Døden i spilbranchen.

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Døden i spilbranchen.

Unread post by Marqus » 30 Oct 2010, 07:58

Fremtidsbetragtninger over den Danske spiludviklingsindustri.

Man behøver ikke at lede særlig længe for at finde sikre beviser på, at den Danske spiludviklingsindustri er ude i et dødvande (se fx under Info og nyheder). Alle aktuelle tegn er dårlige og fremtidsudsigterne er endnu værre. Kort sagt: det er håbløst. Spilbranchen er død !

Men når noget dør, fødes der som regel noget nyt. Og man kan derfor håbe på en ny fødsel, eller en såkaldt genfødsel, af spilbranchen. Hvilket måske er lige netop hvad den trænger til? Og naturligvis er spilbranchen ikke helt død (overdrivelse fremmer forståelsen). Så måske ser det hele alligevel ikke så sort ud......hvis man ser lidt anderledes på det?

Hvad er det for nogle forhindringer spilbranchen står over for?

1. Økonomien (det er ganske enkelt for dyrt at udvikle spil i Danmark og den offentlige støtte til nye udviklingsprojekter er for lille).
2. ? (jeg kunne ikke selv finde andre forhindringer....kan du?)

Lad os alle synge: Åh de peeeenge, åh de peeenge.......er til bekymring.....for fattig og for rig!

Jeg tror at mange nye spiludviklings-projekter i fremtiden, vil blive baseret på ufinansieret og frivillig deltagelse i opstartsfasen. Overlever de længe nok til at skabe økonomisk indtjening og vækst, har man dermed fået en økonomisk gevinst og måske et fast job. Hvis de ikke overlever, har man sandsynligvis ikke lidt de helt store økonomiske tab, og samtidig er man sikkert blevet klogere osv.

Jeg er selv med i et projekt lige i øjeblikket, hvor vi udvikler et spil uden nogen form for økonomisk fundament eller støtte. Det er på ren frivillig fritids basis. Hvilket betyder at økonomien ikke er nogen direkte forhindring for udviklingen, kun indirekte, for eksempel i form af frit frafald (folk kan frit vælge at forlade projektet til enhver tid). Der er derfor både fordele og ulemper ved denne form for projekt. En af fordelene er at man kan lære en masse om spiludvikling, sammen med andre i et fast tilrettelagt projekt. Og hvis projektet ender med et færdigt produkt, kan det måske sælges og give en økonomisk gevinst.

Jeg tror også at mange spiludviklings-projekter i fremtiden, vil blive outsourcet til lande hvor arbejdskraften er meget billigere end her i Danmark. Og at der vil opstå projektgrupper på tværs af landegrænserne i det hele taget.

Indie-fænomenet (Indie: Independent Video game Development) er også inde i en rivende udvikling, boostet af helt nye gameengines som gør det til en leg at udvikle computerspil til alle mulige platforme (nogle af dem er endda gratis). Selvstændigheden blomstrer inden for spilbranchen som aldrig før og der oprettes professionelle webportaler alene til at videreformidle Indie-spil. Jeg tror at de store spilfirmaer i fremtiden vil få hård konkurrence fra denne kant.

Jeg tror at døden i den Danske spilbranche vil vise sig at være en ny fødsel. En ny måde at samarbejde med andre og arbejde individuelt på. En ny måde at iværksætte innovative og økonomisk uafhængige projekter på. Og måske....i sidste ende.....en ny måde at skabe grobund for økonomisk vækst.


Hvad tror du ?

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Døden i spilbranchen.

Unread post by vonknut » 30 Oct 2010, 09:19

Har det ikke været som du beskriver ovenfor, de sidste 5-10 år?
-dvs. intet nyt på vestfronten...

Og sådan har det også været de sidste mange år i filmbranchen.
Læs: Hvis der er for mange det vil ind i en branche, hvor konkurrencen samtidigt er hård, så må man slide for ussel/ingen løn de første mange år (for mange sælgere og for få købere).

I filmbyen får folk af samme grund, "lov til" at slave 3 år til næsten ingen hyre (1 år 0 kr, 2 år 10k og sidste år 12k om måneden så vidt jeg husker), for ligesom at få foden ind. I spilbranchen er folk dog i det mindste deres egne bosser og laver deres egne ideer, mens de stort set intet tjener de første par år.
-hvilket er et klart plus

Og så er der self. nogle der supplerer med work-for-hire og begynder at tjene penge rimeligt hurtigt, men det er så en lidt anden historie, som ikke just passer ind i dit syn på tingenes tilstand :)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Døden i spilbranchen.

Unread post by Marqus » 30 Oct 2010, 13:20

Jo vonknut, sådan har det været alt for længe.
Netop derfor tror og håber jeg på at det snart lysner lidt. :roll:

Anders Højsted
Level 19 - Wario
Posts: 195
Joined: 12 Mar 2008, 17:52

Re: Døden i spilbranchen.

Unread post by Anders Højsted » 31 Oct 2010, 13:10

Offentlig støtte er fin nok, men vi risikerer at spilbranchen ender det samme sted som filmbranchen - på permanent offentlig forsøgelse og på krykker.

