Avancerede interfaces i film og spil?

Nikolaj Hyldig
Level 1 - Speck of dust
Posts: 14
Joined: 06 Jan 2009, 15:35
Location: Aalborg, Denmark
Contact:

Avancerede interfaces i film og spil?

Unread post by Nikolaj Hyldig » 27 Jul 2010, 12:12

Hej med jer

Jeg leder efter eksempler på avancerede interfaces - gerne stereoskopisk 3D - i film og spil. Som eksempler kan jeg nævne de 3D interfaces der er i filmen Avatar, og - et af de første jeg husker - interfacet til "the matrix" fra den fremragende b-film Johnny Mnemonic, baseret på bogen af William Gibson. Tom Cruise har vist også peget huller i luften i en film af Spielberg, men jeg husker ikke titlen. Endvidere designede firmaet The Orphanage HUD'et i Ironman-dragten, inden de lukkede.
Kender I til andre vilde og eller futuristiske interfaces, så er jeg meget interesseret i at høre om dem!
Nikolaj Hyldig
Partner, R&D Director
OpenStoryGroup

This is the future; people translated as data
Bryce Lynch
Head of Research and Development
Network 23

User avatar
Gryphon
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 124
Joined: 31 Jul 2008, 12:07
Contact:

Re: Avancerede interfaces i film og spil?

Unread post by Gryphon » 27 Jul 2010, 14:21

Nikolaj Hyldig wrote:Tom Cruise har vist også peget huller i luften i en film af Spielberg, men jeg husker ikke titlen.
- Minority Report >>> http://www.imdb.com/title/tt0181689/
Christian Damm,
Sr. Concept Art Director
The LEGO Group

http://www.ConceptArtist.dk - http://www.LinkedIn.com/in/ChristianDamm - http://www.LEGO.com

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Avancerede interfaces i film og spil?

Unread post by Christen » 27 Jul 2010, 18:00

Skininput kan måske laves mere sexed og futuristisk med lidt fantasi. http://www.youtube.com/watch?v=g3XPUdW9Ryg

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Avancerede interfaces i film og spil?

Unread post by Neogy » 27 Jul 2010, 18:06

3D cam gesture interface (mener de bruger 3d cam)
http://www.youtube.com/watch?v=FZyErkPj ... re=related

har selv haft kigget på det...meget kan laves med 3d camera og image processing

De har for nyligt lavet noget i japan hvor man kan "røre" ved holograms, nok vær at kigge på også

http://www.youtube.com/watch?v=Y-P1zZAcPuw

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Avancerede interfaces i film og spil?

Unread post by vonknut » 27 Jul 2010, 20:31

Inden du evt. begynder at skrive en "ihh hvor er det fantastisk med alt det man kan, lad os fokusere en hel masse på hypede udtryk og tangible interfaces fordi det vil helt sikkert være fremtiden" rapport / afhandling / undersøgelse / whitepaper i AAU regi, så tag lige fat i en gang "teknologi adaption for begyndere".

Folk har ikke taget video-telefoni til sig.
Folk har ikke taget mobil-tv til sig.
Folk har ikke taget virtual reality googles.
Folk har ikke taget skærm googles til sig (heller ikke dem der er kommet til mobilen).
Folk har ikke taget argumented reality til sig.
Folk har ikke taget barcode / 2D codes / rfid tags til sig.
Folk har ikke taget geo-caching eller geo-blogging til sig.
Folk har ikke taget location based games til sig.

Hvorfor?
-ja, netop, fordi at den menige bruger endnu ikke har fået et svar på spørgsmålet "hvorfor".

Hurtigt eksempel:
Hvorfor står touch-phones stadigt kun for 20% af salget i DK, mens 80% af solgte telefoner stadigt er numerisk tastatur baserede?
-fordi at et interface der kræver at man kigger på skærmen og bruger begge hænder er ikke mobilt, dvs. den menige bruger tænker "hvorfor skulle man....".


Så inden man laver Mads Thimmer tricket og siger:
"nogen siger, at der er et rygte om, at det her er stort i asien, også selv om der ikke er nogle hårde tal der understøtter det, så det må nok blive det nye, og så skylder du mig forresten 15k for det guldkorn" (som har været tilfældet med de ovennævnte teknologier, som i praksis har floppet bigtime i europa)
-så bør man lige lave en hurtig prototype test on-location og se om teknologien faktisk hjælper, hvilket den for det meste ikke gør.

Husk at:
Potentiel chance for tilegnelse af ny teknologi = øget brugervenlighed * merværdi * (1-prisforskel)

Hvis blot en af faktorerne går mod 0, går funktionen mod 0....


p.s. og hvis du ikke gider at høre på en gammel sur mand, så bare ring til nogle af de såkaldte analyse / innovations / fremtidsforsknings enheder, som tjener penge på hype og varm luft, de har sikkert masser af eksempler på funkie interfaces.
-jeg vælger at undlade at nævne navne, eftersom der er stikkere blandt læserne af forummet. Men hvis du vil have nogle tips til hvor du kan få fortalt løgne, så bare send mig en pm, så skal jeg give dig nogle links.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: Avancerede interfaces i film og spil?

