Hvordan laver man lyd til spil ?

Mort
Level 2 - Grain of sand
Posts: 21
Joined: 08 Mar 2008, 17:50

Hvordan laver man lyd til spil ?

Unread post by Mort » 02 May 2008, 09:54

Et spil indeholder som bekendt en del forskellige elementer. Grafik, spillogik, lyd og netværk er nogen af hovedområderne.

Grafikken kan man lave med en række af modellerings og tegneprogrammer, hvor man kan manipulere pixels og farver. Spillogik og netværk kan kodes i diverse programmeringssprog. Men hvordan laver man lyden til spillet ?

Musikken kan selvfølgelig optages af et orkester eller sammensættes af noder i musikprogrammer, men hvad med alle spillets lydeffekter ? Jeg har prøvet diverse programmer som kan klippe i lydspor, fade ind og ud, blande flere lydspor sammen og lignende, men så stopper logikken også. Der er langt fra en optaget lyd og så til en lyd brugbart i et spil, specielt hvis spillets lyd ikke lige optræder i dagligdagen. Hvordan udvikler man spillets lyde, nævn gerne programmer og teknikker.

jan
Level 1 - Speck of dust
Posts: 11
Joined: 17 Mar 2008, 17:09

Re: Hvordan laver man lyd til spil ?

Unread post by jan » 02 May 2008, 14:34

Mit gæt er at mange (mindre) produktioner køber sig til dem. Altså som i at købe en række cd/dvd'er med samples og så selv klippe/klistre i dem.

Men det var ikke det du spurgte efter :)

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 809
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Hvordan laver man lyd til spil ?

Unread post by vonknut » 02 May 2008, 14:37

Der er flere forskellige mådet:

Samples:
-sample cd'er (gratis lyde på http://www.sounddogs.com/ )
-egenoptagelser

Redigering / kombinering af eksisterende samples i lydredigerings programmer:
-Cool edit pro
-Soundforge
-ProTools
-Vegas-serien

Kreation af egne lyde via programmer:
-Reactor
-div. arkade-lyd-programmer http://www.idevgames.com/forum/showthread.php?t=4979

-Hans
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 135
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Hvordan laver man lyd til spil ?

Unread post by Christen » 02 May 2008, 14:40

Der er nok mange fremgangs måder, teknikker osv. Her er nogle af dem jeg ved om.
  • Bruge optaget lyde som du snakker om.
    - Man kan købe cd’er som er proppet med lyde.
    - Man kan optage dem selv fra virkeligheden. Evt. søg under Foley artist (det filmiske term om en person som laver dette) her findes der en masse teknikker.
  • Man lave dem selv med et "instrument". F.eks. med en synthesizer, eller en sample maskine
  • Man kan også programmere dem eller syntetisere
  • dem. Ved at lave et program som man kan bruge til at generer lyde med som er lavet af computeren (synthesizer). Der findes sikkert også en del programmer af denne type der ude.
Mere teknisk er det klart en fordel at programmere sine lyde da det sparer en helt på hvor meget dit spil kommer til at fylde og hvor hurtigt det kører.

Her er et par metoder man kan bruge til at genere lyde med sin computer
  • Additive Synthesis
  • Subtractive Synthesis
  • Amplitude Modulation (AM) Synthesis
  • Ring Modulation (RM) Synthesis
  • Frequency Modulation (FM) Synthesis
  • Granular modulation
  • Osv.
Rent basalt består de fleste af metoderne i at tage en eller flere sinuser og rode rundt med den matematisk til det lyder af noget, tage rent støj og trekke dele fra til det lyder af noget, eller tage et meget lille stykke lyd og loope det mens man roder rundt med lyden matematisk til det lyder af noget.

Evt. prøv at søg på disse emner på google og wikipedia for mere info

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 135
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Hvordan laver man lyd til spil ?

Unread post by Christen » 02 May 2008, 14:46

Nå ja evt. Max/MSP er et meget godt program til at lave/programmere lyde.

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Hvordan laver man lyd til spil ?

Unread post by Zacker » 02 May 2008, 22:51

En anden ofte brugt metode er manipulere lydene fra noget der er let at optage til noget helt andet. Det er f.eks. muligt med lidt arbejde at få et almindeligt godt skrig/råb til at lyde som en eksplosion.

Post Reply