Faktum er at den eneste måde, som vi kan få en succesfuld spilbranche på i DK er ved at lave succesfulde spil. Spil der sælger. Spil der skaber det økonomiske fundament for sunde virksomheder.

Det kræver forretningstalent og det kræver udviklingstalent. Er vi gode nok?

(IO Interactive er ét dårligt Hitman fra at blive lukket; de skal vise at de er pengene værd).

A.

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Døden i spilbranchen.

Unread post by Marqus » 01 Nov 2010, 08:02

Det er nogle meget gode pointer du nævner 'der Anders, og jeg kan kun give dig ret. Det er også et meget godt spørgsmål du stiller til sidst: er vi gode nok?

Jeg tror ikke vi er gode nok til at finde innovative løsninger, som kan skabe grobund for samarbejde, udvikling og vækst, på trods af de dårlige økonomiske forhold.
Men jeg tror vi kan (må og vil) lære det.

Der er for eksempel mange folk her på dette forum, som har masser af forretningstalent og/eller udviklingstalent. Hvis de samarbejdede om at finde innovative løsninger, og måske endda dannede en form for organisation, ville de stå meget stærkere, og de ville havde et fundament at bygge noget på. Og hvis de blev store og stærke nok, ville de kunne (gen)skabe den danske spilbranche.

I sidste ende kunne de vende hele billedet (gøre spilbranchen direkte tiltrækkende for investorer og offentlig støtte).......hvis de ville!

(Man fristes til at sige at: IO Interactive kun er 'et Hit fra at være Game Over)

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Døden i spilbranchen.

Unread post by vonknut » 01 Nov 2010, 10:49

Det er mit, personlige indtryk, at der så småt begynder at dukke initiativer til samarbejde frem.

Vi er f.eks. begyndt at samarbejde meget mere (læs: kaste bussiness rundt mellem hinanden), efter at vi er rykket til spilhuset.
-og vi er ikke de eneste.

Så tak til spilhuset, folk der inviterer til netværks arrangementer, bajere og den resulterende "nepotisme".
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Døden i spilbranchen.

Unread post by Marqus » 01 Nov 2010, 15:06

Det er præcis sådan nogle steder og initiativer som spilhuset der er brug for ;)

Lau Korsgaard
Level 22 - Imp
Posts: 227
Joined: 25 Mar 2008, 21:57

Re: Døden i spilbranchen.

Unread post by Lau Korsgaard » 01 Nov 2010, 17:20

Det ser sgu da meget mere lovende ud i den danske spilbranche nu, end det har gjort i meget lang tid.

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Døden i spilbranchen.

Unread post by Marqus » 01 Nov 2010, 17:51

Det er sgu da godt Lau :)

User avatar
Pelle K
Level 6 - Apprentice
Posts: 65
Joined: 17 Mar 2008, 23:00
Location: Aarhus N
Contact:

Re: Døden i spilbranchen.

Unread post by Pelle K » 02 Nov 2010, 00:54

Jeg er enig med Lau. Det kan godt være vi ikke vokser i hastighed med Canada, men jeg tror payoff
er en større robusthed på bundlinjen. Spilhuset er et godt initiativ, der gør en gruppering af spiludviklere
bedre i stand til at sikre gensidig overlevelse og synergi (eller det er i hvert fald sådan jeg opfatter det set
her fra Århus). Nu manger vi bare, at gøre det samme I Århus.

Man kan også se på de 20 millioner til spiludvikling og de 400 mill til film på denne måde. Hvis filmstøtten forsvinder,
så er filmbranchen virkeligt på røven. Hvis de 20 mill til spil forsvinder, så beklager vi os på twitter, og arbejder videre.

(Ikke dermed sagt, at jeg ikke vil prøve at få søgt lidt støtte ind til vores kommende projekter, men det bliver ikke
på nogen måder vores eksistensgrundlag).

davidhelgason
Level 8 - Summoner
Posts: 86
Joined: 12 Mar 2008, 13:49

Re: Døden i spilbranchen.

Unread post by davidhelgason » 02 Nov 2010, 03:04

Pelle K wrote:Det kan godt være vi ikke vokser i hastighed med Canada, men jeg tror payoff
er en større robusthed på bundlinjen.
Jeg er nu sikker på at Canada ikke begræder sine 14.000 udviklere mht. robusthed på bundlinjen.

I øvrigt kom jeg til at tænke på hvor slemt det egentlig står til i .dk, og begyndte at lege med tallene. Canadas 14.000, skaleret mht. til befolkningsstørrelsen (ca. 6,42x) svarer det til at Danmark skulle have små 2200 fuldtidsansatte, mens der vistnok kun var ca. 550 i 2009. Egentlig synes ikke 25% er noget tragisk tal når man sammenligner sig med en ledende nation på et bestemt område... men omvendt er der så noget at stræbe efter :)

Hygge :)

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Døden i spilbranchen.