Unread post by Gorm » 27 Jul 2010, 23:34

* Fuck, hvor er det dumt at lave et sort hvidt puzzle spil. Det ser godt ud, men det falder umiddelbart så langt uden for mainstream at ingen gider at købe det
* Microsoft har allerede prøvet med en Tablet PC, og bevist at der ikke eksisterer noget marked, og i siger at i kan sælge 1 million enheder første måned?
* Det vestlige publikum gider ikke mikrotransaktioner!
* Wii,.., wee, .. fnis

osv.. Gæt hvad alle fire ovenstående udtalelser har tilfælles?

Det er røvfedt Hans! Indrøm det! :-). Og bliver langt det meste af den slags til noget? Næppe! Men det skal sgu til for at rykke verden fremad, og lige indimellem alle de synkende skuder er der jo altså nogle som bliver til stjerneskud..

Du kan lige få to udtalelser mere herfra!

Augmented reality kommer til at ske i stor stil det er jeg sikker på. Det samme med location-based gaming. Det som mangler er at der lige er nogle som nakker den der med tilgængeligheden (for ja augmented reality via et webcam som læser symboler på nogle træbrikker stinker!)
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

Lau Korsgaard
Level 22 - Imp
Posts: 227
Joined: 25 Mar 2008, 21:57

Re: Avancerede interfaces i film og spil?

Unread post by Lau Korsgaard » 28 Jul 2010, 09:36

Åhh ja. Jeg hørte også et foredrag med Mads Timmer for fem år siden om alt det der ville blive stort om fem år. Flydende skærme, RFID, argumentet reality osv. osv.

Gorm jeg tror ikke Hans' pointe er at der ikke sker fremskridt overhoved, men at tekno-fetichisterne ofte glemmer at almindelige brugere ikke bare optager hvilken som helst ny teknologi bare fordi at den er sexet.

I det hele taget er studiet af nye interfaces bullshit. Sorry medialogi, innovation lab og alle jer andre tekno-fetichister, men det er det altså. Hvis ens udgangspunkt er hvad der teknologisk kan lade sig gøre og derefter prøver at skabe et behov hos forbrugerne så er man dømt til at tabe. Vinderne er dem som har et humant, ikke et teknologisk udgangspunkt. Man bliver nødt til at studere hvad mennesker og de sociale kontekster de indgår i har brug for og derefter teknologisk prøve at tilfredsstille de behov.

De eksempler Gorm kommer med snakkede Mads Timmer f.eks. ikke om for fem år siden, fordi ingen af dem repræsenterer et teknologisk kvantespring men snare et humant kvantespring.

Og nej, jeg tror faktisk ikke at argumentet reality og location based gaming som vi forestiller os det i dag bliver til noget, det er ikke et spørgsmål om tilgængelighed (teknologi) men et spørgsmål om at skabe nogen oplevelser der giver mening for folk.

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: Avancerede interfaces i film og spil?

Unread post by Gorm » 28 Jul 2010, 09:50

Lau Korsgaard wrote: Og nej, jeg tror faktisk ikke at argumentet reality og location based gaming som vi forestiller os det i dag bliver til noget, det er ikke et spørgsmål om tilgængelighed (teknologi) men et spørgsmål om at skabe nogen oplevelser der giver mening for folk.
Aha, det lader til at vi taler samme sprog. Nå jeg siger tilgængelighed, mener jeg ikke kun teknologisk, forstået som "hvor er den her teknologi let og elegant og bruge", men også at det giver mening for det enkelte menneske. Så når du siger som vi forstiller os idag, så er det jo netop hele pointen; for ellers ville det jo have slået igennem alelrede.

Indrømmet, jeg lod mig provokere af VonKnut. Jeg bliver bare så træt, når det så tit sker, at folk kommer med de mindste forspørgsler her på Spiludvikling.dk og bliver mødt med alle mulige rants, og "fuck det kan ikke lade sig gøre". Hvis folk vil vide om deres idé er dårlig, så var det nok det de ville spørge om! Hvis man endelig skal kritik så giv det konstruktivt, og vis man har noget at bidrage med til diskussionen. (Undskyld VonKnut for at det netop er dig det går ud over nu, jeg synes faktisk du er en meget klog fætter!)

Tilsidst skal jeg sige undskyld til Nikolaj for at være med til at bære tråden endnu mere offtopic.
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

rune
Level 3 - Infant
Posts: 38
Joined: 18 May 2009, 12:46

Re: Avancerede interfaces i film og spil?

Unread post by rune » 28 Jul 2010, 10:09

Go Hans!

