Page 1 of 1

OSO - hjælp en dreng der gerne vil have en god karakter :)

Posted: 11 Nov 2013, 17:46
by Leick
Hej alle

Jeg er en 16 årig dreng som interesserer mig meget for spil og spiludvikling.

I 10'ende klasse skal man skrive en OSO som betyder at vi skal skrive om en uddannelse og et job som man finder interessant. Jeg har så valgt spiludvikling, men jeg har rigtig svært ved at finde ud af hvad det er man faktisk laver, hvordan en normal hverdag ser ud, fremtidsmuligheder og løn.

Hvis en af jer herinde har lyst til at hjælpe mig må i meget gerne skrive. Jeg er ligeglad om i er studerende, lige er begyndt på arbejde eller har arbejdet med det i mange år. :)

Håber i har lyst til at hjælpe!
Tak på forhånd
Peter Leick
peter.leick@mail.dk

Re: OSO - hjælp en dreng der gerne vil have en god karakter

Posted: 12 Nov 2013, 13:46
by Zidora
Hej Leick,

Et forslag kunne være at formulere en række spørgsmål og poste her i tråden? Så kan folk læse dem og svare hvis spørgsmålet er relevant for deres stilling. Jeg gætter på at du måske får flere svar til din opgave på den måde :).
Jo mere konkrete du kan lave spørgsmålene, jo bedre.

Hvis du allerede interesserer dig meget for spil og spiludvikling, så tag udgangspunkt i, hvad det er, der interesserer dig. Kan du lide at spille dem? At få nye ideer til spil? kunne du tænke dig at kode spil og selv få dem til at virke? Er det det, at tegne grafikken, du synes er spændende? Hvis du kan indkredse, hvad du synes er spændende, bliver det også nemmere for dig, at finde frem til hvad det er for et job indenfor spiludvikling du synes er spændende.

Mange er meget interesserede i game design/spildesign, dvs. det at få den grundlæggende ide til hvordan spillet fungerer og hvad spilleren kan.
Jeg søgte lidt og faldt over et udmærket interview med en lille håndfuld berømte spildesignere, der snakker om hvad de synes spildesign er, hvordan de kom ind i branchen, etc. - http://www.gamespot.com/articles/so-you ... 0-6129276/ (interviewet er nogle år gammelt, men stadig interessant at læse).

Held og lykke med opgaven!

Re: OSO - hjælp en dreng der gerne vil have en god karakter

Posted: 12 Nov 2013, 17:34
by Leick
Mange tusinde tak for hjælpen! :)

Spørgsmål jeg godt kunne tænke mig at få svar på er:
Hvor blev i uddannet, hvor lang har jeres uddannelse været og til hvad uddanner i jer?
Har i ændret retning i løbet ad uddannelsen, for eksempel at i startede med at ville være programmør, men endte som designer?
Har i et råd til en der gerne vil være spiludvikler?

Jeg har haft rigtig svært ved at finde generelle info om jobbet, så vil også rigtig gerne vide noget om lønnen og hvordan en normal arbejdsdag ser ud :)

Jeg interesserer mig mest for kodningen og om hvordan spillet fungere, jeg spiller selv en hel del. Mest World of Warcraft, League of Legends og også singleplayer spil som gta og CoD :)

Re: OSO - hjælp en dreng der gerne vil have en god karakter

Posted: 13 Nov 2013, 19:52
by buchardt
Hvor blev i uddannet, hvor lang har jeres uddannelse været og til hvad uddanner i jer?
HTX Hjørring og Aalborg
Aalborg Universitet - Naturvidenskabelig Informatik, skiftede efter endt bachelor til Humanistisk Informatik, da det gav mulighed for at komme på DADIU(super dumt, men har gjort en stor forskel for mit første job m.m.)

Har i ændret retning i løbet ad uddannelsen, for eksempel at i startede med at ville være programmør, men endte som designer?
Sloganet for Naturvidenskabelig Informatik var: "Hvis du vil designe verden..."
Det ville jeg gerne, men fandt efter design af utalige billet/bank/arbejdsprocessoptimerings-systemer ud af at spil nok ville være federe... Så er endt som designer(game, puzzle, level)

Har i et råd til en der gerne vil være spiludvikler?
Vælg en retning(programmør, designer, animator, grafiker(2d/3d), producer etc.) og så gå efter det fra nu af... Jeg tror de fleste der har taget deres uddannelse nogenlunde seriøst sagtens kan finde job andre steder hvis du skulle ombestemme dig efter nogle års uddannelse.
Der udover ville jeg nok forsøge at få noget programmering under vesten, uanset hvilken retning du ender i.
Sidst men ikke mindst... Lav nogle spil. De må gerne være små og de må gerne være dårlige, men det er den eneste måde du finder ud af hvad det vil sige at lave spil, samt om du gider...