Unread post by Marqus » 03 Nov 2010, 10:03

Nu sker der endelig noget positivt i den Danske spilbranche. Filmforliget er i hus og der ser ud til at være bred politisk enighed om at støtte spiludviklingen i Danmark. Og selvom 20 millioner kr. over 4 år ikke er meget, så tror jeg at filmforliget er et afgørende skridt i den rigtige retning. :)

Nu kommer den genfødsel af spilbranchen, som jeg fabler om i mit oplæg til denne tråd.
Den burde nok nærmere havde haft overskriften: Død og genfødsel i spilbranchen. Men med det ene følger jo automatisk det andet. ;)

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Døden i spilbranchen.

Unread post by simonmoeller » 04 Nov 2010, 21:38

Drama queen ;)

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Døden i spilbranchen.

Unread post by Zacker » 05 Nov 2010, 00:21

simonmoeller wrote:Drama queen ;)
Tak Simon, jeg kunne heller ikke lade være med at få nedenstående video i tankerne, da jeg læste igennem denne tråd ;)

http://www.youtube.com/watch?v=CGnfKnfY6EM

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Døden i spilbranchen.

Unread post by Marqus » 05 Nov 2010, 07:47

Satans osse ! Jeg er blevet gennemskuet. :oops:

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Døden i spilbranchen.

Unread post by Marqus » 05 Nov 2010, 10:22

Misforstå mig endelig ikke Zacker og Simonmoeller........jeg tror det er første gang at nogen virkelig har ramt plet: ja ! jeg er fanme en dramaqueen når det kommer til stykket og jeg skreg af grin over den der youtube-video :lol:

Nu skal jeg så bare finde ud af at bruge det konstruktivt i min spiludvikling....istedet for at skabe drama på et spiludviklingsforum ;)

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Døden i spilbranchen.

Unread post by Marqus » 04 Dec 2010, 06:56

Jeg tror, at 'det som mangler i spilbranchen, og som er en af hovedårsagerne til dens nedtur og manglende succes, er (og vil være i fremtiden) fornyelse. Fornyelse i bred forstand. Fornyelse i den måde man "tænker" spil på, fornyelse i den måde man udvikler spil på, og fornyelse i den måde man ser sig selv i verden på.

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Døden i spilbranchen.

Unread post by Marqus » 04 Dec 2010, 08:26

Synger:
Der er noget galt I Danmark Spillebranchen spiller helt ad helved´ til
Bare tegnedrengen er I orden kan man få det som man vil.
Blæse vær´ med andres mening selv om det er dem der står for skud.
Der er noget skævt I toppen, no´et der trænger til at skiftes ud.

Tops
Level 1 - Speck of dust
Posts: 16
Joined: 22 Aug 2010, 17:32

Re: Døden i spilbranchen.

Unread post by Tops » 04 Dec 2010, 14:00

Image

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Døden i spilbranchen.

Unread post by simonmoeller » 04 Dec 2010, 14:25

Image

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Døden i spilbranchen.

Unread post by Marqus » 04 Dec 2010, 15:06

Et billede siger mere end tusinde ord ja ;) :lol:
Attachments
wolf.jpg
wolf.jpg (145.09 KiB) Viewed 35663 times

Karsten
Level 6 - Apprentice
Posts: 63
Joined: 25 Nov 2010, 18:29
Location: Valby

Re: Døden i spilbranchen.

Unread post by Karsten » 04 Dec 2010, 23:54

Det der mangler i spillebranchen er at du bruger noget af al din forum-tid til at udvikle nyskabende og geniale ideer.

Less time online - More time working.

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Døden i spilbranchen.

Unread post by Marqus » 05 Dec 2010, 00:39

Positiv og konstruktiv kritik er en god ting Karsten......og jeg tager det du skriver om min forum-tid osv. som en kompliment ;) :)

Pelding
Level 13 - Portal opener
Posts: 137
Joined: 23 May 2008, 09:55

Re: Døden i spilbranchen.

Unread post by Pelding » 05 Dec 2010, 01:51

@Marqus
Det ville være super hvis du kunne være lidt mere konkret med hvad du mener bør ændres. Du har fortalt at tingene står skidt til i branchen og du selv har en revolutionerende ide, men kunne du være mere specifik?
Hvis du ikke kan bidrage med noget fordi alting er superhemmeligt, så er det svært at komme videre.

NB: fedt billede med skeletmasken og en 80'er emo-ulv, men hvad betyder det?

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Døden i spilbranchen.

Unread post by Marqus » 05 Dec 2010, 12:09

Pelding: Der er mange ting som bør ændres, men først og fremmest vil jeg påstå.......og nu får jeg sikkert tæsk af hele spilbranchen......at det intellektuelle niveau bør højnes. Eller måske nærmere udbredes, til at omfatte langt mere end kun den tekniske viden der skal til, for at udvikle computerspil. Jeg ser Limbo som et lille men meget godt eksempel på dette.

Med hensyn til billedet: ja jeg faldt også selv pladask for det og for mig symbolisere det døden i spilbranchen......set fra en gammel grå Ulvs synspunkt. ;)

Locked