Nikolaj Hyldig
Level 1 - Speck of dust
Posts: 14
Joined: 06 Jan 2009, 15:35
Location: Aalborg, Denmark
Contact:

Re: Avancerede interfaces i film og spil?

Unread post by Nikolaj Hyldig » 28 Jul 2010, 10:53

Gorm wrote:Tilsidst skal jeg sige undskyld til Nikolaj for at være med til at bære tråden endnu mere offtopic.
Tak Gorm ;)
Men du (og I andre) er lovligt undskyldt - klart at der er hede holdninger til et emne som dette, og særligt på et forum som spiludvikling.dk.

For lige at præcisere lidt, så er jeg så heldig at have fået lejlighed til at kigge 10 år ud i fremtiden, til udviklingen af et industrielt interface der så intuitivt som muligt skal kunne håndtere navigation og manipulation af enorme datamængder. Da jeg stort set har fået frie hænder, starter jeg med at kigge på så vilde / avancerede interfaces jeg kan finde.

Så skulle nogen af jer have bud på avancerede interfaces, og gerne i konkrete eksempler fra film, så hører jeg også gerne hvad I mener der er fedt eller skidt ved dem.

Men fortsæt endelig også diskussionen om hvorfor / hvorfor ikke disse interfaces ikke allerede er del af vores hverdag - det er nemlig også interessant :!:
Nikolaj Hyldig
Partner, R&D Director
OpenStoryGroup

This is the future; people translated as data
Bryce Lynch
Head of Research and Development
Network 23

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Avancerede interfaces i film og spil?

Unread post by vonknut » 28 Jul 2010, 11:08

Jeg tager i mod alt kritik, jeg tog jo "gamle sure mand" -hatten på, så det er helt fortjent.
-nogen skal jo bære arven efter Freedom Writer :)


Jeg er, selvom det lyder lidt "halen i land agtigt", både enig med Gorm og Lau, lige bortset fra det med:

-locations based gaming
-argumented reality

Hvis altså det går ud på, at man skal være et bestemt sted, for at få et bestemt, skræddersyet indhold.
-og Gorm, det vil jeg godt vædde 1 omgang til dig og alle på spiludvikling på, som tropper op!
Jeg forudså trods alt at mobilt tv + video telefoni + MMS ville floppe i DK, ligesom jeg forudså Twitter, Zyp og Facebook - og jeg kan endda dokumentere det :)

Omvendt så tror jeg helt sikkert der er et marked for location based og argumented reality games, hvis det handler om at UDVÆLGE eksisterende indhold, udfra hvor du er / hvad du ser.
-dvs. man kan godt få det samme content 2 forskellige steder, men allerede tilrettelagt og redigerede forløb / content blive valgt udfra f.eks. om du peger mod nord / syd, om du er et mørkt eller lyst sted, om du peger på en glas facade eller en murstensvæg e.l.

F.eks.:
http://www.berryreview.com/2008/11/05/m ... me-in-nyc/
-som nogle tidligere linkede til her på forummet.
Her tager spillet og udvælger handling, alt efter hvor man er, lige gyldigt hvor man er. Dvs. giver en merværdi (underholdning) til det man i forvejen foretager sig / de ruter man i forvejen går. I stedet for at kræve at man er bestemte steder / går helt bestemte ruter, for at trigge en given handling.

I bund og grund så drejer det sig om at teknologien skal give dig underholdning ud fra hvor du er, i stedet for at kræve at du gør noget bestemt for at give dig underholdning. Du skal f.eks. gå tur med mobilen, men det er dig der styrer ruten. Modsat at mobilen går tur med dig og du skal rette dig efter dens guidance.
-hvis du servicerer en dims, så falder underholdnings værdien, for "why bother"?

De fleste danske forsøg med Location based Gaming er således af typen:
-gå her hen, trigger en handling, gå hen det næste sted, triggger en handling etc.
-hvorfor de også flopper lige så fælt, som geo-caching...
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

petervesti
Level 22 - Imp
Posts: 223
Joined: 07 Apr 2008, 18:53

Re: Avancerede interfaces i film og spil?

Unread post by petervesti » 28 Jul 2010, 14:03

Med henblik paa mobilt TV, saa har jeg en del kammerater her i England der bruger det. Med IPhone og premier league kampe og den slags sportsbegivenheder.

Saa mon ikke det nok skal slaa igennem ogsaa i DK paa et tidspunkt ;)

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Avancerede interfaces i film og spil?

Unread post by simonmoeller » 29 Jul 2010, 12:43

VonKnut:

Touch-telefoner sælger i vildskab. Mobil-video broadcasting er i sin spæde start, du kan slet ikke tale om at det "har" floppet. Hvordan definerer du at MMS "har" floppet? Og hvad er definitionen på succes?

Hold op med at være så kategorisk. Du kommer bare til at lyde dum når du ikke har facts iorden.

Post Reply