- Peter

Re: OSO - hjælp en dreng der gerne vil have en god karakter

Posted: 13 Nov 2013, 20:45
by Javira
Hvor blev i uddannet, hvor lang har jeres uddannelse været og til hvad uddanner i jer?
De fleste jeg kender i branchen på min alder dvs. 30+ har ingen eller ingen relevant uddannelse.
Fælles for os alle har været, at vi har arbejdet med vores fag som hobby siden vi var 12-14år.
Vi ser på evner mere end uddannelse, derfor er det også normalt at få en test inden ansættelse.

Har i ændret retning i løbet ad uddannelsen, for eksempel at i startede med at ville være programmør, men endte som designer?
Jeg ville gerne til Hollywood og lave special effects, men blev tilbudt et job i spilbranchen og siden har jeg siddet fast.
Fra at være specialiseret 3D grafiker med fokus på characters, har jeg udviklet mig til at sidde med ledelse e-mail og regneark.
I dag burger jeg lige så meget tid på programmering som grafik og vil helst outsource 3D.

Har i et råd til en der gerne vil være spiludvikler?
Lav en ren kopi at et kendt og super simpelt spil som Arkanoid. Se hvor meget du kan få det til at ligne og føles som originalen.
Bagefter kender du arbejdsbyrden og er bedre udrustet til at lave dine egne spil.

Re: OSO - hjælp en dreng der gerne vil have en god karakter

Posted: 13 Nov 2013, 23:08
by Peter
I min optik er spiludvikling ikke et arbejde men en industri. Industrien beskæftiger så en del forskellige faggrupper som f.eks. programmører, grafikere, producere osv.

Hvor blev i uddannet, hvor lang har jeres uddannelse været og til hvad uddanner i jer?

DTU med en kandidat grad i anvendt matematik. Lavede meget computergrafik i løbet af studiet.

Har i ændret retning i løbet ad uddannelsen, for eksempel at i startede med at ville være programmør, men endte som designer?

Har kun arbejdet som programmør i branchen, men er nu skiftet til en tech virksomhed der ikke laver spil men istedet 3D skannere.

Har i et råd til en der gerne vil være spiludvikler?

Find ud af hvad du vil være, som Buchardt også nævner. Hvis du vil være programmør så kod.... meget... Du kan evt. kopiere kendte spil som Javira nævner, eller du kan starte med tutorials og små egne projekter. Det er mit indtryk at fremtiden kan være lidt sværere for rene spildesignere og 3D grafikere end programmører, da disse kan være sværere at finde og har lettere ved at skifte til andre brancher.

Løn indenfor industrien går fra 0.- til 100.000+ pr måned. Små opstartsvirksomheder kan være baseret på frivillig arbejdskraft, og små independent udviklere har ofte ikke særligt mange penge til løn (her vil 20.000 nok være en god løn). En dygtig udvilker hos et større firma kan dog sagtens hente 40.000 - 50.000 pr. md, om end det nok vil blive betragtet som en høj løn i branchen generelt.
En normal arbejdsdag for mig var at møde på kontoret omkring kl. 8 (ja, kodere møder tidligt :)). Åben visual studio og begynd på de opgaver der er i sprintet (læs om Scrum). Afsæt lidt tid til frokost, møder og support til grafikere osv, og så er dagen ca. gået. Gik normalt hjem et sted mellem 17 og 18.

- Peter

Re: OSO - hjælp en dreng der gerne vil have en god karakter

Posted: 13 Nov 2013, 23:28
by Jesper Kondrup
Hvor blev i uddannet, hvor lang har jeres uddannelse været og til hvad uddanner i jer?
Esbjerg (AAUE), Medialogi. Stoppede dog efter 3 år, da det ikke var mig. For meget programmering og matematik og stort set ingen grafik.
Heldigvis er det evnerne der tæller i vores branche ikke uddannelsen. - Min uddannelse er faktisk 'kun' en HHX.

Har i ændret retning i løbet ad uddannelsen, for eksempel at i startede med at ville være programmør, men endte som designer?
Har altid ville være 3D grafiker. Startede med at lave realistiske renderinger (produktvisualiseringer, interior, exterior etc.) men for 3-4 år siden
fik jeg en fod indenfor i spilbranchen og der regner jeg med at lade den blive :)

Har i et råd til en der gerne vil være spiludvikler?
+1 til det Buchardt skrev. Vælg en retning og bliv rigtig god til det.

Hvordan ser en hverdag ud og hvad er lønnen
Når man er eneste grafiker i et lille firma (lige nu er vi 4), så får man lov til at arbejde med en masse forskellige ting -hvilket er super fedt.
De sidste 5-10 dage har jeg været igennem alt lige fra character modellering, texturering og rigging til Interface grafik og partikel-effekter. I Danmark er det ikke altid en skidt ting at have erfaring indenfor mange områder.

