Tåbeligt spørgsmål
Posted: 03 May 2016, 21:16
Jeg ved godt mange vil se ned på mig med dette indlæg, men det ligger trods alt i off topic, så kan jeg vel ikke være helt gal i byen. Men nej jeg har ikke millioner til at få opfyldt mit ønske
Jeg har et ønske til et "spil", men jeg ved på forhånd at sandsynligheden for at tjene penge på det er nok lille. Det er til et nichemarked. Det drejer sig om simpel simulering af at styre togtrafikken. Der findes mange engelske versioner osv (eksempelvis her: http://www.pcrail.co.uk/index.php?pts=series&series=2). Og der var også gamle udgaver af enkelte danske versioner. Men jeg tænker mest på at simulere det danske der hedder DCTC Fjernstyring. Og som er det mest udbredte, indtil det nye samlede signalsystem kommer som er under opbygning. DCTC er baseret på computerbetjening og burde derfor være enkelt at simulere.
Jeg tænker der skal laves en editor som det vigtigste, hvor alle funktioner, elementer osv. og så kan man frit lave strækninger og stationer, enten fantasi eller efter virkeligheden, helt efter eget ønske. Så har man først grundtingene på plads, i form af editor, og selvfølgelig en mindre strækning, så kan man som bruger selv lave et hav af andre. Optimalt på sigt, selvfølgelig hvis man kunne spille online og styre strækninger op til hinanden så togenes forsinkelser spredte sig til andre spillere osv. Men det er nok mere kompliceret. Nå, men jeg arbejder selv som trafikleder hos Banedanmark i dag, og synes det kunne være sjovt med en simulator, for her kunne man få lov til at teste ting af i trafikafviklingen, uden det har konsekvenser (jeg tænker her selvfølgelig i forhold til rettidigheden, ikke sikkerheden, den er selvfølgelig altid i top!). Derudover kunne man også bedre simulere køreplaner, med flere tog, og kan det lade sig gøre osv, hvis man lige lavede et ekstra spor osv osv. Ja, mange sjove tanker jeg har til den slags. Men det grundlæggende er selvfølgelig selve simulatoren. Det er ren 2D jo, meget meget simpel grafik, nogle streger og tal og bogstaver, og så selvfølgelig nogle funktioner.
Jeg har absolut INTET kendskab til programmering. Men er det noget der lyder nemt at lave? Der vil selvfølgelig skulle være en masse "bagved" i form af køreplaner, radioforbindelse til lokofører (med standardmeldinger frem og tilbage) og en tilfældighedsfaktor til forsinkelser osv. Det drejer sig kort om at programmet skal simulere afstande (som hver "streg" har indkodet hvor lang er, og så togtyper og hvor hurtigt de kører, accelerer og bremser, og så bevæge sig, når de får signal osv. Der kan selvfølgelig laves rigtig mange ting til. Der kan være pointsystem for at køre det godt, og klare forskellige scenarier osv. osv.
Men grundlæggende er det selve simulatoren, og vigtigst editoren så man altid selv kan lave de strækninger man ønsker. Der vil være en række forskellige signaltekniske ting, afhængig af om det er stationer eller "fri bane" osv. Men grundlæggende er det i editoren et spørgsmål om at hver "objekt" har en boks med forskellige muligheder man så skal vælge, hvilke der kan bruges osv. Jeg kan selvfølgelig komme med lange forklaringer osv. i detaljer. Det nemmeste ville selvfølgelig uden tvivl være at jeg selv kunne programmere, men det kan jeg ikke :( Og tvivler på jeg kan lære det godt nok til at kunne.
Men tilbage til det økonomiske. Jeg tvivler på det er noget der kan sælges i mange eksemplarer. Og man kan jo se på de engelske versioner at de fleste er gratis til download, derfor er økonomien begrænset. Men på den anden side tænker jeg, at det er vel ikke så vanskeligt at programmere? Det er selvfølgelig svært at vide, når ikke i kender systemet. Men ja, jeg er bare lidt nysgerrig Eller er det umuligt at sige ud for de givne oplysninger?
