Det minimum i kommer til at købe er: 1 Players Handbook regelbog. 1 sæt terninger per mand (Med mindre at i benytter jer af smart phone ternings apps) ...
"Players Handbook" índeholder nok regler (og forklaringer) til at underholde jer et godt stykke tid ... og et sæt terninger per mand er også et must da deleterninger vil drive jer til vandvid!
Inden i begynder skal GM finde på et scenarie der skal spilles igennem, med en række af events, kampe etc. (Man kan evt købe sig et scenarie, eller finde et godt velbeskrevet et på nettet ... ) Vigtigst af alt i rollespil er faktisk at GM har styr på historien! Så hvis du finder et på nettet eller køber et, så læs det igennem til du nærmest kan huske det hele uden ad (De fleste GM's laver selv scenarier da de så bedre kan huske dem) ....
Et eksempel på en scenarie ide kunne være: Spillerne starter på en kro i storbyen "Water Deep" hvor er cirkus er ved at sætte deres telt op på markeds pladsen, pludseligt høre spillerne en masse råben ude fra pladsen og når de kommer der ud ser de en løs bjørn løbe ned af gaden, og forsvinde ned i et stort kloark rør... Her efter hyres de af cirkus til for 5 guld stykker at fange bjørnin og bringe den tilbage i live....
*etc etc etc Spillerne skal ned i en lille labyrint fuld af fælder aggresive krokodiller, hjemløse bumser der prøver at drive dem ud af kloarken etc etc etc*
Noget at det vigtigste i et scenarie, er: "En god historie der løbende udvikler sig" det holder spillerne intresseret i at spille videre, "Motivation til karakterene" Xp og Penge er altid god motivation men ikke altid nok, "Karakter udvikling" sørge for at spillerne får mulighed for at deres karaktere skal træffe vigtige beslutninger der hjælper dem med at sætte sig i karakterens sted...
.....
Når scenariet er på på plads er det næste step at lave karaktere ... En ide kan være at GM laver nogle karaktere som spillerne kan vælge imellem, men alternativt så er det bare at gå "Players handbook " igennem step by step...
Som GM er det en god ide at prøve det et par gange selv inden, så du kan støtte spillerne i hvordan de gør ...
Når nu i er nye spillere så LAD VÆRE MED AT HÆNGE JER I DETALJER! Skip de dele i er i tvivl om og vænd tilbage til dem hvis det bliver nødvendigt...
........
Når karaktere og scenarie er på plads, så er i sådan set klar til første spilgang, og så er det sådan set "kun" reglerne undervejs i mangler at få tjeck på.
Men generelt køre det lidt sådan:
GM: forklare hvad der sker, hvad spillerne ser, og hvem der er i nærkeden af dem, samt føre samtale for alle NPC'er "Non player characters"
Spillerne: Siger hvad de vil (forsøge at gøre), og snakker for deres karakter.
GM: Siger hvad spillerne skal slå (hvikle check og evt hvor højt de skal nå) og bestemmer hvad det betyder.
Eg. Spillerne går hen til cirkuset og bliver mødt af cirkus direktøren som siger "Ååå godt i kommer mine gode herre, hvis i kan fange min harmløse cirkus bjørn og få den op af kloarken i live får i 2 guldstykker" Spiller 1 "Nej vi vil ha 10"... Direktør: "lad os sige 5 og ikke spilde tiden" Spiller 1 "Okay" ...
Spillerne går ned i kloarken, og ser hurtigt en krokodille der ligger i vejen for dem 10 meter inde i røret....
*Kamp nr 1, hvor spillerne kan bruge deres evner*
.... Osv osv osv.....
Hvad andgår regler så pas på! Der er flere forskellige versioner af D&D, og de passer IKKE sammen! Version 3.5, er mere kompleks (Godt fordi man kan fortsætte med at lære nye ting og øge mængden af muligheder) og version 4 ( den nyeste ) er lettere at lære, men er slet ikke kompleks nok til garvede spillere.... Men vær sikker på at ALT hvad i køber er til samme version !!!
Det var sådan lige lidt intro (Måske vidste du noget af det måske ikke) ...
Nogle spørgsmål? (Det er nu du siger !!JA!! og spørger om alt det du gerne vil ha hjælp til
Så jeg ikke gætter i blinde