Generative music
Posted: 12 Feb 2013, 22:26
Jeg var til noget "Club Transmediale" kunst-messe tingest i Berlin forrige weekend, og der var en del kunstnere med computere, der genererer musik ud fra algoritmer og tilfældighed. Desværre suttede det hele temmeligt meget røv. Specielt kunne man høre, at selvom de godt forstod computere, forstod de ikke nok musikteori, og alting blev derfor alt for "tilfældigt" at høre på.
Og det fik mig alligevel til at tænke på, hvor meget det kræver en spiludviklers mind-set at lave god musik på denne måde. Man skal både forstå kodning og kunst! Og jeg tænkte, at det netop ville være en fed måde at sørge for, at musikken ikke bare er et loop man alt for hurtigt bliver træt af, hvis man er lige så håbløst lang tid om at gennemføre en level, som jeg er, men derimod bliver ved med at overraske og derved underholde én.
Men hvor meget bliver der overhovedet eksperimenteret med disse ting indenfor spilbranchen? (Jeg har ikke fulgt med.) Laver man bare en masse mp3 filer på forhånd, og vælger mellem dem, eller bliver der tænkt mere eksperimenterende? Jeg kan huske, at jeg var ret glad for Rez, og den måde effekter blev kvantiseret til førstkommende 16.del for at få det til at passe med rytmen.
Men er der endnu bedre eksempler på styret tilfældighed og/eller selv-genererende musik i spil end dette?
Og det fik mig alligevel til at tænke på, hvor meget det kræver en spiludviklers mind-set at lave god musik på denne måde. Man skal både forstå kodning og kunst! Og jeg tænkte, at det netop ville være en fed måde at sørge for, at musikken ikke bare er et loop man alt for hurtigt bliver træt af, hvis man er lige så håbløst lang tid om at gennemføre en level, som jeg er, men derimod bliver ved med at overraske og derved underholde én.
Men hvor meget bliver der overhovedet eksperimenteret med disse ting indenfor spilbranchen? (Jeg har ikke fulgt med.) Laver man bare en masse mp3 filer på forhånd, og vælger mellem dem, eller bliver der tænkt mere eksperimenterende? Jeg kan huske, at jeg var ret glad for Rez, og den måde effekter blev kvantiseret til førstkommende 16.del for at få det til at passe med rytmen.
Men er der endnu bedre eksempler på styret tilfældighed og/eller selv-genererende musik i spil end dette?