Hvor blev i uddannet, hvor lang har jeres uddannelse været og til hvad uddanner i jer?
Jeg har været omkring en del forskellige uddannelser før jeg endte med at blive spiludvikler. Det var nemlig først som ca. 25-årig jeg for alvor tog springet og gik seriøst efter at lave spil. Kærligheden til computerspil har dog været med mig siden barndommen
. Uddannelsesmæssigt har jeg en bachelorgrad i dramaturgi (teatervidenskab/læren om historiefortælling) og har så taget en kandidat på it-universitetet i københavn i multimedieteknologi og spil. Min uddannelse tog mig sammenlagt 7-8 år, men det er også med en masse svinkeærinder. Kortere kan heldigvis gøre det
Som man kan læse ud af de andre svar er der ikke én retning, der er den rigtige. Der er mange veje og mange indgangsvinkler til det at lave spil. Men det er min erfaring at det ofte er rart at have en form for håndværk, fx at kunne lave (simpel) grafik eller kode, og jo mere teknisk flair, gerne i form af programmering eller scripting, du har, jo nemmere er det for dig at føre dine ideer ud i livet på et eller andet plan. Jeg tror dog folk har det ret forskelligt med dette punkt, så det er blot min mening.
Har i ændret retning i løbet ad uddannelsen, for eksempel at i startede med at ville være programmør, men endte som designer?
En overgang i starten var jeg mest optaget af at blive spilforfatter og skrive historier til spil. Jeg blev dog siden så bidt af konkret at bygge baner, scenarier og mechanics at jeg blev level designer, scripter og game designer.
Har i et råd til en der gerne vil være spiludvikler?
Arbejd med at omsæt dine ideer til praksis, uanset hvilket fag - fx. design, grafik, programmering - du er interesseret i. Det er virkelig en øjenåbner at sætte sig ned og prøve at lave sin geniale spilide om til en prototype, der rent faktisk fungerer
. Hvis man ikke kan dette selv, er næste øvelse at finde sammen med andre, man kan samarbejde med og som kan hjælpe med at gøre ens ideer (og deres egne!) til virkelighed.
Spil en masse spil - det er jo "research"
Hvordan ser en hverdag ud og hvad er lønnen?
I mit sidste job var jeg level designer og byggede levels. En almindelig dag ville typisk være at komme ind på kontoret og starte med at spille min bane og finde ud af hvad jeg skal arbejde med den dag. Jeg kan bedst lide at have overskuelige mål og korte deadlines i mit daglige arbejde og sørge derfor at bryde store opgaver op i mindre (dvs istedet for Opgave 1: "Byg et level" hedder det istedet Opgave 1a: "Indsæt en start og slutning så man kan køre levellet", Opgave 1b: "Lav første udgave af den store arena-kamp i midten af banen", opgave 1c: "test den store kamp og find ud af om landskabet skal ændres for at gøre den sjovere", etc). Med jævne mellemrum spiller jeg mit level sammen med kolleger for at få deres input og får evt rettelsesforslag eller forskellige krav fra spilinstruktøren eller hvem der ellers er overordnet ansvarlig. Det kan være sådan noget som "Det er for svært at klare hoppene i denne her del af banen - gør dem lettere", eller "Ideen til det her puzzle er god, men det er for svært for spilleren at regne ud hvad man skal. Find en måde at gøre det klart på". Nogle gange løber jeg ind i problemer jeg ikke selv kan løse. Måske er der et komplekst setup jeg gerne vil lave, men som jeg ikke selv har de tekniske evner til at regne ud, og jeg opsøger måske en programmør og snakker med hende/ham om en løsning. Eller jeg er i tvivl om hvordan man får noget til at se godt ud og snakker med en grafiker om ideer. Nogle dage sidder man meget selv ved sin egen skærm og sysler med tingene, men andre dage kan bestå af møder og samarbejde med kolleger for at få noget til at fungere.
Løn-mæssigt tror jeg der er ret stor forskel på, hvad man får forskellige steder, da der simpelthen er stor forskel på, hvad forskellige firmaer har råd til at give, hvad folk er villige til at arbejde for, etc. Hvis man arbejder på sit drømmeprojekt er man nok villig til at arbejde gratis eller meget billigt i en periode, men det er klart at næsten alle før eller siden har brug for en indtægt for at kunne leve, uanset hvor meget de brænder for deres job.
Min første løn i et fuldtidsjob for 6-7 år siden var 23.000 om måneden.