedeste at have lokale folk man kan mødes med. Men i potentiel mangel af bedre.
https://www.quora.com/Which-are-the-bes ... cing-sites

Men under alle omstændigheder held og lykke med projektet. :)

HansPedersen
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 25 Apr 2009, 20:06

Re: Tåbeligt spørgsmål

Unread post by HansPedersen » 03 May 2016, 23:14

Tak for jeres meldinger. Og ja der er selvfølgelig nogle få ting vedrørende stigninger osv. som kan have betydning for hastigheden og vejret osv. Men ja, jeg tænker meget i procenter. At ved en strækning med 2% stigning kører toget for 90% trækkraft som maks eksempelvis, og måske kun 70%, og det er så en tilfældighedsgenerator der vælger om det er det ene eller andet.

Og så kan der ved løvfald være store eller små problemer, i en tilfældighedgenerator at igangsætning er kun 50% af det pågældende togs evne, hvis vejret er sådan og sådan, eller kan være, for det svinger jo meget fra lokofører til lokofører, hvor heldigt/godt de lige rammer igangsætningen. Så man kan sige at det er 50-70% det svinger imellem i en tilfældighedsgenerator hvor det i 50% af tilfældende er for 70% trækkraft, og i 20% af tilfældende 60% og i 30% af tilfældende er det 50% trækkraft. Og på den måde forestiller jeg mig det hele bygget op. Og opholdet ved perron tænker jeg også opdelt i myldretider er tager det i 90% af tilfældende 1 minut, og uden for 30 sekunder i 90% af tilfældende, eksempelvis. Og de procentsatser skulle jo så være muligt at ændre i "Editoren" så man kan opbygge lette eller svære scenarier osv. Ja, det er forklaret på en dårlig måde, det er jeg klar over :) Men det er i mit hoved, hvor ubrugeligt det så end er ;)

Grafikmæssigt er det virkelig simpelt. Her er lige et kort videoklip fra job, og et enkelt stilbillede. Videoklippet er et såkaldt stationsbillede, og stilbilledet er et såkaldt strækningsbillede. Så kan man vælge hver enkelt station frem og se præcise detaljer. Det hele foregår via tastetur. Men det var mere for at vise grafikken, og hvor simpel den er. Og derfor jeg mener det meste må ligge i det underliggende, altså en masse algoritmer på sin vis.

Her videoklip: https://www.dropbox.com/s/moqcukyit3pbq ... 1.mp4?dl=0
Her billede: https://www.dropbox.com/s/twira4cny2fgt ... p.JPG?dl=0

User avatar
Henrik LSP
Level 10 - Dark arts student
Posts: 105
Joined: 19 Apr 2011, 20:53

Re: Tåbeligt spørgsmål

Unread post by Henrik LSP » 04 May 2016, 07:29

Jeg kan se to måder, hvorpå du kan realisere din idé. I bund og grund kommer det an på, om du helst vil betale i tid eller i penge.

Hvis du helst vil bruge tid, kan du gå i gang med at lære at programmere. Gamemaker studio eller Unity, som jonaz nævnte, er gode steder at starte. Så kan du se, hvor lang tid det tager dig at lære at lave en prik, der bevæger sig fra punkt A til punkt B. Derefter udvide det til at prikken kører frem og tilbage efter en bestemt køreplan. Derefter tilføje knapper, så en spiller kan justere køreplanen. Så har du en nogenlunde idé om hvor lang tid, det vil tage at lave færdigt.

Hvis du hellere vil bruge penge. Så gør op med dig selv, hvor meget, du vil bruge på det om måneden. Jeg vil anbefale et fire-cifret beløb. Samme størrelsesorden som andre dyrere hobbyer såsom bil, båd, hest. Så hyr en programmør til et bestemt antal timer om måneden eller ugen. Jeg foreslår scrum metoden med en sprint længde af en eller to uger - du designer nogle specifikationer i starten af hvert sprint. I slutningen af sprintet viser programmøren, hvad han/hun har lavet. Derefter laver du nogle nye designs, og I aftaler, hvad der skal laves til næste sprint. Efter tre-fire-fem sprints får du en måling (kaldet velocity) af hvor hurtigt arbejdet skrider frem, som du kan bruge til at udregne hvor lang tid resten vil tage. Fortsæt denne cyklus, indtil du ikke vil bruge flere penge på det. Forhåbentlig fordi du er tilfreds med slutproduktet.

Jeg fraråder, at du hyrer nogen til at lave det færdigt for en fast pris. Du har dårlige muligheder for selv at involvere dig. Det, du får leveret, vil ikke være det, du forestillede dig. Du har ikke muligheden for at stoppe halvvejs. Og der er tæt på garanti for at budget og deadlines bliver overskredet.

Peter
Level 4 - Newbie
Posts: 48
Joined: 29 May 2009, 11:14

Re: Tåbeligt spørgsmål

Unread post by Peter » 04 May 2016, 10:05

Du har formegentligt allerede tænkt på det, men hvad med at få løst opgaven i Banedanmark regi? Hvis ikke der er ressourcer til rigtige fuldtidsansatte kunne man måske overbevise ledelsen om at få studerende til at løse opgaven? Hvis man kan give dem lidt løn er der nok bedre mulighed for at finde nogle gode studerende, men ellers er der flere universiteter hvor det let kunne oprettes som et projekt den studerende ville få point for, evt. bs.c. eller ms.c projekter. Så vil man måske kunne slippe udenom at skulle betale løn til den studerende, men til gengæld slipper man nok aldrig for at skulle bruge lidt tid på at sætte dem ind i tingene og følge status i projektet.

Lyder som om Banedanmark kunne få meget ud af sådan en simulator i hvert fald. Hvis økonomien er det springende punkt kan man også forsøge med forskellige EU eller innovationsfondsansøgninger, men der vil nok være en hel del arbejde i at skrive disse, og ingen garanti for succes.
Hvis det er helt umuligt, så er ideerne fra de øvrige indlæg også gode. Der er også andre sites hvor du kan søge efter frivillige hobbyister der kan hjælpe dig, som f.eks. Unitys forum.

User avatar
buchardt
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 174
Joined: 09 Apr 2010, 11:25

Re: Tåbeligt spørgsmål

Unread post by buchardt » 04 May 2016, 11:00

Jeg ved godt at du kigger efter en simulation, men hvis simulationen kunne bruges som motor/engine for et mere arkade-inspireret spil, saa kunne du maaske finde inspiration i det nye Mini Metro:

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Tåbeligt spørgsmål

Unread post by Instawin » 04 May 2016, 12:18

Jeg må lige understrege, at det her er én af grundende til, at jeg er blevet "forelsket" i denne branche. Og at jeg skriver, at det er en gruppe flinke mennesker.

Se lige hvor mange gode input det vælter op med ... :)
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

HansPedersen
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 25 Apr 2009, 20:06

Re: Tåbeligt spørgsmål

Unread post by HansPedersen » 05 May 2016, 10:57

Tak for de mange kommentarer! Jeg kender mine egne evner, og ikke mindst tålmodighed godt nok til at selv lære det bliver for svært ;) Og ja, det er selvfølgelig en interessant tanke at betale et lille månedligt beløb, svarende til andre store hobbyer. Jeg vil gå lidt i tænke boks :)

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Tåbeligt spørgsmål

Unread post by Instawin » 09 May 2016, 10:07

God vind med projektet :)

Må det komme til at køre på skinner ... ej, ok ... måske lidt for corny ;op
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

Post Reply