Døden i spilbranchen.
Posted: 30 Oct 2010, 07:58
Fremtidsbetragtninger over den Danske spiludviklingsindustri.
Man behøver ikke at lede særlig længe for at finde sikre beviser på, at den Danske spiludviklingsindustri er ude i et dødvande (se fx under Info og nyheder). Alle aktuelle tegn er dårlige og fremtidsudsigterne er endnu værre. Kort sagt: det er håbløst. Spilbranchen er død !
Men når noget dør, fødes der som regel noget nyt. Og man kan derfor håbe på en ny fødsel, eller en såkaldt genfødsel, af spilbranchen. Hvilket måske er lige netop hvad den trænger til? Og naturligvis er spilbranchen ikke helt død (overdrivelse fremmer forståelsen). Så måske ser det hele alligevel ikke så sort ud......hvis man ser lidt anderledes på det?
Hvad er det for nogle forhindringer spilbranchen står over for?
1. Økonomien (det er ganske enkelt for dyrt at udvikle spil i Danmark og den offentlige støtte til nye udviklingsprojekter er for lille).
2. ? (jeg kunne ikke selv finde andre forhindringer....kan du?)
Lad os alle synge: Åh de peeeenge, åh de peeenge.......er til bekymring.....for fattig og for rig!
Jeg tror at mange nye spiludviklings-projekter i fremtiden, vil blive baseret på ufinansieret og frivillig deltagelse i opstartsfasen. Overlever de længe nok til at skabe økonomisk indtjening og vækst, har man dermed fået en økonomisk gevinst og måske et fast job. Hvis de ikke overlever, har man sandsynligvis ikke lidt de helt store økonomiske tab, og samtidig er man sikkert blevet klogere osv.
Jeg er selv med i et projekt lige i øjeblikket, hvor vi udvikler et spil uden nogen form for økonomisk fundament eller støtte. Det er på ren frivillig fritids basis. Hvilket betyder at økonomien ikke er nogen direkte forhindring for udviklingen, kun indirekte, for eksempel i form af frit frafald (folk kan frit vælge at forlade projektet til enhver tid). Der er derfor både fordele og ulemper ved denne form for projekt. En af fordelene er at man kan lære en masse om spiludvikling, sammen med andre i et fast tilrettelagt projekt. Og hvis projektet ender med et færdigt produkt, kan det måske sælges og give en økonomisk gevinst.
Jeg tror også at mange spiludviklings-projekter i fremtiden, vil blive outsourcet til lande hvor arbejdskraften er meget billigere end her i Danmark. Og at der vil opstå projektgrupper på tværs af landegrænserne i det hele taget.
Indie-fænomenet (Indie: Independent Video game Development) er også inde i en rivende udvikling, boostet af helt nye gameengines som gør det til en leg at udvikle computerspil til alle mulige platforme (nogle af dem er endda gratis). Selvstændigheden blomstrer inden for spilbranchen som aldrig før og der oprettes professionelle webportaler alene til at videreformidle Indie-spil. Jeg tror at de store spilfirmaer i fremtiden vil få hård konkurrence fra denne kant.
Jeg tror at døden i den Danske spilbranche vil vise sig at være en ny fødsel. En ny måde at samarbejde med andre og arbejde individuelt på. En ny måde at iværksætte innovative og økonomisk uafhængige projekter på. Og måske....i sidste ende.....en ny måde at skabe grobund for økonomisk vækst.
Hvad tror du ?
Man behøver ikke at lede særlig længe for at finde sikre beviser på, at den Danske spiludviklingsindustri er ude i et dødvande (se fx under Info og nyheder). Alle aktuelle tegn er dårlige og fremtidsudsigterne er endnu værre. Kort sagt: det er håbløst. Spilbranchen er død !
Men når noget dør, fødes der som regel noget nyt. Og man kan derfor håbe på en ny fødsel, eller en såkaldt genfødsel, af spilbranchen. Hvilket måske er lige netop hvad den trænger til? Og naturligvis er spilbranchen ikke helt død (overdrivelse fremmer forståelsen). Så måske ser det hele alligevel ikke så sort ud......hvis man ser lidt anderledes på det?
Hvad er det for nogle forhindringer spilbranchen står over for?
1. Økonomien (det er ganske enkelt for dyrt at udvikle spil i Danmark og den offentlige støtte til nye udviklingsprojekter er for lille).
2. ? (jeg kunne ikke selv finde andre forhindringer....kan du?)
Lad os alle synge: Åh de peeeenge, åh de peeenge.......er til bekymring.....for fattig og for rig!
Jeg tror at mange nye spiludviklings-projekter i fremtiden, vil blive baseret på ufinansieret og frivillig deltagelse i opstartsfasen. Overlever de længe nok til at skabe økonomisk indtjening og vækst, har man dermed fået en økonomisk gevinst og måske et fast job. Hvis de ikke overlever, har man sandsynligvis ikke lidt de helt store økonomiske tab, og samtidig er man sikkert blevet klogere osv.
Jeg er selv med i et projekt lige i øjeblikket, hvor vi udvikler et spil uden nogen form for økonomisk fundament eller støtte. Det er på ren frivillig fritids basis. Hvilket betyder at økonomien ikke er nogen direkte forhindring for udviklingen, kun indirekte, for eksempel i form af frit frafald (folk kan frit vælge at forlade projektet til enhver tid). Der er derfor både fordele og ulemper ved denne form for projekt. En af fordelene er at man kan lære en masse om spiludvikling, sammen med andre i et fast tilrettelagt projekt. Og hvis projektet ender med et færdigt produkt, kan det måske sælges og give en økonomisk gevinst.
Jeg tror også at mange spiludviklings-projekter i fremtiden, vil blive outsourcet til lande hvor arbejdskraften er meget billigere end her i Danmark. Og at der vil opstå projektgrupper på tværs af landegrænserne i det hele taget.
Indie-fænomenet (Indie: Independent Video game Development) er også inde i en rivende udvikling, boostet af helt nye gameengines som gør det til en leg at udvikle computerspil til alle mulige platforme (nogle af dem er endda gratis). Selvstændigheden blomstrer inden for spilbranchen som aldrig før og der oprettes professionelle webportaler alene til at videreformidle Indie-spil. Jeg tror at de store spilfirmaer i fremtiden vil få hård konkurrence fra denne kant.
Jeg tror at døden i den Danske spilbranche vil vise sig at være en ny fødsel. En ny måde at samarbejde med andre og arbejde individuelt på. En ny måde at iværksætte innovative og økonomisk uafhængige projekter på. Og måske....i sidste ende.....en ny måde at skabe grobund for økonomisk vækst.
Hvad tror du ?