Med nysgerrig hilsen
Hans Pedersen
Jeg har et ønske til et "spil", men jeg ved på forhånd at sandsynligheden for at tjene penge på det er nok lille. Det er til et nichemarked. Det drejer sig om simpel simulering af at styre togtrafikken. Der findes mange engelske versioner osv (eksempelvis her: http://www.pcrail.co.uk/index.php?pts=series&series=2). Og der var også gamle udgaver af enkelte danske versioner. Men jeg tænker mest på at simulere det danske der hedder DCTC Fjernstyring. Og som er det mest udbredte, indtil det nye samlede signalsystem kommer som er under opbygning. DCTC er baseret på computerbetjening og burde derfor være enkelt at simulere.
Jeg tænker der skal laves en editor som det vigtigste, hvor alle funktioner, elementer osv. og så kan man frit lave strækninger og stationer, enten fantasi eller efter virkeligheden, helt efter eget ønske. Så har man først grundtingene på plads, i form af editor, og selvfølgelig en mindre strækning, så kan man som bruger selv lave et hav af andre. Optimalt på sigt, selvfølgelig hvis man kunne spille online og styre strækninger op til hinanden så togenes forsinkelser spredte sig til andre spillere osv. Men det er nok mere kompliceret. Nå, men jeg arbejder selv som trafikleder hos Banedanmark i dag, og synes det kunne være sjovt med en simulator, for her kunne man få lov til at teste ting af i trafikafviklingen, uden det har konsekvenser (jeg tænker her selvfølgelig i forhold til rettidigheden, ikke sikkerheden, den er selvfølgelig altid i top!). Derudover kunne man også bedre simulere køreplaner, med flere tog, og kan det lade sig gøre osv, hvis man lige lavede et ekstra spor osv osv. Ja, mange sjove tanker jeg har til den slags. Men det grundlæggende er selvfølgelig selve simulatoren. Det er ren 2D jo, meget meget simpel grafik, nogle streger og tal og bogstaver, og så selvfølgelig nogle funktioner.
Jeg har absolut INTET kendskab til programmering. Men er det noget der lyder nemt at lave? Der vil selvfølgelig skulle være en masse "bagved" i form af køreplaner, radioforbindelse til lokofører (med standardmeldinger frem og tilbage) og en tilfældighedsfaktor til forsinkelser osv. Det drejer sig kort om at programmet skal simulere afstande (som hver "streg" har indkodet hvor lang er, og så togtyper og hvor hurtigt de kører, accelerer og bremser, og så bevæge sig, når de får signal osv. Der kan selvfølgelig laves rigtig mange ting til. Der kan være pointsystem for at køre det godt, og klare forskellige scenarier osv. osv.
Men grundlæggende er det selve simulatoren, og vigtigst editoren så man altid selv kan lave de strækninger man ønsker. Der vil være en række forskellige signaltekniske ting, afhængig af om det er stationer eller "fri bane" osv. Men grundlæggende er det i editoren et spørgsmål om at hver "objekt" har en boks med forskellige muligheder man så skal vælge, hvilke der kan bruges osv. Jeg kan selvfølgelig komme med lange forklaringer osv. i detaljer. Det nemmeste ville selvfølgelig uden tvivl være at jeg selv kunne programmere, men det kan jeg ikke :( Og tvivler på jeg kan lære det godt nok til at kunne.
Men tilbage til det økonomiske. Jeg tvivler på det er noget der kan sælges i mange eksemplarer. Og man kan jo se på de engelske versioner at de fleste er gratis til download, derfor er økonomien begrænset. Men på den anden side tænker jeg, at det er vel ikke så vanskeligt at programmere? Det er selvfølgelig svært at vide, når ikke i kender systemet. Men ja, jeg er bare lidt nysgerrig Eller er det umuligt at sige ud for de givne oplysninger?
Med nysgerrig hilsen
Hans Pedersen