Lønnen er nok ikke så høj i spilbranchen, som i andre brancher, men du har et job du elsker (dit job er din hobby) :)

Re: OSO - hjælp en dreng der gerne vil have en god karakter

Posted: 14 Nov 2013, 15:25
by Zidora
Hvor blev i uddannet, hvor lang har jeres uddannelse været og til hvad uddanner i jer?

Jeg har været omkring en del forskellige uddannelser før jeg endte med at blive spiludvikler. Det var nemlig først som ca. 25-årig jeg for alvor tog springet og gik seriøst efter at lave spil. Kærligheden til computerspil har dog været med mig siden barndommen :). Uddannelsesmæssigt har jeg en bachelorgrad i dramaturgi (teatervidenskab/læren om historiefortælling) og har så taget en kandidat på it-universitetet i københavn i multimedieteknologi og spil. Min uddannelse tog mig sammenlagt 7-8 år, men det er også med en masse svinkeærinder. Kortere kan heldigvis gøre det ;)
Som man kan læse ud af de andre svar er der ikke én retning, der er den rigtige. Der er mange veje og mange indgangsvinkler til det at lave spil. Men det er min erfaring at det ofte er rart at have en form for håndværk, fx at kunne lave (simpel) grafik eller kode, og jo mere teknisk flair, gerne i form af programmering eller scripting, du har, jo nemmere er det for dig at føre dine ideer ud i livet på et eller andet plan. Jeg tror dog folk har det ret forskelligt med dette punkt, så det er blot min mening.



Har i ændret retning i løbet ad uddannelsen, for eksempel at i startede med at ville være programmør, men endte som designer?

En overgang i starten var jeg mest optaget af at blive spilforfatter og skrive historier til spil. Jeg blev dog siden så bidt af konkret at bygge baner, scenarier og mechanics at jeg blev level designer, scripter og game designer.


Har i et råd til en der gerne vil være spiludvikler?
Arbejd med at omsæt dine ideer til praksis, uanset hvilket fag - fx. design, grafik, programmering - du er interesseret i. Det er virkelig en øjenåbner at sætte sig ned og prøve at lave sin geniale spilide om til en prototype, der rent faktisk fungerer :). Hvis man ikke kan dette selv, er næste øvelse at finde sammen med andre, man kan samarbejde med og som kan hjælpe med at gøre ens ideer (og deres egne!) til virkelighed.
Spil en masse spil - det er jo "research" :D


Hvordan ser en hverdag ud og hvad er lønnen?

I mit sidste job var jeg level designer og byggede levels. En almindelig dag ville typisk være at komme ind på kontoret og starte med at spille min bane og finde ud af hvad jeg skal arbejde med den dag. Jeg kan bedst lide at have overskuelige mål og korte deadlines i mit daglige arbejde og sørge derfor at bryde store opgaver op i mindre (dvs istedet for Opgave 1: "Byg et level" hedder det istedet Opgave 1a: "Indsæt en start og slutning så man kan køre levellet", Opgave 1b: "Lav første udgave af den store arena-kamp i midten af banen", opgave 1c: "test den store kamp og find ud af om landskabet skal ændres for at gøre den sjovere", etc). Med jævne mellemrum spiller jeg mit level sammen med kolleger for at få deres input og får evt rettelsesforslag eller forskellige krav fra spilinstruktøren eller hvem der ellers er overordnet ansvarlig. Det kan være sådan noget som "Det er for svært at klare hoppene i denne her del af banen - gør dem lettere", eller "Ideen til det her puzzle er god, men det er for svært for spilleren at regne ud hvad man skal. Find en måde at gøre det klart på". Nogle gange løber jeg ind i problemer jeg ikke selv kan løse. Måske er der et komplekst setup jeg gerne vil lave, men som jeg ikke selv har de tekniske evner til at regne ud, og jeg opsøger måske en programmør og snakker med hende/ham om en løsning. Eller jeg er i tvivl om hvordan man får noget til at se godt ud og snakker med en grafiker om ideer. Nogle dage sidder man meget selv ved sin egen skærm og sysler med tingene, men andre dage kan bestå af møder og samarbejde med kolleger for at få noget til at fungere.
Løn-mæssigt tror jeg der er ret stor forskel på, hvad man får forskellige steder, da der simpelthen er stor forskel på, hvad forskellige firmaer har råd til at give, hvad folk er villige til at arbejde for, etc. Hvis man arbejder på sit drømmeprojekt er man nok villig til at arbejde gratis eller meget billigt i en periode, men det er klart at næsten alle før eller siden har brug for en indtægt for at kunne leve, uanset hvor meget de brænder for deres job.
Min første løn i et fuldtidsjob for 6-7 år siden var 23.000 om måneden.

Re: OSO - hjælp en dreng der gerne vil have en god karakter

Posted: 14 Nov 2013, 16:19
by Leick
Mange tak allesammen! kan ikke udtrykke hvor glad jeg er for, at i har brugt jeres tid på mig.

Jeg aflevere min opgave senere i dag, så i behøver ikke svare mere :)